طغیان کرونا در تهران؛ تعطیلی پایتخت کرونا را کنترل می‌کند؟

طغیان کرونا در تهران؛ تعطیلی پایتخت کرونا را کنترل می‌کند؟

چند ماه است که تهران به مرکز شیوع کرونا در کشور بدل شده و در روز‌های اخیر هم اوضاع در این استان وخیم‌تر هم شده است. با این حال براساس اعلام فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ مورد در بیمارستان‌های مختلف تهران بستری هستند که حال هزارو ۷۰۰ نفر از آن‌ها وخیم است.

کد خبر : ۸۶۷۹۳
بازدید : ۵۲۷۷
طغیان کرونا در تهران؛ بلوا بر سر تعطیلی پایتخت
فرادید | هفته گذشته بود که ستاد مقابله با کرونا در تهران پیشنهاد تعطیلی دو تا سه هفته‌ای پایتخت را پیشنهاد کرد، اما این طرح حالا با مخالفت استانداری تهران مواجه شده است. با این وجود این موضوع باعث شده تا برخی در برابر استانداری تهران موضع بگیرند. اما این نهاد همچنان معتقد است که با ایجاد محدودیت برای مشاغل غیر ضرور هم می‌شود بیماری را کنترل کرد.

به گزارش فرادید، بر اساس گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت، نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در تهران بر تعطیلی پایتخت است. البته پیشنهاد تعطیلی تهران تنها به دلیل کنترل شیوع کرونا نیست و بیشتر به جهت بازیابی توان کادر درمان است.

سیما سادات لاری در این باره گفته به جز تهران، بسیاری از بیمارستان‌ها در شهر‌های بزرگ کشور نیازمند بازیابی توان خود هستند. کادر بهداشت و درمان پس از گذشت بیش از هشت ماه از مقابله با کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی و ابتلای بسیاری از نیرو‌ها به ویروس کرونا و حتی شهادت نیرو‌های ارزشمند نظام سلامت، دچار خستگی شده‌اند.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در این رابطه گفته است که باید حداقل ۲ هفته تهران را تعطیل کنیم تا تجدید در برابر کرونا آرایش کنیم، البته نه به این معنی که ادارات را تعطیل کنیم و مردم بروند پاساژگردی.

در این میان شورای شهر تهران هم از پیشنهاد وزارت بهداشت و ستاد کرونا در تهران حمایت کرد و خواستار تعطیلی پایتخت شد. پس از شورای شهر تهران، رئیسی معاون وزیر بهداشت هم اعلام کرد که رئیس جمهور با تعطیلی تهران موافقت کردند.

اما در نهایت استاندار تهران اعلام کرد که تعطیلی تهران منتفی شده و به جای آن محدودیت‌هایی برای ساعت کاری مشاغل غیر ضرور در نظر گرفته شده است. او گفته که "پس از بررسی ابعاد تعطیلی تهران تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود. "
محسنی بندپی معتقد است که تعطیلی تهران اثر بخشی ندارد.
طغیان کرونا در تهران؛ بلوا بر سر تعطیلی پایتخت

انتقاد از استانداری تهران و طرح دوباره تعطیلی پایتخت

پس از اعلام این خبر، برخی از متخصصان اپیدمیولوژی و فعالان سیاسی ورسانه‌ای استانداری تهران را سرزنش کرده و این نهاد را متهم به بی تدبیری کردند. نخستین انتقاد را مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا وارد کرد. او که از موافقان طرح تعطیلی تهران است، از استانداری تهران انتقاد کرده و گفته "نمی‌توانم بفهمم که چرا با تعطیلی تهران مخالفت می‌کنند. همیشه کشور‌هایی که در خصوص کرونا گوش به حرف مسئولین بهداشت خود نداده اند دچارعارضه شده اند که نمونه بزرگ آن آمریکا است. "

پس از محزر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم به جمع منتقدان اضافه شد. او گفته که "وزارت بهداشت و درمان هم دنبال همین موضوع است، ولی من نمی‌دانم چرا عمل نمی‌شود و چه کسی با پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مخالفت می‌کند؟ ".

اما در نهایت مجلسی‌ها دست به کار شدند و اعلام کردند که هفته آینده طرح دوفوریتی برای الزام دولت به این کار [تعطیلی تهران]ارائه خواهیم کرد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که پیشنهاد کننده طرح دو فوریتی تعطیلی تهران است، طرح "کاهش" ساعات کاری "مشاغل غیر ضرور" را بیشتر شبیه یک شوخی خوانده و گفته که " مردم اگر بخواهند خرید کنند قبل از ساعت ۱۸ در این مراکز حضور و تجمع خواهند داشت و عملا اقدام پیشگیرانه در این زمینه انجام نمی‌شود. "

او تاکید کرده که "لازم است تهران و کلانشهر‌ها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود، این پیشنهادی است که ما به ستاد مبارزه با کرونا داده‌ایم البته که باید در این زمان هم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا شرایط بعد از تعطیلی دو هفته‌ای مدیریت شود. "


تعطیلی تهران، شیوع کرونا را کنترل می‌کند؟

در حال حاضر ستاد مقابله با کرونا درتهران و وزارت بهداشت خواستار جدی تعطیلی پایتخت هستند و معتقدند که با دو هفته تعطیلی هم توان کادر درمان بازیابی شده و هم شیوع ویروس کرونا کنترل می شود.
اما باید توجه داشت که تعطیلی شهر تهران به مدت دو هفته هزینه زیادی را تحمیل خواهد کرد و هنوز مشخص نیست که آیا دولت بودجه را برای کمک به مشاغل در نظر گرفته است یا خیر. اگر جواب خیر باشد، قوه قهریه نمی تواند این حجم از مشاغل را دو هفته تعطیل نگه دارد. با این وجود رفت و آمد در بازارها افزایش خواهد یافت و طرح تعطیلی جوابگو نخواهد بود.
نکته دیگر این است که ستاد کرونا در تهران به عنوان پیشنهاد دهنده تعطیلی پایتخت هنوز میزان اثر بخشی این طرح مشخص نکرده و نگفته که در صورت تعطیلی چه برنامه پیشگیرانه و کنترلی در سطح استان تهران در نظر گرفته شده است.
ابهام در طرح تعطیلی تهران باعث شده تا برخی از اپیدمیولوژیست ها هم نتیجه اجرای چنین طرحی را نامطلوب ارزیابی کنند.
در این رابطه دکتر حمید سوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته که "همانطور که بارها مطرح شده قفل کردن شهر در این شرایط هیچ نتیجه قطعی برای کنترل اپیدمی به دنبال ندارد، جز خریدن زمان! لاک داون عمدتا برای خریدن زمان جهت ادامه روند پیشگیری و کنترل است و اثر ماندگار ندارد. هزینه و بار اقتصادی لاک دان هم بسیار بالاست. "
طغیان کرونا در تهران؛ بلوا بر سر تعطیلی پایتخت

اعداد کرونایی در تهران

چند ماه است که تهران به مرکز شیوع کرونا در کشور بدل شده و در روز‌های اخیر هم اوضاع در این استان وخیم‌تر هم شده است. با این حال براساس اعلام فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ مورد در بیمارستان‌های مختلف تهران بستری هستند که حال هزارو ۷۰۰ نفر از آن‌ها وخیم است.

به تازگی هم معاونت درمان وزارت بهداشت گزارشی از میزان ابتلا، مرگ و میر و میزان بیماران بستری در بخش و مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سطح استان تهران منتشر کرده است.

براساس این گزارش، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان‌ماه، تعداد موارد بستری مبتلا به کووید-۱۹ در استان تهران ۴۴هزارو۳۹۱ نفر بوده است. در عین حال میزان بستری مبتلایان به کرونا در هفته منتهی به ۱۶ آبان‌ماه، در تهران ۳۱۰۶ نفر بوده است. این در حالی است که در هفته قبل از آن ۱۷۷۱ نفر در بیمارستان‌های تهران به‌دلیل ابتلا به کرونا بستری شده بودند.

همچنین تعداد موارد فوت ناشی از کرونا در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان‌ماه، ۵۶۷۲ نفر بوده است. در عین حال میزان موارد فوتی ناشی از کرونا در پایتخت در هفته منتهی به ۱۶ آبان‌ماه، ۳۸۶ نفر بوده است. درحالی‌که در هفته قبل از آن ۲۸۸ نفر در تهران به‌دلیل کرونا فوت شدند.

از سوی دیگر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در استان تهران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان‌ماه، ۴۴۱۱۸ نفر بوده است. در هفته اخیر منتهی به ۱۶ آبان نیز ۳۸۰۰ نفر به‌عنوان موارد مثبت سرپایی در تهران شناسایی شدند. درحالی‌که در هفته گذشته ۳۰۵۰ نفر به‌عنوان موارد مثبت سرپایی کرونا شناسایی شده بودند.

این گزارش تاکید می‌کند که روند بستری و فوت در استان تهران در هفته سوم آبان‌ماه یعنی هفته منتهی به ۱۶ آبان مجددا صعودی شده است. هرچند بروز موارد بستری و مورتالیتی کرونا (میزان مرگ‌و‌میر) در استان تهران از متوسط کشوری کمتر است، اما آمار‌ها در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید