عکس سال یونیسف

عکس سال یونیسف

فاجعه آتش‌سوزی گسترده در جزیره لسبوس در دریای اژه ابتدای ماه سپتامبر رخ داد و در جریان آن اردوگاه موریا تقریبا به طور کامل در آتش سوخت و هزاران ساکن آن به مناطق و اردوگاه‌های دیگر منتقل شدند.

کد خبر : ۸۸۶۰۵
بازدید : ۱۱۱۰۲
عکس سال یونیسف
صندوق کودکان سازمان ملل متحد سه عکس برگزیده سال ۲۰۲۰ خود را معرفی کرد و جایزه نخست را به یک عکاس یونانی داد. این عکس کودکان و نوجوانان مهاجر را هنگام فرار از یک اردوگاه در حال سوختن در یونان نشان می‌دهد.

عکسی از Angelos Tzortzinis عکاس یونانی که جایزه نخست صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در سال ۲۰۲۰ به آن تعلق گرفت تصویری از کودکانی را ثبت کرده که در عین سرگشتگی و درماندگی جلوه‌هایی از شجاعت و آمادگی برای کمک به دیگران را به نمایش گذاشته‌اند.

هیئت داوران جایزه سالانه یونیسف معتقدند این عکس یک لحظه تکان دهنده از وضعیت کودکان در شرایطی بسیار دشوار را ثبت کرده است.

عکاس یونانی صحنه‌ای از زندگی کودکان و نوجوانان پناهجو را ثبت کرده که در پس زمینه آن اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان در آتش می‌سوزد و دود غلیظی بخشی از آسمان را پوشانده است. نوجوانی که حیران و درمانده به دوربین نگاه می‌کند کودکی را در آغوش گرفته تا همراه خود از این مهلکه نجات دهد.

الکه بودنبندر، همسر رئیس جمهوری آلمان و رئیس افتخاری واحد آلمانی یونیسف می‌گوید این عکس که در جزیره لسبوس گرفته شده یک "هشدار جدی" است و از فاجعه‌ای خبر می‌دهد که درست جلوی در خانه ما در حال رخ دادن است.

او می‌گوید این عکس ما و تعهدات انسانی ما را به چالش می‌کشد و ما در اروپا عاقبت باید پاسخی از جمله برای کودکان اردوگاه موریا داشته باشیم. همسر فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید می‌کند که همه باید به طور مشترک تلاش بیشتری کنند تا امید را در زندگی ساکنان این اردوگاه نیز زنده کنیم.

فاجعه آتش‌سوزی گسترده در جزیره لسبوس در دریای اژه ابتدای ماه سپتامبر رخ داد و در جریان آن اردوگاه موریا تقریبا به طور کامل در آتش سوخت و هزاران ساکن آن به مناطق و اردوگاه‌های دیگر منتقل شدند.
عکس سال یونیسف
جایزه دوم... زندگی کودکان کار
جایزه دوم مسابقه عکاسی یونیسف، که یکی از جوایز معتبر هنری جهان به شمار می‌رود، نصیب عکاس هندی Supratim Bhattacharjee به خاطر یک گزارش تصویری از زندگی مشقت‌بار کودکان کار در بزرگترین معدن زغال سنگ آسیا شده است.

جایزه سوم ... علیه فقر و خشونت
در رقابت بهترین عکس‌های سال ۲۰۲۰ یونیسف، عکاسی آلمانی روسی Evgeny Makarov موفق شده جایزه سوم را از آن خود کند. مجموعه عکس او مربوط به یک مدرسه در برزیل است.

در توضیح عکس‌ها آمده که فعالیت‌های این مدرسه پاسخی به خشونت و مواد مخدر در زندگی روزمره در محله‌های فقیرنشین ریودو ژانیرو است. جایزه عکاسی یونیسف برای ۲۱مین بار به چند عکاس و فتوژورنالیست حرفه‌ای اهدا می‌شود که "شخصیت و موقعیت زندگی کودکان را به گونه‌ای درخشان مستند می‌کنند".
عکس سال یونیسف

کلاوس هونف، رئیس هیئت داوران مستقل جایزه عکاسی یونیسف در ارتباط با جایزه سال ۲۰۲۰ به مشکلات و تنگنا‌هایی اشاره می‌کند که عکاسان و مستندسازان به خاطر محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا با آن روبرو بوده‌اند. او تاکید کرده که با وجود این محدودیت‌ها شرکت‌کنندگان در رقابت‌های این دوره "عکس‌ها و گزارش‌های تصویری قابل توجهی" ارائه کرده‌اند.

داوطلبان از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) تا ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) امسال فرصت داشته‌اند با دست‌کم ده و حداکثر ۱۵ عکس در این رقابت‌ها شرکت کنند.

جایزه عکس صندوق کودکان سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ به پیشنهاد و ابتکار کمیته یونیسف آلمان کار خود را آغاز کرد. این کمیته برگزاری مسابقه را سازمان می‌دهد و منتخبان آن هر سال در ماه دسامبر در برلین معرفی و عکس‌های برگزیده و آثار شایسته تقدیر در این شهر به نمایش گذاشته می‌شوند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید