درمان کرونا با سلول‌های بنیادی بند ناف

درمان کرونا با سلول‌های بنیادی بند ناف

بند ناف دارای سلول‌های بنیادی پیش‌ساز یا سلول‌های بنیادی مزانشیمی است که توانایی گسترش و درمان بیش از ۱۰ هزار بیمار را با تنها یک بند ناف دارند. این منبع سلولی منحصربه‌فرد برای درمان سلول‌ها در مواقع لزوم به تعدیل واکنش‌های ایمنی یا التهابی بدن تحت بررسی است.

کد خبر : ۸۹۴۲۰
بازدید : ۹۵۰۵
آزمایش سلول بنیادی
به گفته محققان، این درمان به نظر بی‌خطر است و عوارض جانبی جدی برای آن گزارش نشده است

براساس یک مطالعه، درمان آزمایشی صورت گرفته با کمک سلول‌های بنیادی بند ناف می‌تواند میزان مرگ‌ومیر را تا حد قابل توجهی کاهش دهد یا سرعت بهبود بیماران مبتلا به شدیدترین نوع ویروس کووید-۱۹ را افزایش دهد. به گزارش محققان آمریکایی میزان بقای بیمارانی که سلول‌های بنیادی را دریافت کردند ۹۱ درصد و آن‌هایی که آن را دریافت نکردند ۴۲ درصد بود.

براساس مطالعه انجام شده از سوی دانشمندان دانشکده پزشکی میلر دانشگاه میامی ۱۰۰ درصد بیماران زیر ۸۵ سال تا یک ماه پس از درمان با سلول‌های بنیادی ناف مزانشیمی زنده بودند. به گفته محققان، این درمان به نظر بی‌خطر است و عوارض جانبی جدی برای آن گزارش نشده است.

در این مطالعه، که در مجله مرکز تحقیقات پزشکی سلول‌های بنیادی منتشر شد، ۲۴ بیمار در دانشگاه میامی تاور یا بیمارستان جکسون مموریال شرکت داشتند. هر کدام در دو نوبت به فاصله چند روز سلول‌های بنیادی مزانشیمی یا دارونما دریافت کردند.

دکتر کامیلو ریکوردی، مدیر موسسه تحقیقات دیابت و مرکز پیوند سلولی در دانشکده پزشکی میلر دانشگاه میامی گفت: «این یک مطالعه از هر دو طرف نامعلوم بود. پزشکان و بیماران هیچ‌کدام نمی‌دانستند چه دارویی دریافت کردند. به هر فرد تحت مطالعه دو دوز حاوی ۱۰۰ میلیون سلول بنیادی، یعنی ۲۰۰ میلیون سلول به هر نفر، تزریق گردید.»

وی همچنین افزود: «بند ناف دارای سلول‌های بنیادی پیش‌ساز یا سلول‌های بنیادی مزانشیمی است که توانایی گسترش و درمان بیش از ۱۰ هزار بیمار را با تنها یک بند ناف دارند. این منبع سلولی منحصربه‌فرد برای درمان سلول‌ها در مواقع لزوم به تعدیل واکنش‌های ایمنی یا التهابی بدن تحت بررسی است.»

به گفته جیکومو لانتزونی، نویسنده اصلی مقاله و استادیار تحقیق در موسسه تحقیقات دیابت، این یافته‌ها «نه تنها برای کووید-۱۹ بلکه برای سایر بیماری‌های با واکنش‌های ایمنی نابه‌هنجار و بیش از حد التهابی مانند دیابت خودایمن نوع یک بسیار مهم هستند.»

او اضافه کرد: «اگر ما این سلول‌ها را از آغاز ابتلا به دیابت نوع یک به کار ببریم، ممکن است بتوانیم از پیشرفت بیماری‌های خودایمن در بیماران جدید و پیشرفت عوارض در بیماران قدیمی جلوگیری کنیم.» مرحله بعدی تحقیق روی تأثیر سلول‌های بنیادی بر روی بیماران مبتلا به کووید خواهد بود که حالشان رو به وخامت است، اما هنوز کاملا تشدید نشده تا مشخص شود آیا این درمان می‌تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد یا نه.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید