رنج طولانی بیماران از عوارض کرونا

رنج طولانی بیماران از عوارض کرونا

علائم شایع درازمدتی که تا شش ماه می‌تواند همراه این بیماران باشد عبارتند از: درد عضلانی، خستگی و اختلالات روانی، از قبیل اضطراب و افسردگی. دوسوم بیمارانی که در بیمارستان درمان شده‌اند تا شش ماه بعد حداقل یک یا چند عارضه درازمدت را نشان داده‌اند.

کد خبر : ۸۹۲۸۹
بازدید : ۹۳۹۴
رنج طولانی بیماران از عوارض کرونا
طبق تحقیق انجام‌شده در چین، دوسوم بیمارانی که به‌شدت به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند تا شش‌ماه بعد از آلودگی به ویروس کرونا به عوارض درازمدتی مانند درد عضلانی، خستگی و اختلالات روانی دچارند. نتایج یک تحقیق جدید در چین نشان می‌دهد، حتی بیمارانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده و آن را پشت سر گذاشته‌اند نیز کاملا شفا نیافته‌اند.

بر اساس این تحقیق که در مجله لانست منتشر شده، علائم شایع درازمدتی که تا شش ماه می‌تواند همراه این بیماران باشد عبارتند از: درد عضلانی، خستگی و اختلالات روانی، از قبیل اضطراب و افسردگی. دوسوم بیمارانی که در بیمارستان درمان شده‌اند تا شش ماه بعد حداقل یک یا چند عارضه درازمدت را نشان داده‌اند.

بین کائو، از نویسندگان نتایج این تحقیق و معاون مرکز تحقیقات ملی کلینیکی بیماری‌های تنفسی می‌گوید: «تجزیه و تحلیل‌های ما حاکی از آن است که اکثر بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان دست کم با یک یا چند عارضه ابتلا به این ویروس باید زندگی کنند و این نشان می‌دهد که مراقبت‌های بعد از ترخیص تا چه اندازه مهم است؛ به‌ویژه برای کسانی که به عفونت جدی دچار شده‌اند.»

در این تحقیق هزار و ۷۳۳ بیماری که از بیمارستان "جین یین ـ تان" شهر ووهان، آغازگر شیوع کرونا، مرخص شده بودند از هفتم ژانویه تا ۲۹ مه سال ۲۰۲۰ زیر نظر گرفته شدند. متوسط سنی بیماران ۵۷ سال بود و ۵۲درصد از آنان مرد و ۴۸درصد زن بودند. اکثر بیماران (هزار و ۱۷۲ نفر) در بیمارستان از تنفس کمکی استفاده کرده‌اند.

از اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر سال گذشته افراد درمان‌شده مجددا مورد معاینه قرار گرفتند. پژوهشگران با کمک پرسشنامه‌ها، آزمایشگاه‌ها و تست‌های استقامتی دریافتند که ۷۶درصد از این افراد دست کم یک علامت از علائم درازمدت آلودگی به این ویروس را نشان می‌دهند.

خستگی و ضعف
در ۶۳درصد از آنان خستگی و ضعف عضلانی و در ۲۶درصد مشکل خواب و در ۲۳درصد دیگر اضطراب و افسردگی گزارش شده است. همچنین مشکلات روانی در زنان بیش‌تر از مردان مشاهده شده است. طبق یافته‌های آزمایشگاهی، در ۱۳درصد از این افراد نارسایی‌های کلیه مشاهده شد در حالی که این نارسایی در زمان بستری آن‌ها وجود نداشت.

در بیمارانی که شدیدا به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند ضعف اکسیژن‌رسانی ریه‌ها به بدن تا چند ماه بعد نیز قابل مشاهده بود.

نیاز به تحقیقات بیش‌تر
نتایج کار تحقیقاتی پژوهشگران چین با نتایجی که سایر محققان در مورد عوارض درازمدت ابتلا به کووید ۱۹ به‌دست آورده‌اند مطابقت دارد. با این حال این مطالعه نواقصی دارد که برخی از پژوهشگران به آن اشاره کرده و ضرورت تحقیقات بیش‌تر را گوشزد کرده‌اند.

یوردیس فروم‌هولد، رئیس بخش آلرژی و بیماری‌های تنفسی کلینیک "مدیان" هایلیگن‌دام آلمان می‌گوید، نواقص موجود در این مطالعه تحقیقاتی می‌تواند شمار افرادی که بعد از ابتلا به کووید ۱۹ دچار عوارض درازمدت می‌شوند را کم‌تر از آن چه هست نشان دهد.

در این تحقیقات تعداد افراد دچار عوارض قلبی ـ ریوی مزمن نسبتا کم است. همچنین نتایج نه بر اساس معاینه و بررسی کارشناسان بلکه بر اساس گفته‌های بیماران به دست آمده که می‌تواند گمراه‌کننده بوده و به نتیجه‌گیری غلط بیانجامد.
رنج طولانی بیماران از عوارض کرونا

افرادی که علائم خفیف ابتلا به بیماری را نشان داده‌اند نیز در این تحقیق نمی‌گنجند، چرا که این بیماران اصلا به بیمارستان "جین یین ـ تان" مراجعه نکردند و برایشان مرکزی دیگر در نظر گرفته شده بود. دکتر فروم‌هولد می‌گوید، علاوه بر بیمارانی با علائم خفیف و بیماران بسیار بدحال یک دسته دیگری نیز وجود دارد که علائم متوسط را نشان داده مدتی کوتاه در بیمارستان بستری می‌شوند و زود بهبود می‌یابند.

فروم‌هولد، رئیس بخشی که در آن توانبخشی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام می‌شود می‌گوید، در این دسته از بیماران که شاید مدتی کوتاه را هم در بیمارستان به‌سر برده باشند دیده شده که یک تا سه ماه بعد از بهبودی علائمی نشان می‌دهند.

او نیز در هم‌پوشانی یافته‌های تحقیقاتی چین می‌گوید، به‌ویژه علائم خستگی و ضعف عضلانی که از عوارض درازمدت این بیماری است در این‌ها زیاد دیده می‌شود. بیمارانی هم هستند که با ناراحتی‌های عصبی، درد مفصلی و ریزش مو به پزشک مراجعه می‌کنند و به‌شدت اضطراب دارند چرا که نمی‌دانند به چه علت به این حال دچار شده‌اند.

دانش بیش‌تر برای یاری بیش‌تر
دکتر یوردیس فروم‌هولد، رئیس بخش آلرژی و بیماری‌های تنفسی کلینیک مدیان هایلیگن‌دام از هر مطالعه‌ای که به عوارض درازمدت ابتلا به کووید ۱۹ بپردازد استقبال می‌کند. او می‌گوید، اکثر ۳۰۰ نفری که پیش از این گرفتار این بیماری شده و بعد در کلینیک او توانبخشی شده‌اند بین ۳۰ تا ۶۵ سال سن دارند و توان این که دوباره مثل قبل سر پا بوده و شغلشان را ادامه دهند ندارند.

فروم‌هولد می‌افزاید: «اغلب کسانی که بعد از ابتلایی خفیف، با تأخیر دچار علائمی می‌شوند اصلا نمی‌دانند، به کجا باید مراجعه کنند.» پزشکان خانواده قادر به کمک نیستند و خدمات مراقبتی بعد از درمان نیز تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که مراحل شدید کووید ۱۹ را پشت سر گذاشته‌اند.

به گفته فرم‌هولد، به همین دلیل است که تشریح عوارض بلندمدتی که ممکن است گریبان‌گیر بیمار شود اهمیت پیدا می‌کند. پژوهشگران ووهان نیز در نظری مشابه تأکید کرده‌اند که بنا بر همین دلایل، بسیار مهم است که در جمعیت‌های بز‌رگ‌تری پژوهش‌ها برای فهم تمامی طیف تأثیرات بیماری کووید ۱۹ بر انسان‌ها ادامه یابد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید