چگونه ترس از حیوانات را از بین ببریم؟

چگونه ترس از حیوانات را از بین ببریم؟

ترس یا فوبیای حیوانات، ترس غیر منطقی و افراطی از یک حیوان مشخص است که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می‌کند و فرد با نشانه‌هایی از جمله بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون و تعریق زیاد همراه می‌گردد. با مقابله روش‌های وجود دارد.

کد خبر : ۸۵۶۴۰
بازدید : ۲۷۱۶
فرادید | فوبیای حیوانات یکی از انواع فوبیا‌های خاص است که فرد ترس شدید و غیر معقولی را به واسطه تصور ذهنی، دیدن عکس یا مواجهه واقعی با حیوانی خاص تجربه می‌کند. در برخی موارد، فوبیای حیوانات ممکن است با حملات وحشتزدگی یا پانیک همراه شود و مشکلات شدیدی از جمله سکته قلبی را برای فرد به وجود آورد. ترس غیر منطقی از حیوانات سیری مزمن دارد و در صورتی که اقدامات درمانی صورت نگیرد، ممکن است روابط بین فردی، عملکرد شغلی و اجتماعی‌تان را به کلی مختل کند.

فوبیای حیوانات، ترس غیر منطقی و افراطی از یک حیوان مشخص است که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می‌کند و فرد با نشانه‌هایی از جمله بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون و تعریق زیاد همراه می‌گردد. ترس از حیوانات حتی با تصور ذهنی یا دیدن عکس از آن حیوان نیز به وجود می‌آید و علائم اضطراب شدید را ایجاد می‌کند.

در صورتی که به فوبیای حیوانات مبتلا باشید، در مواجهه با حیوانی خاص، به شدت مضطرب می‌شوید و بلافاصله علائمی مانند افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و سرگیجه نشان می‌دهید. در موارد شدید، حتی ممکن است حملات پانیک رخ دهد. این ترس غیر منطقی، باید بیشتر از شش ماه ادامه پیدا کند تا بگوییم فرد مبتلا به فوبیای حیوانات است. همچنین این ترس به اندازه‌ای در فرد شدت می‌یابد که تاثیرات خود را بر جنبه‌های دیگر زندگی از جمله روابط بین فردی، تحصیل و خانوادگی نیز می‌گذارد.

اگر به فوبیای حیوانات مبتلا باشید، در شرایطی که احتمال روبرو شدن با حیوان خاص وجود داشته باشد شما رفتار‌های اجتنابی انجام خواهید داد. به خصوص اگر آن حیوان خاص با انسان‌ها همزیستی داشته باشد یا به وفور در محیط شهری دیده شود. از طرفی رفت و آمد و حتی مهمانی رفتن در مکان‌هایی که انتظار می‌رود با آن حیوان مواجه شوید، کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه بر عملکردتان در زندگی اجتماعی، روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین در مواقعی فوبی می‌تواند باعث بروز اختلالات دیگری از جمله افسردگی، وسواس فکری یا عملی و ... شود.

نکاتی که ترس از حیوانات را کم می کند

فوبیا و اضطراب

فوبیا باعث اضطراب می شود و این اضطراب سطح نامشخصی دارد که در برخی از افراد حتی با تصور ذهنی باعث بالا رفتن سطح اضطراب نیز می شود. از این رو باید بدانیم از چه چیزی می‌ترسیم و سطح اضطراب‌مان در چه حد است.

چگونه با ترس از حیوانات مقابله کنیم؟

فوبیا و عامل وراثت

فوبیا می‌تواند عامل ارثی نیز داشته باشد. از این رو در موارد بسیار حاد به وسیله روانپزشک دارو درمانی و همچنین با شناخت درمانی به وسیله مشاور روانشناس در راه درمان و پایین آوردن سطح اضطراب قرار می گیرند.

تهیه لیستی از ترس هایمان

می توانیم لیستی از شرایط و محیطی که باعث ترس ما میشود را تهیه کنیم و سطح اضطراب خود را در هر شرایط بررسی کنیم. چه زمان هایی اضطرابمان از عدد ۱ تا ۱۰ در نوسان است.

راهکارهایی برای ایجاد آرامش پیدا کنیم

زمانی که تصویر ذهنی ما از ترسی غیر واقعی است، میتوانیم در شرایطی با تنظیم تنفس خود و آرام نگه داشتن خود، سطح اضطرابمان را کنترل کنیم و خود را در شرایط بهتری قرار بدهیم.

شناخت از اینکه ترس و اضطرابمان غیر واقعی است

در درمان‌های شناختی اولین و مهمترین اقدام در فوبیا واضح کردن ترس غیر واقعی برای افراد است. مثلاً فردی که از گربه می‌ترسد، گربه را به مثابه پلنگی تصور می‌کند. در درمان های شناختی غیر واقعی بودن ترس برای فرد تعریف و واضح می شود.

چگونه با ترس از حیوانات مقابله کنیم؟

به مرور در ذهنمان با آنچه که می‌ترسیم مواجه شویم

خود درمانی در ترس‌های فوبیا میتواند در مواردی که سطح اضطراب آسیب رسان نباشد، اثر گذار باشد. این درمان‌های رفتاری همچنین عاملی هستند که فرد دچار اضطراب به دلیل جلب توجه و حمایت اطرافیان بیشتر از قبل دچار ترس و اضطراب نشود. از این رو خود کنترلی در مواجه با ترسهایمان میتواند سطحی از اضراب ما را کم کند و به مرور برای درمان قطعی به مشاور روانشناس مراجعه کرده و با حمایت یک مشاور روانشناس به درمان بپردازیم.

ذهنمان را متقاعد کنیم که می‌توانیم

اگر بتوانیم به میزانی از باور از خودمان و آنچه که با آنچه در هراس و فوبیا هستیم در ذهن خود به مرور مواجه شویم و این تفکر را به خود بدهیم که ترس من غیر واقعی است و میتوانیم در چنین شرایطی به ذهن خود مسلط باشم و این باور را داشته باشید که ترس ها و فوبیا ها عاملی ذهنی دارند، از این رو در شرایط مواجه شدن با فوبیای خود میتوانید از چند ثانیه تا چند دقیقه قدرت کنترل ذهن خود را به دست بگیرید و با فوبیای خود مواجه شوید.

به خودتان اعتماد کنید

اعتماد کردن به خودتان در مواجه شدن با فوبیا باعث میشود قدرت ذهنیتان بالا برود. اگر احساس کنید حتماً باید کسی باشد که به کمک شما بشتابد از این رو میزان اضطراب شما بالا میرود و نمیتوانید با فوبیای خود مواجه شوید.

فرض کنید از گربه می‌هراسید و کودکتان در معرض مواجه شدن با گربه است، اگر به خودتان اعتماد کنید و بدانید که شما باید عامل نهراسیدن فرزندتان نیز از گربه باشید، بهتر و بیشتر خودتان را کنترل می‌کنید و می‌توانید عاملی برای آموزش به کودکتان نیز باشید. نکته مهم در ترس‌های فوبیا در این است که کودکان از والدینشان آموزش میبینند و الگو برداری میکنند. اگر میخواهید الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید باید با ترس‌های خود مواجه شوید و به درمان آن‌ها بپردازید.

چگونه با ترس از حیوانات مقابله کنیم؟

اقدام کنید

گاهی خودتان باید خودتان را در معرض ترس هایتان قرار بدهید و بتوانید از پس آن‌ها بر بیایید. اگر ترس و فوبیا در وجودمان باقی بماند یک عامل اضطراب زای همیشگی میشود که ذهن و قدرت ذهنیمان را فلج میکند. اما اگر بتوانیم با ترس هایمان در فرصت‌هایی که احساس میکنیم توان ذهنیشان را داریم مواجه شویم، قطعاً در روند درمانی مناسبی خود را قرار داده‌ایم.

با توجه به راه کار‌هایی که در درمان فوبیا ارائه شد، لازم به ذکر است درمان فوبیا و یا همان ترس‌های بی دلیل قطعا نیازمند یک دوره مشاوره و کمک گرفتن از روانشناس است. زیرا ممکن است ریشه اضطرابی فوببا نادیده گرفته شود و یا به رفتار دیگری تبدیل شود.

در گرایش‌های درمانی روانشناسی، رفتار درمانگری میتواند درمان مؤثری در تغییر رفتار فردی که دچار فوبیا است ایجاد کند و یا فوبیا او را از حیوان مشخصی از بین ببرد. اما مسئله اصلی دوره‌های پس از درمان است که بیمار میتواند با مشاوره‌های بعد از آن علت اضطراب و ترس و ریشه‌های ترس خود را به کمک یک مشاور روانشناس و یا روانکاو پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید