نتیجه انتخابات؛ پیش‌بینیِ درستِ وال‌‌استریت؟!

نتیجه انتخابات؛ پیش‌بینیِ درستِ وال‌‌استریت؟!

تحقیقات کارشناسان فوربس نشان می‌دهد تغییرات شاخص‌های بورس و به‌طور کلی عملکرد بازار‌های سهام در بازه‌های زمانی نزدیک به انتخابات بر نتیجه آن تاثیرگذار بوده و حداقل توانسته نتیجه انتخابات را درست پیش‌بینی کند.

کد خبر : ۸۶۴۷۰
بازدید : ۶۹۲۵
نتیجه انتخابات؛ پیش‌بینیِ درستِ وال‌‌استریت؟!
شواهد نشان می‌دهد که شاخص بازار سرمایه به نفع پیروزی نامزد دموکرات حرکت می‌کنددر هفته‌های اخیر تحلیل‌های بسیار زیادی درباره تاثیر برنده انتخابات سوم نوامبر بر بازار‌های سهام آمریکا به رشته تحریر درآمده است.
تاثیراتی در طیفی وسیع؛ از برنامه‌های مالیاتی بایدن گرفته تا افزایش تنش‌های تجاری با چین در صورت پیروزی مجدد ترامپ. اما آیا این رابطه می‌تواند برعکس هم باشد؟ به این معنی که آیا شاخص‌های اصلی بازار‌های سهام آمریکا می‌توانند در تعیین رئیس‌جمهور آینده تاثیرگذار باشند؟

شاخص S&P ۵۰۰ در حالی در آخرین روز ماه جولای، یعنی سه ماه پیش کار خود را در سطح ۳۲۷۱ واحدی به پایان برد که روز جمعه یعنی در آخرین روز معاملاتی ماه اکتبر مقدار این شاخص به ۳۲۶۹ واحد رسید؛ یعنی این شاخص در سه ماه گذشته عملکردی منفی (هرچند اندک) داشته است.
همچنین بررسی عملکرد ماه به ماه شاخص S&P ۵۰۰ در سه ماه گذشته نشان می‌دهد، این شاخص از سه ماه گذشته در دو ماه عملکرد منفی و فقط در یک ماه عملکردی مثبت داشته است.
شاخص مذکور در ماه آگوست بازدهی مثبت داشته است در حالی که در دو ماه منتهی به انتخابات حساس سوم نوامبر، یعنی ماه‌های سپتامبر و اکتبر بازدهی منفی را به ثبت رسانده است. به‌رغم اینکه شاید کمی غافلگیرکننده باشد، ولی نتایج آماری حکایت از تاثیرگذار بودن عملکرد شاخص‌های سهام آمریکا بر نتیجه انتخابات دارد.
تحقیقات کارشناسان فوربس نشان می‌دهد تغییرات شاخص‌های بورس و به‌طور کلی عملکرد بازار‌های سهام در بازه‌های زمانی نزدیک به انتخابات بر نتیجه آن تاثیرگذار بوده و حداقل توانسته نتیجه انتخابات را درست پیش‌بینی کند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد از سال ۱۹۲۸ یعنی قریب به ۹۰ سال پیش، عملکرد شاخص معتبر S&P ۵۰۰ در سه ماه منتهی به موعد انتخابات معیار نسبتا دقیقی برای تعیین پیروز انتخابات بوده است.
بر اساس این اصل هرگاه این شاخص در سه ماه منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عملکردی مثبت داشته است رئیس‌جمهوری که بر سر کار بوده به پیروزی رسیده و هرگاه عملکرد این شاخص در این بازه زمانی منفی بوده ایالات متحد باید خود را برای شکست رئیس‌جمهور کنونی خود آماده کند.
همچنین این شاخص از دقت بالایی نیز برخوردار است؛ از سال ۱۹۲۸، اصل یاد شده در ۸۷ درصد مواقع و از سال ۱۹۸۴ یعنی حدود ۳۶ سال پیش در صددرصد مواقع درست عمل کرده است.
حال با توجه به اینکه روند این شاخص در روز‌های گذشته نزولی بوده و هنوز یک روز معاملاتی دیگر (روز دوشنبه) تا برگزاری انتخابات مانده است، با این نتایج می‌توان گفت کفه ترازوی پیش‌بینی‌کننده این شاخص تا حدی به سوی پیروزی بایدن سنگینی می‌کند و شاید باید بیشتر به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد.
همچنین افزایش شانس بایدن در سایت‌های مختلف شرط‌بندی منعکس شده و اکثر سایت‌ها احتمال بیشتری به پیروزی نامزد دموکرات می‌دهند.

بازار‌ها پس از انتخابات
در مورد تاثیر نتیجه انتخابات بر بازارها، اما متغیر‌های تاثیرگذار زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها تاثیری دقیقا در خلاف جهت هم دارند.
به‌طور کلی در گذشته این‌طور تصور می‌شد که بازار‌های سهام استقبال بیشتری از پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌کنند و یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع نیز نرخ‌های پایین‌تر مالیات در برنامه‌های اقتصادی نامزد حزب جمهوری‌خواه بود، اما در انتخابات امسال شرایط به‌دلیل وضعیت خاص جهانی ناشی از پاندمی کرونا تا حدی متفاوت است. به نظر می‌رسد بازار‌های سهام آمریکا حداقل در انتخابات سال‌جاری بیشتر از برنامه‌های مالیاتی به بسته‌های حمایتی ضدکرونا نظر دارند.
با توجه به اینکه در صورت پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر و همچنین کسب اکثریت کرسی‌ها در مجلس سنا توسط دموکرات‌ها، احتمال تصویب بسته حمایتی ضدکرونا با ابعادی بزرگ‌تر افزایش پیدا می‌کند، بازار‌های سهام تا حدی متمایل به فراگیری موج آبی در انتخابات امسال هستند.
البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که حتی اگر ترامپ هم در انتخابات هفته آینده پیروز شود او چاره‌ای جز اجرای بسته حمایتی جدید هرچند در ابعادی کوچک‌تر ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید