آیا مکمل‌های ورزشی به بدن آسیب می‌رسانند؟

آیا مکمل‌های ورزشی به بدن آسیب می‌رسانند؟

آیا مکمل‌های ورزشی به بدن آسیب می‌رسانند؟ خیلی‌ها فکر می‌کنند که مکمل‌های ورزشی مانند اسفناج کار می‌کند و دقیقا" مانند ملوان زبل به طور ناگهانی قوی و خوش هیکل می‌شوند، ولی واقعا" اینطور نیست. بله، بعضی از مکمل‌ها در برخی از عملکرد‌های ورزشی آن هم در بعضی شرایط مؤثر هستند. یعنی بیشتر مکمل‌ها تنها در یک ورزشکار خاص و در یک وضعیت خاص مفید هستند.

کد خبر : ۸۵۵۱۸
بازدید : ۲۲۷۹
آیا مکمل‌های ورزشی به بدن آسیب می‌رسانند؟
فرادید | ورزشکاران با هدف بهبود عملکرد عضلات خود، از مکمل‌های ورزشی کربوهیدرات، پروتئین و اسید‌های چرب استفاده می‌کنند. با این حال دفع متابولیت‌های ناشی از متابولیسم و تجربه دارو‌ها و مکمل‌ها در بدن، به عهده کبد و کلیه است و گاهی به علت آنکه در مصرف دارو‌ها و مکمل‌ها بیش از حد لزوم بوده منجر به آسیب‌های کبدی و کلیوی می‌شود و در واقع دفع متابولیت‌های دارو‌ها بیش از توان کلیه و کبد برای دفع می‌باشد.

یکی از مکمل‌هایی که مورد توجه زیاد ورزشکاران با هدف عضله سازی قرار گرفته است، کراتین می‌باشد. مصرف این مکمل به علت عوارضی که روی عملکرد کلیه دارد، توسط سازمان غذا و دارو توصیه نمی‌شود.

مطالعات نشان داده است که افرادی که از ترکیبات مضر برای کلیه استفاده می‌کنند، می‌توانند دچار فشار خون شوند. دسته‌ای دیگر از مکمل‌های هورمونی تزریقی وجود دارد که از این دسته می‌توان به، استرویید‌ها و هورمون‌های مردانه نظیر تستوسترون اشاره کرد.

بدن به طور طبیعی و در حد لازم هر دو این‌ها را تولید می‌کند.

حقیقت هایی درباره مکمل های ورزشی

خیلی‌ها فکر می‌کنند که مکمل‌های ورزشی مانند اسفناج کار می‌کند و دقیقا" مانند ملوان زبل به طور ناگهانی قوی و خوش هیکل می‌شوند، ولی واقعا" اینطور نیست. بله، بعضی از مکمل‌ها در برخی از عملکرد‌های ورزشی آن هم در بعضی شرایط مؤثر هستند. یعنی بیشتر مکمل‌ها تنها در یک ورزشکار خاص و در یک وضعیت خاص مفید هستند.

کارشناسان بر این باورند: ورزشکاران می‌توانند پروتئین و آمینو اسید‌های لازم را از یک رژیم غذایی متعادل بدست آورند.

حتی یک ورزشکار که ۹۰ کیلو وزن دارد، فقط به ۱۵۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارد. یک فرد به طور متوسط ​​با وزن مثلا" ۶۸ کیلو حدود ۸۸ گرم پروتئین در روز نیاز دارد. پس با این وصف در چنین شرایطی مواد غذایی می‌تواند پاسخگویی نیاز ورزشکار باشد. مواد غذایی به طور طبیعی ترکیب پیچیده‌ای از اسید‌های آمینه مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند در حالی که مکمل‌ها اغلب بر یک یا دو نوع از اسید‌های آمینه تمرکز می‌کنند. بخ عقیده این کارشناسان مکمل‌های ورزشی باید برای شرایط خاص استفاده شود مانند زمانی که یک ورزشکار در پایان یک فصل خسته کننده است، ولی باید به فعالیت خود ادامه دهد.

رایج ترین مکمل های ورزشی

آیا مکمل‌های ورزشی به بدن آسیب می‌رسانند؟

کراتین

به نظر می رسد کراتین برای افزایش انرژی عضلات در فعالیت های شدید به بدن کمک می کند بر همین اساس مطالعات نشان داده است که به افرادی مانند دوندگان سرعتی کمک می کند. با این حال، اغلب دیده شده که از آن سوء استفاده می شود . به گفته دکتر کولمن: من اغلب دیده ام که دوندگان ماراتن از کراتین استفاده می کنند، اما نه تنها به آن ها کمکی نمی کند بلکه در واقع می تواند باعث اضافه وزن و کاهش سرعت آن ها شود.

بتاآلانین

این اسید امینه در توقف و شروع یعنی توقف و استارت های ناگهانی که در رشته های مانند فوتبال و بسکتبال انجام می شود، خوب عمل می کند. مطالعات بیانگر آن است که بتاآلانین بهترین اثر را در ورزشکاران آموزش دیده دارد. یعنی این مکمل مختص ورزشکاران حرفه ای است.

پروتئین وی

به عقیده دکتر کلمن، پروتئین وی می تواند به عضله سازی کمک کند. به نظر می رسد که پروتئین وی بهتر از انواع دیگر پروتئین ها مانند سویا و یا کازئین عمل می کند. ورزشکاران ممکن است بلافاصله پس از ورزش برای کمک به ترمیم عضلات از آن استفاده کنند. اما پروتئین وی، پودری سریع الاثر نیست. بلکه در طول تمرینات دقیق عمل می کند.

کافئین

کافئین یک ماده‌ی بسیار رایج در مکمل‌های ورزشی است. چرا؟ به عقیده دکتر الیس: تولید کنندگان مکمل‌های غذایی، کافئین را دوست دارند! به این دلیل که احساس می‌کنید شما را آماده تمرین می‌کند و همین دلیل شما را ترغیب می‌کند تا از این مکمل بیشتر استفاده کنید. در واقع کافئین دارای مزایای فراوانی برای ورزشکاران است، دکتر کلمن نیز در این خصوص می‌گوید: کافئین مزایای فراوانی برای برخی از ورزشکاران دارد به عنوان مثال به ورزشکاران استقامتی کمک کند تا بیشتر به فعالیت شان ادامه دهند.

اما از آنجا که کافئین در همه جا وجود دارد، مانند مکمل ها، سودا، نوشابه‌های انرژی زا و شکلات انرژی زا، پس بدن به راحتی می‌تواند کافئین بیشتر از نیاز دریافت کند. یک ورزشکار با آمادگی بدنی خوب، به طور طبیعی می‌تواند قبل از مسابقه خودش را آماده مسابقه کند. اما اضافه کردن مقدار زیادی کافئین می‌تواند شما را بیش از حد دچار اضطراب و فشار کند. به هر حال اگر به دنبال مصرف یک محرک هستید، کافئین نسبت به دیگر محرک‌ها ریسک کمتری دارد.

تست‌های آزمایشگاهی نشان داده اند که برخی از مکمل‌های "طبیعی" نیز در واقع حاوی مواد مخدر، از جمله ضد احتقان‌ها و یا سایر محرک‌ها هستند که خطر تعامل با دیگر مواد مخدر را در برخواهند داشت
آیا مکمل‌های ورزشی به بدن آسیب می‌رسانند؟

خطرات ناشی از مصرف مکمل های ورزشی

محتاط باشید! جلمه ی دو کلمه ای که همیشه باید به آن توجه کنید. زیرا این امکان وجود دارد، مکمل های ورزشی آنطور که به نظر می رسند، نباشند. بنابراین قبل از مصرف هر نوع مکملی همیشه مطمئن باشید مکمل واقعا" حاوی تمام مواد ذکر شده بر روی برچسب باشد، مواد اضافی و هورمونی نداشته باشد و دارای دوز مناسب باشد.

دکتر کلمن در خصوص صنعت مکمل های ورزشی می گوید: صنعت مکمل، صنعت وحش است ! برای ورزشکاران حرفه ای، مکمل های آلوده می تواند پایان خط باشد، چه خط زندگی و چه خط ورزش حرفه ای.

نحوه استفاده ایمن از مکمل های ورزشی

هیچ وقت منکر این واقعیت نمی‌شویم که مکمل‌ها می‌توانند عملکرد برخی از ورزشکاران را بهبود ببخشند و همچنین شرکت‌های تولید کننده خوبی هم وجود دارند. اما از آنجا که خطرات ناشی از مکمل‌ها واقعی و جدی هستند، شما باید همیشه مراقب باشید. سعی کنید قبل از مصرف و قبل از خرید هر نوع مکملی با یک فرد متخصص یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

بدانید که چرا می‌خواهید مکمل مصرف کنید، یعنی دلیل داشته باشید، خیلی از ورزشکاران متأسفانه هیچ دلیل منطقی غیر از اینکه "می خواهم قوی شوم" برای مصرف مکمل ندارند! هرگز یک مکمل را به دلایل مبهم مانند "افزایش انرژی" مصرف نکنید. دقیقا" بدانید چه هست و چگونه کار می‌کند و چگونه به شما کمک خواهد کرد و آیا شما را به هدفتان می‌رساند؟ در کنار این موارد سعی کنید به دنبال مکمل‌های با کیفیت مناسب باشید. تولید کنندگان معتبر مکمل‌های تولید شده را قبل از اینکه روانه بازار کنند، در آزمایشگاه‌های مستقل تست کرده اند. دقت کنید که مکمل‌ها تأیید شده توسط آزمایشگاه و یا NSF بین المللی باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید