ژاپن جنگ علیه پلاستیک را برد، اما ممکن است به دزدان فروشگاه ببازد

ژاپن جنگ علیه پلاستیک را برد، اما ممکن است به دزدان فروشگاه ببازد

«ما با دزده شدن سبد‌های فروشگاه مشکل داریم، چون هر کدامشان چندصد یِن ارزش دارند. ما فکر می‌کردیم با هزینه‌دار کردنِ کیسه‌های پلاستیکی می‌توانیم هزینه‌های خودمان را کاهش دهیم، اما حالا با افزایش هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده مواجهیم.»

کد خبر : ۸۵۶۲۶
بازدید : ۵۴۲۰
ژاپن جنگ علیه پلاستیک را برد، اما به دزدان فروشگاه باخت
فرادید | مصرف‌کنندگان ژاپنی از پویشی که اعتیاد به مصرف بالای کیسه‌های پلاستیکی در این کشور را هدف قرار داده بود استقبال خوبی کردند، اما آمار‌های جدید نشان می‌دهد که مبارزه علیه آلودگی دریایی یک مشکل پنهان را نادیده گرفته بود: افزایش دزدی از فروشگاه.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، تمام فروشگاه‌ها در ژاپن از ماه جولای موظف شدند کیسه‌های پلاستیکی را پولی کنند. این کار با هدف تشویق کردن خریداران به استفاده از کیسه‌های قابل بازیافت خودشان به جای پول پرداخت کردن برای کیسه‌های پلاستیکی یکبار‌مصرف انجام شد.

بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها گزارش دادند که این برنامه باعث کاهش چشمگیری در استفاده از کیسه‌های پلاستیکی شده، زیرا خریداران از آن استقبال کرده و کیسه‌های چندبار‌مصرف خودشان را برای خرید می‌آورند، اما تعداد قابل‌توجهی از همین فروشگاه‌ها اعلام کردند که پویش علیه استفاده از کیسه‌های یکبار‌مصرف به نفع دزدان فروشگاه تمام شده است؛ زیرا تعداد دزدی‌ها از فروشگاه از زمان اجرای این پویش بیشتر شده است.
بیشتر بخوانید:

بر طبق گزارش‌های رسانه‌های ژاپنی، برخی از خریداران به جای آنکه کالا‌ها را در سبد‌های فروشگاه بگذارند، در کیف خود می‌گذارند که شناسایی دزدان را برای کارکنان سخت می‌کند.

برطبق گزارش یک روزنامه ژاپنی، به محض معرفی این پویش ۸۰ درصد از مشتریان یک سوپرمارکت معروف در توکیو از کیسه‌های خودشان برای حمل خرید استفاده می‌کنند. ۳ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ این کشور نیز آمار‌های مشابهی ارائه کرده و گفته‌اند ۷۵ درصد از مشتریان آن‌ها از ماه جولای کیسه‌های پلاستیکی را ترک کرده و از کیسه‌های خودشان برای خرید استفاده می‌کنند.

اما افزایش دزدی از فروشگاه که با شروع این پویش همزمان بوده است باعث شده فروشگاه‌ها قوانین امنیتی خود را سختگیرانه‌تر کنند. بااین‌حال برخی فروشگاه‌ها حتی گزارش داده‌اند که آمار ربوده شدن سبد‌های فروشگاهی توسط دزدان زبردست افزایش یافته است که یعنی برخی از مشتریان نه تنها بهای کیسه‌های پلاستیکی را نمی‌پردازند بلکه سبد‌ها را هم با خود به خانه می‌برند.

رئیس یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در ژاپن گفته است: «ما با دزده شدن سبد‌های فروشگاه مشکل داریم، چون هر کدامشان چندصد یِن ارزش دارند. ما فکر می‌کردیم با هزینه‌دار کردنِ کیسه‌های پلاستیکی می‌توانیم هزینه‌های خودمان را کاهش دهیم، اما حالا با افزایش هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده مواجهیم.»
ژاپن جنگ علیه پلاستیک را برد، اما به دزدان فروشگاه باخت
کارمندان فروشگاه می‌گویند تمایلی ندارند جلوی افراد مشکوکی را بگیرند که احساس می‌شود چیز‌هایی را در کیسه‌های خودشان گذاشته‌اند که نمی‌خواهند در صندوق حساب کنند. یکی از این کارمندان می‌گوید: «سخت است درباره اینکه آن‌ها قصد دزدی داشته‌اند یا نه قضاوت کنی.»

یک گروه غیردولتی با انتشار تابلونوشت‌هایی به مشتریان توصیه کرده است با رعایت «آداب خرید» تا زمانیکه از صندوق عبور نکرده‌اند کیسه‌های خودشان را در وضعیت تاشده در دستان خودشان نگه دارند.
یک کارشناس دزدی از فروشگاه پیشنهاد داده که کارمندان فروشگاه بیشتر از قبل با خریداران صحبت کنند تا بتوانند «آن‌ها را زیر نظر بگیرند.»

ژاپن دومین-بزرگترین سرانه تولید زباله‌های پلاستیک بعد از آمریکا را دارد و تقریباً ۳۰ میلیارد کیسه پلاستیکی در سال در این کشور مصرف می‌شود. درست است که با معرفی پویش ضد کیسه پلاستیکی دزدی از فروشگاه که یک جرم کوچک محسوب می‌شود افزایش یافته است، اما کارشناسان می‌گویند ژاپن برای معرفی پویش ضد کیسه پلاستیکی تأخیر کرده است.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید