"ردیاب خواب"، رویایتان را تغییر می‌دهد

"ردیاب خواب"، رویایتان را تغییر می‌دهد

یافتن هر تاثیر و مزیتی که نشان دهد این روش با رویا دیدن ارتباط دارد، اینکه بتوان محتوای رویا را به شکل علّی و معلولی نشان داد، ارزش آزمودن و تحقیق را دارد.

کد خبر : ۸۵۹۵۹
بازدید : ۸۸۰۲
دانشمندان می‌گویند که می‌توانند رویا‌های افراد را با تلقین و ایجاد تصور موضوعاتی خاص در آن‌ها دستکاری کنند، چیزی مانند رویا‌های شفاف. محققان در فلوید اینترفیس مدیا لب در دانشگاه MIT از روشی به نام کاشت خواب هدفمند (TDI) برای دستیابی به این هدف استفاده کرده اند.
روش TDI با تاثیر بر مرحله اولیه خواب که معروف به هیپناگوژیا است، آنچه را که فرد در خواب خواهد دید به گونه‌ای آگاهانه شکل می‌دهد. هیپناگوژیا- اولین مرحله خواب - به لحاظ حالت امواج مغزی و تجربیات این مرحله به مرحله REM (حرکت سریع چشم) شبیه است.
هرچند که در مرحله هیپناگوژیا، فردی که خواب است هنوز می‌تواند صدا‌ها را بشنود. به همین دلیل افراد شرکت کننده در این آزمون، فرمان‌های صوتی از قبیل "به خاطر داشته باشید که به یک درخت فکر کنید" و "به یاد آورید که افکار خود را مشاهده کنید" را ضبط کردند و سپس این القائات را در زمان مناسب برای آن‌ها بازپخش کردند.

دانشمندان با استفاده از یک ردیاب خواب که به دست فرد پوشانده می‌شود و می‌تواند تغییرات متعددی مانند ضربان قلب فرد، بار‌های الکتریکی روی پوست، حرکت انگشت و موارد دیگر را تشخیص دهد می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی خواب به مرحله هیپناگوژیک وارد می‌شود تا بتوانند فرمان صوتی مذکور را در آن زمان پخش کنند.

به گفته آدام هار هوروویتز نویسنده اصلی این تحقیق، ردیاب خواب که دورمیو Dormio نامیده می‌شود، "فرمان صوتی را در زمان‌های مناسب برای فرد در حال خواب پخش می‌کند و همچنین بعدا روایت فرد از محتوای خوابی که دیده را ضبط می‌کند. "

هار هوروویتز می‌گوید: "به زبان ساده، افراد به ما می‌گویند که آیا آن محرک‌ها و فرمان‌های درخواستی در خواب آن‌ها ظاهر شده اند یا نه" "محتوای این فرمان‌های محرک اغلب تغییر می‌کنند- مثلا یک 'درخت' تبدیل به یک 'ماشین درخت شکل' می‌شود -، اما خط و ربط این دو را می‌توان به راحتی تشخیص داد. "
بر اساس این مطالعه بیش از دو سوم موارد گزارش شده می‌گویند که محتوای خواب‌ها بازتاب همان محتوای فرمان صوتی بوده اند. یک شرکت کننده خواب خود را این گونه توصیف کرد که در خواب، ریشه‌های یک درخت را دنبال می‌کرده، در حالی که شرکت کننده دیگر، درختی را از کودکی اش به یاد آورد.

با این حال تا زمانی که بسیاری از جنبه‌های دستکاری رویا‌ها شناخته نشده است، هنوز نمی‌توان به شکل دقیق گفت که دستکاری خواب افراد چه مزایایی می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد. هار هوروویتز می‌گوید: "یافتن هر تاثیر و مزیتی که نشان دهد این روش با رویا دیدن ارتباط دارد، اینکه بتوان محتوای رویا را به شکل علّی و معلولی نشان داد، ارزش آزمودن و تحقیق را دارد.
"این مساله، دامنه وسیعی از پژوهش‌های گذشته، شامل مطالعاتی که در مورد کابوس‌ها و PTSD (اختلال اضطرابی پس از آسیب روانی) انجام شده، تا تحقیقات علمی در دست انجام کنونی در مورد یادگیری زبان در خواب، یا خلاقیت واکتشافات ناگهانی در عالم رویا را در بر می‌گیرد. "

نمونه اولیه از فناوری دورمیو در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. همچنین از زمان آن طرح اولیه تا کنون، ورکشاپی نیز در ژانویه ۲۰۱۹ به منظور بحث در مورد فن آوری‌های جدید برای مطالعه، ضبط و تأثیرگذاری بر رویا‌ها برگزار شده است. این آزمایش جدید، راه را برای جهت دهی محتوای خواب‌ها در زمان شروع خواب خواهد گشود.
مساله‌ای که می‌تواند به این منجر شود که بتوان داده‌ها و اطلاعات را در محتوای رویای افراد وارد کرد. نتایج این ورکشاپ، برای انتشار یک نسخه ویژه با موضوع مهندسی رویا در مجله علمی 'آگاهی و شناخت' استفاده شده است.

پتی مایس استاد علوم و هنر‌های رسانه‌ای و رئیس گروه پژوهش فلوید اینترفیسز می‌گوید: "بیشتر مطالعات خواب و رویا تاکنون به آزمایشگاه‌های خواب در دانشگاه محدود بوده است. پژوهش‌هایی که بسیار پرخرج بوده اند و هم برای پژوهشگران و هم برای شرکت کنندگان دردسرزا بوده اند. "

"گروه تحقیقاتی ما از اینکه پیشتاز فن آوری‌های جدید، فشرده و ارزان برای مطالعه در زمینه خواب و افزودن محتوا به رویا بوده خوشحال است. این پژوهش، زمینه انجام مطالعات بیشتر و انجام این آزمایش‌ها در شرایط غیرآزمایشگاهی را نیز فراهم می‌کند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید