کاهش قیمت دلار و سکه

کاهش قیمت دلار و سکه

حدود ساعت ۴ بعدازظهر، قیمت اسکناس آمریکایی بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان بود که فاصله‌ای ۲۰ تومانی با قیمت بازار آزاد داشت و نسبت به روز پنج‌شنبه نیز افتی ۸۰ تومانی را نشان می‌داد.

کد خبر : ۸۸۹۸۴
بازدید : ۵۸۵۸
کاهش قیمت دلار و سکه
در اولین روز هفته، بازار سکه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول، شماری از معامله‌گران تلاش کردند که سکه امامی را به زیر سطح حمایتی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ببرند. نتیجه کوشش آنها، افت قیمت فلز گرانبهای داخلی تا نزدیکی ساعت یک ظهر به محدوده ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود.
از این ساعت، خریداران در بازار فعال‌تر شدند و قیمت در حوالی ساعت ۳بعدازظهر به ۱۱ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان رسید. این قیمت ۵۵ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود، ولی حفظ سطح ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی موجب شد انتظارات کاهشی کمی کمتر شود.

زمان حساس در بازار سکه
برخی تحلیلگران فنی باور داشتند بازار سکه به زمان حساسی رسیده است، چرا که اگر به زیر ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برود و در آن تثبیت شود، احتمال ریزش قیمت فلز گرانبهای داخلی تا زیر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.
ارزش ذاتی سکه در روز ابتدایی هفته در حوالی ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان قرار داشت. حباب قیمتی فلز گرانبهای داخلی یکی از عواملی است که انتظارات کاهشی را همچنان در بازار فعال نگه داشته است. با این حال، بازار مدت زیادی است که زیر سطح ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نوسان کرده و به همین دلیل تا این سطح از دست نرود، احتمال افزایش شدید فروش‌ها در بازار سکه دور از ذهن است.

در آن‌سو، سکه برای افزایش قیمت طی روز‌های آینده نیاز به حمایت دلار دارد. در واقع با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی، روند قیمت سکه طی روز‌های آتی بیشتر تحت تاثیر تغییرات بهای دلار در بازار داخلی خواهد بود. روز شنبه، دلار دچار افت قیمت شد و نقش متغیر اصلی را در کاهشی شدن سکه ایفا کرد.
اسکناس آمریکایی در اولین روز هفته ۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۵ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افراد زیادی در بازار روز شنبه حاضر نبودند و حجم معاملات کاهش پیدا کرده بود. به گفته برخی فعالان با تجربه بازار، در بازار حواله درهم هم متقاضی خاصی وجود نداشت، عاملی که به بازیگران بازار داخلی، گرای کاهشی می‌داد.
از سوی دیگر، احتمال آغاز تنش جدیدی بین ایران و آمریکا نسبت به انتهای هفته گذشته پایین‌تر آمده بود، در نتیجه معامله‌گران، با فراغ بال بیشتری اقدام به فروش دلار خود کردند.

دیروز دلار در صرافی‌های بانکی نیز افت قیمت را تجربه کرد. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، قیمت اسکناس آمریکایی بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان بود که فاصله‌ای ۲۰ تومانی با قیمت بازار آزاد داشت و نسبت به روز پنج‌شنبه نیز افتی ۸۰ تومانی را نشان می‌داد.
برخی فعالان باور داشتند، بازارساز پس از اینکه در یک بازه سه هفته‌ای قیمت را در دامنه‌ای محدود قرار داده بود، با کاهش روز شنبه به معامله‌گران سیگنال داد که به‌دنبال افت بیشتر قیمت‌هاست. دلار آخرین بار بیش از یک ماه پیش زیر کانال ۲۵ هزار تومان نوسان کرده بود. به باور برخی تحلیلگران، دلار برای اینکه در مسیر ریزشی قرار بگیرد، در درجه اول نیاز دارد که شکست مرز ۷ هزار تومانی حواله درهم را ببیند.
با این حال، روز گذشته درهم درحوالی محدوده ۷ هزار و ۱۲۰تومانی به کار خود پایان داد. بر اساس صحبت‌های فعالان، در بازار درهم حجم معاملات بسیار پایین آمده است و بسیاری از معامله‌گران از بازار کنار کشیده‌اند. درهم حدود ۳ هفته است که در دامنه محدود ۷ تا ۷هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می‌کند. روز شنبه ارزش دلار در شهر‌های مرزی هم چندان بالا نرفت تا از این سمت و سو نیز به بازار داخلی فشار خاصی وارد نشود.

هم‌زمان با کاهش نوسانات ارزی، همچنان برخورد با دلالان ارزی ادامه دارد. در همین ارتباط، فرمانده انتظامی خراسان رضوی از دستگیری ۲۱ اخلال‌گر نظام ارزی در خراسان رضوی خبر داد.
وی ادامه داد: در این تحقیقات مشخص شد برخی از این افراد عمدتا جزو صنف بنکداران طلا یا صراف بودند که در یکی از مجتمع‌های تجاری مشهد فعالیت داشتند. وی تاکید کرد: خرید و فروش هر نوع ارز به‌صورت واقعی باید طبق موازین بانک مرکزی انجام شود، در غیر این‌صورت مشمول ضوابط قاچاق خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید