نحوه مصرف و عوارض سرترالین

نحوه مصرف و عوارض سرترالین

چگونه باید رسرتالین را مصرف کرد؟ سرترالین برای درمان افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواس فکری، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال اضطراب اجتماعی، زود انزالی و نوع شدید اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMS) تجویز می شود.

کد خبر : ۸۸۹۲۶
بازدید : ۶۱۸۸
نحوه مصرف وعوارض سرترالین؛ چگونه باید سرتالین مصرف کرد؟
فرادید | سرترالین یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده است.

سرترالین در سال ۲۰۱۳ با تجویز بیش از ۴۱ میلیون نسخه پرمصرف‌ترین داروی ضدافسردگی و دومین داروی پرمصرف روانپزشکی پس از آلپرازولام در ایالات متحده بوده است.

سروتونین ماده ایست که کاهش آن در مغز باعث اختلال در خلق و افسردگی می‌شود. این دارو با نام تجاری زولوفت و آسنترا نیز فروخته و تجویز می‌شود. داروی سرترالین یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌های ضد افسردگی است و به دلیل تاثیر خوب و عوارض کم، استقبال زیادی از آن شده است.

نکته بسیار مهم: متاسفانه در بازار، بسیاری از دارو‌هایی که به عنوان داروی تاخیری، درمان زود انزالی و یا لاغری توصیه و تجویز می‌شود، دارو‌های درمان اختلالات اعصاب و روان است و پیش از مصرف باید با این دارو‌ها و عوارض آن آشنا باشید و در دام سودجو‌ها قرار نگیرید.

موارد مصرف داروی سرترالین یا آسنترا

سرترالین برای درمان افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواس فکری، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال اضطراب اجتماعی، زود انزالی و نوع شدید اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMS) تجویز می شود. همچنین گاهی برای درمان اختلال بیش فعالی (ADHD)، بی اشتهایی یا پر خوری عصبی و حتی کاهش تکانه های جنسی در افراد دارای انحرافات جنسی استفاده می شود.

ممکن است شما به پزشک بابت این مشکلات مراجعه نکرده باشید و هیچ کدام از تشخیص های گفته شده را هم نگرفته باشید، اما متخصص به دلیل اضطراب و سطح استرسی که در شما تشخیص داده دارو را تجویز می کند. بنابراین جای نگرانی نیست، شما تنها نیاز به آرامش و احساس بهتری دارید، که غیر از دارو می توانید به روش های دیگری نیز آن را به دست بیاورید.

نحوه مصرف وعوارض سرترالین؛ چگونه باید سرتالین مصرف کرد؟

عوارض داروی سرترالین

درست است که داروی سرترالین به دلیل نحوه اثر، جزء دارو‌های با عوارض پایین است؛ اما به هرحال در دسته دارو‌های اعصاب و روان قرار دارد و قطعا عوارض مشخصی خواهد داشت. برخی از عوارض داروی سرترالین که ممکن است پیش بیاید:

۱- تهوع

۲- سرگیجه

۳- خواب آلودگی

۴- خشکی دهان

۵- از دست دادن اشتها

۶- اسهال

۷- افزایش عرق

اگر هرکدام از این عوارض شدید یا افزایشی بودند، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از مشاوره بدون تحمل عوارض دارو مشکل خود را حل کنید.

مسمومیت سروتونینی چیست؟

این دارو با افزایش سروتونین، ممکن است باعث افزایش بیش از حد سروتونین خون شود و سندروم خطرناک مسمومیت سروتونین را ایجاد کند. مخصوصا وقتی با دارو‌های دیگری که این اثر را دارند مصرف شود. برخی از نشانه‌های سندروم مسمومیت سروتونین شامل:

۱- فزایش شدید ضربان قلب

۲- توهم و از دست دادن هماهنگی عضلات

۳- سرگیجه شدید

۴- تهوع، اسهال و استفراغ

۵- تکان دادن ناگهانی ماهیچه‌ها و عضلات

۶- تب نامعمول

۷- آشفتگی، پریشانی و بی حوصلگی غیر معمول

تداخلات دارویی با آسنترا

برخی از تداخلات دارویی خطرناک در داروی سرترالین به شرح زیر می‌باشد:

۱- مصرف همزمان با مهار کننده‌های MAO می‌تواند کشنده باشد. برخی از این دارو‌ها شامل ایسوکاربوکازید، لینزولید، متیلن آبی، مکلبباید، فنلزین، پروکاریسین، راازگالی و ترانیلسیپرومین می‌باشد.

۲- مصرف همزمان با دارو‌های افزایش دهنده سروتونین مثل اکستازی، دارو‌های ضد افسردگی دیگر مثل فلوکستین، ونلافکسین، دالوکستین، تریپتوفان و ... می‌تواند باعث مسمومیت سروتونینی شود.

۳- مصرف با مواد خواب آور مثل الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین‌ها مثل سیتریزین و دیفن هیدرامین، دارو‌های اضطراب مثل زولپیدوم، دیازپام و آلپرازولام، آرامبخش‌های عضلانی مثل کدئین، دارو‌های آلرژی، سرفه و سرماخوردگی می‌تواند باعث خواب آلودگی و گیجی شدید شما شود.

۴- آسپیرین نیز می‌تواند خطر خونریزی را هنگام مصرف سرترالین افزایش دهد.

۵- مصرف همزمان با دارو‌های درمان بیماری پارکینسون

نحوه مصرف وعوارض سرترالین؛ چگونه باید سرتالین مصرف کرد؟

احتیاط ها در مصرف سرترالین (زولوفت)

افسردگی بیماری پیچیده‌ای است که برای تشخیص و درمان باید تحت نظر متخصص باشید، بنابراین از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کرده و برای اطلاع از انواع افسردگی کلیک کنید. در صورت داشتن موارد زیر، قبل از مصرف با پزشک مشورت کرده و احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرید:

۱- داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی یا اختلال دوقطبی

۲- مشکلات خونریزی

۳- بیماری کبد

۴- تشنج

۵- بیماری تیروئید

۶- این دارو باعث خواب و سرگیجه می‌شود. مصرف همزمان با الکل و ماری جوانا می‌تواند این اتفاق را تشدید کند؛ بنابراین در صورت نیاز به هوشیاری کامل، مصرف نکنید.

۷- سالمندان به دلیل تاثیر این دارو در خونریزی و عدم هماهنگی، باید در مصرف آن احتیاط کنند.

۸- مصرف برای کودکان ممنوع است.

۹- مصرف برای زنان باردار ممنوع نیست، اما باید کاملا محتاطانه و زیر نظر پزشک مصرف شود.

۱۰- قطع ناگهانی اکیدا ممنوع است.

۱۱- برای کسانی که افکار خودکشی دارند مصرف آن ممنون است.

چند نکته مهم درباره داروی آسنترا

۱- برخی اصرار به مصرف نوع خارجی این دارو دارند. بر اساس مشاهدات، تفاوتی در اثر بخشی نوع ایرانی یا خارجی آن وجود ندارد و فقط اثر تلقینی دارو‌های خارجی ممکن است روی شما تاثیر بگذارد.

۲- در صورت مشاهده کاهش میل جنسی، بدانید که طبیعی است و با مصرف برخی دارو‌های گیاهی قابل جبران است.

۳- این دارو به دلیل حساسیت و امکان سوء استفاده، فقط از طریق نسخه پزشک قابل دریافت است.

۴- این دارو ممکن است باعث تاخیر در دوره قاعدگی یا بهم ریختن سیکل منظم آن شود.

۵- یکی از عوارض آن، بیدار شدن در شب و ناتوانی در به خواب رفتن مجدد است. در صورت مشاهده این مسئله با پزشک مشورت کنید.

۶- در صورت وجود عدم تاثیر سرترالین، با پزشک درباره افزایش دوز مصرفی صحبت کنید.

۷- هرگز این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید و برای هرگونه تغییر دوز با پزشک مشورت کنید.

۸- قطع ناگهانی این دارو ممکن است باعث گیجی، لرزش دستها، اضطراب و ... شود؛ بنابراین برای قطع مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

چه مدت باید از آسنترا استفاده کرد؟

مدت مصرف هر دارویی توسط درمانگر مشخص می شه و مانند سایر داروهای روانپزشکی چند روزی طول میکشه که اثر دارو مشخص بشه. اما معمولا مصرف این دارو به تنهایی برای درمان کافی نیست، به خصوص زمانی که افسردگی وجود داشته باشه. در این شرایط حتما باید از روان درمانی هم استفاده کنید.

آیا آسنترا عوارض داره؟

هر دارویی دارای عوارضی است که در این مقاله در مورد عوارض قرص آسنترا شرح داده شد. باید در نظر داشته باشید که این عارضه ها در همه یکسان نیست. بنابراین اما اگر متخصص این دارو را تجویز کرده، بهتر است بدون توجه به عوارض به مصرف دارو ادامه بدید. البته حتما لازمه که عوارض ناشی از مصرف دارو را به درمانگر اطلاع بدید تا در صورت نیاز داروی دیگری تجویز کنند.

آیا غیر از قرص آسنترا روش درمان دیگه ای وجود دارد؟

معمولا این سوال را کسانی مطرح می کنند که نگران عوارض دارو هستند و یا از مصرف دارو بیزارند. خوب با توجه به موارد مصرف این دارو، باید گفت روش های غیر دارویی زیادی وجود داره که با استفاده از آن ها هم از عوارض دارو در امان خواهید بود و هم درمانی بلند مدت و بدون بازگشت نشانه های بیماری دریافت خواهید کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید