گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس؛ مسری‌تر و شاید خطرناک‌تر

گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس؛ مسری‌تر و شاید خطرناک‌تر

تاکنون اثبات نشده که نسخه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس واکسن‌های تولید شده توسط فایزر، مدرنا و آکسفورد را بی اثر می‌کند. در این باره پروفسور کریس ویتی، مشاور ارشد دولت بریتانیا در امور بهداشت و درمان بر این موضوع تاکید کرده و گفته که "در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از سرایت ویروس جدید کرونا یا بی‌تاثیری واکسن‌ها و درمان‌های تایید شده بر آن وجود ندارد. "

کد خبر : ۸۸۵۰۸
بازدید : ۵۰۶۹
گونه جهش یافته ویروس کرونا در اروپا؛ این بار مسری‌تر و شاید خطرناک‌تر
فرادید | بروز نسخه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس طی یک هفته گذشته، اروپایی‌ها را وارد چالش جدیدی کرده است. مسئولان دولت انگلیس درباره ویروس جهش یافته کرونا می‌گویند که گونه جدید ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است.


به گزارش فرادید ، علاوه بر انگلیس، گونه جهش یافته کرونا در دانمارک، استرالیا و ایتالیا هم شناسایی شده است. اما همچنان انگلیس به عنوان مبداء شیوع گونه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا شناخته می‌شود، از این رو در طول ۷۲ ساعت اخیر فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوییس، بلژیک، هلند، ترکیه، عربستان، آرژانتین، شیلی، ایران و کلمبیا پرواز از مبداء انگلیس را به خاک خود ممنوع کرده‌اند.


در حال حاضر مشخص نیست که ویروس جهش یافته از چه زمانی شیوع یافته، اما ابتدای هفته گذشته وزیر بهداشت انگلیس این موضوع را به اطلاع مجلس عوام رساند و گفت که گونه جدیدی از ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده که ممکن است سرعت شیوع بیشتری داشته باشد.

البته او تاکید کرده که هیچ دلیلی در دست نیست که این ویروس بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا واکسن بر آن کارگر نیست. اما با این وجود وزیر بهداشت انگلیس به نمایندگان گفته که در هفته گذشته در لندن، کنت و مناطقی در اسکس و هرفوردشر موارد ابتلا به کرونا افزایش سریع و تصاعدی داشته است.

مت هنکوک می‌گوید که ما هزار مبتلا به این گونه جدید کرونا را شناسایی کرده‌ایم که اکثرا در جنوب انگلستان بوده‌اند، اما دستکم شصت مرکز بهداشت محلی دیگر هم ابتلا به آن را ثبت کرده‌اند. او همچنین گفته که ما ابعاد موضوع را نمی‌دانیم برای اینکه این نوع جدیدی است، اما در هر حال اقدامات سریع و قاطعی را به اجرا می‌گذاریم که متاسفانه برای مهار این ویروس مرگبار صددرصد ضروری هستند با اینکه واکسیناسیون هم شروع شده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم گفته که شدت سرایت این گونه ممکن است تا ۷۰ درصد بیشتر از نسخه قدیمی باشد.

از طرفی سازمان بهداشت جهانی هم در این رابطه در توییتر خود اعلام کرد که با مقام‌های بریتانیا در مورد گونه جدید بیماری در تماس است. این سازمان همچنین اعلام کرده که به محض دست یافتن به جزئیات و اطلاعات تازه درباره این ویروس، آن را با سایر کشور‌ها در میان خواهد گذاشت.

پیش‌تر دانمارک پنج گونه جهش یافته کرونا را شناسایی کرد که منشاء آن‌ها مینک (از خانواده راسوها) بوده است. اما گونه جدیدی که در انگلیس شناسایی شده با گونه‌های شناسایی شده در دانمارک کاملا فرق دارد.

کرونای جدید
تاثیر گونه جهش یافته کرونا بر عملکرد واکسن‌ها

تاکنون اثبات نشده که نسخه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس واکسن‌های تولید شده توسط فایزر، مدرنا و آکسفورد را بی اثر می‌کند. پروفسور کریس ویتی، مشاور ارشد دولت بریتانیا در امور بهداشت و درمان هم بر این موضوع تاکید کرده و گفته که "در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از سرایت ویروس جدید کرونا یا بی‌تاثیری واکسن‌ها و درمان‌های تایید شده بر آن وجود ندارد. "

متخصصان اپیدمیولوژی هم در رابطه با جهش ویروس کرونا می‌گویند که این نخستین باری نیست که ویروس کرونا از زمان آغاز همه‌گیری آن دچار جهش می‌شود. تاکنون حداقل هفت نوع جهش یافته این ویروس در سراسر جهان شناسایی شده‌اند، اما آن چه که نوع جدید آن را حائز اهمیت کرده، سرعت بالای سرایت آن است.
با این وجود مدل‌سازی امپریال کالج لندن امکان مقایسه میزان مسری‌تر بودن این نوع را با انواع قبلی فراهم کرد که به نظر می‌رسد، ۷۰ درصد عدم مناسبی برای بیان میزان افزایش سرعت سرایت آن باشد؛ هر چند که این سرعت در جنوب شرقی بریتانیا ۴۳ درصد و در لندن و شرق بریتانیا به ترتیب ۶۲ و ۵۹ درصد بوده است.
در این میان دسته ای از محققان معتقدند که کارایی واکسن از بین نرفته است. یوان بِرنی، معاون مدیر آزمایشگاه شناسایی زیست مولکولی اروپا درباره اثر گذاری نسخه جدید و جهش یافته ویروس کرونا بر واکسن ها گفته است که " واکسن‌ها علیه انواع مختلف یک ویروس آزمایش می‌شوند و فعلا دلیلی برای ناکارآمد شدن واکسن کووید-۱۹ وجود ندارد. "

فدریکو جورجی، محقق دانشگاه بولونیا که تحقیقات خود را طی یک سال گذشته بر انواع جهش یافته ویروس کرونا متمرکز کرده به نشریه ساینس دیلی گفته که "درمان‌هایی فعلی بیماری کووید-۱۹، از جمله واکسن، احتمالا در برابر تمام گونه‌های ویروس موثر است."

واکسن کرونا

شاید واکسن ها بی اثر شوند!

در طرف مقابل دسته دیگری از محققان هم می‌گویند که فعلا چیزی مشخص نیست و باید تا قطعی شدن نتایج آزمایشی‌ها صبر کرد. این دسته از محققان همچنین احتمال می‌دهند که نسخه فعلی واکسن احتمالا در آینده جوابگوی جهش‌های ویروس کرونا نباشد و باید بروز شود.

سوزان هاپکینز متخصص فعال در مرکز بهداشت عمومی انگلیس در این باره می‌گوید که "با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ و میز ناشی از بیماری کووید-۱۹ طی هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر و یا مرگبارتر شده باشد. همچنین هنوز شواهد قطعی در مورد دشوارتر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است."

او تاکید کرده که نتایج قطعی در مورد آثار واقعی ویروس مسری‌تر کرونا ظرف دو هفته آینده و به دست آمدن نتایج تحقیقات تازه امپریال کالج لندن و چند موسسه همکار این دانشگاه مشخص خواهد شد.

پرفسور راوی گوپتا از دانشگاه کمبریج هم گفته که " ویروس کرونا به طور بالقوه در مسیر فرار از تأثیرگذاری واکسن هاست و چند گام اولیه را در این زمینه برداشته است. از این رو ممکن است در آینده با جهش‌های بیشتر ویروس کرونا واکسن‌های فعلی قادر به نابودی آن نباشند.

او همچنین گفته است که "احتمالاً واکسن‌های کرونا هم باید طی ماه‌های آینده مانند واکسن آنفولانزا به روز شوند تا تأثیرگذاری خود را بر روی این ویروس حفظ کنند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید