زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹

زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹

وضعیت نامعلوم برگزاری جشنواره فیلم فجر، باعث شده تا بسیاری از فیلم‌سازان مطرح فعلا دست نگه دارند و فرم جشنواره را پر نکنند.

کد خبر : ۸۸۸۵۳
بازدید : ۱۶۲۶
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
«قرار شد تا جشنواره را صرفا برای داوران در بخش‌های مختلف برگزار کنیم؛ اما اگر در روز‌های پیش‌رو وضعیت سلامت در تهران رو به بهبودی برود، اولین گزینه این است که آثار کاندیدا‌های هیات داوران را برای مخاطب که اول اهالی سینما و رسانه هستند، نمایش دهیم و بعد درصورت مساعد بودن شرایط با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های ظرفیتی در سینما‌های مردمی هم اکران کنیم.»

این ماحصل تصمیم‌هایی است که مدیران اجرایی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر تا کنون برای برگزاری این جشنواره ارائه کرده‌اند. اما در کنار برگزاری جشنواره، موضوع مهم دیگر فیلم‌ها و کارگردان‌هایی است که ممکن است در این جشنواره حاضر باشند.
نام‌هایی که بسیاری از رسانه‌ها در این باره فهرست کرده‌اند، همه توجه‌ها را به خود معطوف کرده است؛ زیرا نه فقط نام کارگردان‌ها که همکاری آنان با بازیگران مطرح و نامدار سینما هم به خودی خود جذاب است. اما آیا این اسامی حاضر به معرفی فیلم خود هستند یا خیر؟
وضعیت نامعلوم برگزاری جشنواره فیلم فجر، باعث شده تا بسیاری از فیلم‌سازان مطرح فعلا دست نگه دارند و فرم جشنواره را پر نکنند.
این درحالی است که بر اساس فراخوان جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر تنها تا ۱۵ دی ماه یعنی تا شش روز دیگر امکان پر کردن فرم جشنواره و حضور در این رویداد وجود دارد. از فهرست زیر اگر تنها دو سه فیلم هم به فجر ۳۹ امسال بیایند، نان جشنواره در روغن خواهد بود.

زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
داریوش مهرجویی/همکاری با علی نصیریان
فیلم‌ساز کهنه‌کار سینمای ایران، سال گذشته فیلم جدیدش با نام «لامینور» را به جشنواره فجر نداد و می‌خواست آن را یک‌راست برای اکران آماده کند. اما با تعطیلی سینما‌ها بر اثر شیوع کرونا، برنامه‌ریزی‌ها برای نمایش آن منتفی شد. این فیلم سال گذشته حاشیه‌هایی بر سر عدم حمایت فارابی داشت که در نهایت منجر به یک جدال رسانه‌ای میان تهیه‌کننده و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد.
به هر روی عدم اکران فیلم در سال گذشته و ادامه‌دار بودن کرونا در روز‌ها و ماه‌های پیش رو ممکن است تصمیم مهرجویی را برای معرفی فیلمش به جشنواره فیلم فجر تغییر داده باشد. همکاری دوباره علی نصیریان با مهرجویی که پس از ۴۰ سال اتفاق افتاده است، شاید یکی از مهم‌ترین خبر‌های سینمای ایران در یکی، دو سال اخیر باشد.
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
اصغر فرهادی/ همکاری با محسن تنابنده
بخش قابل‌توجهی از جدیدترین ساخته «اصغر فرهادی» در شیراز و مرودشت جلوی دوربین رفته است. فیلمی که با توجه به حساسیت‌های فرهادی، اگرچه تا پیش از جشنواره به پایان می‌رسد، اما خیلی بعید است که این کارگردان شناخته‌شده اجازه دهد فیلمش با تدوینی سریع و کامل‌نشده به این فستیوال فرستاده شود.
بنابراین اگر دبیر جشنواره بتواند فرهادی را راضی کند که آخرین ساخته‌اش را به جای جشنواره فیلم کن، به آن‌ها بدهد، توانسته برگ برنده اصلی خود را رو کند و توجهات بسیاری را در خارج از کشور به جشنواره این دوره معطوف کند. همکاری تنابنده که در سال‌های اخیر موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته در فیلم فرهادی، به خودی خود جذاب است.
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
مسعود کیمیایی/ همکاری با مهران مدیری
فیلم در ارتباط با کلاهبرداری ملقب به «آرسن لوپن» ایرانی (مهدی بلیغ) است که پیش از انقلاب، کلاهبرداری‌های گسترده‌ای را انجام داد تا جایی که کاخ دادگستری را به دو نفر عرب فروخت.

بااین‌حال با حضور مستمر کیمیایی در جشنواره فجر، احتمالا امسال هم باید شاهد فیلم دیگری از کیمیایی باشیم که سال گذشته با «خون شد»، توانست ناکامی فیلم‌های چند سال اخیر خود را تا حدی به امید تبدیل کند. مخصوصا زمانی که گفته شده بلیغ پیش از انقلاب، برخی اسرار خود را برای کیمیایی تعریف کرده و به همین دلیل، این خاطرات نوشته‌نشده، در دل سینمای کیمیایی، نوید فیلمی جذاب را خواهد داد.
افزون بر این همکاری با مهران مدیری که سال گذشته با درخت گردو در جشنواره حاضر بود، یک اتفاق کمتر قابل پیش‌بینی در سینمای کیمیایی بوده که امسال رخ داده است.
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
محمدحسین مهدویان/ همکاری با رضا عطاران
همین که «محمدحسین مهدویان» تصمیم گرفته تا در کار جدیدش، کمدی اجتماعی را تجربه کند، خود یکی از اتفاق‌های مهمی است که می‌تواند به جذابیت جشنواره امسال کمک کند. فیلمی که تابستان امسال با فراغ‌بال ساخته شده و کاملا آماده نمایش است.
فیلمی که «امیرمهدی ژوله» سناریوی آن را نوشته و پیش‌تر «فریدون جیرانی» از فیلم‌نامه آن حسابی تعریف کرده بود. این اولین تجربه کمدی مهدویان است که البته با متن ژوله و بازی عطاران می‌تواند رونق قابل توجهی برای جشنواره امسال ایجاد کند. برخی از هم اکنون این فیلم را پرفروش‌ترین فیلم در سال اکرانش می‌دانند.
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
نرگس آبیار/ همکاری با الناز شاکردوست و هوتن شکیبا
فیلمی که با نام «بی‌وقتی» پروانه ساخت گرفت و اردیبهشت‌ماه جلوی دوربین رفت تا با طی مراحل فنی، در جشنواره امسال رونمایی شود.

شنیده‌ها حکایت از تجربه‌ای جدید در کارنامه «نرگس آبیار» دارد. همکاری پیشین این گروه در جشنواره فیلم فجر دستاورد‌های بسیار قابل توجهی داشت. فیلم «شبی که ماه کامل شد» توانست سیمرغ بهترین بازیگران زن و مرد را کسب کند. آیا امسال هم این بازیگران می‌توانند دست پر از جشنواره برگردند؟ جشنواره فجر نشان داده که همزمان همه چیز در آن بعید است و البته هیچ چیز در آن بعید نیست.
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
وحید جلیلوند/ همکاری با نوید محمدزاده
فیلم مربوط به فرد نابینایی به نام «علی» با بازی «نوید محمدزاده» است که زندگی او با ورود زنی متواری، دستخوش اتفاق‌هایی می‌شود. طبق اطلاعاتی که به ما رسیده، فیلم‌برداری این فیلم، آبان‌ماه امسال به پایان رسیده و گروه درصدد است تا با انجام مراحل فنی، نخستین رونمایی از آن را در جشنواره فجر داشته باشد.
فیلمی که تلاش داشت در سکوت خبری جلوی دوربین برود؛ اما یک‌بار به علت کسالتی که برای «وحید جلیلوند» رقم خورده بود و بار دیگر کرونایی شدن «نوید محمدزاده» به تعویق افتاد. همکاری پیشین این دو سینماگر نتایج خوبی در جشنواره‌های خارجی به همراه داشت و اولین جایزه بازیگری معتبر محمدزاده را در جشنواره‌های خارجی به ارمغان آورد.

آیا همکاری این دو در جشنواره امسال فیلم فجر می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت دوباره آن‌ها باشد؟
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
حسن فتحی/ همکاری با شهاب حسینی و پارسا پیروزفر
فیلم به برهه حساسی از زندگی تاریخی شمس تبریزی و مولانا می‌پردازد. این فیلم پاییز سال گذشته در استانبول کلید خورد. پیش از این مرحله، برخی علما نسبت به ترویج فرهنگ صوفیه از طریق ساخت این فیلم ابراز نگرانی کرده بودند که البته این موضوع با روشنگری‌هایی مرتفع شد.
فتحی در سکوت خبری این فیلم را پیش برد تا جایی که خود گروه، از آماده شدن نهایی فیلم در تابستان امسال سخن گفتند که البته این اتفاق رخ نداد. ماه گذشته سرمایه‌گذار ترکیه‌ای، از اکران جهانی «مست عشق» سخن گفت؛ اما فتحی با رد این ادعا عنوان کرد که هنوز هشت سکانس از فیلم باقی مانده است. همکاری پیشین او با هر دو بازیگر یادشده نتایج تحسین‌برانگیزی در قالب سریال داشته، اما باید دید که در سینما هم این همکاری موفقیت خواهد داشت؟
زوج‌های سینما در جشنواره ۳۹
حمید نعمت‌الله/ همکاری با امین حیایی و لیلا حاتمی
فیلم، پروسه‌ای پیچیده در تولید را از سر گذراند. طولانی‌ترین فیلم نعمت‌الله به لحاظ زمان ساخت گویا این روز‌ها مشکل مالکیتش حل شده است. هرچند برخی اخبار از مرتفع نشدن این مشکلات سخن می‌گویند.
این اکشن درحالی‌که قرار بود یکی از برگه‌های برنده جشنواره سال گذشته باشد، در عین ناباوری به یکی از غایبان بزرگ دوره قبل تبدیل شد و به‌دلیل مشکلی که بر سر مالکیت آن به‌وجود آمد، فرصت حضور در جشنواره سال گذشته و در ادامه، اکران‌های عمومی را از دست داد.
فیلمی که به گفته بازیگرانش، نه‌تن‌ها تجربه‌ای جدید در کارنامه سینمایی نعمت‌الله به‌شمار می‌رود، بلکه اتفاقی بزرگ در سینمای ماست که نمونه مشابه چندانی نداشته است. پیش از این هم امین حیایی و هم لیلا حاتمی برای بازی در فیلم‌های نعمت‌الله در جشنواره فیلم فجر تقدیر شده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید