کرونا، بزرگترین پاندمی جهان؟!

کرونا، بزرگترین پاندمی جهان؟!

وجود واکسن، حتی واکسنی که اثرگذاری بالا داشته باشد، تضمینی برای ریشه‌کن کردن و یا حذف یک بیماری عفونی نیست. این برای ما یک مانع بزرگ است.

کد خبر : ۸۸۸۶۸
بازدید : ۹۷۴۲
کرونا، بزرگترین پاندمی جهان؟!
میزان کشندگی ویروس کرونا در حال حاضر در مقایسه با دیگر بیماری‌ها، کمتر است. این یک آژیر خطر است

دکتر مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه موارد اضطراری سلامت سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه هشدار داد که ویروس کرونا موجب آسیب زیادی در سراسر جهان شده است، اما این همه‌گیری «الزاما بزرگترین نیست.» دکتر رایان در ادامه گفت که همه‌گیری فعلی یک «آژیر هشدار» است.

دکتر رایان گفت: «ویروس کرونا با سرعت فوق‌العاده زیاد در سراسر جهان منتشر شد و گوشه‌گوشه کره زمین را تحت تاثیر قرار داد، اما این الزاما بزرگترین همه‌گیری نیست. این ویروس اگرچه بسیاری مسری است و افراد را به کشتن می‌دهد یا آن‌ها را از عزیزانشان جدا می‌کند، اما میزان کشندگی آن در حال حاضر در مقایسه با دیگر بیماری‌ها، کمتر است. این یک آژیر خطر است.»

این هفته، سالروز یک سالگی زمانی است که سازمان بهداشت جهانی از اولین موارد «ذات‌الریه با علت نامشخص» در ووهان مطلع شد که بعدا معلوم شد ناشی از ویروس کرونا بوده است. ویروس کرونا جان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار انسان را در سراسر جهان گرفته است.

مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی، ضمن اشاره به هدف اصلی مرحله اول واکسیناسیون، هشدار داد که تصمیم حذف یا ریشه‌کنی ویروس، یک هدف «بلندپروازانه» است، زیرا مستلزم درجه بسیار بالایی از کارایی و اثربخشی در برنامه واکسیناسیون است.
او گفت: «هدف اصلی واکسن و دور اول واکسیناسیون، جلوگیری از بیماری شدید و مرگ، حفاظت از کادر درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا و همچنین حفاظت از افراد آسیب‌پذیر در جامعه است.»

او در ادامه گفت که دانشمندان در حال حاضر درباره مدت مصونیت چیزی نمی‌دانند و افزود: «مرحله دوم، بررسی نحوه اثرگذاری واکسن بر انتقال و سرایت ویروس است.» با این حال، او ابراز خوشبینی کرد که پزشکان «باید بتوانند ویروس را تا حد مناسبی تحت کنترل درآورند.»

او اظهار داشت که سناریوی محتمل این است که با برنامه جهانی واکسیناسیون، ویروس به تهدیدی کم‌خطرتر تبدیل شود. دکتر رایان با اشاره به مثال‌هایی از فلج اطفال و سرخک، افزود: «وجود واکسن، حتی واکسنی که اثرگذاری بالا داشته باشد، تضمینی برای ریشه‌کن کردن و یا حذف یک بیماری عفونی نیست. این برای ما یک مانع بزرگ است.»‌

او گفت: «اول از همه، باید بر نجات جان‌ها تمرکز کنیم و بر همه‌گیری کنترل خوبی داشته باشیم تا اوضاع به حالت عادی بازگردد و سپس با هدف غایی و بلندپروازانه توانایی در حذف و ریشه‌کنی ویروس، کنار خواهیم آمد.»‌

مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی همچنین کشور‌های آفریقای‌جنوبی و بریتانیا را به دلیل «نظارت سازماندهی‌شده و توالی‌یابی ژنتیک منظم» در هنگام ظهور نوع جدید ویروس کرونا ستود و گفت که این کشور‌ها نباید «به دلیل شفافیت و صداقتشان در تعقیب علم، مجازات شوند.»

بیش از ۴۰ کشور در اروپا، آسیا، آمریکای‌جنوبی، حوزه کارائیب و خاورمیانه، پس از ظهور نوع جدید ویروس کرونا در بریتانیا، قوانینی را برای منع یا محدود کردن مسافرت از این کشور برقرار کرده‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید