نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بین ۳۹ تا ۷۳ سال سن دارند. انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۸۸۷۵۸
بازدید : ۶۴۹۸
نامزد‌های انتخابات 1400
فرادید | کمتر از ۶ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است. انتخاباتی که هنوز تنور آن داغ نشده، اما جلسات غیر علنی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب برای رسیدن به نامزد نهایی جسته گریخته برگزار می‌شود. البته برخی احزاب هم که خود را جزئی از این دو اردوگاه نمی‌دانند به شکل مستقل جلسات انتخاباتی خود را برگزار می‌کنند. با این حال تاکنون تنها حسین دهقان به شکل مستقل برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که لیست نامزد‌ها فراتر از انتظار است و احتمالا اصلاح طلبان و اصولگرایان برای رسیدن به گزینه نهایی راه سختی را در پیش رو دارند.

به گزارش فرادید، اردوگاه اصلاح طلبان که در انتخابات مجلس یازدهم کم رنگ حاضر شد و با مشارکت پایین در این انتخابات بهارستان را به جناح مقابل داد. پس از این انتخابات هم اعضای شاخص این جناح پیش بینی می‌کردند که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم با مشارکت پایین برگزار شود. از این رو گفته می‌شد که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری هم کم رمق ظاهر خواهند شد.


اما چرخش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست ترامپ باعث شد تا بار دیگر تب و تاب بازگشت به برجام ورفع تحریم‌ها به دغدغه عمومی بدل شود. این مسئله باعث شد تا اردوگاه اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ به تکاپو بیفتند و حتی پر رنگ‌تر از رقیب خود وارد میدان شوند. از طرفی به نظر می‌رسد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ احتمال ائتلاف میان اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو بسیار کم باشد، البته ناگفته نماند که تا ماه‌های نزدیک به انتخابات باید حوادث سیاسی را پیگیری کرد و دید که فضا به کدام سمت می‌رود.

ناظران می‌گویند که اگر بایدن به برجام برنگردد، احتمال حضور اصلاح طلبان کمتر شده و رقابت اصلی میان اصولگرایان سنتی و اعتدال گرایان خواهد بود.

البته در میان اصولگرایان هم مسئله انتخابات ریاست جمهوری بیش از هر زمانی دیگری مورد توجه قرار گرفته است. اکثریت اصولگرایان معتقدند که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شانس بالایی برای پیروزی دارند، از این رو با تمرکز بالاتری در انتخابات پیش رو حاضر می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بین ۳۹ تا ۷۳ سال سن دارند. انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
حسین دهقان حسین دهقان، اولین نامزد قطعی
در حالی که دو اردوگاه اصلاح طلب و اصولگرا به اتفاقات سیاسی ماه‌های آینده چشم دوخته اند تا نامزد نهایی خود را معرفی کنند، اما برخی از چهره‌های مستقل برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند. سردار حسین دهقان اولین نفری بود که اعلام کرد در انتخابات پیش رو حضور خواهد داشت. او که بیشتر به اعتدال گرایان و اصولگرایان میانه رو نزدیک است، به شکل مستقل وارد انتخابات شده و بعید به نظر می‌رسد که در بین نامزدهای نهایی اصولگرایان سنتی قرار بگیرد.

دهقانِ ۶۴ ساله سابقه ریاست بنیاد شهید، فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و قائم مقامی وزیر دفاع را در دوره‌های مختلف در کارنامه دارد. او دکتری مدیریت از دانشگاه تهران دریافت کرده است.
سعید محمد
سعید محمد؛ پرتکرارترین اسم میان رسانه های اصولگرا
فرمانده ۵۲ ساله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران در طول ماه‌های اخیر به یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های اصولگرایان سنتی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدل شده است. او که تا پیش از این فعالیت سیاسی و حزبی نداشته احتمالا در ماه‌های آینده در این عرصه پر رنگ‌تر خواهد شد.

هر چند نزدیکان سعید محمد از نامزدی او به عنوان گمانه زنی رسانه‌ای یاد می‌کنند، اما موضع گیری‌های اخیر او در رسانه‌ها و بازدید‌های استانی سعید محمد نشان می‌دهد که فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کنند.

گفته می‌شود که علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، از حامیان جدی سعید محمد برای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به شمار می‌روند.
قالیباف نامزد انتخابات
نشانه‌هایی از آمادگی محمدباقر قالیباف
قالیباف که در حال حاضر رخت ریاست مجلس بر تن دارد، چند باری گفته که قصد حضور درانتخابات ریاست جمهوری را ندارد. اما فعالیت‌های اخیر مجلسی‌ها در تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که محمدباقر قالیباف تمرکزش را بر انتخابات پیش رو گذاشته است. از طرفی انتقاداتی که قالیباف در ماه‌های اخیر به دولت وارد کرده و مکررا ضعف کشور را ناشی از مدیریت اجرایی دانسته و همچنین اینکه راهکار حل مشکلات را تحول در مدیریت عنوان می‌کند، همگی نشان‌دهنده این است که او یکی از گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰ است.

با این وجود به نظر می‌رسد که با توجه به تحرکات اخیر، اردوگاه اصولگرایان نیز خود را برای حضور محمدباقر قالیباف محیا می‌کند. اما در صورتی که قالیباف وارد میدان نشود، احتمالا سعید محمد گزینه جدی اصولگرایان خواهد بود.

محمدباقر قالیباف ۵۹ ساله است و پیش از این در سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۹۶، سه بار بخت خود را در انتخابات ریاست جمهوری آزموده و هر بار هم شکست خورده است.
ظریف نامزد انتخابات
محمدجواد ظریف و مسئله بازگشت به برجام
محمدجواد ظریف به دلیل فعالیت در وزارت امور خارجه و ممنوعیت حضور در احزاب سیاسی به شکل رسمی به‌عنوان چهره‌ای در یکی از دو جریان اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیست، اما با توجه به عملکرد او در چهار دهه‌ی اخیر می‌توان ظریف را دیپلماتی میانه‌رو نامید که معمولاً جریان اصولگرا منتقد اوست. با این حال به نظر می‌رسد اگر خود او تمایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم داشته باشد، بیشترین شانس را در اردوگاه اصلاح طلبان خواهد داشت.

از طرفی اگر دولت بایدن به برجام برگردد، احتمال افزایش مشارکت عمومی و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری بیش از دیگران خواهد بود.

حضور ظریف در وزارت امور خارجه با دو نقطه‌ی عطف در تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی همراه بود؛ مذاکره‌ی مستقیم وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، پس از سال‌ها ممنوعیت مذاکره‌ی دو جانبه و دست یافتن به توافق هسته‌ای با گروه ۵+۱ که سبب رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها شد.

محمدجواد ظریف ۶۱ ساله، دکتری روابط و حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه دنور آمریکا دریافت کرده و در سال‌های ۱۳۷۶تا ۱۳۸۸ استاد میهمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده است.
عارف نامزد انتخابات
محمدرضا عارف؛ از گزینه های احتمالی اصلاح طلبان
با وجود اینکه احتمال حضور عارف در انتخابات ریاست جمهوری بیش از گزینه‌های دیگر اصلاح طلبان است، اما او مخالفان جدی خودش را دارد و به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان در مورد او به راحتی اجماع نرسند. با این وجود برخی از او به عنوان یکی از چند گزینه اصلی اردوگاه اصلاح طلبان نام می‌برند.

محمدرضا عارف متولد ۲۷ آذر ۱۳۳۰ در شهر یزد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
او پیش از این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم ورئیس فراکسیون امید بوده است.
جهانگیری نامزد انتخابات
شانس اسحاق جهانگیری برای دوره سیزدهم
حزب کارگزاران نام "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم را برای کاندیداتوری مطرح می‌کنند، اما برخی از اعضای این حزب معتقدند که «اسحاق جهانگیری را به او (روحانی) بخشیده اند! یعنی سال ۹۶ قربانی انتخاباتی روحانی شده است»؛ بنابراین به احتمال زیاد جهانگیری گزینه جدی حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ۱۴۰۰ محسوب نمی‌شود.

از طرفی انتقادات عمومی از وضعیت کنونی اقتصاد باعث شده تا هم حزبی‌های اسحاق جهانگیری هم کمتر روی او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حساب باز کنند.

اسحاق جهانگیری ۶۳ ساله است و در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور است.
مهرداد بذرپاش انتخابات
مهرداد بذرپاش
به نظر می‌رسد شانس مهرداد بذرپاش، رئیس فعلی دیوان محاسبات کشور و مدیرعامل سابق شرکت سایپا و معاون محمود احمدی نژاد در سازمان امور جوان بیشتر از هم سن و سال‌هایش در میان اصولگرایان سنتی باشد. اما احتمالا او به نفع قالیباف و سعید محمد کنار خواهد کشید. بذرپاش در انتخابات مجلس نهم به‌عنوان نماینده تهران انتخاب و عضو هیئت رئیسه مجلس شد. او از منتقدان جدی دولت روحانی و از مخالفان تصویب لایحه‌ی مربوط به اجرایی شدن برجام در مجلس نهم بود.

بذرپاش از چهره‌های جوان جریان اصولگراست که بر اساس شنیده‌ها یکی از افراد اثرگذار در تهیه فهرست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات دوم اسفند ۹۸ بوده است. «مهرداد بذرپاش» نماینده‌ی تهران در مجلس نهم و معاون رئیس‌جمهور در دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۵۹ به دنیا آمد. پدر او از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

بذرپاشِ ۴۰ ساله دارای دکتری مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از همین دانشگاه است.
محسن هاشمی انتخابات
محسن هاشمی و اردوگاه اصلاح طلبان
او بیش از هر زمان دیگری تلاش دارد تا توجه‌ها را به خود جلب کند. محسن هاشمی که هم اکنون رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی را برعهده دارد، ماه گذشته لیستی از کاندیدا‌های مد نظر تشکل حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ارائه کرد، اما نامی از خود نبرد. این درحالی است که دیگر اعضای این تشکل سیاسی از محسن هاشمی به عنوان جدی‌ترین گزینه برای انتخابات پیش رو نام می‌برند.

با این حال در صورت برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و در صورت پذیرفتن کاندیداتوری از سوی محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری یا سیدحسن خمینی شرایط برای محسن هاشمی سخت خواهد شد.

محسن هاشمی اکنون ۵۹ سال سن دارد.
علی لاریجانی انتخابات 1400
علی لاریجانی گزینه اصولگرایان میانه رو
گرچه محمد مهاجری درباره‌ی احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفته که احتمال ندارد او در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری شرکت کند. اما برخی از فعالین سیاسی اصولگرا می‌گویند که علی لاریجانی در انتخابات پیش رو حضور خواهد یافت. جواد آرین‌منش، نماینده پیشین مشهد در مجلس گفته که "شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بین نیرو‌های اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات سال آینده در حال شکل‌گیری است."

لاریجانیِ ۶۳ ساله یکی از چهره‌های جریان اصولگراست که در سال‌های اخیر در مواجهه با طیف تندرو این جریان سیاسی اختلافات و تنش‌های جدی را تجربه کرده است.
او در آخرین انتخابات مجلس که به پیروزی رسید، به عنوان اصولگرای میانه‌رو در ائتلافی با اصلاح طلبان حاضر بود و حالا نیز به همین عنوان شناخته می‌شود.
سید حسن خمینی انتخابات
سید حسن خمینی
او تاکنون حرفی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به میان نیاورده، اما بخشی از جریان اصلاح طلب امیدوار است با حضور سیدحسن خمینی در انتخابات پیش رو، هم تنور انتخابات داغ شود و هم پیروز از میدان خارج شوند. اما بخش دیگر این جریان معتقدند که سیدحسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری مناسب است، چرا که او چهره‌ای حوزوی و علمی دارد.

البته سیدحسن خمینی در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته وارد سیاست شده است. مهم‌ترین کنش سیاسی سیدحسن خمینی به حضور او در انتخابات مجلس خبرگان در سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد. او در این انتخابات از سوی شورای نگهبان به دلیل عدم احراز «اجتهاد علمی» رد صلاحیت شد.

او از چهره‌های حوزوی است که مشی میانه‌رو داشته و از نظر سیاسی به جریان اصلاحات نزدیک است. سیدحسن خمینی که اکنون ۴۸ سال سن دارد، رابطه بسیار صمیمانه‌ای با بزرگان جریان اصلاح‌طلب دارد. "سیدحسن خمینی" تولیت حرم امام و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۳۵۱ به دنیا آمد. پدر او سیداحمد خمینی، فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
پرویز فتاح
پرویز فتاح و احتمال نامزدی در اردوگاه اصولگرایان
پرویز فتاح رئیس کنونی بنیاد مستضعفان و رئیس پیشین کمیته امداد که در طول دو دوره اخیر ریاست جمهوری همواره نامش به عنوان نامزد احتمالی سر زبان‌ها می‌افتاد، حالا به نظر می‌رسد با نگاه جدی تری به حضور پرویز فتاح در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چشم دوخته است.

او که در ماه‌های اخیر اظهاراتی جنجالی علیه چهره‌های دو جناح مطرح کرده با چالش در اردوگاه اصولگرایان مواجه شده است. با این وجود اختلاف بر سر او در شورای ائتلاف اصولگرایان پس از اظهارات جنجالی اخیرش، شانس برای اجماع اصولگرایان را برای خود کم رنگ کرده است.

اما از طرفی برخی از ناظران هم معتقدند که پرویز فتاح شباهت‌هایی به محمود احمدی نژاد دارد و به واسطه حضورش در این دو نهاد می‌تواند شعار‌های عدالت محورانه دولت نهم و دهم را دوباره در ذهن‌ها متبادر کند. درواقع این ناظران معتقدند که فتاح نسخه اصلاح شده احمدی نژاد است. از همین رو می‌تواند به شکل مستقل بخشی بزرگی از جامعه را با خود همراه و انتخابات سال ۸۴ را دوباره تکرار کند.
مصطفی میرسلیم انتخابات
مصطفی میرسلیم و تلاش‌های بی ثمر
میرسلیم در حال حاضر نماینده تهران در مجلس یازدهم است، اما احتمال اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود، به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی بالاست. او که آمده بود تا ریاست مجلس یازدهم را برعهده بگیرد، به موفقیت چندانی دست نیافت. اکنون به نظر می‌رسد میرسلیم دوباره به عنوان نماینده حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند.

"سیدمصطفی میرسلیم" نماینده‌ی تهران در مجلس یازدهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۲۶ به دنیا آمد. او متولد تهران است. میرسلیمِ ۷۳ ساله دارای فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیه فرانسه بوده و از مدرسه عالی نفت و موتور پاریس، تخصص مهندسی موتور‌های درون‌سوز را کسب کرده است.
او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ با حمایت حزب مؤتلفه در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرد و با وجود فشار طیف‌های گسترده‌ای از اصولگرایان از انتخابات انصراف نداد. او در نهایت با کمتر از ۴۸۰ هزار رأی در رتبه‌ی سوم قرار گرفت.

میرسلیم در انتخابات مجلس یازدهم نیز در فهرست اصولگرایان قرار داشت و توانست در انتخاباتی با مشارکت ۲۵ درصد مردم تهران، رتبه‌ی دوم آرا در پایتخت را کسب کند.
محمود واعظی
محمود واعظی؛ گزینه احتمالی اعتدال گرایان
محمود واعظی از چهره‌های حزب اعتدال و توسعه است که مشی میانه‌رو دارد و بر این باور است که ضرورت دارد تا معتدلین دو جریان عمده سیاسی کشور در کنار یکدیگر فعالیت کرده و باید از طیف‌های تندرو دو جناح فاصله گرفت. بسیاری او را اثرگذارترین فرد، پس از رئیس‌جمهور در تصمیمات اصلی دولت دوم حسن روحانی در حوزه‌های مختلف می‌دانند.

با این حال بسیاری از افراد حاضر در دولت بر این عقیده اند که گزینه نهایی میانه‌رو‌ها محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در دولت دوازدهم و وزیر ارتباطات دولت یازدهم خواهد بود. اما برخی از هم حزبی‌های او همچون غلامعلی دهقان از اعضای حزب اعتدال و توسعه می‌گویند که بعید به نظرمی رسد واعظی کاندیدا شود.

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد. او متولد خیابان خراسان در جنوب شهر تهران است و اکنون ۶۸ سال سن دارد.
سورنا ستاری
سورنا ستاری
ستاری از چهره‌های مطرح در حوزه‌ی علم و فناوری است که در سال‌های اخیر به دلیل حضور در دولت شناخته شده است؛ برخی بر این باور هستند که او می‌تواند کاندیدای جوان جریان میانه‌رو برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سال ۱۳۵۱ به دنیا آمد. پدر او سرلشکر شهید منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

ستاری دارای دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس خود را نیز در همین رشته و دانشگاه اخذ کرده است. او به‌عنوان دانشیار دانشگاه صنعتی شریف مشغول تدریس است.

او اکنون ۴۸ سال سن دارد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    قشنگترین و باهوشترین و کاربلدشان ستاری است حداقل قیاف داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید