نصرت الله وحدت؛ زندگی و زمانه بازیگر لبخندها

نصرت الله وحدت؛ زندگی و زمانه بازیگر لبخندها

نصرت الله وحدت بازیگر، کارگردان، نویسنده تئاتر وسینمای ایران متولد ۱۶ شهریور ۱۳۰۴ در اصفهان است، اما سال‌های گذشته در یکی از گفتگو هایش با رسانه‌ها گفته بود که متولد ۱۳۰۶ می‌باشد. وحدت از همان زمان کودکی اش به بازیگری علاقه‌مند بود. او زمانی که ۷ سال داشت با پدرش به سینما رفت وهنگام تماشای فیلم، محو نور آپارات شده بود که روی صحنه رو به رویش می‌افتاد. اما زمانی که پایان فیلم رسید نصرت خردسال به دنبال بازیگران فیلم داخل آپارات خانه سرک می‌کشید.

کد خبر : ۸۵۶۴۳
بازدید : ۷۱۳۶
فرادید | نصرت الله وحدت بازیگر تئاتر وسینمای ایران پس از مدت‌ها دست وپنجه نرم کردن با بیماری اش در سن ۹۵ سالگی ودر روز سه شنبه ۱۵ مهر ماه در بیمارستان تهران دار فانی را وداع گفت. او از پیشکسوتان تئاتر اصفهان وسینمای ایران بود. فرزند او در گفتگو بارسانه ها، علت مرگ نصرت الله وحدت را بیماری ذات الریه اعلام کرد.

به گزارش فرادید، روز گذشته بود که روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت از درگذشت نصرت الله وحدت بعد از چند روز بستری بودن در بیمارستان خبر داد.

وحدت از سن ۷ سالگی به بازیگری علاقه‌مند و در سن ۱۸ سالگی وارد دنیای تئاتر شد. اولین نمایش نصرت الله وحدت "خلیفه یک روزه " بود. وحدت یکی از پایه گذاران تئاتر اصفهان بود وسال‌ها در تئاتر اُلمپ ایفای نقش کرد. او سال‌های زیادی را با همراهی مرحوم رضا ارحام صدر در این تئاتر وتئاتر سپاهان نقش آفرینی کرده است.

وحدت ۱۵ اردیبهشت ۹۷ نیز در جشن بازیگر از طرف خانه تئاتر مورد تقدیر قرار گرفت. همسر او "فروغ رجایی علوی" دختر استاد تئاتر "محمد رجایی" چندماه ماه قبل از نصرت الله وحدت در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ درگذشت.

نصرت الله وحدت بیش از ۱۲۰ نمایش نامه را اجرا کرده است که علاوه بر بازیگری بیشتر این کار‌ها کارگردانی ونویسندگی آن‌ها را نیز به عهده داشته است. او اکثر فیلم‌ها ونمایش نامه هایش را با لهجه شرین اصفهانی بازی کرده است.

علت مرگ نصرت الله وحدت چیست؟ +زندگی وزمانه
زندگی وزمانه نصرت الله وحدت

نصرت الله وحدت بازیگر، کارگردان، نویسنده تئاتر وسینمای ایران متولد ۱۶ شهریور ۱۳۰۴ در اصفهان است، اما سال‌های گذشته در یکی از گفتگو هایش با رسانه‌ها گفته بود که متولد ۱۳۰۶ می‌باشد. وحدت از همان زمان کودکی اش به بازیگری علاقه‌مند بود. او زمانی که ۷ سال داشت با پدرش به سینما رفت وهنگام تماشای فیلم، محو نور آپارات شده بود که روی صحنه رو به رویش می‌افتاد. اما زمانی که پایان فیلم رسید نصرت خردسال به دنبال بازیگران فیلم داخل آپارات خانه سرک می‌کشید.

پدرش که از این مسئله ناراحت شده بود سراغش می‌رود و می‌گوید دنبال چه می‌گردی؟ وحدت می‌گوید آن همه بازیگر هفت تیر کش کجا رفتند؟ پدر او با خنده می‌گوید " هنگامی که بزرگ شوی خودت خواهی فهمید که آن بازیگران کجا رفتند!. دعای پدر نصرت الله وحدت برآورده می‌شود و او سرانجام در سن ۱۸ سالگی به همراه دوستش رضا ارحام صدر وارد عرصه تئاتر می‌شود.

آن دو درحال قدم زدن در چهارباغ اصفهان بودند که با آگهی روی دیوار با مضمون "تئاتر فرهمند، هنرجو می‌پذیرد مواجه می‌شوند. با سرعت خودشان را به محل تمرین نمایش "حاکم یک روزه" می‌رسانند". وافراد حاضر در آنجا نمی‌توانستند نقش را حفظ کنند. وحدت و ارحام صدر هنر خود را نشان می‌دهند و نقش خلیفه ومیرزا بنویس را از آن خود می‌کنند. نقش وحدت میرزا بنویس بود ودیالوگ نداشت. او نقشش را به قدری زیبا اجرا می‌کند که سالن از خنده منفجر می‌شود. اولین کارش با نمایش نامه " خلیفه یک روزه" آغاز می‌شود. وحدت از آن پس وارد دنیای کمدی می‌شود وجز دوسه مورد تمام کار‌های او کمدی وطنزآمیز است.

او دوفیلم در خارج از کشور نیز ساخته است. فیلم‌هایی با نام " یک اصفهانی در نیویورک" و "یک اصفهانی در سرزمین هیتلر" که دومین فیلم داستانش واقعی بود. داستان فیلم شرح زندگی دختری به نام منیژه بود. او هنگامی که از آلمان به سمت تهران فرار می‌کند سرگذشتش را برای مجله‌ها تعریف می‌کند. منیژه تعریف کرد "آن‌ها را به اسم تحصیل در رشته هتل داری به آلمان می‌برند، اما ماجرا چیز دیگر بوده در آنجا از این دختران سوءاستفاده شده است. البته پس از افشای این ماجرا سفارت ایران در آلمان به این موضوع رسیدگی کرد.

وحدت سال ۱۳۴۳ در فیلم "عروس فرنگی" ایفای نقش کرد که یکی از برترین کار‌های او است. او موفق به دریافت جایزه دلفین طلایی شد. روزنامه‌های آن زمان خبر موفقیت وحدت را اینگونه نوشتند: نصرت الله وحدت به واسطه هنرمندی قابل تحسینش در فیلم عروس فرنگی موفق به اخذ جوایز روبان زرد و کاپ طلایی از فستیوال آسیایی گردید، واین اولین باری است که هنر یک هنرپیشه ویک فیلم ایرانی موفق به دریافت این امتیاز می‌شود.

وحدت چندین سال قبل تندیسش را به موزه سینما اهدا کرد. او قبل از انقلاب با مرحوم "ناصر ملک مطیعی" در تئاتر نصر همکاری کرده است. او سال ۱۹۹۲ میلادی به تئاتری به نام "کلاف سر درگم" در آمریکا دعوت شد که هنرمندی او استقبال تعداد زیادی از مردم را به دنبال داشت. او در ۴۳ فیلم فعالیت کرده است.

نصرت الله وحدت پس از سال ۱۳۵۷ حضورش در سینمای ایران کمرنگ شد و خانه نشین شد. او سال‌های پایانی زندگی اش را با آرزوی بازی دوباره اش مقابل دوربین به سر برد.

علت مرگ نصرت الله وحدت چیست؟ +زندگی وزمانه
آثار سینمایی

نصرت الله وحدت در طول عمر هنری اش در ۴۳ فیلم سینمایی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به یک اصفهانی در نیویورک (۱۳۵۱)، شوهرجونم عاشق شده (۱۳۵۵)، نقص فنی (۱۳۵۵)، شوهر کرایه‌ای (۱۳۵۳)، فرار از بهشت (۱۳۵۳)، خوشگذران (۱۳۵۲)، کی دسته گل به آب داده؟ (۱۳۵۲)، ناخدا باخدا (۱۳۵۲)، تولدت مبارک (۱۳۵۱)، زندگی وارونه (۱۳۵۰)، شوهر پاستوریزه (۱۳۵۰)، اجل معلق (۱۳۴۹)، تاکسی عشق (۱۳۴۹)، دو دل و یک دلبر (۱۳۴۸)، شکار شوهر (۱۳۴۷)، ماجرای شب ژانویه (۱۳۴۷)، نیم وجبی (۱۳۴۶)، یک قدم تا بهشت (۱۳۴۵) زبون بسته (۱۳۴۴)، مردی در قفس (۱۳۴۴)، عروس فرنگی (۱۳۴۳)، مسافری از بهشت (۱۳۴۲)، مرغابی سرخ کرده (۱۳۴۰)، آسمون جل (۱۳۳۸)، پنجمین ازدواج (۱۳۳۴)، روز‌های بی‌خبری (۱۳۵۶)، مشکل آقای اعتماد (۱۳۵۶)، لج و لجبازی (۱۳۵۱)، یک اصفهانی در نیویورک (۱۳۵۱)، عشقی‌ها (۱۳۵۰)، نوبر اصفهان (۱۳۴۹)، سرود زندگی (۱۳۴۸)، مردی از اصفهان (۱۳۴۶)، دنیای پول (۱۳۴۴)، صفرعلی (۱۳۳۹) عروسک پشت پرده (۱۳۳۹)، روزنه امید (۱۳۳۸)، شانس و عشق و تصادف (۱۳۳۸)، قاصد بهشت (۱۳۳۷)، نردبان ترقی (۱۳۳۷)، خورشید می‌درخشد (۱۳۳۵)، دختر سر راهی (۱۳۳۲) اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید