برای کیسه صفرا چی خوبه؟

برای کیسه صفرا چی خوبه؟

برای کیسه صفرا چی خوبه؟ زمانی که صفرای موجود در کیسه صفرا تبدیل به سنگ‌های کوچک و کریستالی می‌شوند می‌توان گفت که کیسه صفرا سنگ تولید کرده است. سنگ صفرا می‌تواند از کلسترول بالا تولید شده باشد که در این صورت با مصرف قرص‌های هورمونی و کنترل چربی رژیم‌های غذایی کاملا تحت درمان قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۸۷۸۹۵
بازدید : ۱۲۱۹۵

برای کیسه صفرا چی خوبه؟

فرادید | درد کیسه صفرا به سبب سنگ‌های صفراوی است. سنگ صفرا از کلسترول، رسوبات کلسیم و سایر مواد معدنی ساخته می‌شود. در کلیت امر، زمانی که یک اختلال وجود داشته باشد، ممکن است بیماری کیسه صفرا بروز کنند.

آیا می‌دانید چگونه سنگ صفرا در کیسه صفرا تولید می‌شوند؟ سنگ‌ها می‌توانند در کبد و یا کیسه صفرا به وجود آیند.

زمانی که صفرای موجود در کیسه صفرا تبدیل به سنگ‌های کوچک و کریستالی می‌شوند می‌توان گفت که کیسه صفرا سنگ تولید کرده است. سنگ صفرا می‌تواند از کلسترول بالا تولید شده باشد که در این صورت با مصرف قرص‌های هورمونی و کنترل چربی رژیم‌های غذایی کاملا تحت درمان قرار می‌گیرد.

از جمله علائم سنگ صفرا دردهای ناگهانی و شدید در ناحیه شکم است که منجر به استفراغ و تهوع می‌شود.البته ممکن است اگر این درد در ناحیه پشتی بین شانه‌ها باشد ناشی از درد کلیه به وجود آمده باشد یا مثلا از سنگ کلیه باشد.زرد شدن پوست همراه با دردهای نامبرده از نشانه‌های بارز سنگ صفرا می‌باشد و در این زمان است که باید به درمان سنگ صفرا بپردازید.

در این صورت باید به پزشک مراجعه شود چرا که احتمال بسیار قوی مجرای صفراوی مسدود شده و صفرا نمی‌تواند به روده کوچک راه پیدا کند.



علل و عوامل خطرساز سنگ صفرا

استرس
رژیم غذایی فقیر، کمبود مواد مغذی
بارداری و سایر تغییرات هورمونی
استفاده از قرص‌های ضد بارداری و سایر ضد بارداری‌های خوراکی
دیابت
چاقی

تری گلیسیرید بالا
کلسترول خوبِ پایین
کم تحرکی
سابقه خانوادگی در مورد بیماری‌های کیسه صفرا
سابقه بیماری‌های خود ایمنی

علائم بیماری کیسه صفرا

احساس درد در پشت و شکم
احساس تورم بالای کیسه صفرا
سفت شدن بالای کیسه صفرا
تهوع، از دست دادن اشتها و در برخی موارد استفراغ
مشکل در تنفس
علائم تب، شامل خستگی، ضعف، سرگیجه و لرز

درمان سنگ صفرا بدون جراحی

سنگ‌های صفراوی می‌تواند درد شدیدی در قسمت فوقانی سمت راست شکم ایجاد کنند. این درد ممکن است به پشت و به سمت شانه شما برسد. علائم دیگر عبارت‌اند از تهوع، استفراغ، مدفوع رنگی یا خاکستری و اسهال. قبل از تلاش برای درمان سنگ صفرا با پزشک خود صحبت کنید. روش‌های طب سنتی درمان سنگ صفرا به این شرح است:

برای کیسه صفرا چی خوبه؟

محلول پاکسازی کیسه صفرا

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان سنگ صفرا، پاک کردن کیسه صفرا است. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که سنگ‌های صفراوی، با این روش از بین می‌رود و آنها را از بدن دفع می‌‌کند. محلول پاکسازی کیسه صفرا شامل مخلوط آب سیب و روغن زیتون برای 2 تا 5 روز است.

سرکه سیب یا آب سیب

بعضی از مردم معتقدند که آب سیب باعث می‌شود که سنگ‌های صفراوی کاهش یابد و به راحتی آنها را از بدن دفع کند. محلول تمیز کننده صفرا، شامل سرکه سیب و آب سیب است. البته، افراد مبتلا به دیابت، زخم معده و هیپوگلیسمی باید در مصرف مقدار زیاد آب میوه مراقب باشند.

قاصدک

جوشانده قاصدک برای درمان مشکلات مجاری صفراوی و کبد در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. حامیان این روش معتقدند که ریشه تلخ ممکن است تولید صفرا در کیسه صفرا را تحریک کند. مردم معمولاً عصاره قاصدک را برای حذف سنگ‌های صفراوی خود می‌نوشند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این عمل مفید است. علاوه بر این، افراد مبتلا به سنگ‌های صفراوی، مشکلات کیسه صفرا، یا مشکلات کلیه قبل از مصرف قاصدک باید با پزشک صحبت کنند.

خار شیری یا خار مریم

برای قرن‌ها استفاده از خار شیری یا خار مریم، برای سم‌زدایی کبد، استفاده شده است. در حالی که ممکن است این عمل، از کبد و کیسه صفرا حمایت کند، مطالعاتی وجود ندارد که اثرات آن روی درمان سنگ صفرا را ارزیابی کند.

کنگر فرنگی

عصاره کنگر فرنگی ممکن است به عملکرد کیسه صفرا کمک کند. عصاره کنگر فرنگی، باعث افزایش تولید صفرا و کمک به عملکرد کلیه‌ها، کیسه صفرا و کبد می‌شود. با این حال، هیچ تحقیقی به طور خاص در مورد اثرات کنگر فرنگی در درمان سنگ صفرا وجود ندارد.

روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک از دیرباز برای حل مشکلات سنگ‌های صفراوی در میان مردم، مرسوم بوده است. در این روش، پارچه‌ را در روغن کرچک قرار می‌دهند، سپس آن را روی شکم و ناحیه صفرا قرار می‌دهند، بعد از این کار، با پارچه داغ و گرم محل را ماساژ می‌دهند.

طب سوزنی

طب سوزنی ممکن است نشانه‌های سنگ صفرا را از بین ببرد، اگرچه تحقیقات بسیار محدود است. در یک مطالعه بر روی 60 نفر مبتلا به کولسیستیت (التهاب کیسه صفرا)، طب سوزنی برای کاهش درد پشت، گرفتگی شکم و حالت تهوع و همچنین تنظیم حجم کیسه صفرا مفید بوده است.

یوگا

گفته می‌شود بعضی از انواع یوگا برای درمان سنگ‌های صفراوی مفید هستند، اگر چه مطالعاتی از این ادعا حمایت نمی‌کنند.

نعناع

شنیده شده که روغن نعناع برای هضم غذا مفید است، زیرا جریان صفرا و دیگر مایعات گوارشی را تحریک می‌کند. این گیاه همچنین شامل ترپن است، ترکیبی طبیعی که گفته می‌شود به از بین رفتن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. شما می‌توانید نعناع را همراه با غذا و چای خود مصرف کنید.

برای کیسه صفرا چی خوبه؟

آب لیمو

آب لیمو نیز درست مانند سرکه مانع از ساخته شدن کلسترول در کبد می‌شود. به طور کلی آب مرکبات، چنین عملکردی دارند. بنابراین میوه‌های خانواده‌ی مرکبات را زیاد بخورید اما فراموش نکنید که آب لیمو را به طور روزانه مصرف کنید.

درمان‌های پزشکی

اگر داروهای طبیعی به طور مؤثر سنگ‌های صفراوی را درمان نکنند، دارو یا جراحی در نظر گرفته می‌شود.

دارو: سنگ‌های صفراوی کوچک‌تر ممکن است با اسیدهای صفراوی مانند اسید ursodeoxycholic درمان شوند. معایب بالقوه این داروها عبارت‌اند از:

  • زمان اثربخشی (تا 2 سال)
  • پتانسیل سنگ‌های صفراوی برای بازگشت، بعد از قطع مصرف دارو

عمل جراحی جراحی برداشتن کیسه صفرا یا کولسیستکتومی یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی انجام شده در بزرگسالان است. عوارض جانبی کمتری برای حذف کیسه صفرا وجود دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید