بایدن یا ترامپ؟ کدام به سود سهام است

بایدن یا ترامپ؟ کدام به سود سهام است

از طرف دیگر در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات شود و مجددا بر صندلی ریاست‌جمهوری تکیه کند کمپانی‌های مربوط به انرژی آمریکا، صنایع دفاعی، بخش دخانیات و شرکت‌های مقررات‌زدا در بازار‌های مالی برندگان بازار‌های سهام خواهند بود.

کد خبر : ۸۵۱۹۴
بازدید : ۸۸۳
بایدن یا ترامپ؟ کدام به سود سهام است
چشم بازار‌های مختلف از جمله بازار‌های سهام در هفته پیش‌رو به اولین مناظره انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دوخته شده است.
این در حالی است که سایت‌های مختلف در مقطع کنونی شانس دو نامزد را تقریبا برابر هم در نظر گرفته‌اند و از این رو احتمال برنده شدن یکی از دو نامزد در انتخابات ماه نوامبر نزدیک به احتمال شیر یا خط یک سکه است. اکنون سوالات زیادی در مورد تاثیر نتایج مناظره روز سه‌شنبه و همچنین نتیجه انتخابات بر بازار‌های سهام وجود دارد.

تحلیلگران بر این باورند که پیروزی هر کدام از دو نامزد تاثیرات متفاوتی بر بازار‌ها خواهد داشت. در حالی که بازار‌ها پیش‌بینی می‌کنند بایدن در صورت پیروزی نرخ‌های مالیات را افزایش دهد از سوی دیگر می‌دانند احتمالا ترامپ به اقدامات مقررات‌زدایانه خود ادامه خواهد داد؛ اما از سوی دیگر ریسک‌های پیروزی احتمالی ترامپ بر تجارت جهانی نیز موضوعی نیست که به سود بازار‌های سهام تمام شود.
در حالی که شاید نتوان تاثیر کلی نتیجه انتخابات بر بازار‌ها را تخمین زد، اما در مورد گروه‌های مختلف سهام می‌توان با اطمینان بیشتری برندگان پیروزی هر کدام از دو نامزد را پیش‌بینی کرد.

سهام‌های برنده مناظره کدامند؟
عملکرد قوی جو بایدن که اکنون در نظرسنجی‌های مختلف کمی از رقیب خود پیش است در مناظره سه‌شنبه شب، از دیدگاه تحلیلگران می‌تواند سبب بهبود قیمت سهم‌هایی شود که مرتبط با تجارت جهانی و انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود پیروزی احتمالی ترامپ در مناظره اول سهام‌های بخش انرژی‌های فسیلی و صنایع دفاعی را تقویت کند. به هر حال می‌توان این گزاره را مطرح کرد که مناظره سه‌شنبه شب که اولین مناظره از سه مناظره برنامه‌ریزی شده دو نامزد است، لحظه‌ای پراهمیت برای وال‌استریت به حساب می‌آید.

شاخص پراهمیت S&P ۵۰۰ در هفته‌های گذشته پس از ثبت رکورد‌های جدید، ۱۰ درصد افت کرده و دلیل این افت شدید در درجه اول مربوط به نگرانی از طولانی شدن روند ریکاوری اقتصاد جهانی و از سوی دیگر نااطمینانی درباره نتایج انتخابات آمریکا است. نگرانی راجع به نتایج انتخابات آمریکا از زمانی شدت گرفته که احتمال طولانی شدن روند معرفی پیروز انتخابات افزایش پیدا کرده است.
تحلیلگران بر این باورند که اگر یکی از نامزد‌ها در مناظره پیش‌رو به طرز معناداری قدرتمندتر ظاهر شود، این اتفاق می‌تواند تاثیر شدیدی بر گروه‌های سهامی مختلف بر جای بگذارد. به عنوان مثال تحلیلگران بورسی معتقدند ادامه حیات شرکت اپل در زیر چتر ریاست‌جمهوری بایدن می‌تواند بسیار راحت‌تر از زمانی باشد که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست.
در حقیقت اشاره کارشناسان بر تنش‌های میان چین و آمریکا است که در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ تشدید شده. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شود، اوضاع روابط خارجی آمریکا به‌خصوص با چین بهبود پیدا کند. به همین دلیل است که سهام مرتبط با تجارت جهانی نیز از پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر دفاع می‌کند.

تاثیر برون‌مرزی مناظرات
سهام دیگر و بازار دیگر دارایی‌ها نیز به واکنش بازار‌ها به نتایج مناظره سه‌شنبه شب بسیار حساس خواهند بود. سوابق نشان می‌دهد نتایج مناظرات میان دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا حتی بر بازار‌های دیگر کشور‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.
نتیجه یک تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان انجام شده است نشان می‌دهد مناظره ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون علاوه بر تاثیر بر بازار‌هایی مانند نفت، طلا و اوراق خزانه، سبب شد تا ارزش پول ملی مکزیک نیز ۲ درصد افزایش پیدا کند.

بایدن یا ترامپ؟ کدام به سود سهام است
در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران مطمئن‌اند که در صورت پیروزی بایدن او نرخ‌های مالیات را افزایش خواهد داد، از سوی دیگر انتظار دارند در صورت پیروزی، ترامپ جمهوری‌خواه به اقدامات مقررات‌زدایانه خود ادامه دهد. از این منظر پیروزی ترامپ به صورت کلی می‌تواند به سود بازار‌های سهام تمام شود.
اما این تنها متغیر این معادله نیست. از سوی دیگر پیروزی ترامپ می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن شود؛ موضوعی که به هیچ وجه بازار‌های سهام علاقه‌ای به آن ندارند.

در نتیجه به طور کلی شاید بازار‌های سهام قادر به تشخیص این موضوع نباشند که پیروزی کدام‌یک از دو نامزد می‌تواند به سود آن‌ها تمام شود. با این وجود می‌توان در مورد بخش‌های مختلف و با توجه به برنامه اقتصادی که دو نامزد برای ریاست‌جمهوری احتمالی خود اعلام کرده‌اند پیش‌بینی‌هایی کرد.
تحلیلگران، شرکت‌های در زمینه نوآوری در خدمات درمانی، دارویی، انرژهای‌های پاک، بخش زیرساخت‌ها و شرکت‌هایی که مرتبط با تجارت جهانی هستند را برنده پیروزی احتمالی بایدن دانسته‌اند.
از طرف دیگر در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات شود و مجددا بر صندلی ریاست‌جمهوری تکیه کند کمپانی‌های مربوط به انرژی آمریکا، صنایع دفاعی، بخش دخانیات و شرکت‌های مقررات‌زدا در بازار‌های مالی برندگان بازار‌های سهام خواهند بود.

نوامبر و دسامبر پرنوسان؟
با توجه به اینکه احتمال تاخیر در شمارش آرا در روز‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، بازار‌های آتی از اکنون به خوبی نشان داده‌اند که سرمایه‌گذاران انتظار نوسان زیاد در ماه‌های نوامبر و دسامبر را می‌کشند.
دونالد ترامپ روز چهارشنبه از اعلام انتقال صلح‌آمیز قدرت در صورتی که در انتخابات شکست بخورد طفره رفت و گفت که انتظار دارد کارزار انتخاباتی او و بایدن به دیوان عالی بکشد.
علاوه‌بر نااطمینانی‌های سیاسی، سایت‌های شرط‌بندی نیز اکنون شانس پیروزی بایدن را ۵۳ درصد می‌دانند. این در حالی است که همین سایت‌ها در ماه آگوست از احتمال ۶۱ درصدی پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر خبر می‌دانند.

واکنش S&P ۵۰۰
تحلیلگران بر اساس مقایسه‌های آماری قیمت‌های اخیر، بازار‌های دارایی و انتخابات گذشته، گفته‌اند که به عنوان مثال شاخص S&P ۵۰۰ در فردای پیروزی نامزد حزب دموکرات با صعودی یک درصدی روبه‌رو خواهد شد و در صورتی که نامزد جمهوری‌خواهان برای بار دوم به ریاست‌جمهوری آمریکا دست پیدا کند این شاخص با ۴ درصد ریزش مواجه می‌شود.
یکی از تفسیر‌های این نتیجه آن است که بازار‌ها از هم‌اکنون حساب زیادی روی پیروزی بایدن باز کرده و اصطلاحا حتی مقداری از آن را نیز پیش‌خور کرده‌اند و به همین دلیل این شاخص احتمالا به پیروزی بایدن واکنش خفیف‌تری نشان خواهد داد. این در حالی است که بازارها، پیروزی ترامپ را احتمالا به‌دلیل افزایش تنش‌های تجاری نوعی ریسک قلمداد می‌کنند.

با این وجود گروهی از تحلیلگران نیز پیگیری این موضوع که پیروزی هر نامزد به طور کلی چه تاثیری بر وال‌استریت می‌گذارد را بی‌فایده می‌دانند و به جای آن تاثیر پیروزی هر نامزد بر هر گروه از سهام را دنبال می‌کنند.
UBS شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی، در گزارشی در هفته گذشته پیش‌بینی کرد پیروزی ترامپ در انتخابات احتمالا تاثیر کوچکی بر بخش خدمات درمانی و بهداشتی خواهد داشت و از طرف دیگر پیروزی بایدن نیز به جای اصلاحات اساسی در بیمه‌های درمانی فقط منجر به تغییرات اندکی خواهد شد؛ حتی اگر دموکرات‌ها کنترل سنا را نیز در دست بگیرند.
این شرکت خدمات مالی در این باره نوشت که ما اعتقاد داریم سخنان مربوط به تغییرات در بخش مراقبت‌های درمانی بسیار فراتر از چیزی است که احتمالا در واقعیت رخ دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید