نزول شاخص بورس

نزول شاخص بورس

روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۲۴ هزار و ۲۷۲ واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن ۲ هزار و ۸۹۱ واحد افزایش یافت. شاخص کل فرابورس نیز ۱۴۶ واحد نزول کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۳۸۸ واحد رسید.

کد خبر : ۸۹۱۲۳
بازدید : ۵۵۵۲
صبح دیروز ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ با انتشار خبر دستور وزیر صمت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری شمش فولاد، ارزش سهام شرکت‌های فولادی با افت چشمگیری مواجه شد به طوری که ارزش بازاری کل صنعت فولاد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۲۴ هزار و ۲۷۲ واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن ۲ هزار و ۸۹۱ واحد افزایش یافت. شاخص کل فرابورس نیز ۱۴۶ واحد نزول کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۳۸۸ واحد رسید.

پیش گشایش بازار
در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۲۱۱ نماد بازار صف خرید و ۵۲ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، مبین وان کیش (اوان) و پگاه گیلان (غگیلا) تعلق داشت و شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی (وسخراج) و شرکت صنعتی مینو (غصینو) بیشترین صف فروش را داشتند.

نزول شاخص کل
در ابتدای معاملات دیروز امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی داشت و در یک ساعت ابتدایی ۱۴ هزار واحد پایین آمد. در پایان معاملات، شاخص کل به رقم یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد رسید تا افت ۲۴ هزار و ۲۷۲ واحدی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن، اما روندی صعودی را طی کرد و ۲ هزار و ۸۹۱ واحد رشد کرد و در رقم ۴۶۵ هزار و ۳۷۳ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با افت ۱۴۶ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۳۸۸ واحد رسید.

خروج پول حقیقی
در معاملات ۵۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام بانک تجارت داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، فولاد (فولاد مبارکه) و بوعلی (پتروشیمی بوعلی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

سه شنبه در سمت تقاضا، ۸۵ درصد خرید‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۵ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۹ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۱ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

روی گردانی حقیقی‌ها از بزرگان
در ادامه روند استقبال سهام‌داران حقیقی از سهام شرکت‌های کوچک و متوسط و موج خروج از سهام شرکت‌های بزرگ بازار سهام،دیروز ۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به سهام شرکت‌های باارزش کم‌تر از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد شد و از سوی دیگر ۶۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از شرکت‎‌های با ارزش بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شد که یکی از عوامل اصلی نزول شاخص کل بود.

جنجال قیمت گذاری فولاد
صبح دیروز با انتشار خبر دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری شمش فولاد، ارزش سهام شرکت‌های فولادی با افت چشمگیری مواجه شد به طوری که ارزش بازاری کل صنعت فولاد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

علیرضا رزم حسینی در قرارگاه جهش تولید که با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی برگزار شد، اظهار داشت: قیمت پایه شمش فولادی در بورس بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS است و این قیمت پایه فردا طی نامه‌ای به بورس باید ابلاغ و اعلام شود.

پس از انتشار این خبر سهام شرکت‌های فولادی با صف فروش و افت قیمت مواجه شدند. قیمت سهام فولاد مبارکه (با نماد معاملاتی فولاد) ۴.۹ درصد کاهش یافت و به تنهایی هزار و ۹۴۹ واحد شاخص بورس را پایین کشید. همچنین ۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پول حقیقی از سهام این شرکت خارج شد. سهام دیگر شرکت‌های فولادی بازار سرمایه مانند فولاد کاوه، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب، فولاد امیرکبیر کاشان و آهن و فولاد ارفع نیز با افت قیمت مواجه شد.

رشد قیمت ۵۶ درصد شرکت‌ها
در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۷۳ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۹۱ نماد بورسی و ۸۲ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۸۷ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۴۰ نماد بورسی و ۴۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدر‌های بازار
در معاملات روز سه‌شنبه فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) نماد‌های قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

رشد ارزش معاملات
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه ۱۴ درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۸ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۴ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان رسید.

رشد عرضه بازار
سه شنبه ارزش صف‌های خرید هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان شد که نسبت به روز دوشنبه کاهش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش ۱۹۵ درصد افزایش یافت و به رقم ۹۷۷ میلیارد تومان رسید.

عرضه و تقاضای بورس
در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف خرید ۱۴۸ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت نوش مازندران (غنوش) و مبین وان کیش (اوان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۳۲ میلیارد تومانی داشت. پس از بانک دی، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین صف فروش را داشتند.

تداوم حضور برکت در صدر جدول ارزش معاملات
در معاملات روز سه‌شنبه شرکت دارویی برکت (با نماد معاملاتی برکت) برای چهارمین روز پیاپی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام برکت ۳۲۳ میلیارد تومان بود. پس از برکت، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و کاما رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی‌ها و بانکی‌ها صدرنشین جدول حجم معاملات
در جدول حجم معاملات دیروز، سایپا با تعداد ۹۴۳ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۶ سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. بانک صادرات و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.
نزول شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید