زنده به گور شدن دو برادر در عملیات گودبرداری

زنده به گور شدن دو برادر در عملیات گودبرداری

ساعت حدود ۷ صبح جمعه ۱۸ مهر را نشان می‌داد که ساختمان‌های ضلع جنوبی محوطه گودبرداری شروع به ریزش کرد در همین موقع ناگهان دو کارگر جوان پروژه به سمت اتاقک نگهبانی واقع در محوطه هزار متری بیمارستان دویدند.

کد خبر : ۸۵۷۲۹
بازدید : ۱۰۷۳۳
زنده به گور شدن دو برادر در عملیات گودبرداری
مرجان همایونی | همزمان با پایان یافتن عملیات آوار‌برداری در محل ریزش یک ساختمان در خیابان فلاح تهران و کشف اجساد دو کارگر از زیر خاک پرونده‌ای برای شناسایی مقصران این حادثه در دادسرای جنایی تشکیل و ۵ نفر بازداشت شدند.

شامگاه پنجشنبه ۱۷ مهر، عوامل آتش‌نشانی و شهرداری منطقه در جریان احتمال ریزش چند خانه در یکی از محله‌های خیابان فلاح تهران قرار گرفتند و راهی محل شدند. قرار بود در زمینی به وسعت یک هزار متر بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان ساخته شود و به‌همین خاطر حدود ۲۰ متر زمین را گودبرداری کرده بودند، اما همین موضوع باعث خسارت‌هایی به خانه‌های اطراف شده بود.
به‌همین دلیل نیز دستور تخلیه خانه‌های اطراف محل گودبرداری صادر شده و از مدتی قبل نیز ساکنان این خانه‌ها را تخلیه کرده بودند، اما هنوز در برخی از طبقات این خانه‌ها، افرادی ساکن بودند که با کمک عوامل کلانتری آن‌ها نیز محل زندگی‌شان را ترک کردند.
اطراف محوطه و خانه‌هایی که احتمال ریزش آن‌ها می‌رفت با نوار زرد رنگ بسته شد و تحت کنترل قرار گرفت. ساعت حدود ۷ صبح جمعه ۱۸ مهر را نشان می‌داد که ساختمان‌های ضلع جنوبی محوطه گودبرداری شروع به ریزش کرد در همین موقع ناگهان دو کارگر جوان پروژه به سمت اتاقک نگهبانی واقع در محوطه هزار متری بیمارستان دویدند.
مأموران به آن‌ها هشدار دادند که به آنجا نزدیک نشوند، اما امیر ابری ۲۵ ساله و حسین ابری ۱۸ ساله به‌سمت اتاقک دویدند. کسی نمی‌داند علت ورود این دو برادر به اتاقک نگهبانی چه بود، اما احتمال می‌رود آن‌ها برای بیرون آوردن سگ‌های نگهبان قصد ورود به آنجا را داشتند.
همزمان با ورود آن‌ها به اتاقک، ناگهان ساختمان ریزش کرد و دو برادر زیر خروار‌ها خاک مدفون شدند. گرچه اظهارات اولیه اهالی محل از وجود ۳ یا ۴ نفر زیر آوار خبر می‌داد، اما پس از پایان عملیات آوار‌برداری فقط اجساد این دو برادر پیدا شد.

گزارش این حادثه به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام و عملیات برای نجات دو برادر آغاز شد. از ساعت ۷ صبح جمعه خاکبرداری برای نجات کارگران از سوی مأموران آتش‌نشانی ادامه یافت و ساعاتی بعد بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی پایتخت برای بررسی موضوع راهی محل حادثه شد.
تلاش برای پیدا کردن دو برادر ادامه داشت تا اینکه ساعت یک بامداد شنبه ۱۹ مهر جسد امیر پیدا شد و دو ساعت بعد نیز جنازه حسین در چندمتری جسد برادرش کشف شد.

بازداشت ۵ متهم
به دستور بازپرس ساسان غلامی، مالک زمین که یک پزشک عمومی است، مدیر پروژه خاکبرداری، مهندس ناظر، مدیر ایمن‌سازی و مسئول مالی پروژه به اتهام رعایت نکردن نظامات دولتی که منجر به مرگ دو نگهبان ساختمان شده بازداشت شدند و تحقیق و بررسی برای تعیین میزان قصور آن‌ها از سوی کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس آتش‌نشانی ادامه دارد.

بازپرس جنایی همچنین دستور بازبینی دوربین‌های محل حادثه، تحقیق از شاهدان، تحقیق از عوامل آتش‌نشانی، اخذ مدارک شهرداری و پروانه ساخت و... را صادر کرد.

شکایت از مقصران
در حالی که تحقیقات در این باره ادامه داشت ۱۱ نفر از اهالی محل که خانه هایشان بر اثر این گودبرداری تخریب شده و دچار خسارت شده بودند با حضور در دادسرای امور جنایی تهران اعلام شکایت کردند.

همچنین خانواده دو برادر نیز از مقصران این حادثه شکایت کرده و درخواست رسیدگی داشتند.

اظهارات متهمان
صبح روز گذشته ۵ متهم پرونده در حضور بازپرس جنایی پایتخت قرار گرفتند و تحقیقات از آن‌ها صورت گرفت. مالک زمین در تشریح ماجرا گفت: ۱۴ ماه قبل برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان با ۶۴ تخت در این محل گودبرداری شروع شد.
در این مدت مشکلی نبود تا اینکه رفتار خاک تغییر کرد و ما شروع به ایمن‌سازی محل کردیم. تصور می‌کنم این تغییر رفتار خاک به خاطر بارندگی شب قبل از حادثه بوده است. ما برای استحکام محل هم شمع زدیم و هم ایمن‌سازی کردیم.
در ۲۷ روز گذشته هیچ جا به جایی خاکی نداشتیم با این حال از ۴ ماه قبل اقدام به خرید خانه‌های اطراف و تخلیه این خانه‌ها کردیم. حتی چند نفر از ساکنان خانه را تخلیه نمی‌کردند که شب قبل از حادثه با کمک پلیس موفق شدیم که آن خانه را نیز تخلیه کنیم.
ما طبق مجوز شهرداری کار را انجام دادیم و مدام ایمن‌سازی انجام شده است. بازپرس از وی پرسید: شهرداری در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال به شما اعلام می‌کند که پروژه پر خطر و خطر آفرین است چرا هیچ اقدامی نکردید؟

متهم گفت: به ما دستور توقف پروژه ندادند و مواردی را که مشکل ساز بود در این مدت برطرف کردیم. اخطار کتبی به من اعلام نشد. سپس مهندس ناظر پروژه که به‌عنوان متهم دیگر پرونده بازداشت شده گفت: ما بیشتر چاه‌هایی که در اطراف محل بودند شناسایی کرده و با بتن پر کرده بودیم.
اما به خاطر بارش باران، خاک تغییر رفتار داده و چاه‌هایی که بتن داخل آن ریخته شده بود خالی شدند. هیچ کسی نمی‌تواند صد درصد جلوی یک حادثه را بگیرد.
زنده به گور شدن دو برادر در عملیات گودبرداری
زنده به گور شدن دو برادر در عملیات گودبرداری
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید