درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟ در صورتی که اسهال دارید خوردن غذاهای خاص می تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند. مواد غذایی کم فیبر که به سفت شدن مدفوع کمک می کند، مصرف کنید.

کد خبر : ۸۷۲۶۱
بازدید : ۹۰۰۹
فرادید | یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی اسهال است که هر فردی در طول عمر خود به آن مبتلا شده و اغلب در تابستان شیوع بیشتری دارد. اسهال علل مختلفی دارد و می‌تواند خفیف یا حاد باشد و در برخی مواقع کشنده. کهنسالان و کودکانی که دچار این اختلال گوارشی می‌شوند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

علائم شایع اسهال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است. همچنین می‌تواند با تب، سردرد، لرز، درد بدن، پوست خشک و خشکی دهان همراه باشد.

هر کسی می‌تواند دچار اسهال شود، اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلاء به آن هستند. شخصمبتلا به اسهال و استفراغ، آب و مایعات بدنش می‌رود و باید جبران کند. کم شدن آب بدن در کارکرد طبیعی بدن تأثیر دارد و حتی می‌تواند فرایند درمان را به تأخیر بیاندازد؛ بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات سوپ و آب برنج. همچنین، استراحت ضروری است. همراه با مایع درمانی و استراحت.

درمان اسهال

زمانی که فردی مبتلا به اسهال از شما در مورد درمان می‌پرسد بدون معطلی کته ماست را به او پیشنهاد می‌کنید که این روش درمانی فوق العاده موثر است. متخصصین طب سنتی دم کرده یونجه را پیشنهاد می‌کنند البته به اندازه، نه زیادتر از حد. درمان سنتی دیگر دم کردن چای ریحان است.

میوه‌های برطرف کننده اسهال: موز، سیب، خرما و ازگیل

به یاد داشته باشید که در زمان ابتلا به اسهال بدن با بی آبی شدید مواجه می‌شود که باید در مصرف آب کاستی نشود. درمان دارویی اسهال هم در کنار این درمان‌ها کامل کننده است که رایج‌ترین قرص برای متوقف کردن و درمان اسهال قرص دیفنوکسیلات است.

غذاهایی که می توانید بخورید

در صورتی که اسهال دارید خوردن غذاهای خاص می تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند. مواد غذایی کم فیبر که به سفت شدن مدفوع کمک می کند، مصرف کنید. این غذاها عبارتند از:

  • موز
  • برنج (سفید)
  • سیب زمینی
  • نان تست

سایر غذاهایی که معمولا هنگام اسهال خوب هستند عبارتند از:

  • بلغور جو دوسر
  • سیب زمینی پخته شده (با پوست کنده شده)
  • مرغ پخته شده بدون پوست
  • سوپ مرغ

درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

غذاهایی که نباید بخورید

غذاهای سرخ شده و چرب معمولا برای افراد مبتلا به اسهال خوب نیستند. شما همچنین باید غذاهای دارای فیبر بالا مانند سبوس و همچنین میوه ها و سبزیجاتی که می توانند نفخ را افزایش دهند محدود کنید. غذاهایی که باید اجتناب کنید عبارتند از:

  • شیرین کننده های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه های رژیمی و مواد جایگزین شکر وجود دارد)
  • لوبیا
  • انواع توت ها
  • کلم بروکلی
  • کلم
  • گل کلم
  • نخود
  • قهوه
  • ذرت
  • بستنی
  • شیر
  • نخودفرنگی
  • فلفل
  • چای
  • آلو
  • سبزیجات با برگ های سبز (مثل کاهو)

اجتناب از مصرف میوه های داری فروکتوز

اگر چه میوه ها می توانند مقدار قابل توجهی از آب را تامین کنند، هنگام مصرف اسهال نباید هر نوع میوه بخورید. دلیل آن این است که میوه های غنی از فروکتوز، سیستم گوارش شما را سخت تر می کند. چندین میوه فروکتوز، آلو خشک، هلو خشک، کشمش، زانتی، زردآلو، گیلاس، گلابی، انگور، کیوی، تمشک، هندوانه، میوه ستاره و غیره می باشد. به عنوان نتیجه، شما باید یک لیست برای غذا خوردن سالمترین غذا را برای وضعیت خود دریافت کنید. بدیهی است، هر زمان که یک مشکل بهداشتی حاوی اسهال دارید، نمی توانید چیزی را که می خواهید بخورید، بخورید.

درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

غذای سبک بخورید

هر چقدر بیشتر غذا بخورید، اندام های گوارش شما باید بیشتر کار کنند. در هنگامی که اسهال هستید اشتهای زیادی برای غذا خوردن ندارید. بنابراین سعی کنید مقادیر کمی در طول روز بخورید. غذاهای ساده ای که به راحتی هضم می شوند بخورید، چند روز اول غذاهایی مانند غذاهای ساده، سیب، موز و برنج مصرف کنید. این غذاها در سیستم گوارشی آسان هضم می شوند و میتوانند برای کمک به حجم مدفوع فیبرها را فراهم کنند.

داروهای گیاهی برای درمان اسهال

بومادران

بومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش است که دارای خواص نسبتاً زیادی است. از جمله خواص اصلی آن، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشت‌هایی است. مصرف خوراکی آن جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای - معده‌ای از جمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر است.

بومادران سالیان دراز در طب عوام به عنوان بندآورنده خونریزی از جمله هموروئید و قاعدگی مصرف می‌شود. اثر بندآورنده خون این گیاه را مربوط به آلکالوئید آکی‌لتین می‌دانند که باعث کاهش زمان انعقاد می‌شود. بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد می‌گردد.

اثر دیگر آن بهتر نمودن جریان گردش خون بوده و به عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه است. اثر ضد میکروب قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکرراً گزارش شده است. از اثرات دیگر آن می‌توان خاصیت ضد حساسیت آن را ذکر نمود. همچنین می‌توان به عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

احتیاط: بهتر است در زمان حاملگی و شیردهی از این گیاه استفاده نشود.

طریقه و مقدار مصرف: مقدار ۲ تا ۴ گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل می‌شود. این مقدار مصرف را می‌توان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

نمک و شکر

نمک حاوی سدیم است که یک الکترولیت است که می‌تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونت‌ها به حفظ سطح pH دستگاه گوارش کمک میکند.

طریق و مقدار مصرف: اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده. سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید در فواصل زمانی کوتاه در طول روز بنوشید.

دارچین

دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است. همچنین از آن به‌عنوان معطر کننده در ادویه‌جات استفاده می‌شود.

طریقه و مقدار مصرف: روزانه می‌توان ۴-۲ گرم از پودر دارچین استفاده کرد. استفاده از اسانس آن، روزانه بین ۲/۰-۵، ۰/۰ گرم بلامانع است. دارچین به صورت دیگر و به شرح زیر نیز مصرف می‌شود.

دم‌کرده: به ۲ تا ۴ گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و ۲۰ دقیقه به حال خود می‌گذاریم. بهتر است درب ظرف بسته باشد و یا پارچه‌ای روی آن قرار دهیم. سپس صاف کرده و صاف شده را میل می‌کنیم. دم کرده برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

احتیاط: استفاده آن در زمان شیردهی، مطالعه نشده است، لذا بهتر است در زمان شیردهی مصرف نشود.

موارد منع مصرف: در زمان حاملگی، وجود زخم‌های گوارشی و وجود تب‌های با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود.

زنجبیل

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت معده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می‌دهد.

طریقه و مقدار مصرف: اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، اضافه کردن جرعه‌ای عسل به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می‌کنید حالتان بهتر است. شما همچنین می‌توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می‌توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل را برای درمان اسهال و استفراغ بجوید.

توجه: افراد دارای فشار خون بالا نباید از زنجیبل استفاده کنند.

انغوزه

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس است، انقوزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کرده و در نتیجه علائم اسهال و استفراغ را کاهش میدهد و تاثیر آن سریع می‌باشد. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می‌شود

طریقه و مقدار مصرف: یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید. دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید. برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی انقوزه به ادویه کاری و مواد غذایی روزانه اضافه کنید.

ریحان

ریحان، دارای خواص ضد اسپاسم و همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ است. می‌تواند معده را قوی‌تر کند و از بسیاری از بیماری‌های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.

طریقه و مقدار مصرف: مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده. همچنین می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید. همچنین می‌توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.
درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

روش های درمان خانگی و سنتی اسهال

توصیه ها و درمانهای خانگی متعددی برای اسهال گزارش شده است، موارد زیر در بهبود و درمان اسهال مفیدند:

استراحت کافی و رژیم غذایی سالم

در هنگام این بیماری نیاز است به اندازه کافی استراحت کرده و سعی کنید مایعات و الکترولیت‌های از دست داده بدن را با خوردن زیاد مایعات و غذاهای ساده نظیر سوپ‌ ساده، برنج به شکل کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده جبران کنید.

مصرف یک نوشیدنی خانگی برای جبران آب بدن

به یک لیوان آب جوشیده سرد شده مقداری نمک و یک قاشق چایخوری شکر اضافه نمایید. این ترکیب را پس از هر بار دفع مزاج مصرف کنید. همچنین برای بهتر کردن طعم آن میتوان به آن کمی آب لیمو تازه یا آب پرتقال اضافه نمود. لازم است مخلوط مورد نظر جرعه جرعه خورده شود تا از بروز استفراغ پیشگیری گردد.

درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

خوردن سیب

سیب را رنده کرده و در بشقاب بگزارید تا قهوه‌ای شود. سپس آن را له کرده و یک بار در روز بخورید.

دم کرده زیره + دارچین + زنجبیل

یکی از راهکارهای درمان خانگی اسهال مصرف دم کرده تهیه شده از یک قاشق چایخوری پودر زیره با همان میزان دارچین و زنجبیل خشک است. این مخلوط را در یک فنجان آب گرم حل کرده و 3 بار در روز از آن بخورید.

چای زیره

یک قاشق چایخوری زیره خرد را در یک فنجان آب به مدت دو تا سه دقیقه بجوشانید و به آن یک قاشق غذاخوری برگ گشنیز تازه اضافه نمایید و روزی دو تا سه بار بعد از خوردن یک غذای سبک، از این چای بنوشید.

جوشانده هل

از دیگر شیوه‌های درمان خانگی اسهال نوشیدن جوشانده هل است. به این منظور یک غلاف هل سبز را پوست کنده و دانه‌هایش را پودر کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دانه‌ها را در یک فنجان آب جوشانده، سرد کنید و به حالت سرد بنوشید و در صورت اسهال مزمن میتوانید آن را گرم بنوشید.

چای سیاه

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود.

موز نارس

یک موز ترد نارس که آماده خوردن است را له کنید و با یک فنجان شیر کم چرب دوبار در روز بخورید. برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید است.

درمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

شربت نعنا + آبلیمو + عسل

یک قاشق غذاخوری کامل از برگ نعنا همراه با چند قطره آبلیموی تازه و عسل یک هضم کننده مناسب بوده و تسکین دهنده اسهال مزمن است. مصرف این شربت 2 تا 3 بار در روز از بهترین راه‌های درمان خانگی اسهال است.

خاکشیر

از خواص خاکشیر تنظیم دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مرتفع می‌سازد. به این منظور خوردن خاکشیر یخمال توصیه می شود.

آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا (حدود 2/1 فنجان 3 بار در روز): آلوئه ورا پوشش سیستم گوارش را ترمیم می کند و به راحتی تجزیه می شود.

تخم شربتی و تخم کتان

دانه های کتان و تخم شربتی (2-3 قاشق غذاخوری روزانه): فیبر محلول در دانه ها می تواند به کاهش حجم مدفوع کمک کند و فرکانس اسهال را کاهش دهد.

عسل خام و زنجبیل

عسل خام و زنجبیل مقدار کمی ریشه زنجبیل و عسل به چای گیاهی اضافه کنید.

دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. موسيلاژ يک اثر ضدالتهاب قوی را ايجاد می کند. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است. این یک عامل مؤثر در برابر باکتری هایی است که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابددرمان اسهال؛ برای اسهال چی خوبه؟

ماست

ماست، به ویژه آنهایی که حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع تر به ماست موز بیفزایید.

چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید است. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش 10 دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

برنج سفید

برنج سفيد برای هضم راحت در طول اسهال توصیه می شود. علاوه بر این، می تواند به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کند. مقدار کمی برنج سفيد (بدون سس و ادویه) بخوريد. افزایش میزان برنج مصرفی اسهال را بهبود می دهد.

سوپ هویج

سوپ هویج یک غذای پرحجم است و اثرات ضددرد دارد. سوپ هویج به ویژه برای کودکان که از اسهال رنج می‌برند، مفید است، زیرا مواد غذایی ضروری را که در اثر اسهال از بین رفته اند، فراهم می‌کند.

طریقه مصرف: ۵۰۰ گرم هویح را بشویید و ریز کنید. هویج را با بیش از نیم فنجان آب در حدود ۱۵ دقیقه بپزید. مایع را تخلیه کنید. کمی نمک اضافه کنید. هنگامی که از اسهال رنج می‌برید، روزانه این سوپ را به صورت تازه مصرف کنید.

آب و الکترولیت ها

مهم است که آب بدن و الکترولیت های خود را که حاوی سدیم، پتاسیم و کلرید هستند، جایگزین کنید. نوشیدنی الکترولیتی کامل را مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنید. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

روغن دانه سیاه

شما می‌توانید روغن دانه سیاه را برای درمان اسهال یبوست، آسم، کولیک و گاز استفاده کنید. علاوه بر این، روغن دانه سیاه می‌تواند کرم‌های روده، گرفتگی بینی، دندان درد، سردرد، انگل، هموروئید یا بواسیر، سرفه، آلرژی، کاهش کلسترول، بهبود فشار خون، قاعدگی و کنترل تولد را کاهش دهد. برای درمان اسهال، می‌توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید.

طریقه مصرف: یک لیوان ماست ساده با یک قاشق چایخوری از روغن دانه‌ی سیاه ترکیب کنید. مخلوط را دو بار در روز برای از بین بردن علائم اسهال استفاده کنید.

آرد

آرد ماده‌ای قوی است و از ریشه ها، دانه‌ها و دانه‌های غلات ساخته شده است. این ماده معمولا در ساخت انواع غذا‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شود. در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین دارو‌های خانگی برای اسهال می‌باشد. اما این ماده باید پردازش شود.

طریقه مصرف: یک فنجان آب به آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید، خوب هم بزنید. آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال را کاهش دهید.

سیب زمینی

سیب زمینی به علت اموال ضد التهابی شگفت انگیز، یک عنصر مفید است. این غذا همچنین بدن را به خوبی چرب می‌کند و باعث کاهش درد، درد مفاصل، اگزما، از دست دادن وزن، کاهش کلسترول، بهبود سلامتی، بهبود زخم و بدن شما می‌شود. این عنصر در نشاسته عالی است و سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد، مدفوع را تشدید می‌کند و از اسهال جلوگیری می‌کند.

طریقه استفاده: دریافت ۲ سیب زمینی شسته شده، پوست، و آن‌ها را به مکعب‌های مختلف ریز ریز کنید. اضافه کردن نمک به آن، آن را در طول روز مصرف کنید.

آب نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را دوبار در روز بخورید. برای دفع آب بدن ناشی از اسهال، برای چند روز بخورید. اسهال اغلب می تواند منجر به کم آبی شود. در چنین مواردی، آب نارگیل یک درمان خانگی عالی است. این غنی از مواد معدنی یا الکترولیت ها است که مایعات بدن را دوباره پر می کند. این همچنین گردش خون را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به سرعت از اسهال بازگردید.

کدو تنبل

یک فنجان کدو تنبل دو بار در روز داشته باشید. این را برای دو تا سه روز تکرار کنید تا از اسهال تسکین پیدا کنید. الیاف محلول موجود در کدو باعث تقویت مدفوع می شوند. کدو تنبل نیز دارای سطوح بالاتری از پتاسیم است و خوردن آن مایعات بدن با الکترولیت ها را دوباره پر می کند.

آناناس

آناناس شامل برملائین است که با عفونت ناشی از اسهال مبارزه می کند. محتوای ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. یک فنجان آناناس ریز شده بخورید تا اسهال برطرف شود. یک فنجان یا دو فنجان در روز مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده است. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات آب، فیبر و الکترولیت ها را فراهم می کند. میوه، و سبزیجات را بخارپز کنید تا هضم آنها آسانتر شود. علائم خود را برای اطمینان از اینکه بدتر نمی شود، بررسی کنید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید