(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ

بایدن نامزد محبوب در ایالت‌های چرخشی است که به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد و پیشتازی او بسیار بیشتر از آن چیزی است که درباره هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ مشاهده شد.

کد خبر : ۸۶۵۳۴
بازدید : ۶۶۷۸

با نزدیک شدن به روز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شاهد توجه و تمرکز بیشتر رسانه‌ها جهت پوشش اخبارآن و خصوصاً انتشار نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی هستیم. انتخاباتی که در یک حرکت بی سابقه ۹۰ میلیون نفر به صورت پستی و زودهنگام در آن شرکت کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی از افزایش امید به پیروزی دونالد ترامپ حکایت دارد، اما جو بایدن همچنان در ۴ ایالت تاثیرگذار جلو است. شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه نوشت: نظرسنجی جدید دی مونز رجیستر و شرکت افکارسنجی «سِلزر اند کامپانی» در ایالت آیووا نشان می‌دهد که ترامپ با اختلاف ۴۸ به ۴۱ در بین رای دهندگان احتمالی در این ایالت جلوتر است.متوسط نظرسنجی‌ها در آیووا پیشتازی بایدن با اختلاف ۲ درصدی را نشان می‌داد.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

بیشتر بخوانید:

رأی الکترال انتخابات آمریکا چیست و چه کارکردی دارد؟
فروپاشی یا نوزایی: آمریکا در انتظار سرنوشت خویش(قسمت اول)
فروپاشی یا نوزایی: آمریکا در انتظار سرنوشت خویش (قسمت دوم)
دونالد ترامپ؛ از ساخت برنامه دختر شایسته تا ریاست‌جمهوری!
جو بایدن؛ از مرگ تلخ همسر و فرزندان تا جنجالِ لمس کردن بدن زنان!

آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات آمریکا را در زیر می‌بینید:

در زیر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات آمریکا را بررسی می‌کنیم:

برنده انتخابات بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن با اختلاف ۸ درصدی نسبت به دونالد ترامپ پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

آخرین وضعیت رقابت جو بایدن و دونالد ترامپ

آخرین وضعیت رقابت بایدن و ترامپ بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها و آرای الکترال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی اکونومیست تا ۱۱ آبان ماه:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

شانس پیروزی بایدن در برابر ترامپ

شانس پیروزی جو بایدن در برابر ترامپ بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها و آرای الکترال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی اکونومیست تا ۱۱ آبان ماه:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

وضعیت تصاحب آرای الکترال بر اساس نظرسنجی‌ها

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

شبیه‌سازی مدل الکترال‌ها انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

این نمودار با استفاده از ۲۰۰۰۰ داده شبیه‌سازی شده و میزان الکترال‌های هر کاندیدا را تا تاریخ ۱۱ آبان ماه نشان می‌دهد:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

مقایسه میزان محبوبیت ترامپ نسبت به رؤسای جمهوری سابق آمریکا

میزان محبوبیت ترامپ نسبت به رؤسای جمهوری سابق آمریکا بر اساس میانگین مجموع نتایج نظرسنجی‌های برگزار شده تا تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۹:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

دونالد ترامپ انتخابات آمریکا

آخرین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا؛ افزایش امید جمهوریخواهان

آمریکا بعد از فراز و نشیب‌های فراوان فردا سه شنبه (۱۳ آبان) در حالی درباره کلید دار ۴ سال آینده کاخ سفید تصمیم گیری می‌کند که نتایج یک نظرسنجی از افزایش امید به پیروزی دونالد ترامپ حکایت دارد، اما جو بایدن همچنان در ۴ ایالت تاثیرگذار جلو است.

شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه نوشت: نظرسنجی جدید دی مونز رجیستر و شرکت افکارسنجی «سِلزر اند کامپانی» در ایالت آیووا نشان می‌دهد که ترامپ با اختلاف ۴۸ به ۴۱ در بین رای دهندگان احتمالی در این ایالت جلوتر است.

متوسط نظرسنجی‌ها در آیووا پیشتازی بایدن با اختلاف ۲ درصدی را نشان می‌داد.

سی ان ان نوشت: بایدن نامزد محبوب در ایالت‌های چرخشی است که به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد و پیشتازی او بسیار بیشتر از آن چیزی است که درباره هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ مشاهده شد.

اما نظرسنجی شرکت سلزر یک استثنا را نشان می‌دهد. اگر این نتایج درست باشد، ترامپ در جایگاه بهتری نسبت به آن چیزی است که تصور می‌شود و ما با رقابت تنگاتنگ تری نسبت به آنچه که انتظار داریم مواجه خواهیم بود.

تعداد معدودی از ۲۷۰ رای الکترال بایدن از طریق آیووا بدست می‌آید، اما اگر بایدن عملکرد بهتری نسبت به کلینتون در این ایالت نداشته باشد، دموکرات‌ها باید نگران باشند که او عملکرد بهتری را در دیگر مکان‌ها ندارد.

در حقیقت این احتمال وجود دارد که ترامپ با اختلاف فاحش در ایووا پیروز شود که این امر پیش بینی می‌کند که در دیگر ایالت‌ها همچون ایالت‌های محل رقابت در غرب میانه، ایالت‌هایی همچون میشگان و ویسانسین مشکل وجود خواهد داشت.

اما متوسط نظرسنجی‌ها در آیووا که اختلاف اندک پیشتازی نامزد‌ها را نشان می‌دهند مانند نظرسنجی‌های انجام شده توسط دانگاه مانموث، نیویورک تایمز و کالج سِیِنا و دانشگاه کوئینپیاک.

موضوعی که باعث شده نظرسنجی سلزر دموکرات‌ها را نگران و جمهوریخواهان را امیدوار کند سابقه نظرسنجی این شرکت است. چهارسال پیش، نظرسنجی نهایی سلزر نشان داد که ترامپ با اختلاف ۷ نقطه‌ای از کلینتون جلوتر است. در روز انتخابات ترامپ با ۹ اختلاف در این ایالت پیروز شد.

نظرسنجی امسال این شرکت همزمان با نظرسنجی‌های دیگری انجام شده که نشان از عقب افتادن ترامپ در دیگر ایالت‌ها دارد.

به نوشته سی ان ان، با این حال این شرکت نیز در گذشته اشتباهاتی داشته است و نظرسنج‌ها معجزه گر نیستند. برخی از شرکت‌های نظرسنجی می‌خواهند نتایجی را منتشر کنند که از دیگر نتایج متفاوت به نظر برسد.

در هفته‌ای که گذشت شبکه خبری‌ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند که در ایالت ویسکانسین بایدن با اختلاف ۱۷ پله‌ای از ترامپ جلوتر است. بعید است که بایدن در ویسکانسین با این اختلاف جلو باشدو در آیووا با اختلاف ۷ نقطه‌ای عقب باشد. حقیقت چیزی بین این‌ها است و به همین دلیل همیشه متوسط نظرسنجی‌ها کارامدتر است.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: اختلاف بایدن در رقابت‌های امسال حدود ۵ و ۶ درصد بیشتر از کلینتون در روز‌های پایانی رقابت‌ها در نظرسنجی‌های ملی است. باور نتایج سلزر به این معنا است که باید پذیرفت که نظرسنجی‌های ملی فاحش‌ترین خطای خود را دستکم در ۴۰ سال گذشته داشته اند. مگر این که اتفاقی کاملا منحصربفرد در آیووا رخ دهد.

نگاهی به نظرسنجی‌های ملی دلایل بیشتری را در اختیار می‌دهد که نتایج نظرسنجی سلزر را رد می‌کند. این که آیووا ایالتی است که تعداد زیادی سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی در آن ساکن هستند.

آیا نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهد که آیا ترامپ از حمایت این گروه برخوردار است؟ پاسخ منفی است.

اما روزنامه نیویورک تایمز در تازه‌ترین گزارش نظرسنجی این روزنامه و کالج سِینا از پیشتازی آشکار بایدن در چهار ایالت چرخشی مهم شامل پنسیلوانیا، فلوریدا، آریزونا و با اختلاف بیشتر ویسکانسین حکایت دارد.

این روزنامه نوشت اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶ رای دهندگانی که در این انتخابات رای نداده بودند، مصمم به مشارکت بیشتر هستند که عمدتا رای آن‌ها به دموکرات‌ها است.

براساس این نتایج حمایت از بایدن در ویسکانسین قوی‌تر است و اختلاف پیشتازی او ۱۱ نقطه‌ای است و نشان می‌دهد که بایدن با ۵۲ درصد ارا از ترامپ با ۴۱ درصد جلوتر است.

نیویورک تایمز نوشت: عملکرد بایدن در نقشه انتخاباتی آمریکا دستکم از سال ۲۰۰۸ او را ظاهرا در جایگاه قوی تری در آستانه روز انتخابات قرار می‌دهد. در این سال در بحبوحه بحران جهانی اقتصاد باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها توانست با ۳۶۵ رای الکترال به کاخ سفید راه یابد.

در روز‌های پایانی کارزار‌های انتخاباتی در آمریکا بایدن با اختلاف سه درصد در فلوریدا (۴۷ به ۴۴) از ترامپ جلو‌تر است که این پیشتازی با حاشیه خطا بوده است. در آریزونا و پنسیلوانیا این اختلاف پیشتازی بایدن به ۶ نقطه رسید.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری نوشت: وقتی ترامپ از نظرسنجی‌ها صحبت می‌کند تاکید او بر نظرسنجی‌هایی است که به نظر او به نفعش است. نتایجی که نشان می‌دهند او از بایدن عقب‌تر است- تقریبا همه نظرسنجی‌های ملی- صرفا از نظر ترامپ اخبار جعلی هستند.

ترامپ در توئیتی نوشت «پیروزی بزرگی در همه نظرسنجی‌هایی که مهم هستند برایش رقم خورده است.»

به نظر می‌رسد منظور او نظرسنجی راسموسن است که در تضاد با دیگر نظرسنجی‌ها تصویر امیدوارکننده تری را برای پیروزی ترامپ در سطح ملی ترسیم کرده است. بعلاوه نظرسنجی «گروه ترافالگار» (Trafalgar Group) نتایج خوبی را در نظرسنجی ایالت‌های غرب میانه برای ترامپ داشته است.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردا سه شنبه سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان برای تعیین رئیس جمهوری و معاون او برگزار می‌شود.

جو بایدن انتخابات آمریکا

آخرین سخنان جو بایدن و دونالد ترامپ

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به خبر اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ، گفت: رئیس جمهوری قرار نیست این انتخابات را بدزدد.

به گزارش بلومبرگ، جو بایدن روز یکشنبه در سفر تبلیغاتی به فیلادلفیای پنسیلوانیا در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد و هشدار داد به رئیس جمهوری دونالد ترامپ اجازه نمی‌دهد در انتخابات روز سه شنبه پیروزی را اعلام کند.

وی همچنین تلاش‌های طرفداران ترامپ برای ترساندن حامیان بایدن از جمله حادثه جمعه در بزرگراه تگزاس که منجر به متوقف شدن اتوبوس تبلیغاتی بایدن شد و همچنین انسداد نسبی یک بزرگراه در نیوجرسی در اوایل روز یکشنبه را محکوم کرد.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا افزود: مردم، این ما نیستیم. ما خیلی بهتر از این هستیم.

اگرچه ترامپ خبر پیروزی زودهنگام را در شارلوت کارولینای شمالی تکذیب کرد، اما نسبت به شمارش آرای تاخیری به عنوان یک فاجعه یاد کرد و گفت کارزار مبارزاتی وی قصد دارد با این مساله مبارزه کند. به محض پایان انتخابات، ما با وکلای خود در تعامل خواهیم بود.

بایدن با سفر به پنسیلوانیا، به دنبال آن است تا تلاش ترامپ برای تحریک آرای این ایالت به نفع خود را خنثی سازد و بتواند این ایالت که در انتخابات فعلی به یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین ایالت‌ها تبدیل شده است را از آن خود سازد.

وی اظهار کرد: هر روز یادآوری جدیدی است برای میزان بالا بودن میزان خطر و اینکه طرف مقابل برای سرکوب مشارکت مردم به خصوص در فیلادلفیا تا کجا پیش خواهد رفت. رئیس جمهوری ترامپ از آنچه در پنسیلوانیا رخ خواهد داد بسیار ترسیده است. او می‌داند که مردم پنسیلوانیا باید حرف خود را بزنند، اگر شما نظر خود را بگویید، او فرصتی نخواهد داشت.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین با استناد به اظهارات جان لوئیس عضو فقید سیاهپوست مجلس نمایندگان، سیاهپوستان را به رای دادن تشویق کرد و گفت آزادی یک کشور نیست. آزادی یک عمل است و ما باید از آن دفاع کنیم. ما باید رای بدهیم.

مبارزات انتخاباتی بایدن در حال حاضر معطوف به جلب رای دهندگان سیاه پوستان است، زیرا آن‌ها بیشتر از رای دهندگان سفید پوست ترجیح می‌دهند شخصا در روز انتخابات رای بدهند. این کارزار همچنین امیدوار است که بتواند حاشیه‌های گسترده در مناطق روستایی را که به ترامپ کمک کرد تا هیلاری کلینتون را در این ایالت با ۴۴۰۰۰ رای در سال ۲۰۱۶ کنار بگذارد، کاهش دهد.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ

تازه‌ترین و شاخص‌ترین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات آمریکا

در حالیکه کمتر از ۲۴ ساعت به انتخابات بزرگ ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده به نظر می‌رسد شرکت‌های نظرسنجی فعالیت خود را دو چندان کرده و سعی دارند به نحوی با پرسش از مردم نتایج این انتخابات را حدس بزنند.

بایدن در ایالت‌های چرخشی پیشرو است

جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های چرخشی پیشروست که این روند برای وی ۲۷۰ رای الکترال و با اختلاف قابل توجه به همراه دارد.

بایدن در تمامی شش نظرسنجی از سوی رای دهندگان میشیگان که در روز‌های اخیر انجام شد، پیشروست و در ۵۰ درصد از چهارتای این نظرسنجی‌ها در راس قرار دارد. وی در تمامی پنج نظرسنجی رای دهندگان ویسکانسین پیشروست و در پنج نظرسنجی از شش نظرسنجی رای دهندگان پنسیلوانیایی که دو روز قبل منتشر شد، در راس است. تنها نظرسنجی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آن پیشروست، مربوط به نظرسنجی اینسایدر ادونتیج است.

کاندیدای دموکرات همچنین در نظرسنجی رای دهندگان آریزونایی جلو است و در چهار نظرسنجی از شش نظرسنجی در فلوریدا، یعنی دو ایالتی که برای ترامپ مهم هستند، جلوتر است.

اگرچه ترامپ شکستی قطعی ندارد، اما موقعیتش از چهار سال قبل بسیار بدتر است. نظرسنجی‌ها در طول هفته آخر انتخابات ۲۰۱۶ نشان داده بود که ترامپ در دو ایالت میشیگان و پنسیلوانیا با اختلاف کمی جلوست و در ایالتی، چون جورجیا با اختلاف چشمگیری پیشروست.

این نظرسنجی‌ها نشان داده که بایدن در سطح ملی و در برخی از ایالت‌های اصلی به آرای ۵۰ یا بیشتر از آن نزدیکتر می‌شود در حالیکه هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ هرگز به این عدد هم نرسید.

یک اختلاف مهم این است: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نامزد‌های حزب لیبرال و حزب سبز بیشتر از آنچه در روز انتخابات به دست می‌آورند به دنبال جمع آوری آرا هستند.

چهار سال قبل، حمایت از گری جانسون، فرماندار سابق نیومکزیکو، کاندیدای حزب لیبرال‌ها در روز‌های آخر از بین رفت، چون ترامپ بیش از وی حمایت‌ها را کسب کرد. در این سال، هیچیک از حزب‌های کوچک کاندیدایی ندارند. به این ترتیب، می‌توان گفت که نظرسنجی‌ها بازتاب بهتری از واقعیت را دارند.

بایدن در حال ایجاد یک ائتلاف جدید است

پیشرو بودن بایدن از جانب برخی از گروه‌های غیرمنتظره ناشی می‌شود یعنی گروه‌هایی که چهار سال پیش به ترامپ رای دادند.

در ایالت‌های کلیدی و چرخشی، بایدن در میان رای دهندگان مستقل و سفیدپوست با تحصیلات آکادمیک، رای دهندگان حومه شهر‌ها و سالمندان و تمامی گروه‌هایی که در ۲۰۱۶ به ترامپ و در ۲۰۱۲ به میت رامنی رای دادند، پیشروست.

تغییرات در میان رای دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی به ویژه شدید بوده است. در ۲۰۱۶، ترامپ در میان این رای دهندگان در آریزونا با شش درصد، در میشیگان با هشد درصد، در ویسکانسین با ۱۲ درصد و در فلوریدا با ۲۷ درصد از هیلاری کلینتون پیشی گرفت. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن در میان رای دهندگان سفیدپوست با تحصیلات دانشگاهی در آریزونا، ۲۷ درصد در میشیگان، ۲۶ درصد در ویسکانسین و چهار درصد در فلوریدا پیشتازی دارد.

در میان رای دهندگان مستقل، ترامپ در جورجیا، آریزونا، اوهایو، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین با اختلاف چشمگیر هیلاری کلینتون را شکست داد. در طول روز‌های گذشته، بایدن در میان تمامی نظرسنجی‌های منتشر شده در این ایالت‌ها با اختلاف چشمگیری پیشی داشت به طوریکه در نظرسنجی امرسون در ایالت جورجیا شش درصد و در نظرسنجی کالج Muhlenberg در پنسیلوانیا ۲۸ درصد از ترامپ جلوتر بوده است.

همچنین باید گروه‌های فرعی را هم در نظر داشت مانند سالمندان یا سفیدپوست‌ها با تحصیلات آکادمیک که نمونه‌های کوچکی هستند که می‌توانند حاشیه خطای بزرگتری را نسبت به جامعه آماری کامل شرکت کننده در نظرسنجی داشته باشند. همچنین آنچه اینجا مهم است تغییرات گسترده‌ای است که نشان می‌دهد بایدن در هر کدام از این ایالت‌ها و در هر نظرسنجی که به داده‌های این گروه‌های فرعی مربوط می‌شود، از هیلاری کلینتون بهتر عمل کرده است.

ما نمی‌دانیم که آیا این تغییرات بخشی از یک تنظیم مجدد سیاسی طولانی مدت است یا خیر، اما آنچه که در این مدت دیده شده این است که بایدن در حال ایجاد یک ائتلاف تاریخی است.

رای دهندگان پیر نسبت به ترامپ تردید دارند

از زمان انتخاب مجدد بیل کلینتون در انتخابات ۱۹۹۶ هیچ یک از دموکرات‌ها نتوانسته آرای رای دهندگان پیر را به دست بیاورد. اما جو بایدن دارد در میان رای دهندگان پیر نسبت به کاندیدای قبلی دموکرات انتخابات ریاست جمهوری بهتر عمل می‌کند و آرای این افراد را به دست می‌آورد.

او دارد آرای پنسیلوانیا را تصاحب می‌کند؛ ایالتی که ترامپ در ۲۰۱۶ فقط از آن ۴۴ هزار رای به دست آورد و بر اساس نتایج شمارش آرا بلافاصله پس از رای دادن، درصدی که ترامپ در میان رای دهندگان سالخورده به دست آورد، از هیلاری کلینتون ۱۰ درصد بیشتر بود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بیش از یک چهارم کل رای‌دهندگان بالای ۶۵ سال داشتند. در دوره پیش اکثریت افراد سن بالا به دونالد ترامپ رای دادند. ۵۳ درصد بازنشستگان ترامپ و ۴۴ درصد کلینتون را برگزیدند.

چهار نظرسنجی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن در میان رای دهندگان پیر پیشروست. همچنین بر اساس نظرسنجی کالج Muhlenberg وی در میان این رده سنی از رای دهندگان چهار درصد، در نظرسنجی امرسون شش درصد، در نظرسنجی کالج سینه نا برای نیویورک تایمز ۱۲ درصد و در نظرسنجی واشنگتن پست و شبکه خبری ای. بی. سی ۱۵ درصد رای دارد.

در فلوریدا، ترامپ با اختلاف ۵۷ به ۴۰ درصد آرای سالخوردگان پیروز شد. در نظرسنجی امرسون و سینه نا که اخیرا انجام شد، بایدن با اختلاف هشت و دو درصدی پیشرو بود.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که واکنش ناکافی ترامپ به پاندمی کرونا باعث روی گردانی سالخوردگان از وی باشد، جمعیتی که بیشترین آسیب پذیری را به کرونا داشته است.

نظرسنجی‌های ایالتی و ملی نشان می‌دهد که سالخوردگان فکر می‌کنند بایدن می‌تواند از عهده مبارزه با کرونا بهتر برآید؛ این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که سالخوردگان بر این باورند که بایدن در مساله اقتصاد هم بهتر عمل می‌کند.

ترامپ در هفته‌ای اخیر حتی به خودش هم کمکی نکرده است. پس از آنکه به کرونا مبتلا شد، به آمریکایی‌ها تاکید کرد تا اجازه ندهند ویروس بر زندگیشان سیطره کند. این رویکرد از دید سالخوردگان آمریکایی خوش نیامد، چون آن‌ها بیش از هر گروه سنی دیگری در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

بایدن باخت‌ها را محدود می‌کند

کارزار انتخاباتی بایدن در میان این گروه‌هایی که بالا ذکر شد و در ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند، خیلی خوب عمل کرده است. اما درمیان این گروه‌ها هنوز تعدادی هستند که ترامپ را دوست داشته باشند.

عملکرد کلینتون در میان رای دهندگان سفیدپوست بدون تحصیلات آکادمیک در ۲۰۱۶ خوب نبود و نتیجه نهایی یک صف‌آرایی طولانی مدت کارگران آمریکایی است که دیگر به روشی که اتحادیه‌های خود توصیه می‌کنند، رای نمی‌دهند - احتمالاً به این دلیل که آن‌ها دیگر به یک اتحادیه تعلق ندارند.

هیلاری کلینتون آرای خود را در میان سفیدپوست‌های دانشگاه رفته با اختلاف بیش از ۲۰ در ویسکانسین و با اختلاف بیش از ۳۰ درصد از ایالت‌های پنسیلوانیا، فلوریدا، میشیگان و کارولینای شمالی از دست داد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن نیز آرای این افراد ا از دست داده، اما به مراتب با اختلاف کمتر از هیلاری کلینتون. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن حدود پنج درصد از آرای این افراد در ویسکانسین، ۱۵ درصد از میشیگان، ۲۰ درصد در پنسیلوانیا و ۲۵ درصد در فلوریدا را از دست داده است. البته که اختلاف زیادی است، اما بدتر از هیلاری کلینتون نمی‌تواند باشد.

به نتایج نظرسنجی‌های پس از انتخابات توجه کنید

یک نشانه امید یا جنبه مثبت برای ترامپ وجود دارد: در برخی از ایالت‌های چرخشی، او علی رغم سابقه طولانی ایجاد تنش‌های نژادی، در میان رای دهندگان غیر سفید پوست بهتر از چهار سال پیش عمل می‌کند.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر مشخص شد که ترامپ ۱۸ تا ۲۰ درصد از آرای رای دهندگان غیر سفیدپوست را در پنسیلوانیا دارد درحالیکه ۱۶ درصد در ۲۰۱۶ بود؛ بر اساس نظرسنجی امرسون، در اوهایو و میشیگان میزان آرای غیرسفیدپوست‌ها برای ترامپ نسبت به ۲۰۱۶ هفت درصد بیشتر است.

همچنین علیرغم تمرکز وی بر نرخ بیکاری در میان سیاه پوستان آمریکایی که از پایین‌ترین زمان شروع به کار اداره آمار کار، به کمترین میزان خود رسیده است، نشانه زیادی وجود ندارد که عملکرد ترامپ در میان رای دهندگان سیاهپوست به طور خاص بهبود یافته باشد. بر اساس نظرسنجی شبکه خبری سی. ان. ان در روز‌های گذشته، وی تنها هشت درصد رای در میان سیاهپوستان دارد که دقیقا همانی است که در نظرسنجی پس از انتخابات ۲۰۱۶ به دست آورد.

رای دهندگان سیاه‌پوست

امسال سیاه‌پوستان آمریکایی بیشتر از هر زمان دیگری به شرکت در انتخابات مشتاق شده‌اند. ۳۰ میلیون نفر از آنان حق شرکت در انتخابات را دارند و بیش از یک سوم آن‌ها در ۹ ایالت: آریزونا، فلوریدا، جورجیا، آیووا، میشیگان، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا و ویسکانسن زندگی می‌کنند. آرا آن‌ها می‌تواند برای نتیجه انتخابات آتی حیاتی باشد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ در همه این ایالت‌ها در رقابتی بسیار سخت پیروز شده بود.

سیاه‌پوستان می‌توانند این بار تغییراتی را در نتیجه انتخابات ایجاد کنند، زیرا اکثریت آن‌ها جو بایدن را ترجیح می‌دهند و اغلب آنان به صورت پستی رای داده‌اند.

به دلیل وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، شمار بیشتر شهروندان آمریکایی از امکان تحویل آرای پیش از موعد خود، چه از طریق پست و چه تحویل شخصی، استفاده کرده‌اند. شمار این افراد دو روز مانده به انتخابات به ۹۰ میلیون نفر رسیده است.

در این میان سیاه پوستان به ویژه در ایالت‌هایی مانند کارولینای شمالی و جورجیا بیشتر از طریق پستی رای داده‌اند و این دسته از رای دهندگان بیشتر بایدن را ترجیح داده‌اند اگرچه تمایل زیادی هم به او نداشتند.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ

لاتین‌تبار‌ها

لاتین‌تبار‌ها یعنی شهروندان آمریکایی که از کشور‌های آمریکای لاتین به این کشور مهاجرت کردند و بیشتر به "لاتینو" شهرت دارند احتمالاً امسال برای نخستین‌بار بزرگ‌ترین گروه رای دهندگان غیر سفیدپوست را تشکیل می‌دهند. به ویژه در ایالت‌های فلوریدا و آریزونا آرا آنان تعیین کننده خواهد بود.

لاتین‌تبار‌ها گروهی بسیار متنوع هستند و ناهمگونی در ترجیحات سیاسی آن‌ها نیز منعکس شده است. نظرسنجی سال ۲۰۱۸ مرکز تحقیقات پیو نشان داده است که ۶۵ درصد رای‌دهندگان با ریشه پورتوریکویی و ۵۹ درصد مکزیکی‌تبار‌ها به دموکرات‌ها تمایل داشتند در حالی که ۵۷ درصد کوبایی‌ها به جمهوری‌خواهان. طبق آخرین نظرسنجی پیو بایدن در میان لاتین‌تبار‌ها کلا ۳۴ درصد بیشتر از ترامپ رای دارد. در سال ۲۰۱۶ کلینتون ۳۸ درصد از رقیب خود ترامپ میان لاتین‌تبار‌ها بیشتر رای داشته است.

این موضوع هم مهم است که لاتین‌تبار‌ها در مقایسه با سایر گروه‌های رای‌دهنده آمریکایی رقبت کم‌تری برای حضور در انتخابات و رای‌دهی نشان می‌دهند.

آرای رای دهندگان اسپانیایی تبار‌ها در فلوریدا بیش از همه است. در ۲۰۱۶، ترامپ ۳۵ درصد آرای این افراد را در این ایالت که جمعیت اسپانیایی تبار آن شامل محافظه کارانی با تبار کوبایی و ونزوئلایی است، به دست آورد. در نظرسنجی امرسون آمده که ترامپ تنها ۲۱ درصد از آرای اسپانیایی تبار‌ها را دارد. در نظرسنجی روزنامه سنت پیت نیز این میزان ۴۶ است.

در مقابل ترامپ، بایدن در میان جمعیت سفیدپوستان و به ویژه سفیدپوستان جنوبی حتی نسبت به کلینتون هم بهتر عمل کرده است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن در میان رای دهندگان سفیدپوست به کلینتون در ۲۰۱۶ در ایالت جورجیا هشت درصد، در کارولینای شمالی چهار تا هشت درصد و در فلوریدا هشت درصد رای دارد.

در شمال، بایدن میزان برتری ترامپ را در میان رای دهندگان سفید پایین نگه داشته است. در سال ۲۰۱۶ ترامپ ۱۱ درصد آرای سفیدپوستان در ویسکانسین را داشت و در نظرسنجی سی. ان. ان با شش درصد جلوتر است. در میشیگان پیشرو بودن ترامپ با ۲۱ درصدی در ۲۰۱۶ حالا با یک رای برای بایدن پیشرو بودن را رقم زده است. در پنسیلوانیا ترامپ توانست با ۱۶ درصد آرای سفیدپوست‌ها در انتخابات چهار سال پیروز شود، اما بر اساس نظرسنجی واشنگتن پست و شبکه خبری ای. بی. سی تنها چهار درصد و در نظرسنجی کالج Muhlenberg تنها هشت درصد به دست آورده است.

۶۲ درصد زنان سفیدپوست فاقد تحصیلات عالی در سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ و کمتر از یک سوم به هیلاری کلینتون رای داده بودند. اما اکثر مردان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی هنوز از ترامپ حمایت می‌کنند.

اما طبق یک نظرسنجی که اوایل اکتبر انجام گرفته ۴۷ درصد این زنان به بایدن و تنها ۵۰ درصد به ترامپ رای خواهند داد. این عده از زنان مجموعا ۲۰ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی را تشکیل می‌دهند. اگر صحت این نظرسنجی‌ها ثابت شود پیروزی برای ترامپ دشوار خواهد بود.

اکثر رای‌دهندگان زن حومه شهر‌ها در گذشته به جمهوری‌خواهان رای می‌دادند، اما شرایط اکنون تغییر کرده است.

طبق نظرسنجی "واشنگتن پست"، ۶۲ درصد از زنان حومه شهر‌ها این بار می‌خواهند به جو بایدن رای دهند و برخلاف این زنان ۵۴ درصد مردان به ترامپ رای خواهند داد.

اگر بخواهیم در مقایسه با دوره پیشین انتخابات نتیجه بگیریم این بار ۱۹ درصد زنان رای‌دهنده در حومه شهر‌ها بیشتر به بایدن رای می‌دهند.

کارشناسان، از جمله سلیندا لیک از حزب دموکرات، دلیل اصلی فاصله‌گرفتن زنان رای‌دهنده حومه شهر‌ها از جمهوری‌خواهان را ترامپ می‌دانند. لیک به شبکه خبری "فوکس کوم" گفته است که زنان سبک زندگی ترامپ را نمی‌پسندند. آن‌ها فکر می‌کنند که ترامپ تفرقه‌افکن است. این زنان از هرج و مرج متنفرند و ثبات می‌خواهند.

مسیحیان انجیلی

چهار سال پیش ۷۷ درصد رای‌دهندگان مسیحیان انجیلی به ترامپ رای دادند. ترامپ این بار هم محبوب انجیلی‌هاست. ۷۲ درصد رای‌دهندگان مسیحیان انجیلی سفیدپوست این بار هم به ترامپ رای خواهند داد.

اینجیلی‌ها از انتخاب امی کنی برت، حقوق‌دان محافظه‌کار به عنوان یکی از قاضیان حاضر در ترکیب دیوان عالی آمریکا استقبال کردند. امی برت مخالف سقط جنین است و این آن چیزی است که انجیلی‌ها می‌خواهند.

رای دهندگان جوان

تا به حال جوانان به طور سنتی کم‌تر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند. امسال، اما قضیه متفاوت خواهد بود. یک نظرسنجی دانشگاه هاروارد که هشت روز پیش منتشر شد نشان می‌دهد که علاقه جوانان به رای‌دادن از ۱۸ درصد به ۲۹ درصد رشد کرده و ۶۳ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که "قطعا رأی خواهند داد". چهار سال پیش این رقم ۴۹ درصد بوده است.

در آخرین نظرسنجی هاروارد ۶۳ درصد رای‌دهندگان جوان میان ۱۸ تا ۲۹ سال گفتند که به بایدن رای خواهند داد و تنها ۲۵ درصد به ترامپ رای می‌دهند.

منابع استفاده شده: ایرنا_ایسنا و ایمنا

با نزدیک شدن به روز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شاهد توجه و تمرکز بیشتر رسانه‌ها جهت پوشش اخبارآن و خصوصاً انتشار نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی هستیم. انتخاباتی که در یک حرکت بی سابقه ۹۰ میلیون نفر به صورت پستی و زودهنگام در آن شرکت کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی از افزایش امید به پیروزی دونالد ترامپ حکایت دارد، اما جو بایدن همچنان در ۴ ایالت تاثیرگذار جلو است. شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه نوشت: نظرسنجی جدید دی مونز رجیستر و شرکت افکارسنجی «سِلزر اند کامپانی» در ایالت آیووا نشان می‌دهد که ترامپ با اختلاف ۴۸ به ۴۱ در بین رای دهندگان احتمالی در این ایالت جلوتر است.متوسط نظرسنجی‌ها در آیووا پیشتازی بایدن با اختلاف ۲ درصدی را نشان می‌داد.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

بیشتر بخوانید:

رأی الکترال انتخابات آمریکا چیست و چه کارکردی دارد؟
فروپاشی یا نوزایی: آمریکا در انتظار سرنوشت خویش(قسمت اول)
فروپاشی یا نوزایی: آمریکا در انتظار سرنوشت خویش (قسمت دوم)
دونالد ترامپ؛ از ساخت برنامه دختر شایسته تا ریاست‌جمهوری!
جو بایدن؛ از مرگ تلخ همسر و فرزندان تا جنجالِ لمس کردن بدن زنان!

آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات آمریکا را در زیر می‌بینید:

در زیر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات آمریکا را بررسی می‌کنیم:

برنده انتخابات بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن با اختلاف ۸ درصدی نسبت به دونالد ترامپ پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

آخرین وضعیت رقابت جو بایدن و دونالد ترامپ

آخرین وضعیت رقابت بایدن و ترامپ بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها و آرای الکترال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی اکونومیست تا ۱۱ آبان ماه:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

شانس پیروزی بایدن در برابر ترامپ

شانس پیروزی جو بایدن در برابر ترامپ بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها و آرای الکترال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی اکونومیست تا ۱۱ آبان ماه:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

وضعیت تصاحب آرای الکترال بر اساس نظرسنجی‌ها

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

شبیه‌سازی مدل الکترال‌ها انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

این نمودار با استفاده از ۲۰۰۰۰ داده شبیه‌سازی شده و میزان الکترال‌های هر کاندیدا را تا تاریخ ۱۱ آبان ماه نشان می‌دهد:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

مقایسه میزان محبوبیت ترامپ نسبت به رؤسای جمهوری سابق آمریکا

میزان محبوبیت ترامپ نسبت به رؤسای جمهوری سابق آمریکا بر اساس میانگین مجموع نتایج نظرسنجی‌های برگزار شده تا تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۹:

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ؟

دونالد ترامپ انتخابات آمریکا

آخرین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا؛ افزایش امید جمهوریخواهان

آمریکا بعد از فراز و نشیب‌های فراوان فردا سه شنبه (۱۳ آبان) در حالی درباره کلید دار ۴ سال آینده کاخ سفید تصمیم گیری می‌کند که نتایج یک نظرسنجی از افزایش امید به پیروزی دونالد ترامپ حکایت دارد، اما جو بایدن همچنان در ۴ ایالت تاثیرگذار جلو است.

شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه نوشت: نظرسنجی جدید دی مونز رجیستر و شرکت افکارسنجی «سِلزر اند کامپانی» در ایالت آیووا نشان می‌دهد که ترامپ با اختلاف ۴۸ به ۴۱ در بین رای دهندگان احتمالی در این ایالت جلوتر است.

متوسط نظرسنجی‌ها در آیووا پیشتازی بایدن با اختلاف ۲ درصدی را نشان می‌داد.

سی ان ان نوشت: بایدن نامزد محبوب در ایالت‌های چرخشی است که به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد و پیشتازی او بسیار بیشتر از آن چیزی است که درباره هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ مشاهده شد.

اما نظرسنجی شرکت سلزر یک استثنا را نشان می‌دهد. اگر این نتایج درست باشد، ترامپ در جایگاه بهتری نسبت به آن چیزی است که تصور می‌شود و ما با رقابت تنگاتنگ تری نسبت به آنچه که انتظار داریم مواجه خواهیم بود.

تعداد معدودی از ۲۷۰ رای الکترال بایدن از طریق آیووا بدست می‌آید، اما اگر بایدن عملکرد بهتری نسبت به کلینتون در این ایالت نداشته باشد، دموکرات‌ها باید نگران باشند که او عملکرد بهتری را در دیگر مکان‌ها ندارد.

در حقیقت این احتمال وجود دارد که ترامپ با اختلاف فاحش در ایووا پیروز شود که این امر پیش بینی می‌کند که در دیگر ایالت‌ها همچون ایالت‌های محل رقابت در غرب میانه، ایالت‌هایی همچون میشگان و ویسانسین مشکل وجود خواهد داشت.

اما متوسط نظرسنجی‌ها در آیووا که اختلاف اندک پیشتازی نامزد‌ها را نشان می‌دهند مانند نظرسنجی‌های انجام شده توسط دانگاه مانموث، نیویورک تایمز و کالج سِیِنا و دانشگاه کوئینپیاک.

موضوعی که باعث شده نظرسنجی سلزر دموکرات‌ها را نگران و جمهوریخواهان را امیدوار کند سابقه نظرسنجی این شرکت است. چهارسال پیش، نظرسنجی نهایی سلزر نشان داد که ترامپ با اختلاف ۷ نقطه‌ای از کلینتون جلوتر است. در روز انتخابات ترامپ با ۹ اختلاف در این ایالت پیروز شد.

نظرسنجی امسال این شرکت همزمان با نظرسنجی‌های دیگری انجام شده که نشان از عقب افتادن ترامپ در دیگر ایالت‌ها دارد.

به نوشته سی ان ان، با این حال این شرکت نیز در گذشته اشتباهاتی داشته است و نظرسنج‌ها معجزه گر نیستند. برخی از شرکت‌های نظرسنجی می‌خواهند نتایجی را منتشر کنند که از دیگر نتایج متفاوت به نظر برسد.

در هفته‌ای که گذشت شبکه خبری‌ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند که در ایالت ویسکانسین بایدن با اختلاف ۱۷ پله‌ای از ترامپ جلوتر است. بعید است که بایدن در ویسکانسین با این اختلاف جلو باشدو در آیووا با اختلاف ۷ نقطه‌ای عقب باشد. حقیقت چیزی بین این‌ها است و به همین دلیل همیشه متوسط نظرسنجی‌ها کارامدتر است.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: اختلاف بایدن در رقابت‌های امسال حدود ۵ و ۶ درصد بیشتر از کلینتون در روز‌های پایانی رقابت‌ها در نظرسنجی‌های ملی است. باور نتایج سلزر به این معنا است که باید پذیرفت که نظرسنجی‌های ملی فاحش‌ترین خطای خود را دستکم در ۴۰ سال گذشته داشته اند. مگر این که اتفاقی کاملا منحصربفرد در آیووا رخ دهد.

نگاهی به نظرسنجی‌های ملی دلایل بیشتری را در اختیار می‌دهد که نتایج نظرسنجی سلزر را رد می‌کند. این که آیووا ایالتی است که تعداد زیادی سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی در آن ساکن هستند.

آیا نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهد که آیا ترامپ از حمایت این گروه برخوردار است؟ پاسخ منفی است.

اما روزنامه نیویورک تایمز در تازه‌ترین گزارش نظرسنجی این روزنامه و کالج سِینا از پیشتازی آشکار بایدن در چهار ایالت چرخشی مهم شامل پنسیلوانیا، فلوریدا، آریزونا و با اختلاف بیشتر ویسکانسین حکایت دارد.

این روزنامه نوشت اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶ رای دهندگانی که در این انتخابات رای نداده بودند، مصمم به مشارکت بیشتر هستند که عمدتا رای آن‌ها به دموکرات‌ها است.

براساس این نتایج حمایت از بایدن در ویسکانسین قوی‌تر است و اختلاف پیشتازی او ۱۱ نقطه‌ای است و نشان می‌دهد که بایدن با ۵۲ درصد ارا از ترامپ با ۴۱ درصد جلوتر است.

نیویورک تایمز نوشت: عملکرد بایدن در نقشه انتخاباتی آمریکا دستکم از سال ۲۰۰۸ او را ظاهرا در جایگاه قوی تری در آستانه روز انتخابات قرار می‌دهد. در این سال در بحبوحه بحران جهانی اقتصاد باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها توانست با ۳۶۵ رای الکترال به کاخ سفید راه یابد.

در روز‌های پایانی کارزار‌های انتخاباتی در آمریکا بایدن با اختلاف سه درصد در فلوریدا (۴۷ به ۴۴) از ترامپ جلو‌تر است که این پیشتازی با حاشیه خطا بوده است. در آریزونا و پنسیلوانیا این اختلاف پیشتازی بایدن به ۶ نقطه رسید.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری نوشت: وقتی ترامپ از نظرسنجی‌ها صحبت می‌کند تاکید او بر نظرسنجی‌هایی است که به نظر او به نفعش است. نتایجی که نشان می‌دهند او از بایدن عقب‌تر است- تقریبا همه نظرسنجی‌های ملی- صرفا از نظر ترامپ اخبار جعلی هستند.

ترامپ در توئیتی نوشت «پیروزی بزرگی در همه نظرسنجی‌هایی که مهم هستند برایش رقم خورده است.»

به نظر می‌رسد منظور او نظرسنجی راسموسن است که در تضاد با دیگر نظرسنجی‌ها تصویر امیدوارکننده تری را برای پیروزی ترامپ در سطح ملی ترسیم کرده است. بعلاوه نظرسنجی «گروه ترافالگار» (Trafalgar Group) نتایج خوبی را در نظرسنجی ایالت‌های غرب میانه برای ترامپ داشته است.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردا سه شنبه سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان برای تعیین رئیس جمهوری و معاون او برگزار می‌شود.

جو بایدن انتخابات آمریکا

آخرین سخنان جو بایدن و دونالد ترامپ

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به خبر اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ، گفت: رئیس جمهوری قرار نیست این انتخابات را بدزدد.

به گزارش بلومبرگ، جو بایدن روز یکشنبه در سفر تبلیغاتی به فیلادلفیای پنسیلوانیا در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد و هشدار داد به رئیس جمهوری دونالد ترامپ اجازه نمی‌دهد در انتخابات روز سه شنبه پیروزی را اعلام کند.

وی همچنین تلاش‌های طرفداران ترامپ برای ترساندن حامیان بایدن از جمله حادثه جمعه در بزرگراه تگزاس که منجر به متوقف شدن اتوبوس تبلیغاتی بایدن شد و همچنین انسداد نسبی یک بزرگراه در نیوجرسی در اوایل روز یکشنبه را محکوم کرد.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا افزود: مردم، این ما نیستیم. ما خیلی بهتر از این هستیم.

اگرچه ترامپ خبر پیروزی زودهنگام را در شارلوت کارولینای شمالی تکذیب کرد، اما نسبت به شمارش آرای تاخیری به عنوان یک فاجعه یاد کرد و گفت کارزار مبارزاتی وی قصد دارد با این مساله مبارزه کند. به محض پایان انتخابات، ما با وکلای خود در تعامل خواهیم بود.

بایدن با سفر به پنسیلوانیا، به دنبال آن است تا تلاش ترامپ برای تحریک آرای این ایالت به نفع خود را خنثی سازد و بتواند این ایالت که در انتخابات فعلی به یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین ایالت‌ها تبدیل شده است را از آن خود سازد.

وی اظهار کرد: هر روز یادآوری جدیدی است برای میزان بالا بودن میزان خطر و اینکه طرف مقابل برای سرکوب مشارکت مردم به خصوص در فیلادلفیا تا کجا پیش خواهد رفت. رئیس جمهوری ترامپ از آنچه در پنسیلوانیا رخ خواهد داد بسیار ترسیده است. او می‌داند که مردم پنسیلوانیا باید حرف خود را بزنند، اگر شما نظر خود را بگویید، او فرصتی نخواهد داشت.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین با استناد به اظهارات جان لوئیس عضو فقید سیاهپوست مجلس نمایندگان، سیاهپوستان را به رای دادن تشویق کرد و گفت آزادی یک کشور نیست. آزادی یک عمل است و ما باید از آن دفاع کنیم. ما باید رای بدهیم.

مبارزات انتخاباتی بایدن در حال حاضر معطوف به جلب رای دهندگان سیاه پوستان است، زیرا آن‌ها بیشتر از رای دهندگان سفید پوست ترجیح می‌دهند شخصا در روز انتخابات رای بدهند. این کارزار همچنین امیدوار است که بتواند حاشیه‌های گسترده در مناطق روستایی را که به ترامپ کمک کرد تا هیلاری کلینتون را در این ایالت با ۴۴۰۰۰ رای در سال ۲۰۱۶ کنار بگذارد، کاهش دهد.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ

تازه‌ترین و شاخص‌ترین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات آمریکا

در حالیکه کمتر از ۲۴ ساعت به انتخابات بزرگ ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده به نظر می‌رسد شرکت‌های نظرسنجی فعالیت خود را دو چندان کرده و سعی دارند به نحوی با پرسش از مردم نتایج این انتخابات را حدس بزنند.

بایدن در ایالت‌های چرخشی پیشرو است

جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های چرخشی پیشروست که این روند برای وی ۲۷۰ رای الکترال و با اختلاف قابل توجه به همراه دارد.

بایدن در تمامی شش نظرسنجی از سوی رای دهندگان میشیگان که در روز‌های اخیر انجام شد، پیشروست و در ۵۰ درصد از چهارتای این نظرسنجی‌ها در راس قرار دارد. وی در تمامی پنج نظرسنجی رای دهندگان ویسکانسین پیشروست و در پنج نظرسنجی از شش نظرسنجی رای دهندگان پنسیلوانیایی که دو روز قبل منتشر شد، در راس است. تنها نظرسنجی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آن پیشروست، مربوط به نظرسنجی اینسایدر ادونتیج است.

کاندیدای دموکرات همچنین در نظرسنجی رای دهندگان آریزونایی جلو است و در چهار نظرسنجی از شش نظرسنجی در فلوریدا، یعنی دو ایالتی که برای ترامپ مهم هستند، جلوتر است.

اگرچه ترامپ شکستی قطعی ندارد، اما موقعیتش از چهار سال قبل بسیار بدتر است. نظرسنجی‌ها در طول هفته آخر انتخابات ۲۰۱۶ نشان داده بود که ترامپ در دو ایالت میشیگان و پنسیلوانیا با اختلاف کمی جلوست و در ایالتی، چون جورجیا با اختلاف چشمگیری پیشروست.

این نظرسنجی‌ها نشان داده که بایدن در سطح ملی و در برخی از ایالت‌های اصلی به آرای ۵۰ یا بیشتر از آن نزدیکتر می‌شود در حالیکه هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ هرگز به این عدد هم نرسید.

یک اختلاف مهم این است: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نامزد‌های حزب لیبرال و حزب سبز بیشتر از آنچه در روز انتخابات به دست می‌آورند به دنبال جمع آوری آرا هستند.

چهار سال قبل، حمایت از گری جانسون، فرماندار سابق نیومکزیکو، کاندیدای حزب لیبرال‌ها در روز‌های آخر از بین رفت، چون ترامپ بیش از وی حمایت‌ها را کسب کرد. در این سال، هیچیک از حزب‌های کوچک کاندیدایی ندارند. به این ترتیب، می‌توان گفت که نظرسنجی‌ها بازتاب بهتری از واقعیت را دارند.

بایدن در حال ایجاد یک ائتلاف جدید است

پیشرو بودن بایدن از جانب برخی از گروه‌های غیرمنتظره ناشی می‌شود یعنی گروه‌هایی که چهار سال پیش به ترامپ رای دادند.

در ایالت‌های کلیدی و چرخشی، بایدن در میان رای دهندگان مستقل و سفیدپوست با تحصیلات آکادمیک، رای دهندگان حومه شهر‌ها و سالمندان و تمامی گروه‌هایی که در ۲۰۱۶ به ترامپ و در ۲۰۱۲ به میت رامنی رای دادند، پیشروست.

تغییرات در میان رای دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی به ویژه شدید بوده است. در ۲۰۱۶، ترامپ در میان این رای دهندگان در آریزونا با شش درصد، در میشیگان با هشد درصد، در ویسکانسین با ۱۲ درصد و در فلوریدا با ۲۷ درصد از هیلاری کلینتون پیشی گرفت. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن در میان رای دهندگان سفیدپوست با تحصیلات دانشگاهی در آریزونا، ۲۷ درصد در میشیگان، ۲۶ درصد در ویسکانسین و چهار درصد در فلوریدا پیشتازی دارد.

در میان رای دهندگان مستقل، ترامپ در جورجیا، آریزونا، اوهایو، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین با اختلاف چشمگیر هیلاری کلینتون را شکست داد. در طول روز‌های گذشته، بایدن در میان تمامی نظرسنجی‌های منتشر شده در این ایالت‌ها با اختلاف چشمگیری پیشی داشت به طوریکه در نظرسنجی امرسون در ایالت جورجیا شش درصد و در نظرسنجی کالج Muhlenberg در پنسیلوانیا ۲۸ درصد از ترامپ جلوتر بوده است.

همچنین باید گروه‌های فرعی را هم در نظر داشت مانند سالمندان یا سفیدپوست‌ها با تحصیلات آکادمیک که نمونه‌های کوچکی هستند که می‌توانند حاشیه خطای بزرگتری را نسبت به جامعه آماری کامل شرکت کننده در نظرسنجی داشته باشند. همچنین آنچه اینجا مهم است تغییرات گسترده‌ای است که نشان می‌دهد بایدن در هر کدام از این ایالت‌ها و در هر نظرسنجی که به داده‌های این گروه‌های فرعی مربوط می‌شود، از هیلاری کلینتون بهتر عمل کرده است.

ما نمی‌دانیم که آیا این تغییرات بخشی از یک تنظیم مجدد سیاسی طولانی مدت است یا خیر، اما آنچه که در این مدت دیده شده این است که بایدن در حال ایجاد یک ائتلاف تاریخی است.

رای دهندگان پیر نسبت به ترامپ تردید دارند

از زمان انتخاب مجدد بیل کلینتون در انتخابات ۱۹۹۶ هیچ یک از دموکرات‌ها نتوانسته آرای رای دهندگان پیر را به دست بیاورد. اما جو بایدن دارد در میان رای دهندگان پیر نسبت به کاندیدای قبلی دموکرات انتخابات ریاست جمهوری بهتر عمل می‌کند و آرای این افراد را به دست می‌آورد.

او دارد آرای پنسیلوانیا را تصاحب می‌کند؛ ایالتی که ترامپ در ۲۰۱۶ فقط از آن ۴۴ هزار رای به دست آورد و بر اساس نتایج شمارش آرا بلافاصله پس از رای دادن، درصدی که ترامپ در میان رای دهندگان سالخورده به دست آورد، از هیلاری کلینتون ۱۰ درصد بیشتر بود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بیش از یک چهارم کل رای‌دهندگان بالای ۶۵ سال داشتند. در دوره پیش اکثریت افراد سن بالا به دونالد ترامپ رای دادند. ۵۳ درصد بازنشستگان ترامپ و ۴۴ درصد کلینتون را برگزیدند.

چهار نظرسنجی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن در میان رای دهندگان پیر پیشروست. همچنین بر اساس نظرسنجی کالج Muhlenberg وی در میان این رده سنی از رای دهندگان چهار درصد، در نظرسنجی امرسون شش درصد، در نظرسنجی کالج سینه نا برای نیویورک تایمز ۱۲ درصد و در نظرسنجی واشنگتن پست و شبکه خبری ای. بی. سی ۱۵ درصد رای دارد.

در فلوریدا، ترامپ با اختلاف ۵۷ به ۴۰ درصد آرای سالخوردگان پیروز شد. در نظرسنجی امرسون و سینه نا که اخیرا انجام شد، بایدن با اختلاف هشت و دو درصدی پیشرو بود.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که واکنش ناکافی ترامپ به پاندمی کرونا باعث روی گردانی سالخوردگان از وی باشد، جمعیتی که بیشترین آسیب پذیری را به کرونا داشته است.

نظرسنجی‌های ایالتی و ملی نشان می‌دهد که سالخوردگان فکر می‌کنند بایدن می‌تواند از عهده مبارزه با کرونا بهتر برآید؛ این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که سالخوردگان بر این باورند که بایدن در مساله اقتصاد هم بهتر عمل می‌کند.

ترامپ در هفته‌ای اخیر حتی به خودش هم کمکی نکرده است. پس از آنکه به کرونا مبتلا شد، به آمریکایی‌ها تاکید کرد تا اجازه ندهند ویروس بر زندگیشان سیطره کند. این رویکرد از دید سالخوردگان آمریکایی خوش نیامد، چون آن‌ها بیش از هر گروه سنی دیگری در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

بایدن باخت‌ها را محدود می‌کند

کارزار انتخاباتی بایدن در میان این گروه‌هایی که بالا ذکر شد و در ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند، خیلی خوب عمل کرده است. اما درمیان این گروه‌ها هنوز تعدادی هستند که ترامپ را دوست داشته باشند.

عملکرد کلینتون در میان رای دهندگان سفیدپوست بدون تحصیلات آکادمیک در ۲۰۱۶ خوب نبود و نتیجه نهایی یک صف‌آرایی طولانی مدت کارگران آمریکایی است که دیگر به روشی که اتحادیه‌های خود توصیه می‌کنند، رای نمی‌دهند - احتمالاً به این دلیل که آن‌ها دیگر به یک اتحادیه تعلق ندارند.

هیلاری کلینتون آرای خود را در میان سفیدپوست‌های دانشگاه رفته با اختلاف بیش از ۲۰ در ویسکانسین و با اختلاف بیش از ۳۰ درصد از ایالت‌های پنسیلوانیا، فلوریدا، میشیگان و کارولینای شمالی از دست داد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن نیز آرای این افراد ا از دست داده، اما به مراتب با اختلاف کمتر از هیلاری کلینتون. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن حدود پنج درصد از آرای این افراد در ویسکانسین، ۱۵ درصد از میشیگان، ۲۰ درصد در پنسیلوانیا و ۲۵ درصد در فلوریدا را از دست داده است. البته که اختلاف زیادی است، اما بدتر از هیلاری کلینتون نمی‌تواند باشد.

به نتایج نظرسنجی‌های پس از انتخابات توجه کنید

یک نشانه امید یا جنبه مثبت برای ترامپ وجود دارد: در برخی از ایالت‌های چرخشی، او علی رغم سابقه طولانی ایجاد تنش‌های نژادی، در میان رای دهندگان غیر سفید پوست بهتر از چهار سال پیش عمل می‌کند.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر مشخص شد که ترامپ ۱۸ تا ۲۰ درصد از آرای رای دهندگان غیر سفیدپوست را در پنسیلوانیا دارد درحالیکه ۱۶ درصد در ۲۰۱۶ بود؛ بر اساس نظرسنجی امرسون، در اوهایو و میشیگان میزان آرای غیرسفیدپوست‌ها برای ترامپ نسبت به ۲۰۱۶ هفت درصد بیشتر است.

همچنین علیرغم تمرکز وی بر نرخ بیکاری در میان سیاه پوستان آمریکایی که از پایین‌ترین زمان شروع به کار اداره آمار کار، به کمترین میزان خود رسیده است، نشانه زیادی وجود ندارد که عملکرد ترامپ در میان رای دهندگان سیاهپوست به طور خاص بهبود یافته باشد. بر اساس نظرسنجی شبکه خبری سی. ان. ان در روز‌های گذشته، وی تنها هشت درصد رای در میان سیاهپوستان دارد که دقیقا همانی است که در نظرسنجی پس از انتخابات ۲۰۱۶ به دست آورد.

رای دهندگان سیاه‌پوست

امسال سیاه‌پوستان آمریکایی بیشتر از هر زمان دیگری به شرکت در انتخابات مشتاق شده‌اند. ۳۰ میلیون نفر از آنان حق شرکت در انتخابات را دارند و بیش از یک سوم آن‌ها در ۹ ایالت: آریزونا، فلوریدا، جورجیا، آیووا، میشیگان، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا و ویسکانسن زندگی می‌کنند. آرا آن‌ها می‌تواند برای نتیجه انتخابات آتی حیاتی باشد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ در همه این ایالت‌ها در رقابتی بسیار سخت پیروز شده بود.

سیاه‌پوستان می‌توانند این بار تغییراتی را در نتیجه انتخابات ایجاد کنند، زیرا اکثریت آن‌ها جو بایدن را ترجیح می‌دهند و اغلب آنان به صورت پستی رای داده‌اند.

به دلیل وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، شمار بیشتر شهروندان آمریکایی از امکان تحویل آرای پیش از موعد خود، چه از طریق پست و چه تحویل شخصی، استفاده کرده‌اند. شمار این افراد دو روز مانده به انتخابات به ۹۰ میلیون نفر رسیده است.

در این میان سیاه پوستان به ویژه در ایالت‌هایی مانند کارولینای شمالی و جورجیا بیشتر از طریق پستی رای داده‌اند و این دسته از رای دهندگان بیشتر بایدن را ترجیح داده‌اند اگرچه تمایل زیادی هم به او نداشتند.

(نمودار و جزئیات) برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس آخرین نظرسنجی‌؛ جو بایدن یا دونالد ترامپ

لاتین‌تبار‌ها

لاتین‌تبار‌ها یعنی شهروندان آمریکایی که از کشور‌های آمریکای لاتین به این کشور مهاجرت کردند و بیشتر به "لاتینو" شهرت دارند احتمالاً امسال برای نخستین‌بار بزرگ‌ترین گروه رای دهندگان غیر سفیدپوست را تشکیل می‌دهند. به ویژه در ایالت‌های فلوریدا و آریزونا آرا آنان تعیین کننده خواهد بود.

لاتین‌تبار‌ها گروهی بسیار متنوع هستند و ناهمگونی در ترجیحات سیاسی آن‌ها نیز منعکس شده است. نظرسنجی سال ۲۰۱۸ مرکز تحقیقات پیو نشان داده است که ۶۵ درصد رای‌دهندگان با ریشه پورتوریکویی و ۵۹ درصد مکزیکی‌تبار‌ها به دموکرات‌ها تمایل داشتند در حالی که ۵۷ درصد کوبایی‌ها به جمهوری‌خواهان. طبق آخرین نظرسنجی پیو بایدن در میان لاتین‌تبار‌ها کلا ۳۴ درصد بیشتر از ترامپ رای دارد. در سال ۲۰۱۶ کلینتون ۳۸ درصد از رقیب خود ترامپ میان لاتین‌تبار‌ها بیشتر رای داشته است.

این موضوع هم مهم است که لاتین‌تبار‌ها در مقایسه با سایر گروه‌های رای‌دهنده آمریکایی رقبت کم‌تری برای حضور در انتخابات و رای‌دهی نشان می‌دهند.

آرای رای دهندگان اسپانیایی تبار‌ها در فلوریدا بیش از همه است. در ۲۰۱۶، ترامپ ۳۵ درصد آرای این افراد را در این ایالت که جمعیت اسپانیایی تبار آن شامل محافظه کارانی با تبار کوبایی و ونزوئلایی است، به دست آورد. در نظرسنجی امرسون آمده که ترامپ تنها ۲۱ درصد از آرای اسپانیایی تبار‌ها را دارد. در نظرسنجی روزنامه سنت پیت نیز این میزان ۴۶ است.

در مقابل ترامپ، بایدن در میان جمعیت سفیدپوستان و به ویژه سفیدپوستان جنوبی حتی نسبت به کلینتون هم بهتر عمل کرده است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن در میان رای دهندگان سفیدپوست به کلینتون در ۲۰۱۶ در ایالت جورجیا هشت درصد، در کارولینای شمالی چهار تا هشت درصد و در فلوریدا هشت درصد رای دارد.

در شمال، بایدن میزان برتری ترامپ را در میان رای دهندگان سفید پایین نگه داشته است. در سال ۲۰۱۶ ترامپ ۱۱ درصد آرای سفیدپوستان در ویسکانسین را داشت و در نظرسنجی سی. ان. ان با شش درصد جلوتر است. در میشیگان پیشرو بودن ترامپ با ۲۱ درصدی در ۲۰۱۶ حالا با یک رای برای بایدن پیشرو بودن را رقم زده است. در پنسیلوانیا ترامپ توانست با ۱۶ درصد آرای سفیدپوست‌ها در انتخابات چهار سال پیروز شود، اما بر اساس نظرسنجی واشنگتن پست و شبکه خبری ای. بی. سی تنها چهار درصد و در نظرسنجی کالج Muhlenberg تنها هشت درصد به دست آورده است.

۶۲ درصد زنان سفیدپوست فاقد تحصیلات عالی در سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ و کمتر از یک سوم به هیلاری کلینتون رای داده بودند. اما اکثر مردان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی هنوز از ترامپ حمایت می‌کنند.

اما طبق یک نظرسنجی که اوایل اکتبر انجام گرفته ۴۷ درصد این زنان به بایدن و تنها ۵۰ درصد به ترامپ رای خواهند داد. این عده از زنان مجموعا ۲۰ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی را تشکیل می‌دهند. اگر صحت این نظرسنجی‌ها ثابت شود پیروزی برای ترامپ دشوار خواهد بود.

اکثر رای‌دهندگان زن حومه شهر‌ها در گذشته به جمهوری‌خواهان رای می‌دادند، اما شرایط اکنون تغییر کرده است.

طبق نظرسنجی "واشنگتن پست"، ۶۲ درصد از زنان حومه شهر‌ها این بار می‌خواهند به جو بایدن رای دهند و برخلاف این زنان ۵۴ درصد مردان به ترامپ رای خواهند داد.

اگر بخواهیم در مقایسه با دوره پیشین انتخابات نتیجه بگیریم این بار ۱۹ درصد زنان رای‌دهنده در حومه شهر‌ها بیشتر به بایدن رای می‌دهند.

کارشناسان، از جمله سلیندا لیک از حزب دموکرات، دلیل اصلی فاصله‌گرفتن زنان رای‌دهنده حومه شهر‌ها از جمهوری‌خواهان را ترامپ می‌دانند. لیک به شبکه خبری "فوکس کوم" گفته است که زنان سبک زندگی ترامپ را نمی‌پسندند. آن‌ها فکر می‌کنند که ترامپ تفرقه‌افکن است. این زنان از هرج و مرج متنفرند و ثبات می‌خواهند.

مسیحیان انجیلی

چهار سال پیش ۷۷ درصد رای‌دهندگان مسیحیان انجیلی به ترامپ رای دادند. ترامپ این بار هم محبوب انجیلی‌هاست. ۷۲ درصد رای‌دهندگان مسیحیان انجیلی سفیدپوست این بار هم به ترامپ رای خواهند داد.

اینجیلی‌ها از انتخاب امی کنی برت، حقوق‌دان محافظه‌کار به عنوان یکی از قاضیان حاضر در ترکیب دیوان عالی آمریکا استقبال کردند. امی برت مخالف سقط جنین است و این آن چیزی است که انجیلی‌ها می‌خواهند.

رای دهندگان جوان

تا به حال جوانان به طور سنتی کم‌تر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند. امسال، اما قضیه متفاوت خواهد بود. یک نظرسنجی دانشگاه هاروارد که هشت روز پیش منتشر شد نشان می‌دهد که علاقه جوانان به رای‌دادن از ۱۸ درصد به ۲۹ درصد رشد کرده و ۶۳ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که "قطعا رأی خواهند داد". چهار سال پیش این رقم ۴۹ درصد بوده است.

در آخرین نظرسنجی هاروارد ۶۳ درصد رای‌دهندگان جوان میان ۱۸ تا ۲۹ سال گفتند که به بایدن رای خواهند داد و تنها ۲۵ درصد به ترامپ رای می‌دهند.

منابع استفاده شده: ایرنا_ایسنا و ایمنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید