بورس تا کجا رشد می‌کند؟

بورس تا کجا رشد می‌کند؟

تحولات  معاملات روز جاری نشان می‌دهد که شاخص کل در هفته آینده از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد. اما در حال حاضر دسته‌ای از تحلیلگران معتقدند که بازار برای عبور از این کانال به یک سیگنال قوی نیاز دارد. ایمان رئیسی، از جمله این کارشناسان بازار سرمایه است. او می‌گوید: "فروردین که بازار‌های موازی تعطیل شد، بازار سهام رشد کرد. اما جدیدا بازارگردان‌ها نیز به بازار سهام اضافه شدند و به نظر نمی‌رسد احتمال رشد شارپی خیلی زیاد باشد و نهایتا تا یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رشد داشته باشیم و بعد از آن باید اتفاق و سیگنالی برای صعود بازار پیدا شود که این رشد ادامه یاید. "

کد خبر : ۸۷۱۷۲
بازدید : ۷۱۴۵
بورس تا کجا رشد می‌کند؟
فرادید | در حالی که بازار ارز و طلا یک هفته پرنوسان و کاهشی را پشت سر گذاشت، اما شرایط برای صعود بازار سهام فراهم بود. بورس تهران پس از افت ۸۵۷ هزار واحدی در طول ۹۵ روز تا اواسط هفته گذشته به ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بازگشت. البته این روند نزولی در نهایت روز چهارشنبه هفته پیش پایان یافت و روند صعود با ۹ هزار واحد آغاز شد. روند مثبتی که در هفته جاری هم حفظ شد. با این وجود این روند صعودی تا کجا ادامه خواهد یافت؟

به گزارش فرادید، شاخص کل بورس در طول ۶ روز گذشته از سطح یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد، تا پایان معاملات روز جاری به یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید؛ که خبر از رشد حدود ۱۰ درصدی بازار سهام می‌دهد.

در چهارشنبه سبز بازار سهام هم، شاخص کل با صعود ۳ و ۷۳ صدم درصدی، بیش از ۴۸ هزار واحد رشد کرد و شاخص کل هم وزن (سهام مردم) هم رشد یک و ۷۶ صدم درصدی را به ثبت رساند.

در آخرین روز معاملاتی هفته، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و ایران خودرو نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

نکته قابل توجه معاملات هفته جاری، افزایش قابل توجه معاملات خرد بود که از در طول هفته‌های گذشته به شکل متوسط بین هزار تا دو هزار میلیارد تومان معامله خرد صورت می‌گرفت. اما در هفته جاری معاملات خرد در سطح ۶ هزار میلیارد تومان تثبیت شد. البته در روز چهارشنبه معاملات خرد رکورد سه ماه اخیر را شکست و به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

در طول ۶ روز گذشته گروه خودرویی، بانکی، پالایشی و فلزی پیشتازان بازار بودند و بیشترین تاثیر بر شاخص‌ها و معاملات را به خود اختصاص دادند.
بورس تا کجا رشد می‌کند؟

چه عواملی بورس را به مدار صعود برگرداندند؟

بررسی روند ۹۵ روز از روزهای پرنوسان و ریزشی بورس، نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران بیش از ۴۰درصد افت کرده و ۳۵۰۰هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شده است. اما بر خلاف تصور‌ها که با پیروزی جو بایدن انتظار می‌رفت افت شاخص کل تا یک میلیون واحد ادامه یابد. اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و شاخص کل در یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد بازگشت و تا یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد بالا رفت.

به عقید تحلیلگران بازار سرمایه، بهبود چشم انداز اقتصادی، احتمال برداشته شدن تحریم ها، عدم اطمینان در بازار‌های موازی، افزایش گستره بازارگردانی سهام شرکت‌ها، وعده تزریق منابع مالی جدید، تأکید سیاستگذار پولی بر افزایش نیافتن نرخ سود بانکی، چشم‌انداز صعودی قیمت نفت و مواد خام در جهان، رشد درآمد شرکت‌های بورس و ارائه تعهداتی درباره کاهش نیافتن قیمت واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی (ETF) از جمله عوامل تاثیر گذار بر صعود کوتاه مدت بازار سرمایه بوده اند.

البته برخی از سیگنال‌های منفی همچون بازگشایی نماد‌های بزرگ بازار همچون شستا و پتروشیمی خلیج فارس این نگرانی را در بازار سهام ایجاد کرده بود که با بازگشایی نماد‌ها بازار دوباره به مدار نزول برمی گردد. اما با بازگشایی این دو نماد و پس از افت ۱۷ و یک درصدی در نهایت شستا و پتروشیمی خلیج فارس به صف خرید میلیونی رسیدند.
بورس تا کجا رشد می‌کند؟

روند صعودی بورس تا کجا حفظ می شود؟

تحولات معاملات روز جاری نشان می‌دهد که شاخص کل در هفته آینده از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد. اما در حال حاضر دسته‌ای از تحلیلگران معتقدند که بازار برای عبور از این کانال به یک سیگنال قوی نیاز دارد.

ایمان رئیسی، از جمله این کارشناسان بازار سرمایه است. او می‌گوید: "فروردین که بازار‌های موازی تعطیل شد، بازار سهام رشد کرد. اما جدیدا بازارگردان‌ها نیز به بازار سهام اضافه شدند و به نظر نمی‌رسد احتمال رشد شارپی خیلی زیاد باشد و نهایتا تا یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رشد داشته باشیم و بعد از آن باید اتفاق و سیگنالی برای صعود بازار پیدا شود که این رشد ادامه یابد."

او معتقد است که بازار در حال حاضر هیجان دارد. ایمان رئیسی می‌گوید: "آن زمانی که بازار سهام صف فروش بود همگی در حال فروش سهام خود حتی با ضرر بودند و الان که بازار سهام صف خرید شده همگی دوباره دنبال خرید سهام هستند و جو بازار سهام هیجانی است. "

علی خسروشاهی دیگر کارشناس بازار سرمایه است که معتقد است شاخص کل به شکل ملایم تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش خواهد رفت.

اما در مقابل عده دیگری از تحلیلگران بازار عقیده دارند که این رشد کوتاه مدت بوده و در حال حاضر رشد میان مدت بورس آغاز شده است. در این رابطه مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که روند بازار سهام مثبت خواهد بود، اما این رشد احتمالا مانند بهار خیلی شتابان نیست.

او می‌گوید: "تکنیکال‌ها گفتند شاخص تا یک میلیون و ۳۰۰ و یک میلیون ۵۰۰ پیش می‌رود، اما من معتقدم بستگی به قدرت تقاضا دارد. بالاخره وعده‌ای که دولت مردان برای صندوق تثبیت بازار داده بودند، در حال اجرایی شدن است. برخی فکر می‌کردند دولت بورس را رها کرده است، اما دیدند اینطور نیست. اعتقاد داریم کلیت بازار در حال رونق است."

سیامک قاسمی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم معتقد است که بازار سرمایه در روند مثبت و تازه قرار گرفته است. او در توئیترش نوشته "دوره‌های خاصی در اقتصاد ایران قیمت دلار و شاخص بورس در جهت عکس هم حرکت می‌کنند. وقتی امید به برداشتن تحریم‌ها در اقتصاد رنگ می‌گیرد. در این شرایط دلار کاهشی می‌شود و بورس افزایشی.

او در ادامه تاکید کرده است: "همانند خرداد تا دی در سال ۹۲ و احتمالا الان هم ما در دوره تازه‌ای از این روند قرار گرفته ایم."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید