آلاینده‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

آلاینده‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

اوضاع به قدری بحرانی است که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده که در صورت ادامه‌ی این روند، میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ احتمالا ۱۳۰ درصد افزایش می‌یابد

کد خبر : ۸۸۵۷۰
بازدید : ۱۳۷۸۴
آلاینده‌ترین کشور‌های دنیا

فرادید | پیشرفت تکنولوژی و صنعت، به نوعی راه رفتن بر لبه‌ی تیغ است. از طرفی با پیشرفت صنایع، زندگی انسان نسبت به گذشته به مراتب بسیار راحت‌تر شده، اما این پیشرفت‌ها چندان بی‌خطر نیستند و هر صنعتی علاوه بر مزایایش، دارای مضرات بسیار خطرناکی‌ست. مهم‌ترین خطری که صنعت پیش روی انسان می‌گذارد، آلودگی محیط زیست جهانی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، و به تبع آن، گرم شدن کره زمین است که کل گونه‌های حیات روی زمین را تحت تاثیر قرار داده است و در بلند مدت، این خود ما انسان‌ها هستیم که بیشترین آسیب را از این موضوع خواهیم دید و به نحوی، دود این بی‌مسئولیتی نسبت به طبیعت، به چشم خودمان خواهد رفت.

به گزارش فرادید؛ اوضاع به قدری بحرانی است که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده که در صورت ادامه‌ی این روند، میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ احتمالا ۱۳۰ درصد افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد آلوده‌ترین کشور‌ها آگاهی دارند که باید میزان انتشار دی‌اکسیدکربن خود را کاهش دهند، اما با وجود توافقاتی مانند پروتکل کیوتو، این انتشارات همچنان در حال افزایش است. تقریباً همه‌ی کشور‌های جهان کم و بیش مسئول سطح بالای آلودگی جهانی هستند؛ اما پنج کشور، نسبت به سایر کشور‌ها بیشترین نقش را در این آلودگی‌ها دارند.

در این مقاله مشاهده می‌کنید که کدام کشور‌ها بیشترین میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را به اتمسفر وارد می‌کنند. انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با منشاء انسانی عامل اصلی تغییر آب و هوا است. اثرات آن‌ها بر روی گرم شدن کره زمین ویرانگر است و این انتشارات باید به طور فزاینده‌ای کاهش یابد تا از اعمال فشار‌های زیاد انسان بر روی سیارۀ زمین جلوگیری شود.
آلودگی هوا

۱-چین (۳۰ ٪)


پرجمعیت‌ترین کشور جهان دارای بازار صادرات عظیمی است که شاهد رشد صنعت آن هستیم و به یک خطر جدی برای کره زمین تبدیل می‌شود. فقط در پنج استان در کشور چین که میزبان اکثر این صنایع هستند، دی‌اکسیدکربن بیشتری نسبت به سایر کشور‌های جهان ساطع می‌شود. در نتیجه، در سال‌های اخیر، پکن هشدار‌های قرمز مداومی را برای آلودگی محیط زیست تجربه کرده است.

چین بزرگترین کشور آلوده کننده هوا شناخته شده است. میزان انتشار دی‌اکسید کربن در هوا توسط چین حدود دو برابر آمریکا یعنی ۱۰۳۵۷ میلیون تن در سال برآورد شده است.


۲-ایالات متحده آمریکا (۱۵ ٪)

آمریکا بزرگترین قدرت صنعتی و تجاری جهان است. اگرچه در چند وقت اخیر مهمترین اقدامات برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را به دنبال داشته، اما در عمل اکثریت آن‌ها ناکافی بوده است. سطح آلودگی آن محدود به شهر‌های بزرگ نیست. بسیاری از مناطق روستایی نیز متوجه عواقب این آلودگی شده‌اند.

آمار‌های منتشرشده از سوی پروژه جهانی کربن نشان می‌دهد این کشور سالانه ۵۴۱۴ میلیون تن دی‌اکسید کربن در هوا منتشر می‌کند و بدین ترتیب نقش مهمی در تخریب محیط زیست و گرم شدن هوا دارد.

۳-هند (۷ ٪)

به گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، از بین ۱۵ شهر آلوده در جهان، ۱۴ شهر متعلق به کشور هند است. این کشور از سال ۱۹۸۱ قانونی را برای محافظت از کیفیت هوا وضع کرده است، اما سوزاندن سوخت‌های فسیلی به طور قابل توجهی رشد کرده و در نتیجه هند مقام سوم را در رتبه‌بندی آلوده‌ترین کشور‌ها در جهان به خود اختصاص داده است.

هند با انتشار ۲۲۷۴ میلیون تن دی‌اکسید کربن در رتبه سومین کشور آلوده کننده هوا، روسیه با ۱۶۱۷ میلیون تن در رتبه چهارم، ژاپن با تولید ۱۲۳۷ میلیون تن در رتبه پنجم، و آلمان با تولید ۷۹۸ میلیون تن در رتبه ششم از این نظر قرار گرفته‌اند.

۴-روسیه (۵ ٪)

آلوده ترین کشورهای دنیت

بزرگترین کشور جهان از نظر جغرافیایی به دلیل وابستگی زیاد به محصولاتی مانند نفت، زغال سنگ، گاز و سوخت‌های فسیلی در این رتبه‌بندی ظاهر می‌شود. همچنین، این کشور در چند دهه‌ی گذشته چندین مورد اضطراری زیست‌محیطی را تجربه کرده و دچار سطح بالای جنگل‌زدایی و شکار حیوانات است.


۵-ژاپن (۴ ٪)

سرانجام، قدرت بزرگ دیگر آسیا پس از چین این فهرست را تکمیل می‌کند. ژاپن بزرگترین مصرف‌کنندۀ سوخت‌های فسیلی در جهان و پنجمین انتشار دهنده‌ی گاز‌های گلخانه‌ای است. این وضعیت به دلیل سطح بالای توسعه شهری و صنعت است که به نظر می‌رسد اهمیت کمی برای طبیعت دارد.

ایران هفتمین کشور آلاینده جهان

میزان آلایندگی ایران
بر اساس گزارش‌ها ایران نیز بین ۱۰ کشور بزرگ آلوده کننده هوا قرار گرفته است. برآورد‌های پروژه جهانی کربن نشان می‌دهد ایران سالانه ۶۴۸ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن در هوا منتشر می‌کند و در رتبه هفتم جهان از این نظر قرار گرفته است.

در حالی که کشور‌هایی مثل چین، آمریکا و ژاپن عمدتاً به‌دلیل فعالیت‌های صنعتی باعث انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در هوا می‌شوند ایران به‌دلیل مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی در منازل و همچنین پرت گاز در میادین نفت و گاز در جایگاه هفتم جهان از نظر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در هوا قرار گرفته است.

پس از ایران، عربستان با انتشار سالانه ۶۰۱ میلیون تن دی‌اکسید کربن در جهان به‌عنوان هشتمین کشور آلوده کننده هوا، کره جنوبی با ۵۹۲ میلیون تن در رتبه نهم و کانادا با ۵۵۷ میلیون تن در رتبه دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید