مغز در ۳۵‌سالگی در اوج است

مغز در ۳۵‌سالگی در اوج است

آن‌ها فهمیدند عملکرد شناختی انسان‌ها در طول زندگی شبیه به یک «خمِ کوهانه‌دار» است؛ به‌این‌معنی که در سن ۲۰‌سالگی به‌طور فزاینده به سمت بالا حرکت می‌کند، در سن ۳۵‌سالگی به قله می‌رسد و بعد از ۴۵ سالگی به سمت پایین حرکت کرده و به‌صورت تدریجی افت می‌کند.

کد خبر : ۸۶۱۰۱
بازدید : ۱۵۱۲۶
مغز در ۳۵‌سالگی در «اوج» است؛ قوه شناخت انسان‌ها قوی‌تر شده است
فرادید | نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، مغز شما در سن ۳۵‌سالگی به «اوج توانمندی شناختی» می‌رسد و این وقتی است که مغز در قدرتمندرین حالت ممکن خود است. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد ۱‌دهه بعد و زمانی که به انتهای دهه پنجم (۴۱ تا ۵۰ سالگی) می‌رسید، این توانایی کم‌کم افت می‌کند.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، محققان در دانشگاه لودویگ ماکسی‌میلیان در مونیخ هزاران بازیکن شطرنج را در طی ۱۳۰ سال گذشته بررسی کرده‌اند تا ببیند مغز آن‌ها با گذر زمان چه تغییراتی می‌کند. آن‌ها فهمیدند عملکرد شناختی انسان‌ها در طول زندگی شبیه به یک «خمِ کوهانه‌دار» است؛ به‌این‌معنی که در سن ۲۰‌سالگی به‌طور فزاینده به سمت بالا حرکت می‌کند، در سن ۳۵‌سالگی به قله می‌رسد و بعد از ۴۵ سالگی به سمت پایین حرکت کرده و به‌صورت تدریجی افت می‌کند.

این تیم تحقیقاتی همچنین کشف کرده که ما به عنوان یک گونه به صورت جمعی از ۱۲۵ سال گذشته در مسیر باهوش‌تر شدن قرار داشته‌ایم.

اُوه سوند و همکارانش بیش از ۱.۶ میلیون حرکت را در بیش از ۲۴۰۰۰ بازیکن حرفه‌ای شطرنج در مابین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۴ بررسی کردند. نویسندگان این پژوهش به منظور اندازه‌گیری عملکرد بازیکنان شطرنج هر حرکت آن‌ها را با بهینه‌ترین حرکت ممکنی که یک موتور شطرنجِ کامپیوتری پیشنهاد می‌داد، مقایسه کردند.

آن‌ها کشف کردند عملکرد یک بازیکن شطرنج در طول زندگی وی به این شکل است: در اوایل دومین دهه زندگی (۱۱ تا ۲۰ سال) عملکرد وی رشد فزاینده و صعودی دارد، در تقریباً ۳۵ سالگی به اوج می‌رسد و بعد از ۴۵ سالگی به شکلی کند و تدریجی افت می‌کند.
مغز در ۳۵‌سالگی در «اوج» است؛ قوه شناخت انسان‌ها قوی‌تر شده است
این تیم همچنین کشف کردند که توانایی شناختی جمعی ما انسان‌ها از زمان شروع این مطالعات در سال ۱۸۹۰ پیشرفت داشته است. دانشمندان هنوز به درستی نمی‌دانند در طی یک قرن گذشته الگوی سن چه اثری بر قوه شناخت افراد گذاشته است.

یکی از مشکلات اندازه‌گیری الگو‌های عملکرد و پویایی آن در طول زمان مربوط به نبود ابزار‌های اندازه‌گیری معتبر است. نویسندگان می‌گویند چنین معیار‌هایی باید برای تمام افراد در تمام دوران‌ها قابل بکارگیری باشند و تکنولوژی و محیط بر آن‌ها اثر نگذارد.

محققان برای دستیابی به این ابزار‌ها از سال ۱۸۹۰ تحقیقی را شروع کردند. آن‌ها در طی ۱۲۵ سال هر یک حرکتِ ۲۴۰۰۰ بازیکن حرفه‌ای شطرنج را مشاهده و تحلیل کردند. این تیم می‌گوید: «این الگو‌ها سنجه‌های مقایسه‌پذیر و دقیقی را فراهم می‌کند که می‌توانیم به کمک آن عملکرد افراد را در طول دهه‌های مختلف زندگی آن‌ها اندازه‌گیری کنیم.»

در نتیجه بکارگیری این سنجه‌ها، تیم تحقیقاتی کشف کرده است که «طی ۱۲۵ سال گذشته عملکردِ شناختی افراد، به خصوص در زیر سنِ ۲۰ سالگی، افزایش چشمگیری یافته است.»

آن‌ها همچنین می‌گویند بیشترین رشد قوه شناخت انسان‌ها در طول دهه ۱۹۹۰ رخ داده و این زمانی بوده که افراد شروع به نصب موتور‌های شطرنج روی کامپیوتر‌های خانگی کردند.

در این دهه بازیکنان شطرنج توانستند مهارت خود را در مقابل یک ماشین که می‌دانستند بهترین حرکت ممکن را در هر موقعیت انجام خواهد داد، به بوته آزمایش بگذارند و در این بازی پیشرفت زیادی کردند.

این تیم تحقیقاتی همچنین می‌گویند در طی ۱۲۵ سال گذشته بازیکنان شطرنج با انباشت تجربه مواجه بوده‌اند که به معنی تعداد بازی‌هایی است که طی این مدت توسط بازیکنان حرفه‌ای انجام شده است.

برطبق این نویسندگان، ظهور موتور‌های شطرنج و فرصت بازی در فضا‌های آنلاین در سال‌های اخیر بازیکنان شطرنج را قادر ساخته تا در همان سال‌های آغازین زندگی دانش و آمادگی برای بازی شطرنج را انباشته کنند.

به اساس این پژوهش به نظر می‌رسد انباشت تجربه و رقابت با کامپیوتر‌ها انسان‌ها را باهوش‌تر کرده است.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید