نصف جمعیتِ جهان تا سال ۲۰۵۰ دچار اضافه‌وزن خواهد بود

نصف جمعیتِ جهان تا سال ۲۰۵۰ دچار اضافه‌وزن خواهد بود

«غذای کافی در جهان وجود دارد، مشکل اینجاست که فقیرترین مردم جهان درآمد کافی برای خریداری غذا ندارند؛ و در کشور‌های ثروتمند، مردم پیامد‌های زیست‌محیطی و اقتصادی هدر دادنِ غذا را احساس نمی‌کنند.»

کد خبر : ۸۷۲۱۱
بازدید : ۱۱۸۷۹
نصف جمعیتِ جهان تا سال 2015 دچار اضافه‌وزن خواهد بود
فرادید | گزارش جدیدی که توسط موسسه تغییرات اقلیمی پستدام ارائه شده می‌گوید، عادت‌های غذایی جهانی جمعیت جهان را در مسیری قرار داده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۴‌میلیارد نفر دچار اضافه وزن باشند. بر اساس این گزارش، از این تعداد ۱.۵‌میلیارد نفر دچار چاقی خواهند بود.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، درضمن این گزارش می‌گوید احتمالاً ۵۰۰‌میلیون نفر زیر وزن و در آستانه قحطی خواهند بود.

یافته‌های موسسه پستدام نشان می‌دهد که اگر روند‌های کنونی تغذیه‌ای که مردم در قسمت‌های مختلف جهان در پیش گرفته‌اند به همین منوال ادامه یابد، شکاف تغذیه‌ای عریضی که هم‌اکنون هم وجود دارد طی ۳۰ سال آینده از شکاف به خلیج تبدیل می‌شود.

موسسه پستدام برای پیش‌بینی اثرات تغذیه جهانی در دهه‌های آینده، روند‌های تغذیه افراد، اینکه مردم چه چیز‌هایی می‌خورند و جمعیت چگونه در حال رشد کردن است و چه غذا‌هایی تولید می‌شوند و هدر می‌روند را بررسی کرده است.

از سال ۱۹۶۵، مصرف جهانی به سمت غذا‌های به‌شدت فراوری‌شده، گوشت‌هایی با پروتئین بالا، محصولات پرشکر و کربوهیدرات‌ها در حال حرکت بوده است. درضمن، بسیاری از جمعیت جهان مصرف سبزیجات، غذا‌های گیاهی، غلات و نشاسته سالم را حذف کرده‌اند.

این چرخش به معنی مصرف کالری بیشتر و رژیم‌های با چربی بالا است که باعث اضافه وزن می‌شوند، اما ارزش غذایی حقیقی چندانی برای بدن ندارد.

نوآوری در علوم غذایی باعث شده بسیاری از غذا‌ها به جای کشاورزی از طریق صنعت و کارخانه تولید شوند. این روش‌های فراوری ارزان‌تر و سریع‌تر هستند و آسیب‌پذیری آن‌ها در مقابل شرایط جوی و طبیعی کمتر است که باعث می‌شود قابل اتکاء‌تر باشند، اما لزوماً برای سلامتی ما بهتر نیستند.

درنتیجه مصرف همین غذا‌ها ۲۹‌درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۰ اضافه وزن داشت که از این تعداد ۹ درصد با توده بدنی بیش از ۳۰ چاق محسوب می‌شدند. آمریکا در این منحنی ناخوشایند از همه جلوتر است.

بین سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، در حدود ۳۵.۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی چاق محسوب می‌شدند. براساس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، این تعداد در مابین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به ۴۲.۴ درصد افزایش یافت.

افزایش میزان چاقی و جمعیت زیاد افرادی که اضافه‌وزن دارند باعث بدتر شدن و افزایش بیماری‌های سنگین مزمن شده است. بیماری‌های قلبی، دیابت و اضافه‌وزن از عوامل خطر اصلی برای بیماری کووید ۱۹ است و این بیماری را به بیماری‌ای مرگبار تبدیل می‌کند.

محققان آلمانی پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضا برای غذا به طور کلی ۵۰‌درصد افزایش پیدا می‌کند و تقاضا برای شیر و گوشت دوبرابر خواهد شد و در وضعیتی که کشور‌های ثروتمندتر با سرعت بیشتری منابع غذایی کشور‌های فقیر را می‌مکند، تعداد زیادی از افراد نیز دچار فقر شدید غذایی خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
روش‌های پیشگیری از چاقی با کمک علم ژنتیک دکتر بنیامین بادیرسکی، نویسنده این گزارش، می‌گوید: «غذای کافی در جهان وجود دارد، مشکل اینجاست که فقیرترین مردم جهان درآمد کافی برای خریداری غذا ندارند؛ و در کشور‌های ثروتمند، مردم پیامد‌های زیست‌محیطی و اقتصادی هدر دادنِ غذا را احساس نمی‌کنند.»

درحقیقت، این هدر رفتنِ غذاست که بین اکنون و ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت. این روند‌ها می‌تواند منجر به افزایش گرمای هوا شده و کمبود غذا را افزایش دهد.

دکتر بادیرسکی، می‌گوید: «افزایش تلفات غذا و افزایش مصرف پروتئین حیوانی به این معنی است که اثرات زیست‌محیطی سیستم کشاورزی ما از کنترل خارج خواهد شد.»

بادیرسکی و تیم تحقیقاتی او به این نتیجه رسیده‌اند که اگر همان مقدار زمینی که درحال‌حاضر برای تولید محصولات بی‌ارزش غذایی تولید می‌شود برای کشت محصولات مغذی اختصاص پیدا کند همه برنده خواهند بود، سلامت انسان‌ها ارتقاء پیدا می‌کند و سیاره زمین از شر تولید گاز‌های مضر و جنگل‌زدایی که هر دور ناشی از تولید محصولات غذایی زیان‌آور هستند، راحت خواهد شد.

اکلساندر پاپ، نویسند همکار این گزارش می‌گوید، «با استفاده از همان مقدار زمین ما می‌توانیم به جای غذا‌های حیوانی، غذا‌های گیاهی برای انسان‌ها تولید کنیم.»

«ساده‌اش این است: اگر افراد بیشتری گوشت بیشتری مصرف کنند، غذای گیاهی کمتری برای دیگران خواهد بود؛ ضمن‌آنکه ما نیاز داریم زمین بیشتری برای تولید غذا داشته باشیم که می‌تواند منجر به قطع درختان جنگل شود و به‌این‌ترتیب تولید گاز‌های گلخانه‌ای در نتیجه نگهداری حیوانات بیشتر، بیشتر خواهد شد.»

منبع: Mail Online
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید