از "خود مدیریتی" در محیط‌ کار چه می‌دانید؟

از "خود مدیریتی" در محیط‌ کار چه می‌دانید؟

خارج شدن از مسیر حتی برای کمک به دیگران، نشان‌دهنده این است که خیرخواهی شما فراتر از انتظار است و مایل به رشد و ترقی هستید و این همان چیزی است که کارفرمایان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

کد خبر : ۸۵۷۷۸
بازدید : ۲۵۰۷۳
از
دکتر رحمن عابدین‌زاده نیاسر، فاطمه وحیدی | کارفرمایان حقیقتا مهارت‌های سازمانی قوی دارند و می‌دانند که شما کار را به خوبی انجام خواهید داد و فردی موثر خواهید بود یا بالعکس؟ رفتار و عملکرد شما در محیط کار نشان‌دهنده تسلط و رویکرد شما در سازمان است.
با توجه به ابهامات و تغییرات محیط کار امروز همه باید به کمک مهارت‌های خودمدیریتی، خود را برای کنترل متغیر‌های موجود آماده کنند. در ادامه با ویژگی‌ها و اهمیت این مهارت آشنا می‌شویم:

۱- مهارت‌های سازمانی: مهارت‌های سازمانی قوی در برنامه‌ریزی زمان و میزان کار موثری که شما انجام می‌دهید، خود را نشان می‌دهند. سازمان یافتگی علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند نهار خود را فراموش نکنید یا به یک جلسه مهم کاری دیر نرسید، باعث می‌شود حرفه‌ای به نظر برسید و به شما در انجام موثر کار‌ها کمک می‌کند.
سازماندهی و برنامه‌ریزی همچنین نشان‌دهنده میزان اهمیت شما نسبت به شغلتان است. سر کار رفتن هر روزه، وقت‌شناس بودن و به‌خاطر سپردن تمام چیز‌هایی که ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید، واقعا مهم است.

۲- ابتکار عمل: اگر از ابتکار عمل استفاده کنید، می‌توانید کار‌ها را بدون سوال پرسیدن انجام دهید و قادر خواهید بود مشکلاتی را حل کنید که دیگران به آن‌ها توجهی ندارند یا حتی راه‌حلی برای برطرف کردن آن‌ها ندارند. برای ادامه روند رشد و یادگیری، لازم است گاهی از مسیر خود خارج شوید.
به دنیایی جدید وارد شوید و در صورت لزوم مطالعات بیشتری انجام دهید، سوال بپرسید و اگر لازم باشد از دیگران نیز کمک بخواهید. خارج شدن از مسیر حتی برای کمک به دیگران، نشان‌دهنده این است که خیرخواهی شما فراتر از انتظار است و مایل به رشد و ترقی هستید و این همان چیزی است که کارفرمایان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
استفاده از ابتکار عمل شما را به فردی مطلوب در نظر کارفرمایان برای تصدی مشاغل و فرصت‌ها تبدیل می‌کند، زیرا شما با استفاده از این مهارت نشان می‌دهید که صاحب دیدگاه و تفکر هستید و این نکته اثبات‌کننده پیشرفت و رشد شما در کارتان خواهد بود. ابتکار عمل به شما توانایی رقابت می‌دهد و به شما اطمینان می‌بخشد که خواهید توانست مطابق با تغییرات روز مرتبط با شغلتان، به روز شوید.

۳- پاسخگو بودن: پاسخگویی در برابر کاری که به شما واگذار شده به این معنی است که شما از همه امکانات خود استفاده خواهید کرد و اشتیاق زیادی برای کار خود دارید. این یعنی شما تنها برای پول کار نمی‌کنید، به شغل خود اهمیت می‌دهید و تمام توان خود را به کار خواهید گرفت.
این موارد در نتیجه به شما کمک خواهند کرد که کار خود را بهتر انجام دهید و همان فردی باشید که کارفرمایان تمایل دارند تا آن‌ها را استخدام کنند؛ زیرا آن‌ها می‌دانند که شما خود را وقف انجام کار‌ها به شیوه‌ای موثر خواهید کرد.
کار به شما فرصت خارق‌العاده‌ای می‌دهد تا بتوانید خود را سازماندهی کنید. با استفاده از این نکته می‌توانید وظایف روزانه خود را راحت‌تر انجام دهید. برای موفقیت بیشتر نکات زیر پیشنهاد می‌شود:
از
۱- لیستی از وظایف روزانه خود تهیه کنید و با انجام هرکدام از آنها، آن را خط بزنید.

۲- اسناد مهم مانند تقویم کاری خود را همیشه در دسترس بگذارید، بنابراین همیشه می‌دانید که باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهید.

۳- جلسات و تماس‌هایی را که به هر نحوی به شما ارتباط دارند، پیگیری کنید.

مهارت‌های خودمدیریتی شانس بیشتری برای پیشرفت در حرفه و شغلتان در اختیار شما قرار می‌دهد. با این مهارت‌ها دیگران می‌توانند از شما به‌عنوان فردی یاد کنند که می‌شود مسوولیت‌ها را به او واگذار کرد و از انجام درست کار‌ها اطمینان داشت. این نگرش می‌تواند به شما در رسیدن به فرصت‌ها، مسوولیت‌پذیری بیشتر، آموزش و ارتقای شغلی کمک کند.

ایجاد و بهبود مهارت خودمدیریتی
خود مدیریتی در آمادگی برای آینده، کنترل شرایط فعلی، توجه و دقت به کارتان به شما کمک می‌کند و به شما آموزش می‌دهد که در صورت بروز خطا، چطور شرایط را بهبود ببخشید. خود مدیریتی یک راه عالی برای رشد هر فرد است و فقط به محیط کار اختصاص ندارد.
ما در کودکی در برابر کار‌هایی که انجام می‌دهیم مسوول نیستیم، اما هرچه بزرگ‌تر می‌شویم مسوولیت‌پذیری برایمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا همیشه کسی وجود ندارد که بار مسوولیت‌های ما را بر دوش بکشد. ما چند روش برای تقویت سه عنصر اصلی خودمدیریتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم:
از
راه‌های تقویت ابتکار عمل:

۱- شروع یک پروژه: داشتن یک ایده و تلاش برای تحقق آن می‌تواند ابتکار عمل شما را تقویت کند.

۲- استفاده مفید از اوقات فراغت: انتخاب مسیری برای توسعه دانش و مهارت نشان‌دهنده انگیزه و اشتیاق شما است و این برای کارفرمایان مهم است.

۳- فعالیت‌های داوطلبانه: اختصاص وقت به انجام یک کار مفید باعث می‌شود شما مهارت کسب کنید. این نکته به شما کمک می‌کند تا بتوانید طیف وسیعی از مهارت‌ها را کسب کنید.

راه‌های توسعه مهارت‌های سازمانی:

۱- مهلت هر پروژه را تعیین کنید: برای رسیدن به اهدافتان برنامه‌ریزی کنید. مشخص کنید که کار‌ها به چه ترتیبی و چگونه باید انجام شوند.

۲- از یک برنامه‌ریز استفاده کنید: برای این مورد می‌توانید از برنامه‌ریز‌های آنلاین یا حتی قلم و کاغذ استفاده کنید که این ابزار می‌تواند به شما برای طبقه‌بندی وظایف و اطلاعات کمک کند.

۳- یک روال روزانه تعیین کنید: با وجود این روال در شروع هر روز از آمادگی خود برای انجام وظایف اطمینان خواهید داشت.

راه‌های تقویت مسوولیت‌پذیری:

۱- وظایف واگذار شده را بپذیرید: هنگامی که مسوولیت شخص دیگری به شما واگذار می‌شود با خود فکر نکنید که شما وظایف شخص دیگری را انجام می‌دهید. با خود بگویید این وظیفه من است و انگیزه و اشتیاقی که صرف انجام این کار کرده‌ام به من بازمی‌گردد. من آماده‌ام و برای کاری که انجام می‌دهم به خود افتخار می‌کنم.

۲- اگر وظایفی که به شما واگذار شده به خوبی پیش نمی‌رود، با خود فکر کنید چه گام‌هایی برای بهبود آن می‌توانید بردارید؟ از چه افرادی می‌توانید کمک بگیرید؟ چه کار‌های بیشتری می‌توانید انجام دهید؟ و سعی کنید روش‌های جدیدی برای انجام آن کار پیدا کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید