کشتار نیم‌میلیون کوسه برای تهیه ۲ دوز واکسن کووید ۱۹

کشتار نیم‌میلیون کوسه برای تهیه ۲ دوز واکسن کووید ۱۹

همه حیوانات و گیاهان اسکوآلن را به عنوان ماده میانی بیوشیمیایی تولید می‌کنند و این ماده از منابع غیرحیوانی مانند مخمر، روغن زیتون و نی‌شکر نیز به دست می‌آید. به ازای هر یک دوزِ آن که برای یک نفر استفاده می‌شود، در حدود ۲۵۰۰۰۰ کوسه باید کشته شوند. این‌درحالیست که دانشمندان باور دارند برای دستیابی به ایمنیِ کافی هر فردی باید ۲ دوز واکسن استفاده کند که این یعنی ۵۰۰۰۰۰ کوسه ممکن است کشته شوند تا همه افراد در جهان بتوانند واکسن بزنند.

کد خبر : ۸۵۲۲۰
بازدید : ۱۱۳۰۶
کشتار نیم‌میلیون کوسه برای تهیه ۲ دوز واکسن کووید ۱۹:جایگزین‌های اسکوآلن کوسه چیست؟
فرادید | کارشناسان حیات‌وحش هشدار داده‌اند که برای تهیه یک عدد واکسن کووید ۱۹ برای هر فرد در جهان نیم‌میلیون کوسه کشته خواهند شد. این شکارچیان اقیانوس در کبد خود روغنی طبیعی به نام اسکوآلِن تولید می‌کنند که در پزشکی و تهیه واکسن‌های آنفولانزا ضروری است.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، این ماده یک ماده کمکی است که کاراییِ واکسن را با تولید ایمنیِ قوی‌تر ارتقاء می‌دهد. این ماده در برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ که دانشمندان مشغول کار کردن روی آن‌ها هستند، استفاده شده است.
اتحادیه محافظت از کوسه‌ها Shark Allies که مقر آن در کالیفرنیای آمریکاست، می‌گوید اگر یکی از این واکسن‌ها که با روغن اسکوآلن تولید شده است موفق باشد و بخواهد برای استفاده در سراسر جهان تولید شود، به ازای هر یک دوزِ آن که برای یک نفر استفاده می‌شود، در حدود ۲۵۰۰۰۰ کوسه باید کشته شوند. این‌درحالیست که دانشمندان باور دارند برای دستیابی به ایمنیِ کافی هر فردی باید ۲ دوز واکسن استفاده کند که این یعنی ۵۰۰۰۰۰ کوسه ممکن است برای تهیه واکسن برای همه مردم جهان کشته شوند.

استفانی برندل، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی اتحادیه کوسه می‌گوید: «تولید چیزی که به حیوانات وحشی وابسته باشد هرگز پایدار نخواهد بود؛ به‌خصوص اگر این حیوان یک شکارچی قدر باشد که زاد و ولد آن کم است.»

«هنوز نمی‌دانیم که این همه‌گیری تا چه اندازه قرار است بزرگ و طولانی‌مدت باشد و چه نسخه‌هایی از آن ممکن است تولید شوند... اگر قرار باشد به استفاده از کوسه‌ها ادامه دهیم... تعداد کوسه‌هایی که هر سال برای تولید واکسن باید کشته شوند بسیار زیاد خواهد شد.»

او در یک پست فیس‌بوکی نوشته است: «ما قصد نداریم جلوی تولید واکسن را بگیریم.. ما فقط درخواست می‌کنیم که در کنار اسکوالِنی که از کوسه‌ها گرفته شده است، اسکوآلِن‌های غیرحیوانی نیز در تهیه واکسن مورد آزمایش قرار گیرد.»

«اگر قرار باشد میلیارد‌ها دوز واکسن در سال برای ده‌ها سال تولید شود، بهتر است که به منابع حیوانی وابسته نباشد. وابستگی به کوسه‌ها برای تولید واکسن برای این گونه که برای روغنش شکار می‌شود، بسیار خطرناک است و باید گفت که کوسه‌ها نمی‌توانند در زنجیره تأمین منبعِ قابل اعتمادی باشند.»

این گروه یک درخواست آنلاین به نام «استفاده از کوسه‌ها برای تولید واکسن کووید ۱۹ را متوقف کنید - یک گزینه پایدار موجود استفاده کنید» را راه‌اندازی کرده‌اند.

در این درخواست که در سایت Change.org در درسترس است و از ۱۰۰۰۰ نفری که هدف‌گذاری شده در حدود ۹۵۰۰ نفر آن را امضاه کرده‌اند، آمده است که «جایگزین‌های بهتری» برای اسکوآلن برای تهیه واکسن وجود دارد.

این گروه گفته است اسکوآلنی که از روغن کبد کوسه به دست می‌آید به این دلیل رایج است که «دسترسی به آن ارزان» است و «راحت به دست می‌آید.»، اما آن‌ها می‌گویند ساختار شیمیایی اسکوآلِن در کوسه‌ها و جایگزین‌های غیرحیوانی همسان است که یعنی کارایی واکسن‌ها با استفاده از هر دو نوع ماده یکسان خواهد بود.

همه حیوانات و گیاهان اسکوآلن را به عنوان ماده میانی بیوشیمیایی تولید می‌کنند و این ماده از منابع غیرحیوانی مانند مخمر، روغن زیتون و نی‌شکر نیز به دست می‌آید. اتحادیه کوسه می‌گوید یکی از شرکت‌های تولید‌کننده اسکوآلن که مقر آن در سیلیکون، ولی در کالیفرنیاست فرایندی را برای تولید اسکوآلن به کار می‌برد که بر اساس آن می‌تواند از نی‌شکر اسکوآلن بگیرد.

این شرکت در یکی از بیانیه‌های اخیر خود گفته که می‌تواند برای یک میلیارد دوز واکسن، ظرف یک ماه یا کمتر، اسکوآلن تولید کند. اما اصالت اسکوآلن تولید‌شده توسط این شرکت هنوز تأیید نشده است.
اما مدیر اجرایی این شرکت، جان مِلو، گفته است به این شرکت مجوز داده شده که از اسکوآلن نی‌شکر به عنوان ماده جایگزین در تولید واکسن استفاده کند.

برطبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی تاکنون ۴۰ واکسن برای کووید ۱۹ تولید شده که در مرحله ارزیابی بالینی هستند و ۱۴۲ واکسن دیگر نیز در مرحله پیش از ارزیابی بالینی قرار دارند. اتحادیه کوسه می‌گوید از این تعداد واکسن، ۱۷ نوع از ماده کمکی استفاده می‌کنند که ۵ نوعِ آن اسکوآلنی است که از کوسه‌ها گرفته شده است.

این شرکت همچنین نسبت به مکان‌هایی که کوسه‌ها از آن می‌آیند هشدار داده و گفته است که کوسه‌ها اغلب از کشور‌هایی می‌آیند که «قوانین ضعیفی در زمینه شیلات و تولید روغن ماهی» دارند. اسکوآلن معمولا از شرکت‌های شیلات خصوصی که در اقیانوس آرام فعالیت می‌کنند به دست می‌آید. کشور‌هایی مانند اندونزی و فیلیپین اسکوآلِن را تولید و چین آن را فراوری می‌کند.

اتحادیه کوسه هشدار داده که افزایش تقاضا برای تولید اسکوآلن به جمعیت کوسه‌ها در این کشور‌ها و اروپا و آمریکا فشار زیادی وارد می‌کند. این اتحادیه هشدار داده که کوسه‌های بلعنده gulper shark که مقادیر زیادی اسکوآلن تولید می‌کنند، همین‌حالا هم در معرض خطر هستند.

برطبق تخمین‌های طرفداران محیط‌زیست، هر سال در حدود ۳ میلیون کوسه برای تولید اسکوآلن کشته می‌شوند. این ماده در صنایع آرایشی و روغن ماشین استفاده می‌شود. در حدود ۳۰۰۰ کوسه برای به دست آوردن یک تن اسکوآلن لازم است.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید