دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا

دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا

محققان همچنین برآورد می‌کنند که اگر در طول همه‌گیری از دگزامتازون برای درمان بیماران کرونا استفاده می‌شد، حدود ۵ هزار نفر از مرگ نجات پیدا می‌کردند.

کد خبر : ۸۵۵۷۰
بازدید : ۸۴۵۵
دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا
این دارو در درمان بیمارانی که به اکسیژن متصل هستند نیز موفق بوده و خطر مرگ را تا ۲۰ درصد کم می‌کند

به گفته پزشک معالج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از مواجهه با نتیجه مثبت آزمایش کرونا، با داروی دگزامتازون تحت درمان قرار گرفته است.

این دارو چیست و چگونه استفاده می‌شود، و آیا برای همه بیماران تجویز می‌شود؟
محققان در ماه ژوئن اعلام کردند که دگزامتازون خطر مرگ بیماران حاد کووید-۱۹ را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد. تیمی از دانشمندان پروژه «آزمایش بهبودی» دانشگاه آکسفورد دریافته‌اند که این دارو در درمان بیمارانی که به اکسیژن متصل هستند نیز موفق بوده و خطر مرگ را تا ۲۰ درصد کم می‌کند.

محقق ارشد این پروژه، پروفسور پیتر هاربی با اشاره به این که دگزامتازون تا کنون تنها دارویی بوده که در میان بیماران کرونا با مشکل حاد تنفسی «کاهش تلفات» را نشان داده، افزود یافته‌های جدید «کشفی عظیم» محسوب می‌شود.

دگزامتازون چیست؟
این دارو نوعی کورتی کوستروئید (کورتیزول) است که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت. این دارو اکثرا برای درمان عارضه‌هایی نظیر آلرژی، آسم، اگزما و آرتروز به عنوان داروی ضد التهابی به کار می‌رود. دگزامتازون در انگلستان به طور جداگانه یا همراه با سایر دارو‌ها برای درمان یا توقف عوارض مربوط به سرطان، نظیر کم‌خونی، تورم مغز (مایعی که در مغز جمع می‌شود) و کلسیم بالا در خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه استفاده می‌شود؟
دگزامتازون مانند اکثر انواع کورتیزول فقط با نسخه قابل تهیه است، پس نمی‌توان آن را از سوپرمارکت محل خریداری کرد. این دارو به صورت قرص عرضه می‌شود، ولی حالت مایع یا شربت یا قرص حل شدنی آن هم وجود دارد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد در جریان آزمایش بالینی روزانه ۶ میلی گرم دگزامتازون را به مدت ۱۰ روز به بیش از دو هزار بیمار دادند. دارو به صورت قرص خوراکی یا تزریق در رگ به بیماران داده شد و نتایج خوبی در بهبودی بیماران کووید-۱۹ که مشکل تنفسی داشتند نشان داد.

محققان در گزارش خود گفتند «بر اساس این نتایج، از هر ۸ بیماری که به دستگاه تنفس متصل است یا از هر ۲۵ بیماری که فقط به اکسیژن نیاز دارد، می‌توان یک نفر را با این دارو از مرگ نجات داد.»

محققان همچنین برآورد می‌کنند که اگر در طول همه‌گیری از دگزامتازون برای درمان بیماران کرونا استفاده می‌شد، حدود ۵ هزار نفر از مرگ نجات پیدا می‌کردند.

آیا برای تمام بیماران کووید-۱۹ از این دارو استفاده خواهد شد؟

دگزامتازون همین الان هم برای تعدادی از بیماری‌ها به کار می‌رود و بنابراین به راحتی در بیمارستان‌ها موجود است. ساخت آن کم هزینه و استفاده از آن آسان است.

پروفسور هاربی می‌گوید «استفاده از این دارو همه‌اش فایده است. دوره درمان تا ۱۰ روز است و حدود پنج پوند به ازاء هر بیمار خرج برمی‌دارد. یعنی اصولا چیزی حدود ۳۵ پوند هزینه نجات جان یک انسان است. این دارو در تمام جهان قابل دسترسی است.»

کارشناسان امیدوارند یافته‌های جدید موجب گشایش راهی بزرگ برای درمان بیماران در سراسر جهان باشد.

به گفته مارتین لاندری، یکی از محققان این پروژه، «کووید-۱۹ یک بیماری جهانی است. خیلی عالی است که اولین آزمایش درمانی که منجر به کاهش تلافات شده با دارویی است که در همه جهان موجود و قابل تهیه است.»

پروفسور لاندری می‌گوید اگر صلاح باشد، بیمارستان‌ها باید بی درنگ این دارو را به بیماران بدهند، ولی نباید فکر کنید می‌توانید خودتان آن را بخرید و در منزل استفاده کنید. آزمایش مزبور نشان داده که این دارو در کمک به بیماران کووید-۱۹ که مشکل تنفسی نداشته‌اند بی‌اثر بوده است.

در صورت بروز علائم ویروس کرونا نظیر تب شدید یا سرفه تازه و پیوسته یا از بین رفتن قوه چشایی یا بویایی، باید با مرکز بهداشت منطقه خود تماس بگیرید.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید