تایید دقیقه نودی یارانه کالای اساسی؛ دولت طرح را اجرا می‌کند؟

تایید دقیقه نودی یارانه کالای اساسی؛ دولت طرح را اجرا می‌کند؟

از همان ابتدای تدوین طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی» هیچ یک از اعضای اقتصادی دولت روی خوش به آن نشان ندادند. همان ابتدا روحانی اعلام کرد که ارائه طرح‌هایی که منابع مالی آن قابل تامین نباشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی شود. اما حالا با تایید نهایی شورای نگهبان این طرح تبدیل به قانون شده و دولت مکلف به اجرای قانون شده است.  

کد خبر : ۸۷۲۰۵
بازدید : ۶۲۷۰
تایید دقیقه نودی یارانه کالای اساسی؛ دولت طرح را اجرا می‌کند؟
فرادید | پس از چهار ماه کش وقوس میان دولت و مجلس بر سر طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی» بالاخره شورای نگهبان این طرح را پس از یک مرحله اصلاح به تایید رساند. طرحی که به نوعی یارانه سوم به حساب می‌آید و دولت مکلف به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی تا اسفند ماه سال جاری است. اما آیا دولت زمان و عزم اجرای این طرح را دارد؟

به گزارش فرادید، طرح یارانه کالا‌های اساسی که در تیرماه از سوی نمایندگان مجلس یازدهم کلید خورد، در نهایت کلیات و جزئیات آن هشتم مهر و هفتم آبان ماه به تصویب نمایندگان مجلس رسید. اما پس از ارسال این طرح به شورای نگهبان، ایراداتی به آن وارد شد.

نمایندگان مجلس پیش از این "فروش اموال دولت" و "حذف برخی مصارف جدول ۱۴ بودجه ۹۹ نظیر عوارض بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی، عوارض بر ارزش افزوده برق، سهم شرکت ملی نفت و... " را به‌عنوان منبع مالی اجرای این طرح درنظر گرفته بودند، اما با مخالفت شدید دولت به‌دلیل غیرقابل تحقق بودن از یکسو و تورم‌زا بودن از سوی دیگر روبه‌رو شد.

از طرفی شورای نگهبان هم به برخی موارد طرح، از جمله منابع مالی در نظر گرفته شده، ایراد مغایرت با قانون اساسی گرفت.

پس از آن، طرح به مجلس بازگشت و نمایندگان مجلس این بار منابع مالی مورد نیاز طرح را تغییر دادند. در اصلاحیه مجلسی‌ها به جای "حذف برخی مصارف جدول ۱۴ بودجه ۹۹ " تنها به فروش اموال دولتی اکتفا کردند.

در تغییرات جدید، مجلس دولت را مکلف کرده تا باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، باقیمانده سهام شرکت‌های صنعتی و سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را واگذار کرده و از این طریق منابع مورد نیاز برای اجرای طرح مجلس را فراهم کند. البته در میان منابع پیش‌بینی شده جدید، وصول اقساط سهام دولت نیز درنظر گرفته شده که البته سهم آن نسبت به سه منبع یادشده، کمتر است.

طبق مصوبه جدید مجلس، سهم واگذاری باقیمانده سهام شرکت‌های پالایشی از سایر منابع بیشتر است و دولت موظف است به میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان از این مصوبه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی را از این محل تامین کند.

علاوه بر آن دولت مکلف شده که برای اجرای این مصوبه، ۱۲ هزار میلیارد تومان را از محل واگذاری باقیمانده سهام شرکت‌های صنعتی، ۷ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری باقیمانده سهام بانک‌ها و بیمه‌ها و همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را از طریق وصول اقساط سهام دولت تامین کند.
در نهایت مصوبه تازه مجلس برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت و شب گذشته سخنگوی این شورای در توئیترش اعلام کرد که طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی» به تایید رسیده است.
عباسعلی کدخدایی نوشت: "طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی که هفته قبل با ایراد اصل ۷۵ مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات از سوی نمایندگان مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد."
تایید دقیقه نودی یارانه کالای اساسی؛ دولت طرح را اجرا می‌کند؟

دولت زیر بار اجرای طرح می‌رود؟

از همان ابتدای تدوین طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی» هیچ یک از اعضای اقتصادی دولت روی خوش به آن نشان ندادند. همان ابتدا روحانی اعلام کرد که ارائه طرح‌هایی که منابع مالی آن قابل تامین نباشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی شود.

پس از آن هم مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت که اجرای این طرح ممکن نیست، چون پولی وجود ندارد. ما در هزینه‌ها و مصارف حتی چوب‌به‌چوب هم نیستیم و این طرح هزینه مضاعفی را تحمیل می‌کند. ".

اما حالا با تایید نهایی شورای نگهبان این طرح تبدیل به قانون شده و دولت مکلف به اجرای قانون شده است.

مجلس پیش‌بینی کرده که دولت می‌تواند ۳۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این ۴ مسیر کسب درآمد کند و ۳۰ هزار میلیارد تومان از این منابع را به صورت صد درصدی این مصوبه یارانه‌ای، در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد. همچنین در صورت کسب درآمد مازاد، آن را به حساب خزانه‌داری کل واریز کند.

حالا دولت در سه ماه باقیمانده سال ۹۹، باید علاوه بر دو نوع یارانه نقدی و همچنین یارانه معیشتی، یارانه کالای اساسی را هم پرداخت کند. با این وجود دولت در این زمان اندک باید جمعاً ۲۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به هر فرد مشمول کم درآمد و ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ به سایر مشمولان در ماه یارانه نقدی، معیشتی و کالای اساسی پرداخت کند.

از طرفی بورس پس از ۹۵ روز ریزش، تنها در ۶ روز گذشته وارد فاز صعودی شده و هر سیگنال منفی می‌تواند بازار را دچار ریزش کند. از طرفی تحلیلگران بازار سرمایه هم معتقدند که بازار به صورت کوتاه مدت روند صعودی در پیش گرفته و برای حفط آن نیازمند ورود نقدینگی جدید است.

در این صورت بازار سهام ظرفیت تامین منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل فروش سهام دولتی برای اجرای طرح یارانه کالای اساسی را در کوتاه مدت نخواهد داشت.

با این حال و با وجود اینکه دولت مخالف کلی این طرح است و تامین منابع مالی آن قدری سخت و زمان بر خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که فشار مداوم مجلس به دولت برای اجرای طرح و ایجاد انتظار عمومی در نهایت دولت را مجاب به پرداخت یارانه کالای اساسی خواهد کرد.
تایید دقیقه نودی یارانه کالای اساسی؛ دولت طرح را اجرا می‌کند؟

چه کسانی یارانه کالای اساسی دریافت می‌کنند؟

براساس پیش بینی مجلسی‌ها، قرار است به ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه ۶۰ هزار تومانی و به ۲۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای خرید کالا‌های اساسی پرداخت شود.

سید محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفته "۶۰ میلیون نفر "یارانه بگیر" که شامل اقشار متوسط و متوسط به پایین جامعه می‌شوند مشمول این طرح می‌شوند که کارت یارانه آن‌ها هر ۳ الی ۴ ماه به صورت غیر نقدی از سوی دولت شارژ خواهد شد، این علاوه بر واریز یارانه نقدی خواهد بود."
با این وجود یارانه بگیر تازه ای اضافه نخواهد شد و یارانه جدید به مشمولین سابق موجود در لیست دولت پرداخت می شود.

براساس اعلام کمیسیون برنامه و بودجه سقف پرداخت یارانه کالا برای هر خانوار کم درآمد ۵ نفر و ۶۰۰ هزار تومان و برای سایر مشمولین ۵ نفر و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید