آغاز رسمی کرونای انگلیسی در ایران؛ از ویروس جدید بترسیم؟

آغاز رسمی کرونای انگلیسی در ایران؛ از ویروس جدید بترسیم؟

در حال حاضر ذهنیت عمومی بر این مسئله استوار است که واکسن‌ها در برابر ویروس کرونای انگلیسی بی اثر هستند و گونه جدید خطرناک‌تر از گونه چینی است. اما محققان می‌گویند که واکسن‌ها در برابر کرونای انگلیسی همچنان موثر هستند.

کد خبر : ۸۹۱۳۶
بازدید : ۱۰۲۱۵
 کرونای انگلیسی در ایران

فرادید | گونه جدید کووید ۱۹ که به کرونای انگلیسی شهرت یافته، ماه گذشته از مرز‌های بریتانیا گذشت و بسیاری از کشور‌های جهان را در بر گرفت. این ویروس جهش یافته که سرعت شیوع بیشتری هم دارد، حالا به ایران راه یافته است. وزیر بهداشت روز اخیر حضور اولین مبتلای آلوده به ویروس کرونای انگلیسی را تایید کرد و گفت که این بیمار در یک بیمارستان خصوصی تحت نظارت، درمان و بررسی قرار گفته است.

به گزارش فرادید؛ مبتلای ایرانی آلوده به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی، هفته‌های گذشته از بریتانیا به ایران آمده بود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت از همان لحظه ورود در شرایط ایزوله بوده است.


سعید نمکی، وزیر بهداشت در این رابطه گفته که «خوشبختانه حال این بیمار خوب است و، چون از روز نخست آگاه و هوشیار بود و با تست پی سی آر منفی به ایران آمده بود و خود را ایزوله کرده بود، کسی از اطرافیان او به این ویروس مبتلا نشده است و با غربالگری که از نزدیکان این بیمار انجام شد هیچ موردی از این ویروس در فرد دیگری در کشور پیدا نشد.»

طبق گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر تنها یک مورد مبتلا به کرونا انگلیسی در کشور شناسایی شده است.

البته پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که یک پزشک کردستانی هم پس از بازگشت از لندن مشکوک به کرونای انگلیسی بوده است، اما حالا نمکی می‌گوید که تست کرونای این پزشک منفی بوده است.

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرده است که به جز همان یک نفری که اعلام شده هیچ مورد دیگری از فرد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی تاکنون در کشور شناسایی نشده و حال این مریض هم خوب است.

او اطمینان خاطر داده که اگر مورد دیگری شناسایی شد، وزارت بهداشت به سرعت به مردم و سازمان‌های تخصصی بین المللی اعلام کند.
نمکی از مردم خواسته تا از ورود کرونای انگلیسی به ایران وحشت نکنند، چرا که اوضاع تحت کنترل است. او گفته است که «این وضعیت به معنای این نیست که خطر وجود ندارد بلکه باید خیلی مراقب باشیم و دچار سهل انگاری نشویم و به جد پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.»
کرونای انگلیسی خطرناک

کرونای انگلیسی خطرناک تر است؟

در حالی که به تازگی شرکت‌های «فایزر-بیون تک»، «مدرنا» و «آسترازانکا-آکسفورد» با موفقیت توزیع عمومی واکسن‌های خود را آغاز کرده اند، اما شیوع گسترده ویروس کرونای انگلیسی، دلهره تازه‌ای در دل مردم ایجاد کرده است.

اما محققان می‌گویند که تفاوت این ویروس جهش‌یافته با ویروس کرونای قبلی این است که شدیدا آلوده‌کننده‌تر است. از طرفی میزان بیماری زایی و سرایت آن در حدود ۷۰ درصد تا دوبرابر بیشتر است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند.

در این رابطه گروهی از محققان بریتانیایی که طرف مشاوره دولت این کشور هستند، تایید کرده‌اند که این نوع ویروس ۵۰ تا ۷۰ درصد قابلیت و سرعت انتشار بیشتری نسبت به ویروس کرونای شناخته شده چینی دارد.

برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی هم گفته اند که شدت علایم بیماران مبتلا به کرونا انگلیسی بیشتر است، اما میزان مرگ و میر آن فرقی نکرده و این نشانه خوبی است.

با این حال، هیچ اطلاعات تایید شده و کاملی در خصوص خطرناک‌تر بودن نوع جهش یافته ویروس کرونا و شدت بیشتر عفونت ناشی از ابتدا به این نوع ویروس وجود ندارد. اما مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها با اشاره به این مطلب در عین حال تاکید می‌کند که قابلیت و سرعت انتشار بالا میزان خطر ناشی از بستری شدن و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

برونو کوانیار، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در آژانس بهداشت عمومی فرانسه می‌گوید: وقتی انتقال پذیری بیشتر باشد میزان ابتلا به ویروس نیز طبیعتا بالا می‌روند و حتی در صورتی که میزان کشندگی ویروس جهش یافته با نوع معمولی برابر باشد، این ویژگی میزان بستری شدن را بیشتر می‌کند و فشار بر سیستم بهداشتی را افزایش می‌دهد.

آدام کوچارسکی، اپیدمیولوژیست بریتانیایی نیز با استناد به داده‌های آماری می‌گوید که نوع جهش یافته ویروس کرونا اگر تنها پنجاه درصد مسری‌تر باشد مشکلات بیشتری را از یک گونه جهش یافته با میزان کشندگی بیشتر (۵۰ درصد بیش از گونه معمولی) به همراه دارد.

یک اپیدمیولوژیست فرانسوی و عضو شورای علمی مشاوره دهنده به دولت این کشور هم به تازگی اعلام کرده که نوع جهش یافته ویروسی که در بریتانیا شناسایی شده بسیار نگران کننده است. از سوی دیگر نتایج تحقیقات اولیه در باره این گونه جهش یافته ویروس کرونا حکایت از سرایت بالای آن در بین جوانان کم‌تر از بیست سال دارد؛ امری که مسئولان را در باره بازگشایی و یا عدم بازگشایی مدارس دچار تردید کرده است.

تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی
گونه انگلیسی کرونا، واکسن را بی اثر می‌کند؟

در حال حاضر ذهنیت عمومی بر این مسئله استوار است که واکسن‌ها در برابر ویروس کرونای انگلیسی بی اثر هستند و گونه جدید خطرناک‌تر از گونه چینی است. اما محققان می‌گویند که واکسن‌ها در برابر کرونای انگلیسی همچنان موثر هستند.

دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، در باره مواجهه ویروس کرونا انگلیسی با واکسن‌های کووید ۱۹ ساخته شده، می‌گوید که «بررسی‌ها نشان می‌دهد جهش ویروس و تغییر کرمووزمومی ویروس به قدری نیست که ماهیت کلی آن تغییر کند. اگر این اتفاق می‌افتاد، اسم دیگری روی ویروس می‌گذاشتند و واکسن جدیدی برای آن می‌ساختند؛ بنابراین واکسن تولید و تاییدشده در دنیا بر روی ویروس جهش‌یافته هم اثر می‌کند و افرادی که واکسن تاییدشده را بزنند، علیه این ویروس هم مصونیت پیدا می‌کنند.»

سوزان هاپکینز از جمله متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی بریتانیا در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز گفته است: هنوز شواهد قطعی در مورد دشوارتر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است. معمولا واکسن‌ها موجب تحریک سطحی از سیستم ایمنی بدن می‌شوند که با نوع جهش یافته ویروس‌ها نیز مقابله می‌کند.

وان برنی، معاون مدیر آزمایشگاه شناسایی زیست مولکولی اروپا نیز به نشریه گاردین گفته که «اگر نوع جدید ویروس کرونا تأثیر زیادی بر شدت بیماری داشت، تاکنون شواهدی در خصوص آن به دست می‌آمد.

او می‌گوید که با وجود رشد چشمگیر سرایت ویروس، میزان بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها افزایش چشمگیری پیدا نکرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید