میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

بررسی نظرات اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اعضا همچنان بر سر شیوه اجرای افزایش حقوق در سال آینده اختلاف نظر دارند. چنانچه حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه می‌گوید: «یک دیدگاه این است که حقوق همه کارکنان دولت در سال آتی ۲۵ درصد با توجه به میزان حقوق دریافتی افراد افزایش یابد.»

کد خبر : ۸۹۳۲۸
بازدید : ۸۲۲۱
افزایش حقوق کارمندان
فرادید | مجلس قرار است در روز‌های آینده تکلیف حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ را مشخص کند. اما همچنان اختلافاتی بر سر میزان افزایش حقوق و شیوه اجرای آن وجود دارد. در حال حاضر اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق بر سر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده توافق نظر دارند، اما اختلاف نظر بر سر این است که این افزایش حقوق باید شامل کدام گروه از کارمندان دولت شود.

به گزارش فرادید، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ میزان افزایش حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته را ۲۵ درصد در نظر گرفته است. با این حساب، اگر مجلس موافقت کند در سال آینده حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و کف حقوق آن‌ها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید.



البته هفته‌های گذشته، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نظر کمیسیون‌های تخصصی درباره افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت گفته بود که «اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با میزان افزایش ۲۵ درصدی حقوق مربوط به کارکنان دستگاه‌های اجرایی، اعضای هیئت علمی، قضات و بازنشستگان مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند.».

اما این موافقت به معنای تصویب حقوق ۲۵ درصدی نیست. در مرحله دوم پیشنهاد برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ می‌رود. اگر اعضای کمیسیون تلفیق بر سر میزان افزایش حقوق به توافق نظر برسند. لایحه به صحن علنی مجلس می‌رود تا به رای تمامی نمایندگان مجلس گذاشته شود.

با این حال تجربه نشان داده است که در صورت موافقت کمیسیون تلفیق بودجه معمولا طرح‌ها و لوایح به تصویب نمایندگان هم می‌رسد و کمتر موردی پیش آمده که نمایندگان مجلس به کمیسیون تلفیق مخالفت کنند.

افزایش حقوق 1400
کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ درباره افزایش حقوق کارکنان دولت چه می‌گوید؟

بررسی نظرات اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اعضا همچنان بر سر شیوه اجرای افزایش حقوق در سال آینده اختلاف نظر دارند. چنانچه حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه می‌گوید: «یک دیدگاه این است که حقوق همه کارکنان دولت در سال آتی ۲۵ درصد با توجه به میزان حقوق دریافتی افراد افزایش یابد.»

او همچنین گفته که «یدگاه برخی از اعضای کمیسیون این است که حقوق‌ها به صورت (پلکانی عکس) اضافه شود یعنی کارکنانی که حقوق کمتر می‌گیرند بیشترین افزایش را داشته و شخصی که حقوق بالاتری می‌گیرد کمترین میزان افزایش را داشته باشد.»

طبق گفته‌های حسینعلی حاجی‌دلیگانی، میزان سقف معافیت مالیاتی برای سال ۱۴۰۰ به طور سالانه ۴۸ میلیون تومان و به عبارت دیگر حقوق‌های دریافتی تا سقف ۴ میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. همچنین میزان معافیت مالیاتی سالانه برای مستغلات اشخاص هم سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شد و به عبارت دیگر مشاغل آزاد و اصناف با درآمد سالانه تا ۳۶ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

او به دیدگاه‌های دیگر در کمیسیون تلفیق هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «دیدگاه دیگر این است که افزایش حقوق‌ها مانند سال ۹۸ اعمال شود یعنی حقوق همه کارکنان تا درصدی به یک میزان افزایش یابد و ما بقی افزایش بر اساس حقوق دریافتی افراد باشد و دیدگاه برخی از اعضا نیز این است که هر میزان افزایش و به هر نحوی که اعمال شد، به عنوان مازاد دریافتی محسوب شود و به پایه حقوق کارکنان دولت اضافه نشود.»

25 درصد افزایش حقوق
افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۵ درصد!

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که دولت برای سال آینده اعتبار ۲۰۹ هزار میلیارد تومانی برای جبران خدمات کارکنان دولت در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری ۷۶ درصد رشد کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد که افزایش حقوق بیش از درصد اعلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باشد.

در این باره سید علی روحانی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است که در سال جاری یک افزایش ۱۵ درصدی حقوق طبق بودجه سال ۹۹ داشتیم و یک افزایش دیگر را نیز به دلیل ابلاغیه دولت داشتیم که به طور متوسط ۲۰ درصد به حقوق اضافه شد.

البته این افزایش‌ها برای دهک‌های بالای درآمدی کارکنان دولت بیشتر اعمال شده است و براساس گفته‌های معاون مرکز پژوهش‌های مجلس تاثیر کمتری بر دهک‌های پایین‌تر داشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی از میانگین حقوق ۱۵.۵ میلیون تومانی برای کارکنان دولت و قرار گرفتن ۶۰ درصد کارمندان در ۳ دهک بالای جامعه سخن به میان‌آورده که عجیب و حتی از نگاه برخی غیر واقعی به نظر می‌رسد.

در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شده که اعتبارات هزینه‌ای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۹۹ حدود ۵۹ درصد رشد کرده، این موضوع را در حداقل هفت سال اخیر بی‌سابقه و همچنین آن را با اعلام افزایش ۲۵ درصدی ضریب حقوق کارکنان دولت در لایحه نامتناسب دانسته است. این مرکز در ادامه نکاتی را در سه محور تعداد کارکنان دولت، میزان حقوق و مزایای پرداخت شده به طبقات مختلف درآمدی و نیز سیاست افزایش حقوق کارکنان دولت بیان کرده است.

این مرکز در آمار‌هایی قابل تامل اعلام کرده است که بر اساس داده‌های طرح محاسبه هزینه-درآمد خانوار در سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد از کارمندان دولت در پنج دهک بالای درآمدی جامعه قرار داشته‌اند. یعنی وضع معیشتی آنان از متوسط جامعه بهتر بوده است. از این میان، ۶۰ درصد کارکنان دولت در سه دهک بالای درآمدی جامعه و حدود ۲۳ درصد این افراد در دهک دهم قرار داشته‌اند!

مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین می‌گویند که اگر افزایش حقوق کارکنان دولت موجب افزایش حقوق حداقلی بگیر‌ها شود اتفاق قابل تقدیری در زمینه افزایش توان قشر ضعیف است، اما متأسفانه این افزایش به شکل عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود. در شرایط فعلی اگر فردی ۴ میلیون تومان ماهیانه درآمد داشته باشد به درآمد وی تنها یک میلیون تومان اضافه می‌شود، اما فردی ۴۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد به درآمد وی ۱۰ میلیون تومان اضافه می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چرادر مورد حق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید