"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا کیست؟

"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا کیست؟

جوزف رابینت بایدن جونیور، زاده ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ در پنسیلوانیا است. بایدن در مدرسه دانش آموز ضعیفی بوده و کلاس سوم را یک بار تجدید شد و دوباره گذراند. او در دبیرستان عضو تیم فوتبال آمریکایی بوده و در پست‌های هافبک و واید رسیور بازی کرده است. کودکی و دوران کالج بایدن همزمان با دوره افراد محبوبی، چون "مارتین لوتر کینگ" و "جان اف. کندی" بود.

کد خبر : ۸۶۷۰۹
بازدید : ۷۵۱۶
فرادید | جو بایدن سناتور سابق ایالات متحده آمریکا از ایالت دلاوِر و معاون رئیس جمهوری تحت دولت باراک اوباما بود که به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شرکت کرد. او به عنوان رقیب سرسخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا وارد میدان رقابت شد. او در این دوره از انتخابات توانست با کسب اکثریت آراء الکترال برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. به گزارش فرادید، جو بایدن پیش از این در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ نیز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده بود، اما موفق نشد. او در انتخابات مقدماتی که در ۶ ژوئن انجام شد، آرای کافی را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به دست آورد. بایدن در تلاش بود تا دونالد ترامپ را از کاخ سفید دور کند.

جو بایدن به مدت شش دوره برای مجلس سنای آمریکا انتخاب شده است، همچنین چهارمین سناتور ارشد بود. بایدن به مدت هشت سال به عنوان معاون اوباما، با رکود بزرگ بر هزینه‌های زیرساخت مقابله کرد. همچنین، مذاکرات او با جمهوری خواهان کنگره به تصویب قوانینی از جمله قانون تخفیف مالیاتی در سال ۲۰۱۰، که بن بست مالیات را حل کرد، کمک کرد.

البته، بایدن قانون کنترل بودجه سال ۲۰۱۱، که بحران سقف بدهی بود را نیز حل کرد؛ او قانون امداد مالیات دهندگان آمریکا در سال ۲۰۱۲، که به "صخره مالی" قریب الوقوع می‌پردازد را ایجاد کرده بود. در ژانویه ۲۰۱۷، باراک اوباما نشان افتخار رئیس جمهور را به جو بایدن اهدا کرده بود.

بایدن با سن ۷۶ سال وارد میدان رقابت با هم حزبی هایش از جمله سناتور‌ها الیزابت وارن، کاملا هریس و برنی ساندرز برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شد. اما در نهایت هم به عنوان نامزد نهایی این حزب انتخاب شد.

جو بایدن کیست؟

جوزف رابینت بایدن جونیور، زاده ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ در پنسیلوانیا است. بایدن در مدرسه دانش آموز ضعیفی بوده و کلاس سوم را یک بار تجدید شد و دوباره گذراند. او در دبیرستان عضو تیم فوتبال آمریکایی بوده و در پست‌های هافبک و واید رسیور بازی کرده است. کودکی و دوران کالج بایدن همزمان با دوره افراد محبوبی، چون "مارتین لوتر کینگ" و "جان اف. کندی" بود.

همچنین، او وارد دانشگاه "دلاویر" شد و موفق به اخذ دو مدرک در زمینه‌های تاریخ و علوم سیاسی شد. در نهایت جو بایدن به دانشگاه "سیراکیوز" رفته و از آنجا با مدرک حقوق فارغالتحصیل شد. او تا سن ۲۰ سالگی لکنت زبان داشت و از سوی هم کلاسی هایش مورد تمسخر قرار گرفت.

بایدن پس از غلبه بر بی میلی پدر و مادرش برای ازدواج با یک کاتولیک رومی، به نام نیلیا هانتر دانشجوی دانشگاه سیراکیوز، در ۲۷ آگوست ۱۹۶۶ با او ازدواج کرد. آن‌ها دارای سه فرزند به نام‌های " جوزف آر. "بو" بایدن سوم (متولد ۳ فوریه ۱۹۶۹) رابرت هانتر بایدن (متولد ۱۹۷۰) و نائومی کریستینا "امی" بایدن (متولد ۸ نوامبر ۱۹۷۱) بودند"

او پس از راه یافتن به سنا در سال ۱۹۷۲، طی تصادف دلخراش رانندگی همسر اولش نیلیا و دختر کوچکش نائومی را از دست داد. بایدن در حالی که در اتاق بیمارستان و در کنار دو پسر خردسالش "هانتر" و "بو" که از این تصادف جان سالم به دربرده بودند و تنها از ناحیه پا و جمجه به صورت جزئی دچار شکستگی شده بودند، سوگند خورد که وارد مجلس سنا شود.
جو بایدن در سال ۱۹۷۷، با "جیل تریسی جیکابز" ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام "اشلی" است.

در سال ۲۰۱۵، فرزند ارشد جو بایدن به نام "بو" طی ابتلا به سرطان مغز در سن ۴۶ سالگی درگذشت. بسیاری از افراد معتقد بودند که "بو بایدن" می‌توانست ستاره جدید صحنه سیاست ایالات‌متحده باشد. او تصمیم گرفته بود که، در سال ۲۰۱۶ تحت عنوان نماینده‌ی ایالت دلاوِر وارد انتخابات شود. پسر جوان‌تر بایدن، "هانتر" وکیل است.

بایدن در برخی از مصاحبه هایش گفته "پسرش بو او را به شرکت در انتخابات تشویق کرده است". او در گفت و گوهایش با رسانه‌ها گفته " به خاطر تجارب شخصی خود از هر دو تراژدی زندگی شخصی‌اش است که سامان بخشیدن نظام بهداشت و درمان بیش از حد برایش اهمیت دارد و در جایگاه اول اهدافش قرار می‌گیرد. "

در سال ۱۹۶۹، بایدن ابتدا به عنوان مدافع عمومی و سپس وکالت شرکتی که به ریاست یک دموکرات فعال محلی بود، را برعهده گرفت که وی را به عنوان مجمع دموکراتیک نامگذاری کرد. (گروهی که سعی در اصلاح و احیای حزب دولت داشت). سپس او مجدداً به عنوان یک دموکرات ثبت نام کرد. البته بایدن و یک وکیل دیگر، یک دفتر حقوقی تشکیل دادند.

با این حال قانون شرکت چندان مورد پسند وی قرار نگرفت و حقوق کیفری نیز نتیجه خوبی نداشت. بایدن درآمد خود را با مدیریت املاک تأمین می‌کرد. بعداً همان سال او به عنوان رئیس شورای شهرستان در یک منطقه معمولی جمهوری خواه در نیو قلعه، دلاوِر، انتخاب شد و بر روی سکوی لیبرال فعالیت می‌کرد که شامل حمایت از مسکن عمومی در حومه شهر بود.

بایدن در شورا خدمت می‌کرد، در حالی که هنوز مدرک وکالت داشت، سال ۱۹۷۲، او با پروژه‌ه‌ی بزرگراه بزرگی که، ممکن است محله‌های ویلمینگتون را مختل کند مخالفت کرد.

استراتژی جو بایدن در برابر ایران چه خواهد بود؟

جو بایدن در پاسخ به سوالات برخی از رسانه‌های خارجی درمورد استراتژی نظامی برای مقابله با ایران چه خواهد بود؟ گفته "ایران یک بازیگر بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است که هرگز نباید اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را پیدا کند. با این حال، ترامپ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را که سال ۲۰۱۵ امضا شد را رها کرد (توافقی که بازرسان بین‌المللی مکرراً تأیید کرده‌اند، مسیر‌های ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کرد) بدون آن‌که هیچ برنامه عملی برای ایجاد یک توافق بهتر داشته باشد. "
بایدن گفته است که " اقدامات بی‌پروایانه‌ی ترامپ، بحرانی عمیق را در روابط کشور‌های دو سوی اقیانوس اطلس (روابط آمریکا-اروپا) ایجاد کرده، و باعث نزدیک‌تر شدن چین و روسیه به ایران شده است. در نتیجه، به جای ایران، آمریکا است که منزوی شده. چنان‌که قابل‌پیش‌بینی هم بود، ایران برنامه هسته‌ای خود را مجدداً آغاز کرده و پرخاشگرتر شده؛ و منطقه را به یک جنگ فاجعه‌بار دیگر، نزدیک کرده است. به طور خلاصه، تصمیمات ترامپ وضعیت ما را بسیار بدتر کرده است. "

او همچنین گفته "البته، آن‌چه ایران دارد انجام می‌دهد (عقب‌نشینی از محدودیت‌های توافق هسته‌ای) خطرناک بوده، اما همچنان برگشت‌پذیر است. اگر ایران مجدداً به تعهدات هسته‌ای خود برگردد، دولت من به عنوان نقطه‌ی شروعِ همکاری با متحدان ما در اروپا و سایر قدرت‌های جهانی، در جهت گسترش محدودیت‌های هسته‌ای برجام، مجدداً وارد این توافق خواهد شد. "

"با این حال، انجام این کار می‌تواند پیش‌پرداختی ضروری برای احراز مجدد اعتبار آمریکا باشد و به جهان نشان بدهد که حرف آمریکا و تعهدات بین‌المللی این کشور دوباره معنا و اعتبار پیدا کرده‌اند. دولت من همچنین از اجماعِ احیاشده‌ی بین‌المللی حولِ محور سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و تعهد مؤکد به دیپلماسی برای مقابله‌ی مؤثرتر با دیگر رفتار‌های شرورانه‌ی تهران در منطقه استفاده خواهد کرد. "

جو بایدن تاکید کرده از جمله اقدامات دولت من از این قرار خواهد بود: تحریم‌های هدفمند علیه حمایت ایران از تروریسم و ​​برنامه موشک‌های بالستیک این کشور؛ حمایتِ فولادین از اسرائیل؛ همکاری قوی اطلاعاتی و امنیتی با شرکای منطقه‌ای؛ حمایت از تقویت ظرفیت‌های کشور‌هایی مانند عراق برای مقاومت برابر نفوذ ایران؛ و تعهد مجدد به دیپلماسی با هدف پایان دادن به جنگ‌های یمن و سوریه که فرصت توسعه‌طلبی به ایران می‌دهند. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید