یک میلیون تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو در ژاپن

یک میلیون تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو در ژاپن

تعطیلی راکتور اتمی دایچی در فوکوشیما یک اقدام بزرگ برای احیای فوکوشیما از این فاجعه اتمی است. برای اجتناب از تاخیر در روند خروج راکتور از رده باید به سرعت تصمیم بگیریم.

کد خبر : ۸۵۹۶۰
بازدید : ۶۲۱۳
یک میلیون تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو در ژاپن
نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن
در میان مخالفت‌های شدید طرفداران محیط زیست و ماهیگیران، قرار است ژاپن بیش از یک میلیون تُن مواد رادیواکتیو را به دریا بریزد. این مواد بازمانده تخریب راکتور اتمی فوکوشیما بر اثر سونامی است. به گزارش رسانه‌های محلی، عملیات انتقال مواد رادیواکتیو راکتور دایچی فوکوشیما به دریا، از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و تکمیل آن دهه‌ها به طول خواهد انجامید.

هیروشی کاجی یاما، وزیر صنایع ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تعطیلی راکتور اتمی دایچی در فوکوشیما یک اقدام بزرگ برای احیای فوکوشیما از این فاجعه اتمی است. برای اجتناب از تاخیر در روند خروج راکتور از رده باید به سرعت تصمیم بگیریم.»

راکتور اتمی فوکوشیما در ماه مارس سال ۲۰۱۱ به دنبال یک زمین لرزه بزرگ و متعاقب آن سونامی تخریب شد. در این واقعه حدود ۲۰ هزار نفر کشته شدند هرچند آمار دقیق آن در دسترس نیست. تصمیم به رهایی آب داخل راکتور به دریا‌ها به سال‌ها بحث در مورد نحوه از بین بردن آن پایان می‌بخشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا ماه گذشته ۱.۲۳ میلیون تُن آب رادیواکتیو در راکتور فوکوشیما انبار بوده است. دولت ژاپن در طول این سال‌ها گفته بود روش‌های مختلف دورریزی آب رادیواکتیو راکتور را بررسی کرده است و رهایی آن در دریا یا بخار آن «گزینه‌هایی واقع‌گرایانه» تری هستند.

اما رهایی آب راکتور در دریا به دلیل خطرات احتمالی آن علیه آبزیان با مخالفت طرفداران محیط زیست روبه‌رو شده است.

این اقدام همچنین مخالفت ماهیگیران ژاپنی و جامعه تولیدکنندگان محصولات ساحلی را برانگیخته است که معتقدند مردم از مصرف غذای دریایی و محصولات منطقه خودداری خواهند کرد. هفته گذشته، نمایندگان صنایع ماهیگیری ژاپن از دولت خواستند اجازه ندهد آب راکتور فوکوشیما به دریا ریخته شود. آن‌ها می‌گویند سال‌ها طول خواهد کشید که بتوانند وجهه از دست رفته‌شان را احیاء کنند.

ورود مقادیر چنین عظیمی (از زباله اتمی) به دریا موجب نگرانی همسایگان ژاپن از جمله کره جنوبی هم شده است. سئول نسبت به پیامد این طرح اظهار نگرانی کرد و هم‌اکنون نیز ورود غذای دریایی از این منطقه را ممنوع کرده است.

نشریه گاردین به نقل از برخی کارشناسان می‌نویسد که عنصر «تریتیوم» که یک رادیواکتیو ایزوتوپ هیدروژن است تنها در مقادیر بالا برای سلامت انسان خطرناک است. آژانس انرژی اتمی هم گفته است این امکان وجود دارد که زباله‌های اتمی فیلتر شده را پیش از تخلیه در اقیانوس با آب دریا رقیق کرد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید