۱‌عدد تخم‌مرغ در روز احتمال ابتلا به دیابت را ۶۰‌درصد افزایش می‌دهد

۱‌عدد تخم‌مرغ در روز احتمال ابتلا به دیابت را ۶۰‌درصد افزایش می‌دهد

انجمن دیابت آمریکا به افرادی که دیابت دارند توصیه می‌کند که تخم‌مرغ بخورند. هر تخم‌مرغ در حدود نیم گرم کربوهیدارت دارد که در نظریه می‌تواند قند خون را کنترل کند.

کد خبر : ۸۷۱۰۰
بازدید : ۱۱۹۹۱
۱‌عدد تخم‌مرغ در روز احتمال ابتلا به دیابت را ۶۰‌درصد افزایش می‌دهد
فرادید | برطبق یافته‌های یک پژوهش جدید خوردن فقط یک عدد تخم‌مرغ در روز خطر ابتلا به دیابت را تا ۶۰‌ درصد افزایش می‌دهد؛ این‌ درحالیست که مطالعات قبلی نشان داده بود که خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز برای دور ماندن از خطر دیابت بسیار مفید است.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، محققان استرالیایی با مطالعه ۸۵۴۵ چینی بزرگسال همبستگی مثبتی بین مصرف بالای تخم‌مرغ و افزایش قند خون پیدا کردند. تخم‌مرغ یک غذای مغذی و چندمنظوره است و اغلب به عنوان «یک غذای سریع سالم» شناخته می‌شود. مطالعات قبلی نشان داده بودند که خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز به دچار نشدن به دیابت کمک می‌کند؛ همین باعث شده موج جدیدی از مباحث متناقض وارد ادبیات محققان دیابت شود.

تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز - در هر شکل آن از آب‌پز تا هم‌زده، سرخ‌شده و ... - شما را بیشتر در معرض خطر دیابت قرار خواهد داد.

دکتر مینگ لی از دانشگاه ساوت‌استرالیا، می‌گوید: «رژیم غذایی یک عامل شناخته‌شده و قابل اصلاح است که به شروع دیابت نوع دوم کمک می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که طیفی از عوامل تغذیه‌ای که می‌تواند بر شیوع دیابت اثر داشته باشد را شناسایی کنیم.»
بیشتر بخوانید:

«درحالیکه ارتباط بین خوردن تخم‌مرغ و دیابت اغلب بحث‌برانگیز بوده است، مطالعه جدید تلاش کرده اثر طولانی‌مدت مصرف تخم‌مرغ و خطر ابتلا به دیابت را بررسی کند.»

این مطالعه به‌طور ویژه بروی مردم چین انجام شده که از رژیم غذایی سنتی‌شان که مصرف سبزی و غلات بوده به سمت مصرف غذا‌های فراواری‌شده مانند گوشت، غذا‌های فوری و تخم‌مرغ روی آورده‌اند.

از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ تعداد افرادی که در چین به مصرف تخم‌مرغ روی آوردند دو برابر شد و از ۱۶ گرم در مابین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۹۳ به ۲۶‌گرم در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ و به ۳۱ گرم در سال ۲۰۰۹ رسید.

درحدود ۷۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ هزینه درمان‌ها مربوط به دیابت در جهان شده که ۱۰‌درصد از کل هزینه‌های درمانی در کل دنیا را تشکیل می‌دهد. در چین هزینه‌های مربوط به دیابت از ۱۰۹ میلیارد دلار در سال گذر کرده است.
برا اینجام این پژوهش دکتر لی و تیم تحقیقاتی او داده‌های ۸۵۴۵ بزرگسال را در مابین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ در طرح آمایش تغذیه و سلامت چینی‌ها گردآوری کردند. این طرح با حمایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا انجام می‌شد و هدف از آن بررسی اثر سیاست‌های بهداشتی و تغذیه در چین است.

در طی این مدت مشارکت‌کنندگان عادت مصرف تخم‌مرغ را ثبت کردند و تشخیص ابتلا به دیابت بر اساس آزمایش خونی انجام شد که آن‌ها در سال ۲۰۰۹ داده بودند. این پژوهش دریافت، مصرف طولانی‌مدت تخم‌مرغ - بیشتر از ۳۸‌گرم در روز- تا ۲۵‌درصد احتمال ابتلا به دیابت را در بزرگسالان چینی افزایش داده است.

اما بزرگسالانی که بیش از ۵۰‌گرم در روز تخم‌مرغ مصرف می‌کنند که معادل ۱ تخم‌مرغ در روز است، احتمال دیابت را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهند.

ارتباط بین مصرف روزانه تخم‌مرغ و ابتلا به دیابت در زنان بیشتر از مردان گزارش شد که نشان داد زنان با مصرف مرتب تخم‌مرغ احتمال بیشتری دارد که دچار بیماری دیابت شوند.

دکتر لی گفت برای یافتن رابطه علی بین مصرف تخم‌مرغ و دیابت باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود و اکنون نمی‌توان گفت که تخم‌مرغ علت ایجاد دیابت است.
۱‌عدد تخم‌مرغ در روز احتمال ابتلا به دیابت را ۶۰‌درصد افزایش می‌دهد

سال‌گذشته، محققان فنلاندی دقیقاً عکس این یافته را اعلام کردند و آن اینکه خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. آن‌ها با آزمایش مردان دریافتند که خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز بروی چربی خون افرادی که هرگز در زندگی دچار دیابت نبودند اثر مشخصی می‌گذاشت.

البته این محققان از دانشگاه ایست فنلاند اعلام کردند که یافتن ارتباط بین این دو عامل نیازمند تحقیقات بیشتر است. در سال ۲۰۱۵ همان محققان اعلام کردند که مصرف تخم‌مرغ خطر ابتلا به دیابت و سطح گلوکز خون را به طور همزمان کاهش می‌دهد.

مردانی که تقریباً ۴ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کرده بودند در مقایسه با مردانی که ۱ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کرده بودند ۷۳ درصد کمتر احتمال داشت که به دیابت دچار شوند.

جیرک ویرتانن، استاد تغذیه از دانشگاه ایست فنلاند گفت که شواهد اندکی درباره مصرف تخم‌مرغ و دیابت وجود داشت. او گفت: «هیچ داده تجربی درباه اثرات مصرف تخم‌مرغ و بروز دیابت نوع دوم تا پیش از تحقیقات آن‌ها وجود نداشته است.»

اما احتمالش زیاد است که مصرف زیاد تخم‌مرغ خطر ابتلا به دیابت را در افرادی که هرگز به آن دچار نبوده‌اند، افزایش دهد.

تخم‌مرغ ۱۸۷ میلی‌گرم کلسترول دارد و دستورالعمل‌های رسمی به افرادی که دیابت دارند تضیه می‌کند مصرف روزانه کلسترول تا به ۲۰۰‌میلی‌گرم کاهش دهند. تخم‌مرغ همچنین پروتئین بالایی دارد - حدوداً ۷ گرم - که این پروتئین در صورت مصرف زیاد تخم‌مرغ تبدیل به گلوکز می‌شود.

این‌درحالیست که انجمن دیابت آمریکا به افرادی که دیابت دارند توصیه می‌کند که تخم‌مرغ بخورند. هر تخم‌مرغ در حدود 0/5 گرم کربوهیدارت دارد که در نظریه می‌تواند قند خون را کنترل کند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید