نتیجه نهایی انتخابات آمریکا امسال دیرتر اعلام می‌شود؟

نتیجه نهایی انتخابات آمریکا امسال دیرتر اعلام می‌شود؟

در برخی از این ایالت‌ها مانند فلوریدا امکان شمارش آرای زودتر از موعد تا پیش از روز انتخابات وجود دارد، اما در برخی دیگر مانند پنسیلوانیا، قانونی نیست.

کد خبر : ۸۶۵۹۴
بازدید : ۵۵۴۶
نتیجه نهایی انتخابات آمریکا امسال دیرتر اعلام می‌شود؟
پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با شمارش مستقیم آرا تعیین نمی‌شود
پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی روز سه‌شنبه ۳ نوامبر (۱۳ آبان) آخرین روز خود را سپری می‌کند که روند برگزاری آن، از گردهمایی‌های انتخاباتی نامزد‌ها و مناظره‌های آن‌ها گرفته تا نحوه رأی‌گیری، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، با دوره‌های قبل تفاوت‌های بسیاری داشته و طبیعتا زمان اعلام نتیجه هم متفاوت خواهد بود.

هر چند همیشه امکان رأی دادن زودتر از موعد در بیشتر ایالت‌های آمریکا وجود داشته است، اما اکثریت مردم در روز انتخابات و با مراجعه به مراکز اخذ رأی اقدام به دادن رأی می‌کردند. محدودیت‌ها و خطرات ناشی از شیوع کووید۱۹ این شیوه را در انتخابات امسال تغییر داد و شهروندان یا از طریق پست یا مراجعه به صندوق‌های ویژه، آرای خود را ارسال کردند.

بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده در سایت پروژه انتخابات آمریکا، تا پیش از روز انتخابات ۹۹ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۷۹ نفر اقدام به رأی دهی زودتر موعد کرده‌اند. از این میان، ۳۵ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۳۰ از طریق مراجعه حضوری به صندوق‌های ویژه ارسال رأی، و ۶۳ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۴۹ نیز از طریق پست آرای خود را تحویل داده‌اند.

همین موضوع باعث شده است، برخلاف دوره‌های قبلی که مراحل اخذ رأی و شمارش آن با استفاده از سامانه‌های یکپارچه و معمول انتخاباتی به صورت لحظه به لحظه دنبال می‌شد و اعلام نتایج اولیه رقابت‌ها تا پایان روز انتخابات امکان‌پذیر بود، امسال چنین انتظاری برآورده نشود و اعلام نتیجه نهایی و پیروز قطعی رقابت چند روز یا حتی چند هفته به درازا بکشد.

در حالی که برخی ایالت‌ها مراحل شمارش آرای واصله را می‌توانند در طول دوره رأی گیری پیش از موعد آغاز کنند، در برخی ایالت‌های دیگر این کار قانونی نیست و شمارش آرا تا پیش از پایان روز انتخابات امکان پذیر نیست. امری که با توجه به زمان بر بودن بررسی برگه‌های رأی اخذ شده و تایید اصالت آنها، روند شمارش آرا را نیز به شدت آهسته می‌کند.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با شمارش مستقیم آرا تعیین نمی‌شود و با وجود آن که رأی دهندگان نام نامزد مورد علاقه خود را در برگه‌های رأی می‌نویسند، اما در عمل رأی آن‌ها به کالج‌های الکتورال، یا همان هیئت‌های انتخاب‌کننده یا گزیننده، خواهد بود و هر نامزد که رأی ۲۷۰ کالج از مجموع ۵۳۸ کالج انتخاباتی را داشته باشد، پیروز انتخابات خواهد شد.

همین باعث می‌شود که نتایج رأی گیری در برخی ایالت‌ها که به طور سنتی به حزب سیاسی خاصی گرایش ندارند و در هر انتخاباتی به نامزد مورد علاقه خود فارغ از حزب سیاسی متبوع او رأی می‌دهند، نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت انتخابات داشته باشند؛ ایالت‌هایی مانند فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان، که رسانه‌ها از آن‌ها با عنوان «میدان نبرد» یاد می‌کنند.

در برخی از این ایالت‌ها مانند فلوریدا امکان شمارش آرای زودتر از موعد تا پیش از روز انتخابات وجود دارد، اما در برخی دیگر مانند پنسیلوانیا، قانونی نیست. با توجه به این که امسال تعداد زیادی در این ایالت و ایالت‌های دیگر اقدام به رأی‌دهی زودهنگام کرده‌اند و شمارش آرا بیش از گذشته طول خواهد کشید، نتیجه نهایی در کل کشور نیز دیرتر از گذشته اعلام خواهد شد.

در انتخابات ریاست جمهوری امسال ایالات متحده نامزد‌های احزاب سیاسی مختلف حضور دارند، اما مطابق معمول گذشته، رقابت تنها در انحصار نامزد‌های دو حزب عمده سیاسی - یعنی حزب جمهوریخواه و حزب دموکراتیک - است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی نامزد جمهوریخواهان و جو بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا نامزد دموکرات‌ها هستند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید