معمای قیمت مسکن در جنوب

معمای قیمت مسکن در جنوب

خرید ملک توسط اتباع خارجی نیازمند طی مراحل زمانبر مختلف و اخذ استعلام‌های گوناگون از وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و سایر نهاد‌های ذی‌ربط است؛ از این رو طرح چند پرسش لازم به نظر می‌رسد:

کد خبر : ۸۸۶۷۹
بازدید : ۵۲۶۲
معمای قیمت مسکن در جنوب
سیدامین زرگرمرادی | روز‌های گذشته شاهد اعلام میانگین قیمت عجیب ۵/ ۲۳ میلیون تومانی به ازای هر متر مربع آپارتمان در کلان‌شهر اهواز ازسوی مسوولان بخش مسکن بودیم. طبق آمار اعلامی ایشان فقط کلان‌شهر‌های تهران و اهواز متوسط قیمتی بالای ۲۰ میلیون تومان در کشور دارند و در مورد اهواز علت این امر را هجوم خریداران غیرایرانی به بازار مسکن اهواز می‌دانند.

با اطلاعات مختصری از بازار مسکن اهواز به راحتی می‌توان آمار و ادعا‌های فوق را رد کرد.

هرچند در گران‌ترین منطقه اهواز (کیانپارس) شاید بتوان معدود آپارتمان‌های فوق لوکس و برند در بازه قیمتی متری ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان یافت، اما در همین منطقه واحد‌های نوساز با مبالغ بسیار پایین‌تر موجود است و واحد‌های چند سال ساخت هم که طبیعتا در قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر معامله می‌شوند.

از آنجا که در محاسبه میانگین قیمت، تمامی معاملات باید بدون در نظر گرفتن فاکتور سن و متراژ بنا مورد محاسبه قرار بگیرد می‌توان با یک جست‌وجوی میدانی به راحتی دریافت که حتی میانگین مناطق گران‌قیمت اهواز (مانند کیانپارس، زیتون کارمندی، کورش، پادادشهر و...) با لحاظ همه واحد‌های نوساز و قدیمی‌ساز به مترمربعی ۵/ ۲۳ میلیون تومان نمی‌رسد.
حال اگر میانگین قیمت کل شهر با احتساب مناطق متوسط و ارزان‌تر شهر را محاسبه کنیم به اعداد بسیار پایین‌تری خواهیم رسید. طبق آمار اعلامی در همان بازه زمانی میانگین قیمت کلان‌شهر‌های شیراز و اصفهان حدود متری ۱۱ میلیون تومان آورده شده است، در کمال تعجب میانگین قیمت اهواز بیش از دو برابر آمار شیراز و اصفهان است.
جدای از آمار مخدوش فوق، دلیلی که برای این آمار عجیب ذکر می‌کنند خود محل تامل جدی است. طبق ادعای مسوولان بخش مسکن هجوم خریداران غیر ایرانی به بازار مسکن خوزستان باعث چنین جهش قیمت فاحشی شده است.
خرید ملک توسط اتباع خارجی نیازمند طی مراحل زمانبر مختلف و اخذ استعلام‌های گوناگون از وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و سایر نهاد‌های ذی‌ربط است؛ از این رو طرح چند پرسش لازم به نظر می‌رسد:

۱-چه تعداد واحد لوکس و فوق لوکس به اتباع خارجی فروخته شده است که باعث شده بر میانگین قیمت مسکن کلان‌شهر بزرگی مانند اهواز چنین تاثیر افزایشی عجیبی بگذارد؟

۲-این مقام مسوول چگونه به این اشراف اطلاعاتی رسیده که علت جهش قیمت مسکن اهواز هجوم خریداران خارجی است؟ و چگونه نهاد‌های مسوول تا به امروز از این امر مطلع نشده و اطلاع‌رسانی نکرده‌اند؟

شاید در توجیه این امر ادعا کنند که اتباع خارجی املاک را به نام وکلا یا بستگان ایرانی خود خریده‌اند، اما در صورت پذیرش باز هم تاثیر آن در آمار وزارت راه مردود است، زیرا در صورت خرید ملک به نام وکیل یا بستگان ایرانی و در صورت اخذ کد رهگیری برای این معاملات، آمارشان به‌عنوان آمار اتباع ایرانی ثبت می‌شود و نه اتباع خارجی؛ بنابراین به نظر می‌رسد آمار اعلام شده درباره قیمت میانگین مسکن در اهواز که تنها حدود ۴ میلیون تومان پایین‌تر از پایتخت است در این مورد مخدوش باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید