مهاجران در چادر‌های یخ‌زده در بوسنی گیر افتادند

مهاجران در چادر‌های یخ‌زده در بوسنی گیر افتادند

حدود ۸۵۰۰ مهاجر از غیر اروپایی در بوسنی زندگی می‌کنند که امیدوارند به شمال اروپا راه یابند. یکی از مهاجران گفت: "اینجا خیلی سرد است. هوا بارانی است و خیلی سرد. ما نمی‌توانیم اینجا بخوابیم".

کد خبر : ۸۹۲۱۸
بازدید : ۴۳۶۱
مهاجران در چادر‌های یخ‌زده در بوسنی گیر افتادند
این هفته صلیب سرخ برای مهاجران کمپ لیپا غذا گرم تهیه کرد

سازمان ملل متحد هشدار داده هزاران پناهجو و مهاجر فورا به یک پناهگاه مناسب نیاز دارند. این پناهجویان هفته‌هاست که فضای باز و در یخ‌بندان شب و روز می‌گذرانند. حدود ۲۵۰۰ نفر در چادر‌های بسیار ابتدایی و در نزدیکی شهر شمالی "بهیچ" خوابیده‌اند. اغلب پناهجویان از جنوب آسیا، آفریقا، خاورمیانه مهاجرت کرده‌اند.

مقامات محلی از بازگشایی یک مرکز پذیرایی در نزدیکی این محل خودداری کرده‌اند. در عوض صد‌ها نفر مجبور شدند به اردوگاهی موقت بازگردند که ماه گذشته آتش گرفته بود. پیتر ون ازسازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد (IOM) در توییتی عکسی از یک چادر بسیار معمولی منتشر کرد که ارتش بوسنی در اردوگاه پناهجویان برپا داشته است.

این کمپ در تابستان به طور شتاب‌زده ساخته شد، زمانی که در پی شیوع کرونا، دولت برای مهار بحران به اقداماتی از جمله بستن مرز‌ها دست زد. آژانس‌های امداد اخیرا به خاطر فقدان امکانات اولیه از جمله آب و برق از این اردوگاه لیپا خارج شدند. پیش‌تر گزارش شده بود که مقامات از اتصال آب و برق در این منطقه خودداری کرده‌اند.
مهاجران در چادر‌های یخ‌زده در بوسنی گیر افتادند
سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM) پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود "اردوگاه اضطراری لیپا، در نزدیکی شهر بیهاچ، فاقد ابتدایی‌ترین شرایط برای میزبانی از مردم در زمستان است. " پلیس می‌گوید مهاجران مسئول آتش‌سوزیی کمپ بودند.

اکنون حدود ۹۰۰ تن از مهاجران مجبورند به آنجا برگردند، به ویژه پس از اینکه مقام‌های محلی نپذیرفتند یک مرکز خالی را به مهاجران واگذار کنند. اما همچنان ۱۵۰۰ تن از مهاجران که در مکانی با امکانات اولیه در نزدیکی شهر زندگی می‌کنند.

آن‌ها در حالی در بوسنی گیر افتاده‌اند که تلاش می‌کردند از طریق کرواسی به دیگر کشور‌های اتحادیه راه یابند. برخی از مهاجران در اردوگاه لیپا از استفاده از چادر‌ها خودداری کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این چادر‌ها فاقد سیستم گرمایش و بهداشت است. برخی دیگر نیز وارد اعتصاب غذا شدند.

روز شنبه صلیب سرخ به منطقه بسته‌های کمک ارسال کرد. مسئول سازامان بین‌المللی مهاجرت در بوسنی گفته:"ما می‌خواهیم مردم به مرکز اقامتی مناسب منتقل شوند که خدمات عمومی داده می‌شود. مانند شش هزار نفر دیگر از افرادی که در بوسنی هستند".
مهاجران در چادر‌های یخ‌زده در بوسنی گیر افتادند
حدود ۸۵۰۰ مهاجر از غیر اروپایی در بوسنی زندگی می‌کنند که امیدوارند به شمال اروپا راه یابند. یکی از مهاجران گفت: "اینجا خیلی سرد است. هوا بارانی است و خیلی سرد. ما نمی‌توانیم اینجا بخوابیم". در سال‌های اخیر هزاران نفر از جمله پناهندگانی که در درگیری‌های سوریه و افغانستان بودند به امید پناهندگی در اتحادیه اروپا وارد بوسنی شدند.

اتحادیه اروپا به مقامات بوسنی گفته است که آن‌ها باید مسئولیت خود را بپذیرند. بوسنی با سه و نیم میلیون نفر جمعیت در تلاش است تا به اتحادیه اروپا بپیوندد. به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا به مقامات بوسنی ۶۰ میلیون یورو (۵۴ میلیون پوند؛ ۷۴ میلیون دلار) برای مقابله با این بحران پرداخت کرده و وعده داده است که ۲۵ میلیون یورو دیگر هم بپردازد.

مقامات اتحادیه از بوسنی انتقاد کرده‌اند که "نباید با جان مردم بازی سیاسی کرد".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید