بورس دوباره "سبز پوش" می‌شود؟

بورس دوباره "سبز پوش" می‌شود؟

در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۴۱ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار بودیم تا برای سومین هفته متوالی حقیقی‌ها ترجیح به خروج از گردونه معاملات سهام دهند.

کد خبر : ۸۶۶۶۷
بازدید : ۴۱۲۲
شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته متوالی قرمزپوشی، معاملات هفته منتهی به ۱۴ آبان‌ماه را با رشد اندک ۱۷/ ۰ درصدی به پایان رساند و به محدوده یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد بازگشت. با این حال نبض بازار همچنان در دست سهامداران عمده قرار داشت.
در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۴۱ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار بودیم تا برای سومین هفته متوالی حقیقی‌ها ترجیح به خروج از گردونه معاملات سهام دهند.

در این میان در روز پایانی هفته، اما شاهد بازگشت حقیقی‌ها با گمانه‌زنی‌های صبحگاهی از احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودیم که با توجه به چرخش آرا باید دید آیا این روند در معاملات هفته جاری نیز ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟

در صنایع بورسی چه گذشت؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع معاملات هفته منتهی به ۱۴ آبان ماه، بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. گروهی که بیشترین اثر از افزایش تحریم‌های اقتصادی را پذیرا هستند و در روز چهارشنبه با وجود سبزپوشی شاخص کل، با تشدید عرضه مواجه شدند.
در این گروه سهامداران حقیقی در مجموع هفته اقدام به فروش سهامی به ارزش ۲۳۵ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان کردند. پس از آن نوبت به گروه فلزات اساسی رسید. فلزی‌ها در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.
دو غول بزرگ این گروه یعنی «فولاد» و «فملی» با بیشترین خروج پول حقیقی مواجه شد. به این ترتیب حقوقی‌ها درسهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی هفته دوم آبان، ۵/ ۱۰۵ میلیارد تومان خرید به ثبت رساندند. این رقم در سهام شرکت صنایع ملی مس ایران به ۴/ ۸۲ میلیارد تومان رسید.

پس از آن نوبت به پالایشی‌ها رسید. گروه فرآورده‌های نفتی طی معاملات هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷/ ۲۱۶ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها بود.
در این گروه «شبندر»، «شتران» و «شپنا» بیشترین خروج پول حقیقی را در مجموع به میزان ۱۶۴ میلیارد تومان را تجربه کردند. در این میان هفته گذشته «دنیای‌اقتصاد» خبر از بازگشایی نماد معاملاتی صندوق پالایشی یکم در روز شنبه (امروز) داد.
مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این خصوص گفت: روز چهارشنبه تخصیص واحد‌های صندوق پالایشی یکم به دارندگان اعلامی از طرف صندوق انجام شد و از روز شنبه (۱۷ آبان‌ماه) صندوق مذکور در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان (با پیش شرط سجامی بودن دارندگان) قابل‌مشاهده خواهد بود.
در این خصوص محمود گودرزی، معاون بازار بورس تهران تاکید کرد: هنوز درخواستی از طرف مدیر صندوق مذکور به شرکت بورس برای فراهم شدن معامله واحد‌های این صندوق ارسال نشده است.
بانکی‌ها دیگر گروهی بودند که حقیقی‌ها تمایلی به سهامداری در زیرمجموعه‌های آن نداشتند. از این رو هفته گذشته با خالص فروش ۶/ ۹۷ میلیارد تومانی این دسته از سهامداران در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری سپری شد.

رصد بازیگران فعال در روز‌های هفته
شنبه: در ابتدای هفته گذشته، بازگشت قیمت‌ها به محدوده سبز تا‌بلو پس از حدود ۱۰ روز افت سبب شد تا شاهد رشد ۳۷/ ۱درصدی میانگین قیمت سهام در بورس تهران باشیم. در این روز افزایش تقاضا در نماد‌های سنگین‌وزن بازار از جمله «فولاد»، «فملی»، «کگل» و «خودرو» سبب شد تا نمای کلی حرکت قیمت‌ها در بازار سرمایه صعودی شود. به موجب این امر بسیاری از صفوف فروش روز‌های قبل جای خود را به صف خرید دادند.
با این حال برآیند خالص تغییر مالکیت میان سرمایه‌گذاران حقیقی به حقوقی ۷/ ۱۱میلیارد تومان ماند که حکایت از برقراربودن نسبی عدم‌اطمینان سرمایه‌گذاران خرد به نماد‌های موجود در بازار سرمایه داشت. در این روز بانکی‌ها در صدر لیست خرید حقیقی‌ها ایستا‌دند و شاهد ورود ۳/ ۳۲ میلیارد تومان پول خرد به گردونه معاملات سهام خود بودند.
معدنی‌ها نیز روز شنبه با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۳ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند. در این گروه ۱۰۰ هزار سهم «کگل» توسط گروه مالی سرمایه‌گذاری امید خریداری شد. اما در آنسوی بازار گروه فرآورده‌های نفتی با بیشترین خروج سرمایه حقیقی به میزان ۲۳ میلیارد تومان مواجه شد.
در این گروه شرکت توسعه سرمایه رفاه اقدام به جمع‌آوری یک میلیون و ۱۸۶ سهم پالایش نفت بندرعباس و ۷/ ۹۱ هزار سهم پالایش نفت اصفهان کرد.

یکشنبه: بورس تهران پس از آنکه در معاملات روز نخست هفته نفسی تا‌زه کرد و با رشد یک درصدی همراه شد، معاملات روز یکشنبه را مجددا در مدار منفی قیمتی به پایان رساند و بار دیگر به پایین مرز روانی ۳/ ۱ میلیون واحد نزول کرد.
روز یکشنبه برای دهمین روز متوالی، شاهد جابه‌جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این راستا در مجموع یک میلیارد و ۳۲ میلیون سهم به ارزش ۷۶۴ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد. در این روز گروه‌های بزرگ و متوسط در صدر لیست خرید یا حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند.
گروه فلزات اساسی در پایان معاملات روز یکشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰۴ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این روند در زیرمجموعه‌های پالایشی با خالص خرید ۱۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی حقوقی‌ها دنبال شد.
خودرویی‌ها دیگر گروهی بودند که مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند و خالص خرید ۱۲۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومانی این گروه از بازیگران سهام را تجربه کردند.
در آن سوی بازار، گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» که پس از بازگشایی پرحاشیه روز شنبه، یکشنبه با رشد ۳ درصدی قیمت پایانی همراه شد، اولویت نخست حقیقی‌ها در سمت خرید سهام بود و جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کرد.

بانکی‌ها نیز روز یکشنبه با خروج ۳/ ۶۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی مواجه شدند. در این گروه ۴/ ۳۸ میلیون سهم بانک ملت از سوی گروه مالی ملت و ۸ میلیون سهم دیگر آن توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. ۱۰ میلیون سهم بانک صادرات نیز به پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر‌صادرات افزوده شد.
ضمن آنکه ۳۵ میلیون سهم «وبملت» نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه جمع‌آوری شد. در میان فلزی‌ها نیز شاهد خرید ۴/ ۴ میلیون سهم فولاد‌مبارکه اصفهان توسط سهامداران عمده این شرکت یعنی شرکت توسعه سرمایه‌رفاه بودیم.
در زیرمجموعه‌های گروه کانه‌های فلزی نیز حدود ۲ میلیون سهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از سوی گروه مالی سرمایه‌گذاری امید خریداری شد.

دوشنبه: به دنبال افزایش هیجان ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تا‌لار شیشه‌ای، روز دوشنبه نیز تا‌بلوی معاملات سهام قرمز شد و شاخص‌کل بورس تهران با افت ۲/ ۱ درصدی به کمترین سطح از ۲۷ خرداد ماه نزول کرد.
در این بین سهامداران حقیقی برای یازدهمین روز متوالی، خالص فروش مثبتی را ثبت کرده و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۵۱ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این میان خودرویی‌ها با بیشترین خروج پول حقیقی مواجه شدند.
در این گروه روز دوشنبه شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵/ ۱۴۵ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودیم. پس از آن زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی در لیست فروش سهامداران خرد قرار گرفتند و شاهد خالص خرید مثبت حقوقی‌ها در این گروه به میزان ۶/ ۱۰۳ میلیارد تومان بودیم.

در این روز ۴۷/ ۱۱ میلیون سهم بانک پارسیان به پرتفوی شرکت گروه مالی پارسیان افزوده شد. این روند در بانک ملت با خرید ۷/ ۸۷ میلیون سهمی از سوی گروه مالی ملت و یک میلیون سهمی توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت دنبال شد.
در بانک صادرات نیز شاهد خرید پرقدرت سه حقوقی این شرکت در مجموع به میزان ۴/ ۱۱۲ میلیون سهم بودیم. در میان پتروشیمی‌ها ۳۰ میلیون سهم پتروشیمی پارس توسط شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان جمع‌آوری شد و ۲/ ۱‌میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز به پرتفوی گروه پتروشیمی تا‌بان‌فردا افزوده شد.
در میان پالایشی‌ها شاهد خرید ۲‌میلیون سهم «شبندر» از سوی شرکت توسعه سرمایه رفاه بودیم. این سهامداران عمده روز دوشنبه ۲‌میلیون سهم «شپنا» را نیز خریداری کرد.

چهارشنبه: پس از تجربه یک هفته منفی و کم‌رمق، در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص‌کل بورس تهران صعودی شد و با ثبت بیشترین درصد افزایش از ۲۰ مهرماه، با رشد ۰۶/ ۲ درصدی به محدوده یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد بازگشت.
هر‌چند در این روز هنوز نتا‌یج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام نشده بود، اما در ساعات معاملاتی بورس تهران، دونالد ترامپ بهتر از نظرسنجی‌ها عمل کرد و همین مهم سبب شد تا سهامداران خرد که بیش از تحولات بنیادی به نتا‌یج انتخابات آمریکا چشم‌دوخته‌اند، پس از ۱۱ روز دوری در سمت خرید سهام حضوری فعال داشته باشند. بورس تهران روز چهارشنبه شاهد خالص خرید ۵۸۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی سهامداران حقیقی بود.
این روند در فرابورس ایران با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۳‌میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی رقم خورد. در این میان گروه‌های بزرگ کالایی در صدر لیست خرید بازیگران خرد سهام قرار گرفتند.
در مجموع سه گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی که روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند، سهامی به ارزش ۲۴۷‌میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد. در آنسوی بازار زیرمجموعه‌های دارویی، با بیشترین خالص فروش حقوقی به میزان ۷/ ۶ میلیارد تومان مواجه شدند.
بورس دوباره
بورس دوباره
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید