«کیو ان‌ای‌دی»؛ فناوری جدید تلویزیون ال جی

«کیو ان‌ای‌دی»؛ فناوری جدید تلویزیون ال جی

مینی ال‌ای‌دی‌ها در تلویزیون‌های کیواِل‌ای‌دی (QLED) استفاده می‌شوند و روشنایی آن با نور پس‌زمینه‌ای که از ماتریس ال‌سی‌دی و فیلتر‌های رنگ می‌گذرد، تولید می‌شود.

کد خبر : ۸۹۲۸۳
بازدید : ۹۶۹۳
«کیو ان‌ای‌دی»؛ فناوری جدید تلویزیون ال جی
تولید سال ۲۰۲۱ ال‌جی، ۱۰ مدل جدید را شامل می‌شود که طیفی از صفحات نمایش تا ۸۶ اینچ را در بر می‌گیرد

ال‌جی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱ در حال کار روی تلویزیون‌های مینی ال‌ای‌دی (LED) است و از سری تلویزیون‌های ال‌سی‌دی خود در نمایشگاه محصولات الکترونیکی CES ۲۰۲۱ رونمایی می‌کند.
اما شاید بزرگترین و گیج‌کننده‌ترین قسمت این خبر‌ها آن باشد که مشتریان تلویزیون مجبور به یادگیری یک اصطلاح تخصصی جدید هستند، زیرا این شرکت از فناوری به کار گرفته شده در این تلویزیون‌ها تحت عنوان «کیو ان‌ای‌دی» QNED یاد می‌کند.

ال‌جی در جریان کنفرانس خبری خود می‌گوید که تلفیق فناوری‌های نقطه‌ای کوانتومی و نانوسل‌ها به همراه فناوری منبع نوری مینی ال‌ای‌دی در مقایسه با تلویزیون‌های سنتی ال‌سی‌دی، روشنایی و کنتراست بهتری خواهد داشت. تولید سال ۲۰۲۱ این شرکت شامل ۱۰ مدل جدید ۴K و ۸K خواهد بود که طیفی از صفحات نمایش تا ۸۶ اینچ را در بر می‌گیرد.
ال‌جی می‌گوید: «نور پس‌زمینه خلاقانه و نوآورانه مینی ال‌ای‌دی از حدود ۳۰ هزار ال‌ای‌دی کوچک تامین می‌شود که در ترکیب با حدود دو هزار و ۵۰۰ ناحیه «نور کاهی» (کم نور سازی: dimming) و فناوری پیشرفته لوکال دیمینگ، یک روشنایی فوق‌العاده و نسبت کنتراست یک به یک میلیون ایجاد می‌کند.


کیو اِل‌ای‌دی QLED ترکیبی از حروف ابتدای عبارت تلویزیون ال‌ای‌دی نقطه‌ای کوانتومی (quantum dot LED TV) یا اُ اِل‌ای‌دی (OLED) شامل دیود ارگانیک گسیل دهنده نور (organic light emitting diode) است. علت این که این حروف مخفف دقیقا بر چه اساسی انتخاب شده‌اند هنوز مشخص نیست، به احتمال زیاد دیود ساطع کننده نانوسل کوانتومی (Quantum NanoCell Emitting Diode) است و مشخص نیست که چرا ال‌جی نامی را برگزیده است که به‌راحتی ممکن است با محصولات سایر برند‌ها از قبیل سامسونگ و سونی اشتباه گرفته شود.

شرکت ال‌جی خود تلویزیون‌های اُ اِل‌ای‌دی (OLED) را در بین محصولاتش دارد، اما این محصول با کیو ان‌ای‌دی (QNED) ال‌جی قابل‌مقایسه نیست. ال‌جی در مراسم رونمایی گفته است که «درک این که چرا مینی ال‌ای‌دی QNED، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی را کنار می‌زند خیلی سخت نیست.»

تلویزیون‌های ال‌سی‌دی در سال ۲۰۰۶ بهترین محصولات محسوب می‌شدند. اولین محصول تلویزیون اُ اِل‌ای‌دی (OLED) ال‌جی در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد. اسم مینی ال‌ای‌دی (Mini LED) هم از میکرو ال‌ای‌دی (MicroLED) گرفته شده است. مینی ال‌ای‌دی‌ها در تلویزیون‌های کیواِل‌ای‌دی (QLED) استفاده می‌شوند و روشنایی آن با نور پس‌زمینه‌ای که از ماتریس ال‌سی‌دی و فیلتر‌های رنگ می‌گذرد، تولید می‌شود.

میکرو ال‌ای‌دی‌ها بیشتر شبیه تلویزیون‌های اُ اِل‌ای‌دی (OLED) کار می‌کنند که در آن هر پیکسل بدون نیاز به نور پس‌زمینه، جداگانه برای خودش روشن می‌شود. ال‌جی در حال کار بر روی محصولات میکرو ال‌ای‌دی است، اما در حال حاضر فقط سامسونگ و سونی این محصولات را عرضه می‌کنند. .

«نام هو جون»، مدیر ارشد تحقیقات و توسعه ال‌جی، در اظهاراتی گفت: «سری جدید کیوان‌ای‌دی یک انتخاب برتر برای سرگرمی‌های خانگی است. تلویزیون‌های ال‌سی‌دی را توسعه داده است و به مصرف‌کنندگان، حق انتخاب فوق‌العاده می‌دهد.
تجربه‌ای که این تلویزیون‌ها در اختیار افراد می‌گذارد، با تجربه آن‌ها از سایر تلویزیون‌های ال‌سی‌دی متفاوت است ونشان از تعهد ما به نوآوری و بالا بردن استاندارد‌ها است.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید