واکسن‌ ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

واکسن‌ ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در خوش بینانه‌ترین حالت مرحله اول و دوم واکسن ایرانی و به شرط آغاز همزمان هر دو فاز و نتیجه بخش بودن آن ها، ۶ ماه طول می‌کشد و تا پایان تابستان سال آینده ادامه خواهد شد. در چنین شرایطی مرحله سوم در پاییز آغاز و احتمالا تا بهار سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت. در مورد قیمت واکسن هم براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، واکسن ایرانی ۷ دلار قیمت خواهد داشت که با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی برای ایرانی‌ها ۱۸۹ هزار تومان آب می‌خورد.  

کد خبر : ۸۶۹۸۰
بازدید : ۵۶۲۰
واکسن‌های ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارند؟
فرادید | در حالی که هفته گذشته شرکت آمریکایی «فایزر» خبر از موفقیت ۹۰ درصدی واکسن این شرکت در مرحله سوم کارآزمایی بالینی داد. حالا وزارت بهداشت هم اعلام کرده که ۸ واکسن ایرانی در شمار نامزد‌های واکسن کرونا تحت نظر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته اند. براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۲ گروه در ایران پروژه ساخت واکسن کووید ۱۹ را دنبال می‌کنند که از میان آن‌ها دو گروه فاز آزمایش حیوانی را پشت سر گذاشته اند.

به گزارش فرادید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۱۲ گروه فعال در ظرح ساخت واکسن ایرانی دو گروه شامل شرکت دانش بنیان «هوم ایمن زیست فناور» با همکاری شرکت «بیوسان فارمد» وابسته به مجموعه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توانسته اند با موفقیت فاز حیوانی را سپری کنند.

واکسن این دو گروه از نمونه واکسن‌های نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا است که مبتنی بر ویروس سرخک ساخته شده است. این شیوه تولید به عنوان نسل پیشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن شناخته می‌شود.

با این وجود قرار است که واکسن ایرانی شرکت «هوم ایمن زیست فناور» و شرکت «بیوسان فارمد» به زودی وارد فاز کارآزمایی بالینی انسانی شود.

با این حال معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت در مورد زمان آغاز آزمایش‌های انسانی این واکسن گفته که "ما در مراحل پری کلینیکال این طرح هستیم و هنوز وارد مرحله کارآزمایی بالینی انسانی آن نشده ایم. برای فعالیت‌های تحقیقاتی نمی‌توان زمان دقیق اعلام کرد، اما محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا این موضوع محقق شود".

اما مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا اعلام کرده است که تا پایان سال مرحله اول و دوم کارآزمایی بالینی انسانی واکسن ایرانی انجام می‌شود.

او همچنین گفته که "قرار است اردیبهشت ماه سال آینده، تزریق انسانی را در فاز ۳ شروع کنیم."
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم به تازگی در توئیتی از قرار گرفتن هشت واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای واکسن کووید۱۹ سازمان جهانی بهداشت خبر داده است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا لحظه نگارش این گزارش، مجموع جان باختگان بیماری کرونا در ایران به ۴۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده و ۷۴۹ هزار و ۵۲۵ نفر نیز تاکنون به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

واکسن‌های ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارند؟
واکسن ایرانی کرونا کی و با چه قیمتی به دست ما می‌رسد؟

در واقع کارآزمایی واکسن‌ها در سه مرحله یا فاز انجام می‌شود. در کارآزمایی‌های مرحله اول بر بی‌خطر بودن واکسن متمرکز هستند و معمولا حدود شش ماه طول می‌کشد. کارآزمایی‌های مرحله دوم میزان تاثیربخشی واکسن در ایجاد پاسخ ایمنی در میان گروهی از داوطلبان را می‌سنجند و تا یک سال به طول می‌انجامد.

کارآزمایی‌های مرحله سوم بر تأثیربخشی واکسن در پیشگیری عفونت در میان افرادی در معرض عامل بیماری‌زا قرار دارند، متمرکز هستند. این مرحله ممکن است سه سال یا بیشتر به طول انجامد و بسته به این دارد که ویروس آنقدر فعال بماند که مشارکت‌کنندگان در بررسی در معرض آن قرار گیرند.

در خوش بینانه‌ترین حالت مرحله اول و دوم واکسن ایرانی و به شرط آغاز همزمان هر دو فاز و نتیجه بخش بودن آن ها، ۶ ماه طول می‌کشد و تا پایان تابستان سال آینده ادامه خواهد شد. در چنین شرایطی مرحله سوم در پاییز آغاز و احتمالا تا بهار سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت.

در مورد قیمت واکسن هم براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، واکسن ایرانی ۷ دلار قیمت خواهد داشت که با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی برای ایرانی‌ها ۱۸۹ هزار تومان آب می‌خورد.

البته مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا از قیمت واکسن ایرانی دفاع کرده و گفته است که "اگر واکسن چین را با کمترین قیمت حساب کنیم حدود ۱۲ دلار خواهد بود. این در حالی است که واکسن ساخت ایران حدود ۷ دلار برای ما در می‌آید."
واکسن‌های ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

پیشتازان تجاری سازی واکسن کرونا در جهان

از میان ۱۱ واکسنی که در حال حاضر به نقطه پایانی مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا رسیده‌اند، واکسن چینی «سینوفارم» و واکسن آمریکایی-آلمانی «فایزر - بایو ان تک» با موفقیت مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود را پشت سر گذاشتند.

فایزر اعلام کرده که براساس برآوردها، تا پایان سال ۲۰۲۰، پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا ۱.۳ میلیارد دُز واکسن را در تمام دنیا عرضه خواهد کرد. در حال حاضر، فایزر واکسن خود را برای دریافت مجوز توزیع عمومی به سازمان غذا ودارو آمریکا ارائه کرده است. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا گفته این احتمال وجود دارد که دوز‌هایی از واکسن کروناویروس تا پایان ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) در دسترس قرار گیرد.

سینوفارم هم اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن تولید کند و برآورد می‌شود که سال آینده میلادی میزان تولید به یک میلیارد دز برسد که برای مردم چین قابل استفاده خواهد بود.

دراین میان شرکت داروسازی «مدرنا» هم اعلام کرده که تا پایان ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) آزمایش بالینی واکسن تجربی این شرکت روی ۳۰ هزار نفر مشخص خواهد شد و احتمالا قبل از پایان سال میلادی پروانه تولید واکسن را درخواست می‌کند.

پیش از این هم دانشگاه آکسفورد هم ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌هایش برای آماده‌کردن واکسن کرونا تا دو ماه آینده به نتیجه برسد.

با این وجود بخشی از جهان در سال ۲۰۲۱ واکسن کرونا را در یافت خواهند کرد. اما جهان برای پایان پاندمی به بیش از ۱۶ میلیارد دُز واکسن نیاز دارد تا ایمنی جمعی ایجاد کند. براساس اعلام محققان هر فرد برای ایمنی در کرونا باید دو دُز واکسن دریافت کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید