بازگشت به "ماه" تا ۲۰۲۴ ناممکن است

بازگشت به "ماه" تا ۲۰۲۴ ناممکن است

ما می‌خواهیم یک ایستگاه فضایی در مدار ماه داشته باشیم که بتوان از آن برای مدت زمان طولانی استفاده کرد و از آن جا به طور مستمر به سطح ماه فضانورد فرستاد.

کد خبر : ۸۷۴۸۶
بازدید : ۹۲۴۶
بازگشت به
برنامه‌های ناسا برای بازگشت به ماه می‌تواند بخشی از اکتشافات فضایی بیشتر باشد که شامل ارسال فضانورد مریخ خواهد بود

بازرس کل آژانس فضایی آمریکا در گزارشی، بازگشت به ماه را تا سال ۲۰۲۴ «نامحتمل» خواند. پیش از این قرار بود که آژانس فضایی آمریکا در قالب ماموریتی تحت نام «آرتمیس» دومین مرد و اولین زن را به ماه بفرستد. اولین باری که انسان پا به کره ماه گذاشت ۵۰ سال پیش در ماموریت ناسا به نام «آپولو» بود.

اما چالش‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، مانند بسته شدن ۱۸ مرکز اصلی ناسا، به این معنی است که ناسا مجبور است توسعه سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون را به تأخیر بیندازد یا به حالت تعلیق درآورد. علاوه بر این، ناسا مجبور است آزمایش مراحل اصلی پرتاب موشک را به تأخیر اندازد و توسعه سخت‌افزار را برای این ماموریت به طور موقت متوقف کند.

در این گزارش آمده است: «گرچه خرید تجهیزات لازم برای ماموریت بازگشت به ماه در حال انجام بوده است، آژانس هنوز درباره جنبه‌های اصلی این ماموریت، از جمله [پایگاه فضایی در مدار ماه به نام]«گیت‌اِوی»، تصمیم‌گیری نهایی را انجام نداده است.
طبق برنامه جاری این امر قرار است تا ژانویه ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد که چندین ماه دیرتر از آن چیزی است که ابتدا برنامه‌ریزی شده بود. توسعه سامانه فرود بر روی ماه نیز دچار تاخیر است.»

این آژانس سه میلیارد دلار از کنگره ایالات متحده درخواست کرده بود، اما کمتر از نیمی از مبلغ مورد نیاز را برای تحقیقات و ماموریت‌های اکتشافی تأمین کرده است. همچنان «نامشخص» است که ناسا چه بودجه‌ای از کنگره دریافت خواهد کرد.

این گزارش ادامه می‌دهد: «با توجه به این چالش‌ها و افزایش هزینه‌ها بعید است که پایگاه فضایی بر مدار ماه تا سال ۲۰۲۴ آماده بهره‌برداری باشد و رسیدن به ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده دشوار خواهد بود.»

براساس این گزارش، ادامه مأموریت‌های فضایی نیازمند «رهبری قوی و پایدار» و همچنین فراهم بودن بودجه کافی است. همچنین باید هزینه‌های طولانی‌مدت اکتشافات فضایی به طور دقیق برآورد شود، یک «برنامه زمانی واقع‌بینانه» تعیین شود و مشارکت‌های بین‌المللی با سایر دولت‌ها و نهاد‌های خصوصی افزایش یابد.

در این گزارش آمده است: «مطابق بررسی‌های ما، طی دهه گذشته، ناسا به طور مداوم با چالش‌های متعدد روبه‌رو بوده است و تعیین یک برنامه زمانی فشرده برای ماموریت آرتمیس احتمالاً این چالش‌ها را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.»

برنامه‌های ناسا برای بازگشت به ماه می‌تواند بخشی از اکتشافات فضایی بیشتر باشد که شامل ارسال فضانورد مریخ خواهد بود. به گفته جیم بریدنستاین، مدیر ناسا، می‌توان از منابع آب در کره ماه به عنوان عنصری از مأموریت‌های پایدار فضایی و انجام ماموریت به سیاره سرخ استفاده کرد.

بریدنستاین در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت: «ما می‌خواهیم فضاپیمایی داشته باشیم که به طور مستمر بین مدار زمین و مدار ماه در حال رفت و برگشت باشد. ما می‌خواهیم یک ایستگاه فضایی در مدار ماه داشته باشیم که بتوان از آن برای مدت زمان طولانی استفاده کرد و از آن جا به طور مستمر به سطح ماه فضانورد فرستاد.»

دانشمندان معتقدند که پایگاه فضایی در ماه یا مریخ را می‌تواند به شکل لانه یک کرم زیر خاک بنا کرد.

تصور می‌شود که که زیر سطح ماه غار‌هایی با عرض ۳۰ متری وجود دارد که هزار برابر از غار‌های زمین بزرگ‌تر است. می‌توان پایگاه ماه را درون این غار‌ها ساخت تا فضانوردان را از اشعه‌های کیهانی و خورشیدی و همچنین شهاب‌سنگ‌ها محافظت نمود.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید