انتشار شبانه فهرست فیلم‌های متقاضی فجر

انتشار شبانه فهرست فیلم‌های متقاضی فجر

به‌دنبال انتشار فهرست ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، روابط عمومی فیلم «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در خبری رسمی تکمیل فرم حضور در این رویداد را تکذیب کرد.

کد خبر : ۸۹۱۳۲
بازدید : ۱۲۹۴
انتشار شبانه فهرست فیلم‌های متقاضی فجر
اواخر دوشنبه شب بود که برای نخستین‌بار در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر، نام تمام فیلم‌های متقاضی که فرم شرکت در این رویداد را پر کرده بودند، اعلام شد. امسال سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر کرونا با انواع و اقسام تغییر و تحولات تجربه نشده روبه‌رو بود، از جمله اینکه جشنواره اصلا هیات انتخابی ندارد و فیلم‌ها بدون گذر از مرحله انتخاب فقط به مورد قضاوت داوران قرار می‌گیرند.
همین موضوع خود سبب شد که برای اولین بار لیست تمامی فیلم‌های متقاضی جشنواره منتشر شود. روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام کرده با توجه به اینکه این دوره جشنواره بدون هیات انتخاب برگزار می‌شود و قرار است همه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بعد از تطبیق با مقررات اعلامی در فراخوان مورد داوری قرار گیرند، و در راستای سیاست شفاف‌سازی سازمان سینمایی، فهرست ۱۱۰ فیلم که تا پایان مهلت اعلام شده در فراخوان جشنواره سی و نهم (تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۵ دی ماه) در دبیرخانه ثبت‌نام شده‌اند، منتشر می‌شود.
از حمید نعمت االله، محمد حسین مهدویان، هاتف علیمردانی، آیدا پناهنده، تورج اصلانی، احسان عبدی پور، محسن قرایی، بهزاد خداویسی، رقیه توکلی، حسین قناعت، روح‌الله حجازی بگیر تا کاوه صباغ زاده، حبیب احمدزاده، مهدی جعفری، حمیدرضا آذرنگ، عادل تبریزی و... فیلمسازانی هستند که در این لیست نام‌شان دیده می‌شود.

داوری آثار از ۲۰ دی
محمد مهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگویی با ایسنا درباره زمان شروع داوری آثار جشنواره و اسامی داوران بیان کرد: امسال هفت نفر فیلم‌های جشنواره فجر را داوری می‌کنند که هنوز اسامی آن‌ها قطعی نشده است ولی به زودی این کار انجام می‌شود ولی از روز ۲۰ دی‌ماه داوری فیلم‌ها شروع می‌شود و فیلم‌ها با حضور این هفت داور در ساختمان جشنواره یا موزه سینما دیده خواهند شد.
او درباره کم شدن تعداد فیلم‌های متقاضی و اینکه گفته شده بعد از بررسی آثارِ واجد داوری و حذف فیلم‌هایی که شرایط حضور در جشنواره را ندارند (مثل آثار ویدیویی) شاید تعدادشان به حدود ۵۰ اثر کاهش پیدا کند، در پاسخ به اینکه آیا به روال بسیاری از دوره‌ها، مهلت بیشتر یا استثنا برای برخی فیلم‌ها که ممکن است تا بیستم دی ماه نسخه نهایی‌شان آماده نشود قائل می‌شوند یا خیر؟
گفت: تعداد فیلم‌هایی که در نهایت به داوری می‌رسند، شاید از آن تعداد ۵۰ فیلم هم کمتر شود، چون به جز آن‌هایی که با قوانین جشنواره مطابقت داده و حذف می‌شوند، باقی باید طبق تاریخ اعلام شده قبلی، نسخه DCP را برسانند چرا که داوری روز ۲۰ دی آغاز می‌شود.
بنای ما بر این است که حتی اگر تعداد کمتری فیلم هم تا این زمان به جشنواره برسند، همان‌ها را فقط داوری کنیم. دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تنظیم جدول نمایش آیا تصمیم قطعی برای نمایش فیلم‌ها گرفته شده است؟
گفت: ما نمایش فیلم‌ها را برای صاحبان آثار، اصحاب رسانه و منتقدان تقریبا قطعی کرده‌ایم، سالن‌ها هماهنگ و کار‌های مربوط به آن انجام شده است، مگر اینکه ستاد مقابله با کرونا اجازه این کار را ندهد. اما به هر حال جشنواره برای سطح دو کاملا این موضوع را انجام شده می‌داند. در حال حاضر نمایش فیلم در برج میلاد قطعی است و احتمالا پردیس ملت را هم اضافه می‌کنیم.

بعضی فیلم‌ها فرم شرکت در جشنواره را پر نکردند؟
به‌دنبال انتشار فهرست ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، روابط عمومی فیلم «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در خبری رسمی تکمیل فرم حضور در این رویداد را تکذیب کرد. همزمان گویا تهیه‌کننده فیلم «موافقت اصولی» هم حکایت از بی‌خبری او از تکمیل فرم تقاضا داشت.
در همین رابطه سیمونیان در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که چرا صاحبان ۲ فیلم سینمایی تا کنون اعلام کرده‌اند که فرم شرکت در این دوره از جشنواره فیلم فجر را پر نکرده‌اند، اما نام‌شان در فهرست رسمی این رویداد درج شده است توضیح داد:
پیش از هر چیز باید اعلام کنم که دبیرخانه فیلم فجر نمی‌تواند به صورت مستقل فرم حضور برای یک فیلم سینمایی را پر کند، بلکه این تهیه‌کننده و یا کارگردان فیلم هستند که فرم حضور در جشنواره را با درج کد ملی پر کرده‌اند و اسناد مرتبط با تکمیل فرم‌های تقاضا موجوداست.
وی بیان کرد: فرم ثبت‌نام فیلم سینمایی «مجوز خروج» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیارش اسدی‌زاده در تاریخ ۲۵/‏۰۹/‏۹۹‬ در دبیرخانه ثبت شده است و تمام اطلاعات شخصی خود فیلمساز در فرم پر شده است. همچنین تمام جزییات فیلم مانند اسامی عوامل و خلاصه داستان هم در فرم موجود است.
سیمونیان تاکید کرد: البته این را باید بگویم که ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعلام کرده‌ایم و متوجه شدیم این فیلم اصلا پروانه ساخت هم ندارد و تنها موافقت اصولی کسب کرده است. مدیر دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم دوم هم توضیح داد:
برای فیلم «موافقت اصولی» به کارگردانی امین پورکیان و تهیه‌کنندگی سیدضیا هاشمی هم فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر توسط کارگردان پر شده است و شاید این مساله دلیل بی‌اطلاعی تهیه‌کننده بوده است.
سیمونیان در پایان درباره حضور فیلم سینمایی «من و دبورا» به کارگردانی زنده یاد سید ضیاالدین دری و تهیه‌کنندگی معاونت استان‌های صدا و سیما در فهرست آثار متقاضی که با واکنش‌هایی در فضای رسانه‌ای همراه بوده است هم گفت:
با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که فرم حضور این فیلم توسط نوید‌الدین دری فرزند زنده‌یاد دری پر شده است، در پیگیری بیشتر هم متوجه شدیم که نوید‌الدین دری با مشورتی که با دوستان خود داشته تصمیم گرفته است تا سال تولید این فیلم را سال ۹۷ بزند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید