بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ به انتخاب پلی‌لیست

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ به انتخاب پلی‌لیست

در حالی که چند روز از سال ۲۰۲۰ می‌گذرد بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر سینمایی اقدام به معرفی تاپ لیست‌های خود کرده‌اند؛ و از فیلم‌هایی صحبت می‌کنند که نمایش جهانی خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز و برخی هم به پایان رسانده‌اند.

کد خبر : ۸۹۰۶۳
بازدید : ۳۴۹۵
بهترین فیلم های سال

فرادید | در حالی که چند روز از سال ۲۰۲۰ می‌گذرد بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر سینمایی اقدام به معرفی تاپ لیست‌های خود کرده‌اند؛ و از فیلم‌هایی صحبت می‌کنند که نمایش جهانی خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز و برخی هم به پایان رسانده‌اند.

به گزارش فرادید؛ در این لیست کارگردانانی وجود دارند که برای اولین بار فیلمی بلند را ساخته‌اند و توانسته‌اند مورد توجه قرار بگیرند. همچنین تعداد کارگردانان زن در این لیست پیش‌تاز هستند؛ و شماره‌های ابتدایی لیست را به خود اختصاص داده‌اند. در این مطلب به معرفی برترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ به انتخاب پلی‌لیست می‌پردازیم.

۱- آواره / nomadland

فیلم آواره

سرزمین آواره‌ها یا عشایر فیلمی درام و جاده‌ای به کارگردانی و نویسندگی و تدوین خانم «کلویی ژائو» محصول سال ۲۰۲۰ سینمای آمریکاست. این فیلم بر اساس کتاب غیرداستانی و مستندی از «جسیکا برودر» می‌باشد؛ و در این فیلم «فرانسیس مک‌دورمند» هم بعنوان تهیه کننده فیلم و هم بازیگر، نقش زنی را بازی می‌کند که شهر کوچک خود را ترک کرده و به دور غرب آمریکا سفر می‌کند.
این فیلم همچنین از «دیوید استراتیرن» و زندگی واقعی عشایری «لیندا می»، «شارلین سوانکی» و «باب ولز» به عنوان نسخه‌های خیالی خود استفاده می‌کند. این فیلم در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۰ در جشنواره فیلم ونیز، جایی که برنده شیر طلایی شد، برای اولین بار بصورت جهانی نمایش داده شد؛ و توانست برنده جایزه انتخاب مردم در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو هم بشود.
فیلم آواره برنده جایزه برتر، هم در ونیز و هم در تورنتو شد. فیلم عشایر یا آواره ستایش گسترده‌ای را برای فیلمنامه و کارگردانی ژائو و همچنین بازی مک دورماند به دست آورد و در مجموع منتقدان فیلم عشایر را، مطالعه‌ی شخصیت شاعرانه در مورد فراموش شدگان و مستضعفان دانستند که به آرامی، بی قراری به جا مانده از رکودی بزرگ را به تصویر می‌کشد. امتیاز‌هایی که به فیلم داده شده نشان از تحسین جهانی این فیلم جاده‌ای دارد.

داستان فیلم: یک زن شصت ساله را دنبال می‌کند که پس از، از دست دادن همه چیز در رکودی بزرگ، سفری را در غرب آمریکا آغاز می‌کند و به عنوان یک عشایر مدرن ون نشین زندگی می‌کند؛ و هر کجا که کاری بدست بیاورد موقتا اتراق می‌کند.

۲- اولین گاو / First Cow

فیلم اولین گاو

درام آمریکایی اولین گاو وسترنی واقع بینانه محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی «کلی ریکارد» است و «جاناتان ریموند» و «ریکارد» فیلمنامه را بر اساس رمان نیمه عمر ریموند نوشته‌اند. در این فیلم «جان ماگارو»، «اوریون لی»، «توبی جونز»، «اوین برمنر»، «اسکات چوپان»، «گری فارمر» و «لیلی گلادستون» بازی می‌کنند. همچنین «رنه اوبرژونویس» در یکی از آخرین نقش‌های سینمایی اش در این فیلم حضور دارد.

اولین گاو، بهترین جایزه را در جوایز محافل فیلم منتقدان فیلم نیویورک در سال ۲۰۲۰ دریافت کرد.

در اجماع انتقادی این فیلم آمده است: اولین گاو فیلمی وسترن را کلی ریخارد، یک کارگردان زن می‌سازد در حالی که نشانه‌های زنانگی در فیلم بسیار کم، اما ظرافت آن فوق‌العاده است ریخارد در حال مرور دوباره سرزمین و مضامینی است که برای علاقه‌مندان به کار قبلی وی آشنا خواهد بود. فیلم با ورود اولین گاو به منطقه نزاع برای به‌دست‌گرفتن قدرت در بازار غذا را نشان می‌دهد. این روایت در عین بی‌رحمانه بودن، ساده و مسالمت‌آمیز است و ناگریزبودن فجایع زندگی و مرگ را روایت می‌کند.

داستان فیلم: آشپزی منزوی و گوشه‌گیر، در سفرش به غرب با گروهی از شکارچیان و صادرکنندگان پوست و خز حیوانات همراه است و با مهاجری چینی که در حال فرار از دست آنهاست دوست می‌شود. اما در ادامه دو مسافر، که در دهه ۱۸۲۰ در شمال غربی از گروه شکارچی انتقام جو فرار می‌کنند، رویای ثروتمند شدن را در سر می‌پرورانند. برنامه‌ی آن‌ها برای به دست آوردن ثروت به استفاده مخفیانه از یک گاو شیری ارزشمند می‌انجامد. اما حضورش در این کار و موفقیتش، به همکاری مزرعه‌داری ثروتمند که صاحب گاو شیرده است و به آن‌ها اعتماد کرده است، بستگی خواهد داشت.

۳- گاهی هرگز به‌ندرت همیشه / Never Really Sometimes Always

فیلم هرگز به ندرت گاهی همیشه

الیزا هیتمن، نویسنده و کارگردان «موش صحرایی ساحلی»، با بهترین کار خود به ساندنس برمی‌گردد، درامی قدرتمند که موفق می‌شود صحت قاطع یک مستند را با حساسیت شاعرانه سینمای ناب مخلوط کند. فیلم به مطالعه شخصیت در مورد دو دختر نوجوان می‌پردازد و همچنین توضیحی در مورد در خطر بودن زندگی دختران نوجوان در آمریکا است. اولین نمایش جهانی فیلم در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ درجشنواره فیلم ساندنس انجام گرفت. همچنین در بخش اصلی رقابت در هفتادمین جشنواره بین المللی فیلم برلین، توانست برنده جایزه بزرگ هیئت داوران خرس نقره‌ای شود.

داستان فیلم: دو دختر نوجوان که پس از باردار شدن یکی از آن‌ها در شهر پنسیلوانیا به دلیل قوانین رضایت والدین برای سقط جنین مجبورند به نیویورک برای انجام این کار بروند. داستان روایتگر سفر جاده‌ای این دو و اتفاقاتی است که در شهر نیویورک برای آن‌ها می‌افتد.

۴- من به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم / I'm Thinking Ending Things

فیلم من به پایان دادن اوضاع فکر می کنم

من به پایان چیز‌ها فکر می‌کنم یکی از جسورانه‌ترین فیلم‌های غیر منتظره سال است، یک وحشت روانشناختی ناخوشایند و ناراحت کننده، اشباع شده از یک منطق رویایی متلاطم که به دامنه کابوس‌ها می‌پرد. فیلمی با تعلیق روانشناختی آمریکایی در سال ۲۰۲۰ به نویسندگی و کارگردانی «چارلی کافمن» ساخته شده است.
این فیلم براساس رمانی به همین نام ساخته «آئین رید» در سال ۲۰۱۶ است و «جسی باکلی»، «جسی پلمنز»، «تونی کولت» و «دیوید تئولیس» در آن بازی می‌کنند. فیلم کافمن را شاهکار نامیده‌اند.ازین نظر شاهکار است که هیچ ماجرای جنائی و خاصی ندارد و دقیقا داستان ناخوداگاه فردی همانند من و شماست. فردی پر از پروژه‌های نیمه کاره در زندگی.
کارن هان (منتقد) درباره فیلم می‌گوید: فقدان پاسخ‌های واضح و ساختار می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما نحوه عجیب و غریب بیان داستان، احساس واقعی بودن تبادلات بین شخصیت‌ها را افزایش می‌دهد. ناامیدی‌ای که لوسی از جیک احساس می‌کند، جیک با مادرش احساس می‌کند، والدینش نسبت به همدیگر احساس می‌کنند، به خصوص با افزایش تنش‌ها بسیار ملموس است.

داستان فیلم: درباره‌ی تنهایی، جدایی و سفر درونی کارگردان/ نویسنده در سینماست. جسی باکلی و جسی پلمونز در نقش زوج جوانی ظاهر شده‌اند که بعد از یک سفر جاده‌ای به دیدار پدر و مادر پسر (تونی کولت و دیوید تیولیس) می‌روند؛ پدر و مادری که خانه‌شان در مزرعه‌ای متروک و در پس برف و بورانی شدید است. همچنان که کاراکتر باکلی با خودش کلنجار می‌رود تا رابطه‌اش را با این پسر تمام کند، اتمسفر فیلم‌های ترسناک کلاسیک بر داستان حاکم می‌شود و جهان کاراکتر جسی باکلی کم کم فرو می‌ریزد. بازی بازیگران فیلم از دیگر نقاط قوت فیلم است

۵- دیوید بایرنس مدینه فاضله آمریکایی / David Byrnes American Utopia

دیوید بایرنس مدینه فاضله آمریکایی
آرمانشهر آمریکایی یک فیلم کنسرت آمریکایی در سال ۲۰۲۰ به کارگردانی و تهیه کنندگی اسپایک لی و فیلم نامه‌ای به قلم دیوید بیرن است. این فیلم ضبط زنده‌ای از اجرای برادوی نسخه اصلاح شده آلبوم American Utopia است که شامل چندین ترانه و مشارکت از زندگی حرفه‌ای برن است.
بیرن در کنار ۱۱ نوازنده برنامه اجرا می‌کند، همه با تجهیزات بی سیم اجرا می‌کنند. این فیلم منحصر به فرد و پویاست که به مخاطبان امکان می‌دهد تا نمایش برقی برونوی برن را اجرا کنند. در تئاتر هادسون برادوی. در این جشن موسیقی یکپارچه که مخاطبان را به ارتباط با یکدیگر و جامعه جهانی الهام می‌بخشد، بیرن با این فیلم مستند امید را در جهانی پر تلاطم تعادل می‌بخشد.

خلاصه داستان: فیلم شامل آهنگ‌های جدید و قدیمی برن است؛ او رهبری گروه ۱۱ نفره‌ای از نوازندگان و خوانندگان را برعهده دارد و تک‌گویی‌هایی اعم از مسائل شخصی تا اجتماعی-سیاسی شامل بی‌رحمی پلیس، مشارکت رأی دهندگان، تغییرات اقلیمی و مهاجرت انجام می‌دهد.

۶- صدای متال / Sound Of Metal

فیلم صدای متال

صدای متال یک فیلم درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۹ اولین تجربه سینمایی به کارگردانی و نویسندگی «داریوس ماردر» و بازی بی‌نظیر «ریز احمد»، «اولیویا کوک»، «پل راسی»، «لورن ریدلوف» و «ماتیو آمالریک» است. داستان درامری است که شروع به از دست دادن شنوایی می‌کند.
این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در برنامه جایزه بستر‌های نرم افزاری در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ انجام داد. این فیلم به صورت تئاتر در ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ اکران شد و در ۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ توسط استودیوی آمازون پخش فیلم آن آغاز شد. این فیلم با تحسین بازیگران احمد و راسی و همچنین طراحی صدا مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

داستان فیلم: وقتی یک درامر هوی متال شروع به از دست دادن شنوایی خود می‌کند، زندگی او دچار بحران میشود. این فیلم به تدریج تجربه شنوایی شنونده را با نسخه روبن از شنیدن صدا‌ها جایگزین می‌کند.


۷- پنج همخون / Da 5 Bloods

فیلم همخون 5

۵ هم خون فیلمی در سبک درام جنگی آمریکایی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ توسط شبکه نتفلیکس به کارگردانی «اسپایک لی» است که آن را با همکاری کنار «جان کیلیک»، «بیتریز لوین» و «لوید لوین» ساخته‌است. دلروی لیندو، جاناتان مایورز، کلارک پیترس، جانی تری گوین، نورم لوئیس، ایسایا ویتلک جونیور، میلانی تیری، پاول والتر هوزر، یاشپر پاکونن، ژان رنو، ورونیکا نگو و چادویک بوزمن از بازیگران این فیلم هستند. منتقدین آن را از جهت داستان، مضامین، فیلمبرداری و اجرا‌های آن (به ویژه لیندو) را ستودند. ۵ همخون یک کولاژ ملعون، پرشور، توهم آمیز از تصاویر و ایده‌ها در مورد رابطه نژادپرستی و جنگ با اجرا‌های عالی است.

داستان فیلم: فیلم پنج هم خون درباره‌ی چهار سرباز کهنه کار آمریکایی آفریقایی تبار است که به کشور ویتنام در جستجوی بقایای رهبر تیم خود و همچنین گنجی که در حین خدمت در آنجا دفن شده‌است به کشور خود بازمی‌گردند.

۸- عاشقان راک / (Lovers Rock (Small Axe

فیلم عاشقان راک لاورز راک یک فیلم عاشقانه در سال ۲۰۲۰ به کارگردانی «استیو مک کوئین» و نویسندگی مشترک «مک کوئین» و «کورتیا نیولند» است. در این فیلم «مایکل وارد» و «آماره جائه سنت اوبین» به عنوان دو عاشق بازی می‌کنند. این فیلم به عنوان بخشی از مجموعه گلچین اسمال اکس ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ در بی‌بی‌سی وان و ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ در سرویس ویدئویی آمازون منتشر شد.
لاورز راک اولین بار به عنوان فیلم افتتاحیه در پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم نیویورک در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ به نمایش درآمد. عاشقان راک در سبک موسیقی رگی است که به دلیل صدا و محتوای عاشقانه‌اش مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که از اواخر دهه ۱۹۶۰ ترانه‌های عاشقانه قسمت مهمی از رگی بودند، در اواسط دهه ۱۹۷۰ در لندن بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به این سبک شهرت یافت. علیرغم این نام، عاشقان راک نه یک زیر ژانر راک است و نه با آن ارتباط دارد.

داستان فیلم: دو عاشق که در یک مهمانی خانه‌های بلوز در دهه ۱۹۸۰ در غرب لندن با یکدیگر دیدار می‌کنند؛ و عشقی را در بحبوحه میهمانی رقم می‌زنند. این فیلم همچنین به مبارزات طبقاتی و تلاش مهاجران برای سازگاری با شیوه جدید، جشن گرفتن روش‌های قدیمی یا ترکیب هر دو با هم اشاره می‌کند.

۹- دیک جانسون مرده است / Dich Johnson is Dead

دیک جانسون مرده دیک جانسون مرده است یک فیلم مستند آمریکایی به کارگردانی «کرستن جانسون» و نویسندگی مشترک «جانسون» و «نلس بانگرتر» است. داستان بر روی پدر جانسون ریچارد متمرکز است، که از زوال عقل رنج می‌برد، و شیوه‌های مختلفی را به تصویر می‌کشد - برخی از این تصاویر (تصادفات) خشن است که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ شود.
این فیلم یک اثر خنده‌دار درباره مرگ است؛ همین باعث می‌شود که یک فیلم آزاردهنده درباره زندگی باشد. در هر سناریو، جانسون سالخورده همراه با شوخ طبعی سیاه و تصورات خیالی دخترش بازی می‌کند. فیلم دیک جانسون مرده است اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۰ به نمایش درآمد، جایی که جایزه ویژه هیئت داوران را برای نوآوری در داستان نویسی غیر داستانی برنده شد.

داستان فیلم: مستندی در مورد یک روان شناس بالینی بازنشسته به نام دیک جانسون است که از بیماری زوال عقل رنج میبرد. دیک با پیروی از دستورالعمل‌های دختر فیلمساز خود، روش‌های مختلفی را به تصویر کشیده که ممکن است منجر به مرگ او شود، در واقع دختر به پدرش کمک می‌کند تا برای پایان زندگی آماده شود.

۱۰- میناری / Minari

فیلم میناری
میناری فیلمی به کارگردانی لی ایزاک چانگ است. میناری، فیلمی درام، اجتماعی و خانوادگی محصول سال ۲۰۲۰ آمریکا به کارگردانی «لی آیزاک چون» می‌باشد؛ و طرح برگرفته از بخشی از زندگینامه و نوع تربیت چونگ می‌باشد. در این فیلم «استیون ین» و «هان یه‌ری» بازی می‌کنند. هنرنمایی استیون ین که در نقش پدر یک خانواده کره‌ای در دهه ۱۹۸۰ زندگی تازه‌ای در یک مزرعه آغاز می‌کند، تحسین منتقدین را در پی داشته‌است.
این فیلم در جشنواره ساندنس اکران و برنده جایزه بهترین فیلم درام آمریکایی شد. میناری پنجمین فیلم چانگ و پرتره‌ای صمیمی و دلهره آور از خانواده و همسان سازی در دهه ۱۹۸۰ آمریکا را ارائه می‌دهد. میناری در بیش از ۳۰ لیست منتخب منتقدان در ده فیلم برتر پایان سال حضور داشت.

داستان فیلم: در مورد یک خانواده‌ی کره‌ای و آمریکایی است که در دهه ۱۹۸۰ به مزرعه‌ی کوچکی در آرکانزاس نقل مکان می‌کنند. تا رویای آمریکایی خود را تحقق بخشند. این خانواده وقتی دگرگون می‌شود که مادربزرگ بدزبان و دوست‌داشتنی‌شان از راه می‌رسد و نوع زندگی‌شان دستخوش تغییرات زیادی می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید