برخورد شهاب سنگ میلیاردی به سقف خانه تابوت ساز اندونزیایی

برخورد شهاب سنگ میلیاردی به سقف خانه تابوت ساز اندونزیایی

یک شهاب سنگ در خانه یک مرد اندونزیایی در شهر کولانگ، شمال سوماترا سقوط کرد و با خود حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای صاحب خانه آورد

کد خبر : ۸۷۲۵۱
بازدید : ۱۲۰۷۳
برخورد شهاب سنگ میلیاردی به سقف خانه تابوت ساز اندونزیایی
فرادید| تصورش را بکنید یک روز در خانه نشسته‌اید و خسته و کوفته به فکر قرض‌ها و وام‌هایی که گرفته‌اید هستید بعد یکدفعه صدای مهیبی از پشت بام بیاید و فکر کنی وسط این همه بدبختی، سقف خانه‌ات فرو ریخته و خانه خراب هم شده‌ای. بعد می‌روی و می‌بینی سنگی که به خانه‌ات پرت شده، سنگ صاحب خانه نیست که کرایه‌اش را نداده‌ای، یک گنج قیمتی از سمت آسمان است.

به گزارش فرادید؛ یک شهاب سنگ در خانه یک مرد اندونزیایی در شهر کولانگ، شمال سوماترا سقوط کرد و با خود حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای صاحب خانه آورد.
برخورد شهاب سنگ میلیاردی به سقف خانه تابوت ساز اندونزیایی

جاشوآ هوته گه لانگ، که کارش تابوت سازی است کنار خانه اش مشغول کار بود که با صدای مهیب برخورد شهاب سنگ متوجه آن می‌شود. شهاب سنگ با سوراخ کردن سقف ایوان خانه، درست کنار اتاق پذیرایی در حیاط خانه فرود می‌آید.

این شهاب سنگ که ۱۵ سانتی متر در زمین فرو رفته بود، ۲ کیلو و ۱۰۰ گرم وزن دارد. تخمین زده می‌شود که ۴.۵ میلیارد سال قدمت دارد.

گفته می‌شود جنس آن کندریت کربن دار است که در بین شهاب سنگ‌ها بسیار کمیاب است.
در نهایت یک مجموعه دار و متخصص شهاب سنگ در آمریکا این شهاب سنگ را که کولانگ نام گرفته، خریده است.



ببخشید شما شغلتان چیست؟ جوینده شهاب سنگ هستم.

برخورد شهاب سنگ میلیاردی به سقف خانه تابوت ساز اندونزیایی

در دنیای کنونی، شهاب سنگ‌ها نه فقط در بازار آزاد خرید و فروش می‌شوند، بلکه کالای پرطرفداری برای معامله گر‌های شهاب سنگ هستند که همه حواسشان را روی افزایش قیمت این سنگ‌های آسمانی متمرکز می‌کنند. امروزه، مجموعه دار‌ها یا همان کلکسیونر‌های شهاب سنگ حاضرند هزاران دلار بابت نمونه‌های نادر پرداخت کنند و اغلب در مزایده‌ها نسبت به مؤسسه‌ها و مراکز علمی‌و تجاری دیگر قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌کنند.
دلال‌ها و مراکز علمی‌و تجاری به طور مکرر شهاب سنگ‌هایشان را با هم تعویض می‌کنند. این روش متداول تقریباً تنها راه برای به دست آوردن نمونه‌های جالب توجه است.
با این وصف، ببینیم ارزش نمونه‌هایی که ما پیدا می‌کنیم چقدر است. قیمت شهاب سنگ‌ها نیز مانند قیمت هر شیء کلکسیونی دیگر تابع قوانین ذخیره و تقاضای آن است. تقاضا همیشه هست، ولی ذخیره به ویژه در مورد نمونه‌های کمیاب به قدر کافی نیست. در مورد شهاب سنگ‌های کندریت معمولی و برخی از شهاب سنگ‌های آهنی که قیمت بیشتر شهاب سنگ‌های معمولی را محدود می‌کنند ذخیره به قدر کافی موجود است. مثال بارز آن‌ها شهاب سنگ‌هایی هستند که صد‌ها تکه از آن‌ها در بیابان‌های سوزان خاورمیانه پیدا می‌شوند. این شهاب سنگ‌ها بازار را در قبضه خودشان درآورده اند و طبیعی است که قیمتشان نیز بالا نیست.
در میان کندریت‌های معمولی انواعی هستند که ارزششان از بقیه بیشتر است. کندریت‌های معمولی از گروه سنگ نگاره‌های نوع سه به طور خاص ارزشمند هستند، چون شکل اولیه خود را حفظ کرده اند و کم‌تر در معرض فرسایش و دگرگونی قرار گرفته اند. هر گرم از آن‌ها به قیمت حدود ۳۰ دلار یا بالاتر فروخته می‌شود، در حالی که نوع ۵ و نوع ۶ را می‌توان به کسری ارزان‌تر از آن خریداری کرد. هر گرم از کندریت‌های «گلد بیسین» L۴ بین ۷۵ر۱ تا ۳ دلار فروخته می‌شوند. شهاب سنگ‌های آهنی معمولی از کندریت‌ها ارزان‌تر هستند.
هر گرم از اکتاهدریت‌های مرغوب نامیبیا را می‌توان به قیمت ارزانی معادل ۵۰ر۱ دلار یا کم‌تر خریداری کرد. از سوی دیگر، شهاب سنگ‌های آهنی کمیاب‌تر در رده بالای قیمت‌ها درست هم تراز با گران‌ترین کندریت‌های معمولی فروخته می‌شوند.
قیمت غیرکندریت‌های نادر و شهاب‌های سنگی رو به افلاک می‌گذارد. همیشه برای این شهاب سنگ‌ها تقاضا وجود دارد و خریدار‌ها معمولاً پول خوبی از معامله نصیبشان می‌شود. نباید از این که قیمت این نوع شهاب سنگ‌ها از گرمی‌۵۰ دلار تا گرمی‌صد‌ها دلار است تعجب کنیم. البته ارزش شهاب سنگ‌هایی که از مریخ یا ماه هستند بسیار بیشتر و گرمی‌۲۰۰۰ دلار است.
همچنین یادمان باشد که اگر بخواهیم شهاب سنگی را که تازه پیدا کرده ایم بفروشیم، خریدار آن را به قیمت عمده فروشی از ما می‌خرد که نصف قیمت تک فروشی آن است. یکی از بهترین کار‌هایی که برای آگاه شدن از قیمت روز شهاب سنگ‌ها می‌توانیم انجام دهیم چک کردن فهرست خریدار‌های شهاب سنگ در اینترنت یا شرکت در نمایشگاه‌های سنگ و کانی است که یکی از آن‌ها هر سال در ماه فوریه در «توسان» آریزونا برگزار می‌شود. در چنین گردهمایی‌هایی فروشندگان، خریدار‌ها و تاجر‌های بسیاری در یک جا جمع می‌شوند و همه نوع شهاب سنگ هم برای خرید و فروش موجود است.
اگر شهاب سنگی پیدا کرده ایم، نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که آن را به کارشناس یا فرد با تجربه‌ای در این زمینه نشان دهیم. این فرد می‌تواند یک معامله گر، کارشناس، مدرس، استاد دانشگاه یا یک دانشمند باشد.
فراموش نکنیم که ارزش یه شهاب سنگ را نوع آن تعیین می‌کند: کندریت معمولی و کربن دار، غیر کندریت، آهنی، سنگی ـ آهنی و از این قبیل. یک مؤسسه یا مرکز تجاری یا علمی‌برای تست کردن از ما تقاضای یه نمونه ۲۰ گرمی‌را می‌کند.
هنگامی‌که کارشناس یا شهاب سنگ شناس اصل بودن نمونه مان را تأیید کرد، باید تست‌های دیگری روی آن صورت گیرد تا نوع آن تعیین شود.
هر چه درباره شهاب سنگ‌ها بیشتر بدانیم، در فروختن نمونه‌های خود موفق‌تر عمل خواهیم کرد. یه شهاب سنگ ناشناخته که نوع و طبقه‌بندی
‌آن نامشخص است برای هیچ کس ارزش چندانی ندارد. به علاوه، معامله گر‌ها و مجموعه دار‌ها اگر بدانند باید در مورد شهاب سنگی که می‌خرند تحقیق کنند تمایل کم تری برای خرید نمونه ناشناس ما از خود نشان می‌دهند، چون آن‌ها نیز پیش از فروش آن باید به طرف خریدار ثابت کنند که شهاب سنگ اصل است و نوع و مشخصات آن را می‌دانند.
نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشیم این است که بابت هر گرم از تکه شهاب سنگ‌های کوچک تری که متعلق به یک قطعه شهاب سنگ بزرگ هستند قیمت بالاتری پیشنهاد می‌شود، به خصوص اگر شهاب سنگ بزرگ، مثلاً بالای ۳۰ کیلوگرم باشد. اگر چنین کندریت بزرگی پیدا کردیم، شاید به راحتی نتوانیم آن را
بفروشیم.
پس بهتر است آن را به تکه‌های کوچک برش دهیم (البته نه به قدری کوچک که به درد کار علمی‌یا عرضه در نمایشگاه نخورد). برش دادن یک شهاب سنگ به تکه‌های کوچک‌تر کار واقعاً دشواری است و ساعت‌های زیادی را برای برش و تراش آن با یک فرِز بزرگ باید صرف کرد که ۲۰ درصد از کل قطعه نیز به هدر می‌رود. پس جای تعجب نیست که خریدار‌های شهاب سنگ کوچک نسبت به خرید شهاب سنگ‌های بزرگ بی میل هستند؛ آن‌ها هزینه برش قطعه‌های بزرگ و آماده سازی هر کدام از تکه‌های کوچک برای فروش را همیشه در نظر می‌گیرند.
در ایران سایت‌های اینترنتی و مراکز متعددی برای خرید و فروش شهاب سنگ وجود دارد. همچنین برخی از مراکز علمی، موزه‌ها، دانشگاه‌ها، انجمن‌های نجوم و زمین شناسی ممکن است خریدار شهاب سنگ به ویژه شهاب سنگ‌های کمیاب باشند.
در این میان عقل حکم می‌کند که شهاب سنگ‌ها را یا به مراکز علمی‌اهدا کنیم یا خودمان با کمک اساتید و متخصصان در این زمینه، روی آن‌ها تحقیق و مطالعه کنیم تا به این ترتیب گام مثبتی در پیشرفت علم برداشته باشیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید