کریسمس چیست و چرا کریسمس را جشن می‌گیرند؟

کریسمس چیست و چرا کریسمس را جشن می‌گیرند؟

کریسمس چیست و چرا کریسمس را جشن می‌گیرند؟ در سال‌های ابتدایی مسیحیت، عید پاک (Easter) عید اصلی این مذهب به‌شمار می‌رفت و مردم تولد حضرت عیسی (ع) را جشن نمی‌گرفتند. در قرن چهارم پس از میلاد مسیح، کلیسا رسما تولد مسیح را به‌عنوان به‌عنوان عید اعلام کرد.

کد خبر : ۸۸۵۳۱
بازدید : ۱۵۴۱۰
کریسمس چیست
فرادید | کریسمس یا نوئل جشنی است که به‌منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیسا‌های ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به‌عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین و دیگر مکان‌ها، به سبب پیروی از گاه‌شماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند، کلیسای حواری ارمنی طبق سنت منحصربه‌فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل‌تعمید مسیح را هم‌زمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

ایام دوازده‌روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. واژه کریسمس به معنای مراسم عشای ربانی است.


به‌درستی مشخص نیست که چه زمان و چرا ۲۵ دسامبر را به تاریخ تولد مسیح نسبت دادند، هیچ‌کدام از انجیل‌ها تاریخ تولد مسیح را مشخص نکرده‌اند، توس جولیوس آفریکانوس نخستین مورخ مسیحی بود که شرح وقایع جهانی را آغاز کرد در رایج کردن این ایده که مسیح روز ۲۵ دسامبر متولد شد نقش محوری داشت. این تاریخ نه ماه پس از تاریخ باردارشدن حضرت مریم (۲۵ مارس) محسوب می‌شود و از سوی دیگر ۲۵ مارس تاریخ اعتدال بهاری بوده و خلق حضرت آدم (ع) تلقی می‌شود.

برخی می‌گویند در حقیقت کلیسا جشن زادروز میترا خدای نور و روشنایی (شب یلدا) را با جشن بزرگداشت زادروز عیسی که عهد جدید او را نور و روشنی جهان می‌نامد، جایگزین کرده است و کلیسای کاتولیک به این امید که پیروان آیین میترا به سمت مسیحیت کشیده شوند، به آنان اجازه داد تا به‌عنوان بزرگداشت زادروز مسیح به برگزاری جشن و سرور خود در تاریخ معین‌شده‌ی پیشین ادامه بدهند.

کریسمس در ابتدا با برگزاری جشن و پای‌کوبی همراه نبود حتی در سال ۲۴۵، اوریگن فیلسوف یونانی جشن گرفتن میلاد مسیح را امری قبیح دانست و گفت که درگذشته تنها گناهکاران روز تولد خود را جشن می‌گرفتند.

در اوایل قرون‌وسطی روز کریسمس تحت تأثیر جشن تعمید مسیح بود و در غرب بر دیدار سه مرد ستاره‌شناس ایرانی از نوزاد مسیح تمرکز می‌شد. در اواسط قرون‌وسطی جشن کریسمس پررنگ بود و مورخان اشاره کردند که بسیاری از نجیب زادگان و اشراف کریسمس را جشن گرفتند، سرود خواندن در جشن‌های کریسمس از قرون‌وسطی شکل گرفت. در طول دوره اصلاحات مسیحیت، پروتستان‌ها جشن کریسمس را به‌عنوان تجملات کلیسای کاتولیک و پاپ‌ها محکوم کردند. طی دهه ۱۸۲۰ که تنش‌های فرقه‌ای در انگلستان آرام شده بود، نویسندگان بریتانیایی نسبت به از بین رفتن و کمرنگ شدن جنش کریسمس ابراز نگرانی کردند و تلاش‌هایی در راستای احیای این سنت‌ها صورت گرفت. کتاب ترانه کریسمس چارلز دیکنز که در سال ۱۸۴۳ منتشر شد نقش مهمی در خلق مجدد کریسمس با محور خانواده، حسن نیت و مهربانی ایفا کرد.

اوایل قرن نوزدهم علاقه به کریسمس در آمریکا به‌واسطه چند داستان کوتاه نوشته واشنگتن ایروینگ احیا شد. مهاجران آلمانی و آمریکایی‌هایی که پس از جنگ داخلی آمریکا به کشور بازگشتند سهم مهمی درآوردن سنت‌های کریسمس اروپایی به قاره آمریکا بر عهده داشتند.

در سال ۱۹۱۴، نخستین سال جنگ جهانی اول میان سرباز‌های آلمانی و بریتانیایی آتش‌بس موقت و غیررسمی شکل گرفت و سربازان هر دو طرف اقدام به خواندن سرود‌های کریسمس کرده و جنگ را متوقف کردند.
اواخر قرن بیستم ایالات‌متحده با مناقشه‌ای بر سر ماهیت کریسمس و جایگاه آن به‌عنوان جشن دینی یا سکولار مواجه شد، چراکه برخی به رسمیت شناختن کریسمس را به‌عنوان تعطیلات فدرال نقض قانون جدایی کلیسا و دولت می‌دانند و این امر چندین بار در دادگاه‌های مختلف مطرح شد و دادگاه عالی ایالات‌متحده روز ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰ حکم داد که به رسمیت شناخت روز کریسمس به‌عنوان تعطیلات رسمی و عمومی نقض‌کننده قانون جدایی دین از حکومت نیست چراکه این روز یک هدف واضح سکولار در پی دارد.
کریسمس چه روزی است

چرا کریسمس را جشن می گیرند؟

در سال‌های ابتدایی مسیحیت، عید پاک (Easter) عید اصلی این مذهب به‌شمار می‌رفت و مردم تولد حضرت عیسی (ع) را جشن نمی‌گرفتند. در قرن چهارم پس از میلاد مسیح، کلیسا رسما تولد مسیح را به‌عنوان به‌عنوان عید اعلام کرد.

پیوریتن‌ها (Puritans) یا پاک‌دینان بعدا اعلام کردند که متاسفانه تاریخ دقیق تولد حضرت عیسی (ع) در انجیل قید نشده است. البته گفته می‌شود آن‌ها برای به زیر سوال بردن حقانیتِ این جشن این موضوع را مطرح کرده بودند.

علی‌رغم آن‌که برخی شواهد نشان می‌دهند حضرت عیسی (ع) در بهار متولد شده است، پاپ جولیوس اول (Pope Julius I) تاریخ ۲۵ دسامبر را انتخاب کرد. گفته می‌شود کلیسا با اتخاذ برخی از سنت‌های ساترنالیا، جشن پاگان‌ها یا غیرمسیحی‌ها این تاریخ را انتخاب کرد.

این عید که در ابتدا با نام جشن پیدایش (Feast of the Nativity) شناخته می‌شد، تا سال ۴۳۲ به مصر و در اواخر قرن ششم میلادی به انگلستان رسید.

در پایان قرن هشتم میلادی، جشن کریسمس به کشور‌های اسکاندیناوی هم رسید. امروزه در کلیسا‌های ارتدوکس یونانی و روسی، کریسمس ۱۳ یا ۱۴ روز پس از ۲۵ دسامبر جشن گرفته می‌شود.

کلیسا‌های غربی از تقویم گریگوری (Gregorian) یا میلادی استفاده می‌کنند، درحالی‌که در کلیسا‌های شرقی از تقویم جولیَن (Julian) استفاده می‌شود. تقویم جولیَن ۱۳ یا ۱۴ روز از تقویم گریگوری عقب‌تر است.

هم کلیسا‌های غربی و هم کلیسا‌های شرقی جشن اپیفانی (Epiphany) یا سه پادشاه را ۱۲ روز بعد از کریسمس برگزار می‌کنند. پیروان دین مسیحیت معتقدند در این روز ۳ مرد دانا از شرق که همان روحانیون زرتشتی بودند، با حضرت مسیح ملاقات کردند. آن‌ها این روز را به‌عنوان روز غسل تعمید حضرت مسیح هم می‌شناسند.

با برگزاری جشن کریسمس همزمان با انقلاب زمستانی، رهبران کلیسا شانس پذیرفتن مسیحیت در میان مردم را افزایش دادند. البته آن‌ها هرگز برای نحوه‌ی برگزاری آن قانون خاصی قرار ندادند.

در دوران قرون وسطی، مسیحیت تقریبا به طور کامل جایگزین پاگانیسم (Paganism) شد. در روز کریسمس، مردم معتقد به کلیسا می‌رفتند و پس از به جا آوردن مراسم یک جشن و پایکوبی بزرگ برپا می‌کردند؛ تقریبا شبیه آنچه امروزه در جشن ماردی گرا (Mardi Gras) می‌بینیم.

هر سال یک فرد فقیر یا یک دانش‌آموز به عنوان اربابِ آشوب (Lord of Misrule) انتخاب می‌شد. این فرد به همراه تعدادی از مردم شرکت‌کننده به درب منازلِ افراد ثروتمند شهر می‌رفتند و از آن‌ها درخواست می‌کردند بهترین غذا و نوشیدنی‌شان را به آن‌ها بدهند. اگر صاحبان منزل از دادن غذا و نوشیدنی خودداری می‌کردند، آن‌ها با انجام کار‌های شرورانه و شیطنت آن‌ها را می‌ترساندند. در واقع در دوران قرون وسطی، کریسمس زمانی بود که افراد مرفه جامعه با سرگرم کردن افراد طبقه‌ی متوسط، قرض‌شان را به آن‌ها می‌پرداختند.

در اوایل قرن هفدهم، موجی از اصلاحات مذهبی نحوه‌ی برگزاری جشن کریسمس را در اروپا تغییر داد. در سال ۱۶۴۵، اولیور کورن‌وِل (Oliver Cornswell) و نیرو‌های پیوریتن کنترل انگلستان را به عهده گرفتند. آن‌ها عهد کردن انگلستان را از زوال نجات دهند. به همین منظور در بخشی از تلاش‌هایشان جشن کریسمس را کنسل کردند.

پس از آن‌که چارلز دوم (Charles II) اداره‌ی کشور را به دست گرفت، این عید محبوب به انگلستان بازگشت. زائران جدایی‌طلبِ انگلستان که در سال ۱۶۲۰ به آمریکا رفتند، حتی بیشتر از کورن‌وِل دارای عقاید ارتدکسی بودند. به همین دلیل، در سال‌های ابتداییِ تاسیس آمریکا کریسمس در این کشور عید محسوب نمی‌شد.

از سال ۱۶۵۹ تا ۱۶۸۱ برگزاری جشن کریسمس در بوستون خلاف قانون بود. هر فردی که اقدام به برگزاری جشن کریسمس می‌کرد، ۵ شیلینگ جریمه می‌شد. با این حال، کاپیتان جان اسمیت (John Smith) اعلام کرد جشن کریسمس در شهر جیمزتاون (Jamestown) بدون هیچ حادثه‌ای برگزار شد و مردم از این جشن بسیار لذت بردند.

در اوایل قرن نوزدهم، آمریکایی‌ها هم به‌تدریج کریسمس را پذیرفتند. البته می‌توان گفت آمریکایی‌ها کریسمس را کمی تغییر دادند و آن را از یک کارناوال به یک عید خانوادگی و آرامش‌بخش تبدیل کردد. اوایل قرن نوزدهم، دوران آشوب و درگیری بود. در این زمان نرخ بیکاری بسیار بالا بود و روز‌های کریسمس شورش‌هایی در شهر رخ می‌داد.

در سال ۱۸۲۸، شورای شهر نیویورک اولین نیروی پلیس را در پاسخ به شورش‌های کریسمس تاسیس کرد. این مسائل باعث شد افراد طبقه‌ی مرفه جامعه به شیوه‌ی دیگری کریسمس را جشن بگیرند.
کریسمس امسال چه روزی است
در سال ۱۸۱۹، واشینگتن اروینگ (Washington Irving)، نویسنده‌ی مطرح آمریکایی، پیش‌نگار جفری کرایون (The Sketchbook of Geoffrey Crayon) را نوشت. این کتاب یک مجموعه داستان از جشن کریسمس در یک عمارت انگلیسی است. تصاویر آن اربابی را نشان می‌دهد که دهقانان را به مناسب عید کریسمس به خانه‌ی خود دعوت کرده است.

برخلاف مشکلاتی که در جامعه‌ی آمریکایی وجود داشت، این دو گروه به‌خوبی با هم درآمیختند. در ذهن اروینگ، کریسمس باید سرشار از صلح باشد؛ عیدی که گروه‌های مختلفی از مردم را صرف نظر از ثروت و موقعیت اجتماعی به دور هم جمع کند.

افراد خیالی کتاب اروینگ آداب و رسوم باستانی مانند تاجگذاری اربابِ آشوب (Lord of Misrule) را به جا می‌آورند. بسیاری از تاریخ‌دانان معتقند اروینگ مبدع سنت‌هایی است که در کتاب آن‌ها را سنت‌های اصلیِ کریسمس برشمرده است.

آیین‌های کریسمس

کریسمس در بسیاری از کشور‌های سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و چگونگی آن به پراکندگی مسیحیان، فرهنگ و ترکیب آن با جشن‌های زمستانی ارتباط دارد.
اما مشترکات این مراسم در سراسر دنیا این است که مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح به کلیسا‌ها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرود‌های پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌نمایند. همچنین در ایام کریسمس حراجی‌هایی برپا می‌شود و در روز باکسینگ در ۲۶ دسامبر، کارمند‌ها از کارفرمای خویش هدیه دریافت می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید