تهران در شرایط بحرانی کرونا؛ راه حل چیست؟

تهران در شرایط بحرانی کرونا؛ راه حل چیست؟

سیاستگذار در نظر دارد تا به شیوه قهری و دستوری میزان بیماری زایی را کاهش دهد. شیوه‌ای که در ۲۲۰ روز گذشته موفق به مهار نسبی کرونا نشده است. این در حالی است که کشور‌هایی همچون ایتالیا و آلمان که زمان شیوع بیماری در آن‌ها با ایران همزمان بود حالا با مدیریت این موضوع توانسته اند به شکل نسبی میزان بیماری زایی را کنترل کنند. در حال حاضر میزان ابتلای روزانه در ایتالیا و آلمان به کمتر از ۱۵۰۰ مورد در روز و میزان مرگ و میر نیز به کمتر از ۲۰ مورد رسیده است.

کد خبر : ۸۵۱۶۸
بازدید : ۱۰۵۴
تهران در شرایط بحرانی کرونا؛ راه حل چیست؟
فرادید | تهران در شرایط بحرانی و پرخطر کرونا قرار دارد، این خبر نگران کننده را دیروز علیرضا زالی، فرمانده ستادمقابله با کرونا در استان تهران اعلام کرد و گفت که در چنین شرایطی باید محدودیت یک هفته‌ای اعمال شود. البته این موضوع با واکنش حسن روحانی نیز مواجه شد. او در ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که در استان تهران با افرادی که ماسک نمی‌زنند و یا بهداشت را رعایت نمی‌کنند، برخورد خواهد شد.

به گزارش فرادید، طبق گفته‌های علیرضا زالی، تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه، ۵ مهرماه ۸۰۰ بیمار جدید کرونایی در استان تهران شناسایی شده که حال ۱۲۵ نفر آن‌ها وخیم گزارش شده است.

البته او از درخواست اعمال محدودیت یک هفته‌ای برای شهر تهران هم خبر داده و گفته است که "طی نامه‌ای به وزرای بهداشت و کشور این خواسته ستاد مقابله با کرونا در استان تهران را اعلام کردیم. "

اما علیرضا زالی نگفته که این محدودیت‌ها شامل چه مواردی خواهد بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران می‌گوید در صورت موافقت وزرای بهداشت و کشور، این محدودیت برای مدت یک هفته در استان تهران اعمال می‌شود و در پایان مدت یک هفته با تحلیل آماری و اپیدمیولوژیک بیماری در این استان، راجع به استمرار، ادامه و یا تعلیق محدودیت‌ها اعمال نظر خواهیم کرد.

او همچنین پیشنهاد داده تا دستگاه‌های خدماتی، اداری و انتظامی در استان تهران کلیه خدمات خود را تا جای ممکن به خدمات الکترونیک تبدیل کنند.

زالی معتقد است که مهمترین مسئله در پاندمی‌ها استمرار مراقبت‌های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات غیر ضروری و استفاده از ماسک به عنوان پروتکل ضروری از سوی مردم و شهروندان است.

اما او با ابراز نگرانی در این زمینه می‌گوید که متأسفانه در عرصه جهانی و از جمله کشور ما با فراز و فرود‌هایی در زمینه‌های رفتاری مردم روبرو هستیم.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر رسیده و ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر نیز تاکنون جان خود را براثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

تهران در شرایط بحرانی کرونا؛ راه حل چیست؟
طرح حسن روحانی برای کنترل بیماری؛ برخورد با متخلفان بهداشتی!

او که روز گذشته در ستاد مقابله با کرونا حضور یافته بود، در مورد بحرانی شدن وضعیت بیماری کرونا در تهران و نحوه کنترل آن گفت که "پیش بینی کردیم افرادی که به اشخاصی که ماسک ندارد خدمت می‌دهند مسئول هستند، آن‌ها فقط باید به فردی که ماسک زده خدمات بدهند اگر فردی ماسک ندارد نباید به وی خدمات داده شود، چه در تاکسی، اتوبوس، بازار و پاساژ و یا بانک خدمت گیرندگان باید ماسک داشته باشند. "

حسن روحانی همچنین تاکید کرد: "خدمت دهنده موظف است مراعات کند اگر مراعات نکند با او برخورد خواهد شد که چهارچوب آن مشخص می‌شود. "

او برای اجرایی کردن طرح برخورد با افرادی که ماسک نمی‌زنند، گفته: "به اندازه کافی وسایل وابزار داریم که تشخیص بدهیم چه کسی در خیابان و پیاده‌رو ماسک ندارد و می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم. از این طریق برای افرادی که ماسک زدن را مراعات نمی‌کنند مجازات در نظر بگیریم که قرار شد تا پایان هفته این موضوع بررسی و تکمیل شود. "

طبق گفته‌های حسن روحانی، طرح شناسایی و برخورد با افراد متخلف در حوزه بهداشت در جلسه کمیته‌های تخصصی روز پنجشنبه مطرح و شنبه هفته بعد در ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم گیری می‌شود.

البته قرار است این طرح ابتدا در تهران اجرایی شود و در صورت موفق بودن آن به سراسر کشور خواهد رسید.

او معتقد است که برای کنترل وضعیت بحرانی کرونا در شرایط حاضر باید مقررات و نظارت‌ها تشدید شود. حسن روحانی مجازات در نظر گرفته شده برای افرادی که ماسک نمی‌زنند را در مرحله اول جریمه و در مرحله دوم مجازات اعلام کرد.
تهران در شرایط بحرانی کرونا؛ راه حل چیست؟

راه حل خروج تهران از بحران بیماری زایی کرونا چیست؟

هفته گذشته بود که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که این استان وارد موج سوم کرونا شده است. از این رو رفته رفته میزان ابتلا و مرگ و میر نیز در تهران افزایش یافت. در نهایت هم در ۲۴ اخیر این استان وارد مرحله بحرانی شد.

با این وجود سیاستگذار در نظر دارد تا به شیوه قهری و دستوری میزان بیماری زایی را کاهش دهد. شیوه‌ای که در ۲۲۰ روز گذشته موفق به مهار نسبی کرونا نشده است. این در حالی است که کشور‌هایی همچون ایتالیا و آلمان که زمان شیوع بیماری در آن‌ها با ایران همزمان بود حالا با مدیریت این موضوع توانسته اند به شکل نسبی میزان بیماری زایی را کنترل کنند.

در حال حاضر میزان ابتلای روزانه در ایتالیا و آلمان به کمتر از ۱۵۰۰ مورد در روز و میزان مرگ و میر نیز به کمتر از ۲۰ مورد رسیده است.

با این حال تیم اپیدمیولوژی ستاد کرونای تهران علت شکل گیری موج سوم کرونا را خستگی مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام کرده است. زالی هم گفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران در طول یک هفته اخیر ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اما مهم‌ترین راه حلی که درجهان برای کنترل بیماری زایی به اثبات رسیده، فاصله گذاری اجتماعی است. راه حلی که اجرای آن مستلزم فراهم بودن شرایطی مختلفی است.

در وهله اول، دولت به عنوان بزرگترین کارفرما باید بیش از پیش سیستم دورکاری کارمندان خود را جدی بگیرد. این در حال است که دولت در طول دو ماه اخیر میزان دورکاری را کاهش داده است.

شرایط بعدی آمادگی سیستم حمل ونقل شهری برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی است، اما در شرایط کنونی این زیرساخت در استان تهران و در بسیاری از کلانشهر‌ها با مشکل مواجه است. در چنین شرایطی باید تعداد واگن ها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های سواری در سطح شهر تهران به اندازه میزان سفر‌ها باشد.

تهران در شرایط بحرانی کرونا؛ راه حل چیست؟
شرایط کنونی سیستم حمل ونقل عمومی در شهر تهران
شهرداری و شورای شهر تهران نیز بار‌ها بر کمبود تعداد واگن، اتوبوس شهری و تاکسی سواری تاکید کرده اند. با این وجود این مسئله در حال حاضر موجب تجمع مردم در مترو و خطوط اتوبوس وتاکسی شهری شده و در نتیحه میزان بیماری زایی نیز افزایش یافته است.

از طرف دیگر اجرای طرح ترافیک در شهر تهران باعث کاهش ترافیک شهری و افزایش میزان سفر‌ها از طریق سیستم حمل و نقل شهری شده است. این در حالی است که در صورت لغو طرح ترافیک میزان تجمع‌ها در مکان‌های عمومی کاهش پیدا می‌کند.

در مرحله نهایی نیز آموزش همگانی از طریق رسانه‌ها به عنوان عامل پیشگیرانه می‌تواند در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کار ساز باشد. برای اجرای این آموزش دولت باید در صداوسیما و رسانه‌ها در تعامل کامل و هماهنگی باشد.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید