پیش‌بینی قیمت دلار و طلا در بهمن؛ منتظر سقوط باشیم؟

پیش‌بینی قیمت دلار و طلا در بهمن؛ منتظر سقوط باشیم؟

در رابطه با چشم انداز دلار در بهمن ماه، تحلیلگران اقتصادی هم عقیده اند که شرایط برای یک ریزش بزرگ آماده است. آن‌ها می‌گویند که دلار می‌تواند در نرخ‌های پایین‌تر به آرامش برسد. با اعتقادتحلیلگران اقتصادی، با عبور از ترامپ و برد دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، ریسک‌های سیاسی در بازار کاهش پیدا کرده است، در نتیجه بسیاری از معامله‌گران دلیل خاصی برای ماندن در بازار ارز ندارند.

کد خبر : ۸۹۲۸۷
بازدید : ۵۲۶۵
قیمت طلا
فرادید | چشم قیمت‌ها در دو بازار ارز و طلا به اتفاق‌های بهمن ماه میان آمریکا و ایران دوخته شده است. کارشناسان سیاسی پیش بینی می‌کنند که با آغاز دولت جو بایدن، بازگشت آمریکا به برجام در بهمن ماه دور از انتظار نخواهد بود. از این رو کارشناسان اقتصادی معتقدند که در چنین شرایطی راه برای کاهش قیمت ارز باز می‌شود.

به گزارش فرادید، با قطعی شدن ریاست جمهوری جو بایدن از سوی کنگره و مجلس سنا آمریکا، بازار طلا و ارز در ایران به سرعت واکنش نشان داد. در ۴۸ ساعت گذشته دلار به کانال ۲۴ هزار تومان رسید. اسکناس آمریکایی در این دو روز ۵۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از کانال ۲۵هزار تومانی به عدد ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

این در حالی بود که دلار در اواسط هفته گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان قرار داشت. در بازار امروز نیز دلار حمایت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داد تا همه عوامل آماده پایین رفتن دلار از کانال زیر ۲۴ هزار تومان در روز‌های آتی شود.

در بازار طلا و سکه هم واکنش‌ها ریزشی بود و در طول دو روز اخیر حدود ۶ درصد از ارزش سکه و طلا کاسته شد. البته در بازار امروز قدری از افت قیمت سکه و طلا کاسته شد، اما آنچنان امیدوار کننده نیست.

از آن سو بیت کوین هم نگاه سرمایه گذاران به طلای جهانی را به خود جلب کرد و همین موضوع باعث شد تا قیمت انس جهانی طلا از ۱۹۱۶ دلار به ۱۸۳۶ دلار برسد. بیت کوین در طول یک هفته اخیر ۱۰ هزار دلار افرایش قیمت داشته است، این در شرایطی است که انس جهانی طلا حدود ۱۲۵ دلار کاهش را در طول یک هفته اخیر تجربه کرده است.
قیمت دلار

سمت و سوی قیمت دلار در بهمن ماه

در رابطه با چشم انداز دلار در بهمن ماه، تحلیلگران اقتصادی هم عقیده اند که شرایط برای یک ریزش بزرگ آماده است. آن‌ها می‌گویند که دلار می‌تواند در نرخ‌های پایین‌تر به آرامش برسد. با اعتقادتحلیلگران اقتصادی، با عبور از ترامپ و برد دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، ریسک‌های سیاسی در بازار کاهش پیدا کرده است، در نتیجه بسیاری از معامله‌گران دلیل خاصی برای ماندن در بازار ارز ندارند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که دلار دلیلی برای ماندن در سطوح بالا ندارد. از نگاه آن‌ها به‌تدریج دارندگان دلار از نگهداری این ارز عقب‌نشینی خواهند کرد و به تبع آن، قیمت اسکناس آمریکایی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر تاثیر ریاست جمهوری بایدن و باز گشت به برجام، احتمال آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران از سوی عراق و کره جنوبی هم به گوش می‌رسد. در چنین شرایطی اگر ایران به بخشی از منابع ارزی بلوکه‌شده خود در عراق یا کره جنوبی دسترسی پیدا کند، به راحتی می‌تواند سمت عرضه بازار را بسیار تقویت کند و در نتیجه قیمت‌ها دچار افت سنگین شوند.

اما عده‌ای از فعالان بازار ارز معتقدند که، بازارساز برای حمایت از بازار سهام، تن به افت شدید قیمت‌ها نخواهد داد و عده‌ای هم باور دارند، اساسا ارزش ذاتی دلار در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است. با این حال، آزادسازی منابع بلوکه شده می‌تواند معادلات بسیاری از معامله‌گران را تغییر دهد.

البته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم در یادداشتی در حساب اینستاگرامی خود با مرور رخداد‌های اخیر اظهار امیدواری کرد که بازار ارز و اقتصاد روز‌های پیش رو با آرامش همراه باشد.

به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر از یک طرف و گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی، امیدوارم بتدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

در نهایت تا پایان بهمن ماه معامله‌گران ارزی ترجیح می‌دهند که تا زمان مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها، حداقل با احتیاط اقدام به خرید کنند. از این رو می‌شود پیش بینی کرد که دلار در محدوده فعلی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان همچنان در نوسان باشد.
نرخ طلا

بازار سکه و طلا در انتظار قیمت دلار و معاملات جهانی در ماه آینده

در حال حاضر فعالان بازار طلا و کارشناسان اقتصادی داخلی پیش بینی مثبتی از آینده این فلز زرد در بهمن ماه ندارد. آن‌ها معتقدند که وضعیت بازار سکه و طلا به شدت شکننده شده و با سیگنال کاهش قیمت دلار به سرعت با کاهش قیمت روبرو می‌شود. البته سقوط قیمت دلار در طول روز‌های اخیر به زیر مرز ۲۵ هزار تومان هم اثر سنگینی بر بازار سکه نیز داشت. به شکلی که فلز زرد در اولین روز هفته، ۷۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۱ میلیون تومانی قرار گرفت.
عامل دیگری که بهای سکه را تحت فشار قرار داده بود، سقوط روز جمعه اونس طلا در بازار‌های جهانی بود. در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی، طلا تا مرز هزار و ۸۵۰ دلاری کاهش یافت و این امر نیز فضای بازار سکه در ابتدای روز شنبه را به شدت فروشنده کرد.

کارشناسان بازار می‌گویند سکه در صورتی که قیمت دلار افزایش خاصی را تجربه نکند، ظرفیت نزول به کانال ۱۰ میلیون تومانی را دارد.

از طرفی فعالان بازار رمز ارز اعتقاد دارند بهای طلا با تدوام جهش بیت‌کوین بیشتر از این کاهش خواهد داشت. این در حالی است که فعالان بازار طلا دلایل دیگری برای این اتفاق قائل هستند و معتقدند ریزش طلای جهانی به زودی متوقف می‌شود.

اما محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید که با کاهش تنش‌های سیاسی در آمریکا و کوچ سرمایه‌ها از بازار طلا به بازار سرمایه و ارز‌های دیجیتال، ارزش اونس جهانی نسبت به هفته گذشته ۱۰۵دلار کاهش یافته که اتفاق بی‌سابقه‌ای بوده، ضمن اینکه در بازار ارز هم شاهد افت نرخ دلار و یورو هستیم که این دو، عامل کاهش قیمت طلا و سکه بوده است.

او وضعیت پیش روی بازار طلا را پیش بینی کرده و گفته است که «بهای سکه نسبت به اوج قیمت‌های هفته گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار و طلا ۷۰هزار تومان ارزان‌تر شده که با ادامه روند نزولی اونس جهانی و نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا و سکه نیز همچنان کاهش یابد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید