پیش‌بینی مرگ کرونایی با محاسبه‌گر اینترنتی

پیش‌بینی مرگ کرونایی با محاسبه‌گر اینترنتی

مثلاً نشان دادیم که خطر مرگ مرد ۶۶ ساله دارای بیماری مزمن انسداد ریوی طی یک سال آینده شش درصد است و شمار بیماران مشابه (یعنی مردان همین رده سنی با همین بیماری) ۲۵ هزار نفر است.

کد خبر : ۸۵۶۹۷
بازدید : ۸۵۹۳
پیش‌بینی مرگ کرونایی با محاسبه‌گر اینترنتی
محققان بریتانیایی محاسبه‌گری ساخته‌اند که می‌تواند خطر مرگ افراد را بر اثر کرونا پیش‌بینی کند. این ابزار اینترنتی که محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) ساخته‌اند، براساس عواملی، چون سن، جنسیت و بیماری‌های زمینه‌ای، احتمال مرگ طی یک سال را پیش‌بینی می‌کند.

این ابزار خطرات ابتلا و همچنین عوامل غیرمستقیم مثل کمبود امکانات درمانی را نیز درنظر می‌گیرد. این محاسبه‌گر را در چارچوب تحقیقات وسیع‌تری ساخته‌اند. طبق این تحقیق لغو زودهنگام قرنطینه‌های کرونا می‌تواند به افزایش تلفات به میزان ۳۷ تا ۷۳ هزار نفر طی یک سال منجر شود.

طبق برآورد این تحقیق که در مجله لانست منتشر شده است، حدود ۸.۴ میلیون نفر در بریتانیا به شدت در برابر بیماری کووید-۱۹ آسیب‌پذیرند. هری همینگوی استاد دانشگاه و نویسنده این تحقیق می‌گوید پایین نگه‌داشتن میزان ابتلا در میان مردم به حفظ ایمنی افراد آسیب‌پذیر کمک می‌کند.

او همچنین توضیح داد که پزشکان باید همچنان به افراد آسیب‌پذیر خدمات درمانی باکیفیت ارائه دهند تا زندگی کسانی که به کرونا مبتلا نشده‌اند به خطر نیفتد. این محققان در این پژوهش داده‌های ۳.۸ میلیون پرونده درمانی را بررسی کرده‌اند و نتیجه‌گیری‌های خود را بر این اساس انجام داده‌اند که در بریتانیا میزان ابتلا ده درصد است و ۲۰ درصد مردم دارای وضعیت پرخطرند.

دکتر آمیتاوا بانرجی نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «مثلاً نشان دادیم که خطر مرگ مرد ۶۶ ساله دارای بیماری مزمن انسداد ریوی طی یک سال آینده شش درصد است و شمار بیماران مشابه (یعنی مردان همین رده سنی با همین بیماری) ۲۵ هزار نفر است.

طبق برآورد این محاسبه‌گر تلفات ناشی از کرونای بیماران مشابه که ۱۶۳۹ نفر پیش‌بینی می‌شود ۱۶۴ نفر افزایش می‌یابد.» او افزود: «طبق یافته‌های ما خطر مرگ گروه‌های آسیب‌پذیر به میزان چشم‌گیری افزایش می‌یابد و هزاران نفر که می‌شد از مرگ آن‌ها جلوگیری کرد جان خود را از دست می‌دهند.»

به گفته یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق از این داده‌ها می‌توان در تدوین خط مشی سازمان خدمات بهداشت ملی در مورد بیماران آسیب‌پذیر کمک گرفت. همینگوی می‌گوید: «یافته‌های ما نشانگر اهمیت ارائه خدمات پیشگیری مستمر به افرادی است که دچار گستره وسیعی از بیماری‌ها هستند و تحت نظر متخصصان درمانی‌اند.

این خط مشی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که سازمان خدمات بهداشت ملی بتواند از داده‌های کل سامانه به نفع بیماران استفاده کند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید