توقف رشد قیمت در بازار دلار و سکه

توقف رشد قیمت در بازار دلار و سکه

عامل دیگری که موجب شد سکه چندان توجهی به رشد دلار نکند، تصوری بود که سکه‌بازان نسبت به آینده این ارز داشتند. از نظر آنها، رشد دلار چندان قابل‌توجه نبود که خبر از تغییر روند این بازار بدهد.

کد خبر : ۸۸۵۸۷
بازدید : ۴۹۱۶
توقف رشد قیمت در بازار دلار و سکه
وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا موافقت کرده اند، برای احیای برجام، پیش شرط‌های جدیدی از ایران مطالبه نکنند. این مساله یکی از عواملی بود که موجب شد بازار ارز در روز سه‌شنبه نوسان خاصی را تجربه نکند. در چهارمین روز هفته، بازار دلار و سکه، نوسان شدیدی را تجربه نکرد و در هر دو بازار، سطوح حمایتی و مقاومتی خاصی شکسته نشد. روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۰ تومان رشد کرد و به بهای ۲۵ هزار و ۶۳۰ تومان رسید.
واکنش سکه به رشد دلار مثبت نبود و این فلز گرانبها ۲۰ هزار تومان افت کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. افت اونس در ساعات ابتدایی روز به سکه‌بازان سیگنال کاهشی داده بود. عامل دیگری که موجب شد سکه چندان توجهی به رشد دلار نکند، تصوری بود که سکه‌بازان نسبت به آینده این ارز داشتند. از نظر آنها، رشد دلار چندان قابل‌توجه نبود که خبر از تغییر روند این بازار بدهد.

سیگنال اروپایی به بازار ارز
با وجود رشد دلار، بسیاری از معامله‌گران این ارز از روند بازار راضی نبودند. به‌نظر می‌رسد نوسانات محدود هفته‌های اخیر و رفت و برگشت‌های قیمتی در یک دامنه مشخص موجب شده برخی از معامله‌گران از روند بازار خسته شوند. سود این دسته از معامله‌گران با کاهش دامنه نوسانات محدود شده و برخی از خرید‌های آن‌ها نیز با ضرر رو‌به‌رو شده است.
قیمت دلار حدود ۳ هفته است که در دامنه ۲۵ هزار و ۴۰۰ تا ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان تغییرات خود را ثبت کرده است. در ظاهر فاصله ۹۰۰ تومانی بین سقف و کف این دامنه برای نوسان‌گیران وسوسه‌انگیز به‌نظر می‌رسد، ولی واقعیت این است اگر یک معامله‌گر روی عدد ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومانی اقدام به خرید ارز کرده و در بهترین حالت روی عدد ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی هم فروش را صورت داده بود، تنها به ۵/ ۳ درصد سود می‌رسید.
این در حالی است که در شهریور، مهر و آبان‌ماه، نوسان‌گیران توانایی کسب سود‌های بسیار زیادتری را داشتند. به این مساله نیز باید اشاره کرد که جهت قیمت دلار در هفته‌های اخیر نزولی بوده و در نتیجه، بسیاری از معامله‌گران از خرید دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی ضرر کردند.

به گفته تحلیلگران فنی تا زمانی که قیمت دلار زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، تقاضای جدیدی وارد بازار نخواهد شد. روز سه‌شنبه بازار نه تنها نتوانست سطح یاد شده را بشکند که در برخی مواقع، کشش به سوی نرخ‌های پایین‌تر را هم از خود بروز داد.
به‌نظر می‌رسد در بازار داخلی سطح تقاضا تا اندازه‌ای افت کرده که قیمت در معاملات نقدی توانایی زیادی برای رشد ندارد و حتی از نرخ حواله‌ای درهم عقب افتاده است. نرخ حواله درهم، دیروز بالای ۷۱۰۰ تومان بود و با توجه به ارزش درهم، دلار در بازار داخلی حداقل می‌توانست در کانال ۲۶ هزار تومانی نوسان کند.
معامله‌گران با توجه به عدم‌هماهنگی قیمت حواله با بازار نقدی تهران عنوان می‌کنند که میزان تقاضا افت کرده است. در حالی‌که عده‌ای از فعالان بر افت تقاضا تاکید می‌کنند، عده‌ای از معامله‌گران تاکید می‌کنند که دلار در روز‌های اخیر توانسته است سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کند.
از نگاه آن‌ها حفظ سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به معنای آن است که بازار توان افت بیشتر را ندارد و به زودی با ورود جدید تقاضا، باز هم به کانال ۲۶ هزار تومانی بازخواهد گشت.

در مقابل کاهشی‌هایی نیز در بازار حضور دارند که امیدوارند قیمت دلار پایین‌تر بیاید. کاهشی‌ها باور دارند با تصویب لوایح موردنیاز گروه ویژه اقدام مالی و آغاز مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، سیر کاهش قیمت‌ها تندتر خواهد شد. این در حالی است که افزایشی‌ها همچنان به افزایش سنتی تقاضا در ابتدای زمستان خوش‌بین هستند و هم اینکه امیدوارند بازار پس از یک دوره کاهش قیمت تدریجی، به مرور بار دیگر با افزایش تقاضا‌های فنی مواجه شود.

برخلاف دلار، سکه کاهش قیمت را تجربه کرد و با ۲۰ هزار تومان افت به بهای ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. افت بهای فلز گرانبهای داخلی بیشتر به دلیل نااطمینانی بود که بازیگران سکه نسبت به آینده اونس طلا داشتند.
در کنار این، سکه از تقاضای شب یلدا هم عبور کرده بود و از آنجا که بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد، معامله‌گران ترجیح می‌دادند تنها در شرایطی برای خرید این فلز ارزشمند ریسک کنند که اطمینان زیادی نسبت به آینده صعودی قیمت داشته باشند.
به‌رغم تمام این مسائل نمی‌توان گفت که بازار سکه با احتمال زیادی با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو خواهد شد، چرا که یک بار دیگر توانست محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را حفظ کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید